Zorgverzekering 2014 - 2015

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Re: Zorgverzekering 2014 - 2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 17:04

ik ben de afgelopen jaren een paar keer overgestapt qua verzekering en ja, zo makkelijk gaat het wel over het algemeen :)

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 17:10

Ik ga ook een nieuwe kiezen, ging altijd via mijn ouders (was goedkoper)
Maar is nu wel tijd dat ik zelf ga kiezen.
(betalen deed ik al wel zelf hoor :P )

nu even geen tijd om alle berichtjes hier te lezen, dus dat word later vandaag.

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-14 17:21

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 17:27

MarijeR schreef:
Loopt dat echt zo soepel? De laatste keer dat ik ergens mee dacht over te stappen (internet, jaren geleden) was het een maand zonder internet en 3 dagen bellen om het op te lossen. Heb wat dat betreft niet veel vertrouwen in overstappen :+
Moet dan wel bij 3 ziekenhuizen pasjes vernieuwen want daar kunnen ze echt niets zonder een pasje...

Overstappen is supermakkelijk. Je nieuwe zorgverzekeraar regelt ook dat het wrodt opgezegd bij de oude zv.
Bij zorgverleners moet je het vaak wel even aangeven, maar zij kunnen via een portaal een controle op verzekeringsrecht uitvoeren waarbij vernieuwde of veranderde verzekeringsgegevens automatisch worden doorgevoerd.
Alleen de ziekenhuispasjes moeten dan dus worden vernieuwd, maar dat is 5 minuten werk voorafgaand aan je afspraak in een ziekenhuis...

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 20:57

LizMD schreef:
LizMD schreef:
Heeft iemand hier al ervaring met een zvz die samenwerkt met de nationale-apotheek.nl?

Ik probeer het nog een keer.
ik heb dat vorig jaar gehad en werkte prima. Een keer je pillendoosje / herhaalde recept mailen en je krijgt 'm voortaan op bestelling thuisbezorgd (pilexpress). Zal wel hetzelfde werken met andere medicijnen via de nationale apotheek.

Overstappen is super eenvoudig. Je huidige verzekering wordt voor je opgezegd mits je voor 31 december overstapt. Je krijgt een nieuw pasje thuisgestuurd en that's it.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 21:19

Meraki schreef:
En een vriendin komt net met: http://www.energiek.nl/
Blijken ook goed uit de verf te komen bij de consumentenbond :)

Dat lijkt inderdaad niet gek!

Maar hoe zit het met die Korting collectiviteitStichting Vrouw en Energiek? Scheelt 10 euro per maand als ik die aanvink..

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 22:22

Klinkt toch wel te doen dan dat overstappen...
Ga alleen nu weer twijfelen omdat DSW juist net geen contract heeft met de apotheek van mijn huisarts (maar met huisarts wel). Misschien dat ik daar morgen maar eens over bel. DSW lijkt zo op het oog wel de aantrekkelijkste.
Voor 2014 stond deze apotheek wel bij de gecontracteerden.

LynnDenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 22:31

Bij DSW heb je sowieso vrije zorg keuze. Je zult alleen de rekeningen moeten indienen als je ze binnen hebt, maar dat is geen probleem. Even inscannen of foto van maken en opsturen. Binnen 1 week staat het geld op je rekening. Bij mij vaak de volgende dag al.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 22:33

Lees mee, werk bij een van de grootste ;)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 22:46

Ik zat er over na te denken om selectieve basisverzekering te pakken omdat wij twee grote ziekenhuizen in TB hebben en ik verwachtte dat die daar wel onder zouden vallen. Faaaaaaaal.

