Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
phormicola schreef:Dokters geven volgens mij ook steeds vaker toe. De mensen die denken ADHD te hebben en zonder onderzoek medicatie krijgen zijn in mijn omgeving niet te tellen.
Zeker als je van al die symptomen/problemen erg veel last hebt 

Oliiviia schreef:Of mensen die door een depressie gewoon een week thuisblijven etc
Dit vond ik ook wat overdreven, ik kende die persoon namelijk best goed.
Ik heb zelf ook twee jaar diep gezeten, maar ik ga daar echt niet voor thuisblijven...
=
Axel_Valerie schreef:@Oliiviia
Sorry maar wie denk jij wel niet dat je bent? Kun jij hierover oordelen?
Als iemand met autisme in hels lawaai ergens mee bezig is in ontspannen toestand kan dat
een heel positief effect hebben. Er is zelfs muziektherapie.
In stress-situaties kan dat heel anders zijn. Bijvoorbeeld als je een exame moet maken. Je weet duidelijk niet waar je het over hebt.
EskeGirl schreef:Autisme als excuus gebruiken (of adhd, dyslexie) heb ik een enorme hekel aan. Ik heb er niet voor gekozen om Asperger te hebben, maar ja, ik moet ermee leven. Dus ik zeg niet: ik kan dingen niet. Maar wel: ik heb er meer moeite mee, maar ik probeer het wel.
Ik ben overgevoelig voor prikkels, meer dan 'gewone' mensen, en dan vooral geluid. Alles komt harder binnen. Daarmee moet ik leren leven, ik zit niet in aparte ruimtes met toetsen (alleen in de pauze op de plek voor mensen met stoornissen, haha, anders wordt ik gek van het geluid), maar ik zet wel door. Ik werk keihard voor m'n VWO en moet dubbel zohard vechten, maar mij hoor je niet klagen. Mensen hoeven zich niet voor mij aan te passen, de wereld gaat zich toch niet aan je aanpassen, maar ik aan deze wereld. Maar als voor zo'n persoon een toets maken in een aparte ruimte en extra begeleiding helpt om dat te doen, is daar niks mis mee toch? Als het maar geen excuus is.
Brainless schreef:Oliiviia schreef:Of mensen die door een depressie gewoon een week thuisblijven etc
Dit vond ik ook wat overdreven, ik kende die persoon namelijk best goed.
Ik heb zelf ook twee jaar diep gezeten, maar ik ga daar echt niet voor thuisblijven...
=
Veel mensen met een depressie kunnen het niet opbrengen het bed uit te komen, laat staan normaal te functioneren.
Goed dat jij dat blijkbaar wel kon, maar dat geldt lang niet voor iedereen.
Ook jij stopt nu mensen in hokjes (waar je juist een hekel aan hebt).
Oliiviia schreef:Maar de laatste tijd heeft iedereen autisme, ADHD, een depressie,....
En vele gebruiken deze zaken echt als een excuus of om er voordeel uit te halen.
ga daar echt niet voor thuisblijven...
Dokters stellen ook vaak te snel diagnoses. Ik ken iemand die autisme heeft gefaket (jep allemaal info heeft opgezocht op internet etc) en die persoon heeft ook gewoon een autisme statuut gekregen. Hij kon bepaalde lessen skippen en moest sommige dingen niet meedoen
Brainless schreef:Oliiviia schreef:Maar de laatste tijd heeft iedereen autisme, ADHD, een depressie,....
En vele gebruiken deze zaken echt als een excuus of om er voordeel uit te halen.
ga daar echt niet voor thuisblijven...
Dokters stellen ook vaak te snel diagnoses. Ik ken iemand die autisme heeft gefaket (jep allemaal info heeft opgezocht op internet etc) en die persoon heeft ook gewoon een autisme statuut gekregen. Hij kon bepaalde lessen skippen en moest sommige dingen niet meedoen
Het "leuke" voor degen is: ga dan maar eens normaal je rijbewijs halen.... of aangenomen worden voor een reguliere baan.
Autisme is eigenlijk niet te faken, dan zou je alle onderzoeken precies weten wat te doen en wat te zeggen.
Een diagnose krijg je niet na 1 gesprek, daar gaan meerdere onderzoeken aan vooraf (en die zijn niet kosteloos).
Ook wordt er op school meegekeken in de klas en vragen aan leraren gesteld.
Mijn zoon mag echt geen lessen skippen hoor, ook moet hij aan alles mee doen (behalve bepaalde naschoolse activiteiten; maar die zijn voor niemand verplicht).
Daarnaast heb je verplicht langere tijd psychologische begeleiding (ook op school), zonder mag je nl niet zomaar op regulier onderwijs.
Oliiviia schreef:Brainless schreef:
Het "leuke" voor degen is: ga dan maar eens normaal je rijbewijs halen.... of aangenomen worden voor een reguliere baan.
Autisme is eigenlijk niet te faken, dan zou je alle onderzoeken precies weten wat te doen en wat te zeggen.
Een diagnose krijg je niet na 1 gesprek, daar gaan meerdere onderzoeken aan vooraf (en die zijn niet kosteloos).
Ook wordt er op school meegekeken in de klas en vragen aan leraren gesteld.
Mijn zoon mag echt geen lessen skippen hoor, ook moet hij aan alles mee doen (behalve bepaalde naschoolse activiteiten; maar die zijn voor niemand verplicht).
Daarnaast heb je verplicht langere tijd psychologische begeleiding (ook op school), zonder mag je nl niet zomaar op regulier onderwijs.
Tja, toch is dat hier gebeurd...
En rijbewijs, wel dat ene meisje bleef thuis en haalde haar rijbewijs terwijl wij les moesten volgen. Reed zomaar één van de eerste keren op de autostrade. Dat zou ik zelfs nooit durven/doen.
Ik wil hiermee helemaal niet zeggen dat deze mensen een gemakkelijk leven hebben. Ik vind gewoon dat er soms wordt overdreven en snel diagnoses worden getrokken...
chelle_dora schreef:Gelukkig overdrijf jij dus klaarblijkelijk nooit, en ik denk dat we allemaal maar héél goed naar jou moeten luisteren, want ondanks dat jij geen dokter bent heb jij het bij het juiste eind en oordeel jij ook over een ander. Alleen heet het dan een oordeel ipv een diagnose, omdat jij op papier geen dokter ben. Maar als je het wel was geweest, gossie, dan waren alle problemen vást en zeker opgelost.
Ik ben liever ziek, met heel veel pilletjes en aanpassingen, dan dat ik zo'n veroordelend, vervelend karakter als het jouwe heb zeg... Potverdikkie..