Ervaringen met tibia plateau breuk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Moska

Re: Ervaringen met tibia plateau breuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-15 21:44

Ik kom een heel eind met buigen, maar echt 100% op mijn hurken zitten gaat niet. Dat doet PIJNNNN (en het kraakt enorm dan). Links opstappen lukt me niet op mijn eigen paard, wel op het (kleinere) paard van een vriendin. Maar doe het sowieso liever met een krukje ivm scheeftrekken van het zadel. Op mijn knieën zitten wil alleen op een zachte ondergrond (matras ofzo). Moet zeggen dat nadat de schroeven eruit zijn gegaan ik minder pijn, meer beweging en demping en meer spieren heb gekregen, in mijn geval dus een flinke vooruitgang

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 21:55

Jup, preciés hetzelfde hier! En ook nog een flubberend bovenbeen denk? :+ Doe ook altijd nog krukje hoor, is gewoon beter. Links durf ik me nog niet aan te wagen, toch bang dat het verdraaid of zo.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-15 21:58

Yep, een flubberend bovenbeen. Wordt langzaam aan wel beter hoor, het is niet meer zo erg als dat het was.

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 21:59

Moska schreef:
Ik kom een heel eind met buigen, maar echt 100% op mijn hurken zitten gaat niet. Dat doet PIJNNNN (en het kraakt enorm dan). Links opstappen lukt me niet op mijn eigen paard, wel op het (kleinere) paard van een vriendin. Maar doe het sowieso liever met een krukje ivm scheeftrekken van het zadel. Op mijn knieën zitten wil alleen op een zachte ondergrond (matras ofzo). Moet zeggen dat nadat de schroeven eruit zijn gegaan ik minder pijn, meer beweging en demping en meer spieren heb gekregen, in mijn geval dus een flinke vooruitgang

Dit had ook, tot 1,5 jaar na de breuk. Toen werd ik zwanger en door de weekmakende hormonen kon ik uiteindelijk toch weer hurken.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 18:22

Ik kan wel hurken, maar absoluut niet op mijn knieën zitten. Links opstappen doe ik ook gewoon, maar altijd met een opstapje. Of het nu een D-er is of een groot paard van 1.80, is beter voor mijn been. Ik kan wel rechts opstappen maar niet alle paarden vinden dat gezellig....

Nog een weekje wachten op de uitslag en wat er dan gaat gebeuren, daar hou ik jullie van op de hoogte.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 21:04

Yes, de uitslag van de MRI is binnen en het verlossende telefoontje van de orthopeed ook.
Kraakbeen en meniscus zijn allebei nog mooi intact en ik sta op de lijst voor een tibiakop-osteotomie in november.
Ik zie erg op tegen de pijn die komen gaat, maar ben heel blij dat er ein-de-lijk iets voor me gedaan kan worden!!

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 21:07

Oh dat is goed nieuws! *\o/* hele mond vol die operatie :D hebben ze indicatie kunnen geven hoe lang het ong duurt voordat je aan de beurt bent?

Hier weer ff sukkelen door de weersomslagen steeds. Stijve knie krijg ik ervan, ga ik manken en is alles in onbalans. Maar hé, ik weet dat het tijdelijk is. Kon vd week ineens wel weer beetje dribbelen op de plaats bij het fit-klasje :+

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 21:16

Wat een verhalen allemaal...heb niet alles gelezen, maar pfoeiiiii....

