Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
8nnemiek schreef:Ik snap echt niet hoe je vegetariër zijn kan vergelijken met een eetstoornis..
Het wordt door de maatschappij zo erin gestampt dat het normaal is om vlees te eten, maar als we allemaal vegetarisch waren opgegroeid dan liep niemand nog het water in de mond van een stuk koeienlijk. Dat is geen eetstoornis, dat is gewoon een andere kijk hebben op zaken. Ik kan geen operatie zien, ik kan niet tegen bloed, ik kan niet tegen de smaak van bloed, en dus hou ik ook niet van vlees, net zoals er mensen zijn die niet van spruitjes houden.
Ik zou zo weer vlees kunnen gaan eten, maar dat wil ik gewoon niet, ik zie er het nut niet van in als je uit andere voeding ook alles kan halen, op de B12 na.
Je kiest er voor om het niet te eten, omdat het je niet aanstaat.
Een eetstoornis, daar kies je niet voor.
janderegelaa schreef:Veulen84 schreef:Ja, maar we hebben het hier over vegetariers, Die eten nog wel eieren en drinken melk. Daar zit B12 in. Veganisten, dat is een ander verhaal.
En toch zijn er heel veel vegetariërs met een B12 tekort. Hoe leg je dat dan uit?
janderegelaa schreef:Veulen84 schreef:Ja, maar we hebben het hier over vegetariers, Die eten nog wel eieren en drinken melk. Daar zit B12 in. Veganisten, dat is een ander verhaal.
En toch zijn er heel veel vegetariërs met een B12 tekort. Hoe leg je dat dan uit?
frisian_love schreef:Ik denk dat een uitgebalanceerde voeding het belangrijkste is.
Als je elke dag wit brood eet, is dat niet gezond, elke dag boontjes ook niet en elke dag biefstuk ook niet.
Ik ben geen vegetariër, mijn dochter wel.
Sterker nog, ik was een grote vleeseter.
Nu eet ik veel met mijn dochter mee, de dagen dat ik vlees eet, voel ik me opgeblazen en moe.
Ik gebruik zelden vleesvervangers, omdat ik van de mesoloog geen tarwe mag en dit heel veel in de vleesvervangers zit.
Maar een zelfgemaakte kaasplak met speltpaneermeel is heerlijk, en verder wissel ik veel eieren en peulvruchten, noten en zaden en bonen met elkaar af, en soms een stukje tofu.
Verder gebruik ik wel een B12 supplement, maar die was bij mij al te laag toen ik nog wel dagelijks vlees at.
Ik hoop dat je net zo goed opknapt als ik TS van de mesoloog, ik ben er nog niet helemaal, maar er is bij mij echt een enorme verbetering.
Daarbij is vers eten zonder alle chemische toevoegingen echt een verademing, kant en klaar producten smaken mij steeds slechter
Citaat:Wat zegt dat dan? Dat iemand vegetarisch eet... principieel geen vlees eet ivm welzijn dieren en daadwerkelijk problemen heeft met het opeten van dieren... ja..verschrikkelijk... is vast een eetstoornis of psychologische issues met een misplaats empathisch iets oid.
Citaat:Vegetariër worden is dan ook geen kwestie van vlees uit je normale dieet weglaten en verder niks veranderen. Dat is vaak waar het fout gaat.
Citaat:Ik ben inmiddels denk ik 6 a 7 jaar vegetariër, en wat fijn om te lezen dat meerdere mensen ook zo moe, futloos en geen energie hebben ik dacht namelijk altijd dat dit aan mij zelf lag. Als ik zo even na ga heb ik de laatste 2 jaar echt last van die vermoeidheid en totaal geen energie. Ik weet dat ik langzaam aan het eind van de latijn begin te raken om het zo maar even te zeggen. Heb er dagen bij dat ik om 8 uur na bed ga en heel de nacht doorslaap. Op zaterdag en zondag moet ik ook echt tot een uur of 2 in bed blijven liggen anders ben ik totaal niks waard de volgende week. Ik heb het dit jaar gelukkig wat rustiger op school anders wist ik echt niet hoe ik dat jaar moest doorkomen. Ik sport sinds een maand of 5 weer 2 a 3x in de week, heb voorheen tot me 18e fanatiek paardgereden en daarna niks meer gedaan tot die 5 maanden geleden. Ik merk tot nu toe nog weinig verschil. Ben een paar keer geprikt hier kwam ijzer te kort uit, heb heel lang ijzertabletten geslikt maar merkte ik geen verschil van. Heb daarna nog een lange tijd B12 geslikt maar ook hier merkte ik geen verschil van. Ik las iets over een mesoloog in Oss als ik het goed heb, ik woon zelf 10 minuten van Oss af dus ga daar zeker wat mee doen. Ons mam zegt regelmatig dat ik toch weer wat vlees moet gaan eten maar ikzelf wil dat liever niet. Ik hoop dat ze me daar in Oss kunnen helpen, heel erg bedankt voor degene die hier mee kwam.
janderegelaa schreef:frisian_love schreef:Ik denk dat een uitgebalanceerde voeding het belangrijkste is.
Als je elke dag wit brood eet, is dat niet gezond, elke dag boontjes ook niet en elke dag biefstuk ook niet.
Ik ben geen vegetariër, mijn dochter wel.
Sterker nog, ik was een grote vleeseter.
Nu eet ik veel met mijn dochter mee, de dagen dat ik vlees eet, voel ik me opgeblazen en moe.
Ik gebruik zelden vleesvervangers, omdat ik van de mesoloog geen tarwe mag en dit heel veel in de vleesvervangers zit.
Maar een zelfgemaakte kaasplak met speltpaneermeel is heerlijk, en verder wissel ik veel eieren en peulvruchten, noten en zaden en bonen met elkaar af, en soms een stukje tofu.
Verder gebruik ik wel een B12 supplement, maar die was bij mij al te laag toen ik nog wel dagelijks vlees at.
Ik hoop dat je net zo goed opknapt als ik TS van de mesoloog, ik ben er nog niet helemaal, maar er is bij mij echt een enorme verbetering.
Daarbij is vers eten zonder alle chemische toevoegingen echt een verademing, kant en klaar producten smaken mij steeds slechter
Dat opgeblazen gevoel komt omdat je koolhydraten en vlees combineert. Als je op je vleesdag de koolhydraten weg laat heb je er geen last van.