Dan zou ik naar een ziekenhuis 35 km verderop moeten.
Niet dus.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 22:55

Ik heb overigens vandaag mijn eigen verzekering om gezet naar vgz "goede keus" met een vrijwillig ER van 500.
Kom ik voor twee personen uit op 197 (incl middelste tand verzekering)

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 23:03

Nadeel van niet-gecontracteerde apotheek is dat medicijnen dan bij ophalen betaald moeten worden en ik nog wel eens wat laat ophalen door familie/hulp e.d.
Op het moment dat je gezond bent, is dat allemaal niet zo'n probleem. Kom je net na een behandeling uit het ziekenhuis met een receptje, heb je geen zin om je daar ook nog druk over te maken.
Ik vind het helemaal niet erg om een wat hogere premie te betalen met goede aanvullingen maar dan moet het wel allemaal praktisch zijn ;)

Sowieso betaal ik het liefst in januari het hele bedrag voor dat jaar, scheelt weer een paar procent bij de meeste verzekeringen. Dan komt alleen het eigen risico er nog bij maar dat is in januari toch al op :+

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 08:21

Bij CZ las ik over de optie om vooraf aan te geven dat je je eigen risico vooraf gespreid betaald, wat je niet gebruikt krijg je eind 2014 weer terug.
Iemand ervaring mee? Aanmelden via de site lag eruit, maar het kan maar tot 1 januari.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 09:14

Dat zullen ze wel fijn vinden. Lekker rente vangen. ;)

Wel een optie als je het niet zo breed hebt. Ik zou het op zich ook wel fijn vinden alleen kunnen ziekenhuizen soms ruim een jaar later nog declareren en dan? Heb je je geld alweer terug gekregen, mag je het alsnog betalen... ook in fases?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 09:31

Ik betaal mijn eigen risico gespreid bij de Friesland, maar ja, mijn eigen risico is dan in januari over het algemeen ook al op. Ik zou daar eigenlijk alleen voor kiezen als je zeker weet dat het op gaat, zoals in mijn geval, of als je het niet in 1 keer op kan brengen.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 09:50

Sodeletuut schreef:
Meraki schreef:

Dat lijkt inderdaad niet gek!

Maar hoe zit het met die Korting collectiviteitStichting Vrouw en Energiek? Scheelt 10 euro per maand als ik die aanvink..

Collectief voordeel via stichting Vrouw en Energiek

Ook als jouw werkgever geen afspraken met Energiek heeft gemaakt, kun je korting op je premie zorgverzekering krijgen. Vink bij de premieberekening ‘stichting Vrouw en Energiek’ aan en je wordt gratis lid van de stichting Vrouw en Energiek. Hieraan zijn geen verplichtingen verbonden, maar je krijgt wel een leuke korting op je zorgverzekering!

Stichting Vrouw en Energiek wil middelen faciliteren om vrouwen te ondersteunen die (opnieuw) geïnspireerd, grensverleggend, succesvol en bewust willen leven en werken en daarbij de ambitie hebben het beste van zichzelf optimaal in te zetten.

Met je lidmaatschap van Stichting Vrouw en Energiek ontvang je:
•8,5% korting op de premie van de Energiek Basisverzekering
•8,5% korting op de premie van een aanvullende verzekering naar keuze
•8,5% korting op de premie van een tandartsverzekering naar keuze

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 10:31

MarijeR schreef:
Nadeel van niet-gecontracteerde apotheek is dat medicijnen dan bij ophalen betaald moeten worden en ik nog wel eens wat laat ophalen door familie/hulp e.d.

Ja, dat is inderdaad irritant - en vreemd dat je aan je apotheek geen machtiging kunt geven. Heb dat gezeur ook wel eens gehad met thuisbezorgen. (Terwijl ze alle gegevens hebben en ze dus gewoon kunnen incasseren / factuur sturen / etc.) Ik wilde zelfs wel borg storten, maar ook dat kon niet.

Izep

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 10:56

Lizzle schreef:
Bij CZ las ik over de optie om vooraf aan te geven dat je je eigen risico vooraf gespreid betaald, wat je niet gebruikt krijg je eind 2014 weer terug.
Iemand ervaring mee? Aanmelden via de site lag eruit, maar het kan maar tot 1 januari.