Zelf heb ik in Jan. mijn scheenbeen in drie stukken gekregen, mijn kuitbeen was los en mijn enkel en hielbeen gebroken. Even uitglijden op het schoolplein :')

Ben dezelfde dag met spoed geopereerd en heb nu een titanium buis van 36 cm lang door mijn scheenbeen, een plaat tegen mijn enkel en mijn kuitbeen en een lange schroef naar mijn hielbot.
Ook ik moest 6 weken niet belasten, kreeg niets mee om pezen op te rekken, geen advies om naar de fysio te gaan en idd ook geen gips. Ook kreeg ik geen trombosespuiten mee....
Naja...lang verhaal kort. Toen ik na zes weken eindelijk naar de fysio mocht, heeft het daarna nog heeeeel lang geduurd voordat ik mijn voet ook maar een klein beetje recht kon zetten.
Tis nu ruim acht maanden geleden, ik loop nog steeds erg slecht, fietsen gaat wel goed. Paardrijden gaat redelijk, ik kom er alleen niet alleen op (idd van de rechterkant opstappen)
Maandag moet ik weer naar het ziekenhuis voor foto's enzo...ben benieuwd

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 21:19

Wow, bizar dat je geen fysio en spuiten hebt gehad :oo Het zal goed komen maar ook een lange weg te gaan nog.

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 21:21

Ff in je profiel gespiekt: bof jij dat je kleine paarden hebt die kunnen tölten haha!

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 21:32

Dems, dat is niet normaal zeg!!! Bij mijn eerste operatie direct aan de fysio en trombosespuiten gemoeten. Toen lag ik ook 3 dagen met mijn been in een slede die zelf rekte en strekte. Natuurlijk wel met ruggenprik erbij, anders ging het niet.

Net las ik de patientenfolder van de Maartenskliniek en de opname duurt 3 tot 4 dagen, daarna heel geleidelijk opbouwen qua belasting.
Ik moet dan nog even bellen met de verzekering of ik mag autorijden (linkerbeen), maar dat mocht 8 jaar geleden ook, dus ik verwacht geen problemen.

De wachttijd heb ik in principe zelf mogen bepalen. Het kon volgende maand ook al (9 okt.) maar ik heb met mijn man afgesproken dat ik van half oktober tot half november inval op kantoor, dus qua timing was dat lastig.
Nu dus november afgesproken.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 21:57

Pieteritus1 schreef:
Dems, dat is niet normaal zeg!!! Bij mijn eerste operatie direct aan de fysio en trombosespuiten gemoeten. Toen lag ik ook 3 dagen met mijn been in een slede die zelf rekte en strekte. Natuurlijk wel met ruggenprik erbij, anders ging het niet.

Net las ik de patientenfolder van de Maartenskliniek en de opname duurt 3 tot 4 dagen, daarna heel geleidelijk opbouwen qua belasting.
Ik moet dan nog even bellen met de verzekering of ik mag autorijden (linkerbeen), maar dat mocht 8 jaar geleden ook, dus ik verwacht geen problemen.

De wachttijd heb ik in principe zelf mogen bepalen. Het kon volgende maand ook al (9 okt.) maar ik heb met mijn man afgesproken dat ik van half oktober tot half november inval op kantoor, dus qua timing was dat lastig.
Nu dus november afgesproken.

Preoperatief onderzoek al gehad? Dan heb je bij de apotheek een collega of mij gesproken.
Veel succes vast met de operatie!

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 06:22

Marrit13 schreef:
Ff in je profiel gespiekt: bof jij dat je kleine paarden hebt die kunnen tölten haha!

Nou he? dat is weer een klein geluk bij een ongeluk!
Moet zeggen dat het wel heilzaam werkt, dat schommelen in tolt. Kreeg ook last van mijn onderrug omdat ik zo slecht loop. DAn is paardrijden echt revalideren ineens!

Fijn dat je de wachttijd zelf kan bepalen Pieteritus!

Kimmm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 11:31

Hallo allemaal,

ik ben nieuw in dit onderwerp, ik was aan het googelen naar de revalidatie van een tibia plateau fractuur en kwam hier terecht. Wat een verhalen! Geeft me niet echt veel moed.. de resultaten zijn zo verschillend per persoon.

Ik ben vorige week zaterdag op een hele rare manier van mijn paard gevallen. Ik was mijn balans kwijt na een sprongetje, hij maakte een soort 'vreugdebokje', ik ging de lucht in, paard gaat verder en ik ga naar beneden. Het was de eerste keer dat ik er naast lag en het ging zo snel, ik weet eigenlijk niet precies meer wat er nou mis ging. Ik ben wel recht op mijn voeten terecht gekomen en hoorde daarbij vanalles kraken. Resultaat was dat ik niet meer op mijn linkerbeen kon staan en mijn rechterbeen deed eigenlijk ook wel pijn. Gelukkig waren er genoeg mensen aanwezig en die hebben mij op een stoel gezet, rijlaarzen uit en gekeken waar het pijn deed (heel fout natuurlijk, maar dat weet je op dat moment niet). Ik dacht dat het misschien een kruisband was en mijn enkel gekneusd (had ik al een paar keer eerder gehad), maar mijn knie werd wel erg dik! Ze hebben mij met zijn allen de auto in gedragen en zo heeft mijn moeder mij naar de huisartsenpost gebracht. Auto uit, rolstoel in.. onderzoekje, zal misschien een scheurtje zitten in je knie en je enkel is verzwikt, maar ga toch maar even foto's laten maken. Weer rolstoel uit, auto in. Ondertussen ging mijn knie steeds meer pijn doen. En mijn moeder maar met mij zeulen.. op naar het ziekenhuis, auto uit, rolstoel weer in..

Eenmaal op de spoedeisende hulp in het ziekenhuis zijn er foto's gemaakt van mijn knie en voor de zekerheid ook mijn enkel en snapten ze niet hoe ik zo rustig kon zijn en überhaupt in het ziekenhuis was gekomen. Ze lieten de röntgenfoto's zien en ik heb een tibia plateau fractuur links en rechts ook nog een gebroken enkel. Om de breuk in mijn knie beter te bekijken moest ik ook nog een CT-scan laten doen. Daarna kwamen ze vertellen dat ik het niet rotter had kunnen breken en dat het echt heel erg kapot was. De een na de ander kwam dat vertellen, alsof dat helpt op dat moment... De schade in mijn knie is zo erg dat ze in eerste instantie niet wisten hoe ze dit gingen repareren. Het was niet eens meer een breuk, ze noemden het gewoon verbrijzeld. Er zijn geloof ik 6 variaties qua ernst van deze breuk en daar viel ik niet eens tussen. Ook was de zwelling zo dik dat er niet te opereren viel, ze waren zelfs nog bang voor een compartementssyndroom. De zwelling in mijn kuit en knie werd zo erg dat het de bloedtoevoer naar mijn voet stopte en dus af zou kunnen sterven. Ze wilden dan een snee maken van mijn knie tot enkel om te ontlasten, maar ik zat ook niet te wachten op zo'n enorme wond en zij ook niet. Natuurlijk, als het moet omdat ik anders mijn voet kwijtraak graag! Ik kreeg gelukkig na veel draaien en keren weer gevoel in mijn voet en het was zaak dat ik mijn tenen kon blijven bewegen. Ik heb een paar dagen in het ziekenhuis moeten blijven voor controle en toen de zwelling uiteindelijk toch (gelukkig) minder werd ben ik naar huis gestuurd om het nog verder te laten slinken en te wachten tot ze ruimte hadden in de OK. Ik heb een soort 'goot' gekregen van gips van mijn lies t/m mijn tenen voor wat stabiliteit en loopgips om mijn andere enkel. Ik zie er niet uit zo, maar ik kan gelukkig wel zelf in en uit bed voor een bezoekje naar het toilet enzo. Ze hebben het helaas wel ontzettend strak gedaan, gisteravond heb ik mijn moeder nog een stuk van de verpakking om mijn voet open laten knippen omdat het meer pijn deed dan mijn knie. Dat leek mij ook niet echt de bedoeling.. echt een enorme opluchting toen die druk van mijn wreef was! Mijn hiel en kuit doen ook pijn, maar daar zal ik denk ik nog even mee moeten leven.