Ik betaal het eigen risico al gespreid bij CZ nog voor dat gespreid betalen daar standaard mogelijk was. Ik ben inderdaad ook chronisch ziek en heb een minimum inkomen. Aangezien ik dus al binnen 2 a 3 maanden aan dat eigen risico zit is dit voor mij altijd een hele prettige oplossing geweest. Geld terug heb ik dus nooit gekregen maar ik ben al levenslang bij CZ verzekerd en ik durf mijn hand ervoor in het vuur te steken dat dat terug betalen echt keurig zal gebeuren. Ik vind het jammer dat mensen deze mogelijkheid zien als "rente vangen". Je bent het niet verplicht hoor en deze regeling is net voor mensen in het leven geroepen die veel zorgkosten hebben. Chronisch zieken zitten bijna allemaal al binnen een paar maanden aan dat eigen risico. Terwijl CZ pas in december jouw laatste deel eigen risico inhoudt. Dus hoezo rente voor CZ? Indien je gewoon gezond bent en geen abnormale zorgkosten verwacht is mee doen met deze regeling ook niet echt zinvol.

Ik baal echt als een stekker dat ik CZ moet verlaten (geen contract meer afgesloten met een belangrijke en dure zorgverlener) want ik ben alleen maar zeer te spreken over CZ. Super klantenservice en ze hebben me echt al héél vaak geholpen, zelfs als dit ten nadele was van hen zelf!

sanne1221

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 11:31

http://www.ftm.nl/exclusive/interview-d ... -dode-weg/

Naar aanleiding van dit artikel ga ik overstappen van Menzis naar DSW.
Als ik kijk op de site van de DSW zijn ze prettig doorzichtig en hebben ze niet zoveel pakketten dat het alleen maar onduidelijker wordt..
Bovendien weet ik niet wanneer ik wel wat krijg en dan is het handig om meer verzekerd te zijn dan alleen basis met tand. Bij DSW krijg ik voor 23 eurocent het uitgebreidste pakket. Ik ben benieuwd..

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 12:38

Meraki schreef:

Hier komt ik tot nu toe ook het goedkoopste uit. Ik moet nog wel even de voorwaarden lezen. Ik wil wel gewoon volledig vrije zorgkeus.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 12:42

Die natura polissen lijken me toch ook een wassen neus eigenlijk aangezien alle verzekeraars toch al contracten bij alle ziekenhuizen hebben liggen. Uiteindelijk wordt alleen de consument een poot uitgedraaid lijkt het wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 12:46

MarijeR schreef:
Klinkt toch wel te doen dan dat overstappen...
Ga alleen nu weer twijfelen omdat DSW juist net geen contract heeft met de apotheek van mijn huisarts (maar met huisarts wel). Misschien dat ik daar morgen maar eens over bel. DSW lijkt zo op het oog wel de aantrekkelijkste.
Voor 2014 stond deze apotheek wel bij de gecontracteerden.

DSW is nog met contractering bezig
Sinds vorige week staat ook het GH ZKH erbij, anders naar St Antonius gemoeten.
Gewoon website in de gaten houden.
Anders een belletje of mailtje eraan wagen.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 13:07

Ik heb idd vanmorgen gebeld en ze adviseerden om even contact met de apotheek op te nemen omdat het nog best kan dat ze voor 2015 wel gecontracteerd worden. Moet er van de week toch nog langs dus dan vraag ik het meteen even.

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 13:21

Wanneer je collectief verzekerd bent via je werkgever gaat dit van je brutosalaris af toch? Is dit in verhouding voordeliger dan? Ik kan me bij Z&Z basisverzekeren voor €92 euro (vrije zorgkeuze).

Anneert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 12:29

Ik heb er nog niet opgezocht, maar vroeg me af of iemand dit weet.

Als ik extra fysiotherapie in mijn pakket pak, bv 9 behandelingen en in het basispakket wordt er vergoed na de 21e behandeling, krijg je dan de eerste 9 behandelingen vergoed, gaat dan die 21 in? Of krijg je dan na 21-9 = 12 behandelingen weer vergoed?