Ik lig nu dus sinds woensdag thuis in een ziekenhuisbed met medicatie, ik mag 4x per dag 2 paracetamol en 3x per dag diclofenac. Ook heb ik van die (akelige) trombosespuitjes. Ik heb het echt niet op naalden, dus dit is sowieso niet echt mijn ding! Ik slaap ook heel slecht (soms gewoon maar 2 uur per nacht).

De operatie staat gepland voor aanstaande woensdag, dan gaan ze kijken hoe ze alles aan elkaar gaan zetten. Ze denken aan 2 platen met een aantal schroeven, maar ze moesten eerst de CT-scan nog maar een keer goed bekijken. ik sch**t echt 7 kleuren.. de operatie gaat minimaal 2,5 uur duren en daarna is het maar afwachten hoe het geneest. Gelukkig ben ik nog jong en verder helemaal gezond, maar je kunt er gewoon niks over zeggen. Eigenlijk wilden ze, aangezien ik toch onder volledige narcose moet, ook een schroef in mijn enkel draaien. Als ik alleen die enkel had gebroken hadden ze dat niet gedaan, maar eerlijk gezegd denk ik niet dat ik daarmee akkoord ga. Als ze het eigenlijk toch niet zouden doen, waarom dan een extra wond maken als het niet hoeft? Ik heb mijn andere enkel ook al eens zo gebroken en dat is ook goedgekomen. Het is een 'mooie' breuk en alles zit op de goede plek. Ik wil tijdens de revalidatie van mijn knie ook niet nog eens moeten herstellen aan mijn andere been! Ik kan er nu prima op lopen zonder pijn, dus laat die schroef maar zitten.

Ik zit momenteel dus middenin mijn ervaring met een TP-fractuur, ik hoop echt dat alles goed verloopt en dat ik snel weer een beetje op de been ben al denk ik dat het nog wel even kan gaan duren. De komende maanden zit ik in ieder geval nog niet op mijn paard helaas.. :(

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 14:22

Oh jasses! Verbrijzeld is inderdaad niet een "hoekje eraf" -O- Die trombosespuitjes vond ik ook vreselijk, ook naaldenangst.. Maar ik hield me elke keer maar voor, liever een spuitje dan trombose :(:) Waar zet je ze?

Ik lag ook jankend op het bed voordat ze infuus aanlegden en zo :') , gewoon zeggen dat je 7 kleuren sch**t, dan houden ze er echt rekening mee. Heb je al intake gehad met de anesthesist? Kun je het ook aangeven en kan je eventueel wat kalmerends voorgeschreven krijgen. De operatie en narcose vond ik zelf heel erg meevallen. Ik heb na de operatie ook meteen een pijnstillende prik in mijn lies gehad, heb eigenlijk geen pijn gehad.

Wat je vooral moet doen: zoek straks een hele goeie fysio en luister hier goed naar! Doe wat hij/zij zegt, ook al heb je hekel aan je oefeningen ( _O- O:) ) En begin hier ook meteen mee als het mag van de arts.

Kimmm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 18:46

Bedankt voor de tips! Ik heb inderdaad al een gesprek gehad met de anesthesist, ik krijg van tevoren een pilletje om te kalmeren. Ik zal het alsnog in mijn broek doen, maar het moet.

Het rotte is dat ik daarvoor ook nog bloed moet laten prikken, ik heb nog nooit wat gehad dus mijn bloedgroep is niet bekend. Dus die naalden moet ik eerst overwinnen! Ik snap niet dat ik het zo eng vind, maar het is nou eenmaal zo.

Die trombosespuitjes moeten bij mij in mijn buik, ik durf het uiteraard alleen niet zelf ;) Mijn moeder pakt een 'spekje' :p zoals zij dat noemt en voor zover dat er zit en prikt daar dan in. Jammer dat die vloeistof prikt, ik heb er nog een kwartier plezier van. Heb het ook in mijn been geprobeerd, maar dat was minder prettig en werd meteen een blauwe plek.

Ik zal inderdaad op zoek gaan naar een goede fysio, er zit er toevallig wel eentje een paar meter van mijn huis. Ik ga er maar vanuit dat de operatie meevalt, ik weet dat ik er niks van mee ga krijgen maar toch is het eng. Ik wou dat het al voorbij was!

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 19:39

Zo dat is flink uitgepakt, maar troost je met een goede arts kom het vast goed ! Bij mij was er ook aan de zijkant een stukje af en een barst van links naar rechts. Behalve plaat en schroeven hebben ze ook een soort medicinaal cement gebruikt om te lijmen. Het bot groeit dan wat makkelijker aan elkaar.
Ik had een echte traumachirurg en het is helemaal goed gekomen ! Wel heb ik echt de rust genomen die voorgeschreven werd al viel dat niet mee, bij elkaar heb ik een half jaar gezeten. Nog een troost, jij bent nog jong, ik ben 61 jaar en loop weer prima !
Je hebt mijn inziens groot gelijk geen schroef in je enkel te laten zetten, als het zo kan helen moet je het ook doen. Die metaalwaren geeft bijna altijd problemen en eruit halen, is weer een OK ( heb ik met mijn knie wel moeten laten doen, want ik kreeg er steeds meer last van en wat een opluchting toen alles er uit was !!)
Nog een tip met de tromboseprikken ....niet nawrijven, prikken, naald eruit klaar...anders krijg je inderdaad blauwe plekken door de vloeistof die er net ingespoten is .

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 19:45

Kimmm_ schreef:
Hallo allemaal,

ik ben nieuw in dit onderwerp, ik was aan het googelen naar de revalidatie van een tibia plateau fractuur en kwam hier terecht. Wat een verhalen! Geeft me niet echt veel moed.. de resultaten zijn zo verschillend per persoon.

Ik ben vorige week zaterdag op een hele rare manier van mijn paard gevallen. Ik was mijn balans kwijt na een sprongetje, hij maakte een soort 'vreugdebokje', ik ging de lucht in, paard gaat verder en ik ga naar beneden. Het was de eerste keer dat ik er naast lag en het ging zo snel, ik weet eigenlijk niet precies meer wat er nou mis ging. Ik ben wel recht op mijn voeten terecht gekomen en hoorde daarbij vanalles kraken. Resultaat was dat ik niet meer op mijn linkerbeen kon staan en mijn rechterbeen deed eigenlijk ook wel pijn. Gelukkig waren er genoeg mensen aanwezig en die hebben mij op een stoel gezet, rijlaarzen uit en gekeken waar het pijn deed (heel fout natuurlijk, maar dat weet je op dat moment niet). Ik dacht dat het misschien een kruisband was en mijn enkel gekneusd (had ik al een paar keer eerder gehad), maar mijn knie werd wel erg dik! Ze hebben mij met zijn allen de auto in gedragen en zo heeft mijn moeder mij naar de huisartsenpost gebracht. Auto uit, rolstoel in.. onderzoekje, zal misschien een scheurtje zitten in je knie en je enkel is verzwikt, maar ga toch maar even foto's laten maken. Weer rolstoel uit, auto in. Ondertussen ging mijn knie steeds meer pijn doen. En mijn moeder maar met mij zeulen.. op naar het ziekenhuis, auto uit, rolstoel weer in..

Eenmaal op de spoedeisende hulp in het ziekenhuis zijn er foto's gemaakt van mijn knie en voor de zekerheid ook mijn enkel en snapten ze niet hoe ik zo rustig kon zijn en überhaupt in het ziekenhuis was gekomen. Ze lieten de röntgenfoto's zien en ik heb een tibia plateau fractuur links en rechts ook nog een gebroken enkel. Om de breuk in mijn knie beter te bekijken moest ik ook nog een CT-scan laten doen. Daarna kwamen ze vertellen dat ik het niet rotter had kunnen breken en dat het echt heel erg kapot was. De een na de ander kwam dat vertellen, alsof dat helpt op dat moment... De schade in mijn knie is zo erg dat ze in eerste instantie niet wisten hoe ze dit gingen repareren. Het was niet eens meer een breuk, ze noemden het gewoon verbrijzeld. Er zijn geloof ik 6 variaties qua ernst van deze breuk en daar viel ik niet eens tussen. Ook was de zwelling zo dik dat er niet te opereren viel, ze waren zelfs nog bang voor een compartementssyndroom. De zwelling in mijn kuit en knie werd zo erg dat het de bloedtoevoer naar mijn voet stopte en dus af zou kunnen sterven. Ze wilden dan een snee maken van mijn knie tot enkel om te ontlasten, maar ik zat ook niet te wachten op zo'n enorme wond en zij ook niet. Natuurlijk, als het moet omdat ik anders mijn voet kwijtraak graag! Ik kreeg gelukkig na veel draaien en keren weer gevoel in mijn voet en het was zaak dat ik mijn tenen kon blijven bewegen. Ik heb een paar dagen in het ziekenhuis moeten blijven voor controle en toen de zwelling uiteindelijk toch (gelukkig) minder werd ben ik naar huis gestuurd om het nog verder te laten slinken en te wachten tot ze ruimte hadden in de OK. Ik heb een soort 'goot' gekregen van gips van mijn lies t/m mijn tenen voor wat stabiliteit en loopgips om mijn andere enkel. Ik zie er niet uit zo, maar ik kan gelukkig wel zelf in en uit bed voor een bezoekje naar het toilet enzo. Ze hebben het helaas wel ontzettend strak gedaan, gisteravond heb ik mijn moeder nog een stuk van de verpakking om mijn voet open laten knippen omdat het meer pijn deed dan mijn knie. Dat leek mij ook niet echt de bedoeling.. echt een enorme opluchting toen die druk van mijn wreef was! Mijn hiel en kuit doen ook pijn, maar daar zal ik denk ik nog even mee moeten leven.

Ik lig nu dus sinds woensdag thuis in een ziekenhuisbed met medicatie, ik mag 4x per dag 2 paracetamol en 3x per dag diclofenac. Ook heb ik van die (akelige) trombosespuitjes. Ik heb het echt niet op naalden, dus dit is sowieso niet echt mijn ding! Ik slaap ook heel slecht (soms gewoon maar 2 uur per nacht).

De operatie staat gepland voor aanstaande woensdag, dan gaan ze kijken hoe ze alles aan elkaar gaan zetten. Ze denken aan 2 platen met een aantal schroeven, maar ze moesten eerst de CT-scan nog maar een keer goed bekijken. ik sch**t echt 7 kleuren.. de operatie gaat minimaal 2,5 uur duren en daarna is het maar afwachten hoe het geneest. Gelukkig ben ik nog jong en verder helemaal gezond, maar je kunt er gewoon niks over zeggen. Eigenlijk wilden ze, aangezien ik toch onder volledige narcose moet, ook een schroef in mijn enkel draaien. Als ik alleen die enkel had gebroken hadden ze dat niet gedaan, maar eerlijk gezegd denk ik niet dat ik daarmee akkoord ga. Als ze het eigenlijk toch niet zouden doen, waarom dan een extra wond maken als het niet hoeft? Ik heb mijn andere enkel ook al eens zo gebroken en dat is ook goedgekomen. Het is een 'mooie' breuk en alles zit op de goede plek. Ik wil tijdens de revalidatie van mijn knie ook niet nog eens moeten herstellen aan mijn andere been! Ik kan er nu prima op lopen zonder pijn, dus laat die schroef maar zitten.

Ik zit momenteel dus middenin mijn ervaring met een TP-fractuur, ik hoop echt dat alles goed verloopt en dat ik snel weer een beetje op de been ben al denk ik dat het nog wel even kan gaan duren. De komende maanden zit ik in ieder geval nog niet op mijn paard helaas.. :(

He! K heb je verhaal heel snel gelezen, maar lijkt op dat van mij. Het was bij mij ook verbrijzeld en de vraag of ik ooit weer kon lopen. In Blaricum wilden ze meerdere operaties doen en wisten ze eigenlijk niet hoe ze het moesten herstellen. Via familie ben ik in het Maasstad Ziekenhuis beland. Hier hebben ze het met 1 reparatie kunnen repareren. Nu ben ik zeg maar volledig hersteld. Sterkte en je mag me pb'en

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 21:02

Potverdorie Marieke! Veel beterschap.

Vanmorgen had ik het ZH maar even gebeld wanneer ik mijn PO screening kreeg, zeiden ze ineens dat ik pas eind december terecht kon!!! Ik ben behoorlijk boos en heb voor vrijdag een belafspraak met de chirurg staan. Vakantie is gepland voor februari, omdat de afspraak was om in november te opereren. Ik baal heel erg en ga er niet mee akkoord...

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 21:36

Bloedprikken is een makkie! Ik had ook hartkloppingen en trilde als een gek, naar neem van mij aan, makkie! Je moet wrs twee keer bloedprikken, ivm kruisproef. Was voor mij ook een onaangename verrassing :')

Vervelend vd trombose prikken. Heb je Fraxiparine? Mss iets langzamer erin spuiten. Mijn tandarts spuit de verdoving ook altijd langzaam, dan voel je er minder/niets van.

Jeetje Pieteritus }:0 Das ook wat zeg. Hopelijk kun je eerder terecht na je belafspraak! Succes!

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 22:22

Kimmm_ schreef:
Bedankt voor de tips! Ik heb inderdaad al een gesprek gehad met de anesthesist, ik krijg van tevoren een pilletje om te kalmeren. Ik zal het alsnog in mijn broek doen, maar het moet.

Het rotte is dat ik daarvoor ook nog bloed moet laten prikken, ik heb nog nooit wat gehad dus mijn bloedgroep is niet bekend. Dus die naalden moet ik eerst overwinnen! Ik snap niet dat ik het zo eng vind, maar het is nou eenmaal zo.

Die trombosespuitjes moeten bij mij in mijn buik, ik durf het uiteraard alleen niet zelf ;) Mijn moeder pakt een 'spekje' :p zoals zij dat noemt en voor zover dat er zit en prikt daar dan in. Jammer dat die vloeistof prikt, ik heb er nog een kwartier plezier van. Heb het ook in mijn been geprobeerd, maar dat was minder prettig en werd meteen een blauwe plek.

Ik zal inderdaad op zoek gaan naar een goede fysio, er zit er toevallig wel eentje een paar meter van mijn huis. Ik ga er maar vanuit dat de operatie meevalt, ik weet dat ik er niks van mee ga krijgen maar toch is het eng. Ik wou dat het al voorbij was!

Ja die prikken zijn balen. Ik heb ze eens een tijd zelf moeten zetten, blegh.
Hoewel ik achteraf heb gehoord dat er dit medicijn ook in pilvorm verkrijgbaar is, alleen wordt dit meestal alleen gegeven aan mensen die dit langdurig moeten gebruiken. Misschien de moeite om daar een naar de vragen.

Ik was ook als de dood voor de operatie, maar met het resultaat ben ik echt heel blij.
Nu ik zo lees van jou dat ze steeds checken dat je je tenen nog kon bewegen, dat deden ze bij mij ook, vrij dwangmatig. Ik had er toen niet echt op gelet, maar waarschijnlijk waren ze bij mij ook bang dat er iets mis zou gaan, want het was flink gezwollen. Ik mocht niet naar huis. 10 dagen heb ik moeten wachten op de operatie voordat de zelling voldoende was gezakt. In die tijd mocht ik mijn bed niet uit, laat staan het ziekenhuis uit. Was niet leuk...

Kimmm is kan je echt adviseren om een second opinion te vragen bij het Maasstad, het zijn echt specialisten op dat gebied. Mij werd in Blaricum ook niet verteld 'joh we vinden dit echt heel lastig, in een ander ziekenhuis kunnen ze je beter helpen'. Als ik me daar had laten opereren was weer kunnen lopen echt de vraag geweest. Dus echt niet om je bang te maken, maar wees kritisch :)

Uiteindelijk was ik ook ruim een jaar aan het revalideren. Ik luisterde totaal niet naar m'n fysio, ging er braaf naartoe en deed nooit mn oefeningen, maar dat wist hij ook wel.

@Pieteritus1 bedankt voor de beterschap, maar ik ben zo goed als volledig herstelt ;)

Kimmm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 16:53

Ik vroeg ook al rond of die prikken er niet in pilvorm waren, maar daar kreeg ik verder geen antwoord op. Leek mij ook wel een oplossing :) Helaas moest ik wel veel spugen in het ziekenhuis van de pijnstillers, dus dan zou het er weer uit komen. Dat schiet ook niet op natuurlijk ;)

Wat vreselijk dat je niet naar huis mocht.. ik gelukkig wel. Dat is dan het enige voordeel. Het eten in dat ziekenhuis was echt verschrikkelijk vies (moest er echt van spugen) en ik sliep helemaal niet. Elk uur stond er wel iemand aan mijn bed, zelfs 's nachts! Dan stond er ineens iemand met een zaklamp in mijn gezicht te schijnen, ik werd er niet goed van. Ik slaap nu thuis ook niet veel, maar ik heb wel veel meer rust. En lekker eten!

Ik weet niet of het nu nog te doen is om een second opinion te vragen, de operatie is morgen al. Ik ga er gewoon vanuit dat ze dit kunnen, ik wil eerlijk gezegd ook niet langer wachten want ik heb best wel pijn. Daarna moet ik nog 2 nachtjes blijven en dan hopelijk weer naar huis als het goed gaat.

Ik ga wel mijn best doen om goed te herstellen, wil toch echt wel weer op mijn paard. Het is wel een goed excuus om niet meer te hoeven hardlopen :p

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 18:14

Haha dat hardlopen herken ik

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 19:06

Die prikken zijn er nog niet in (betrouwbare) pil vorm. Ze zijn wel heel hard bezig met de ontwikkeling maar tot nu toe is spuiten na een operatie of bij onbelast gips nog steeds het betrouwbaars.
De tabletten die er wel al zijn is ook niet handig want daar moet je voor naar de trombose dienst om de dosering te bepalen is dus een behoorlijke belasting je moet dan ook iedere keer geprikt en sommige mensen zijn lastig instelbaar. En na een operatie schijnt ook bij deze tabletten spuiten meer betrouwbaar te zijn.

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 19:22

genja schreef:
Die prikken zijn er nog niet in (betrouwbare) pil vorm. Ze zijn wel heel hard bezig met de ontwikkeling maar tot nu toe is spuiten na een operatie of bij onbelast gips nog steeds het betrouwbaars.
De tabletten die er wel al zijn is ook niet handig want daar moet je voor naar de trombose dienst om de dosering te bepalen is dus een behoorlijke belasting je moet dan ook iedere keer geprikt en sommige mensen zijn lastig instelbaar. En na een operatie schijnt ook bij deze tabletten spuiten meer betrouwbaar te zijn.

Ah vandaar. Bedankt voor de uitleg