Alle Donoren bij elkaar!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Teelee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 01:30

Ook hier een bloeddonor. Was na het opgegeven wel bang dat ik niet geaccepteerd zou worden omdat ik fibromyalgie heb, maar dat maakte niets uit. Moest wel rekening houden met mijn lichaam, en de man gaf aan dat als ik een slechte dag zou hebben ik beter af kon zeggen.
Oudjaarsdag de eerste keer geweest, en vond het best spannend. Viel achteraf 100% mee, maar wel 2 mensen onderuit zien gaan. Ik voelde me met vlagen wat licht in mijn hoofd en ben dan ook lekker even blijven zitten met een kopje thee en veel suiker := Daarna niks meer aan de hand.

Ik zit er nog wel over te denken om ook beenmerg en plasma te gaan doen, maar weet daar weinig van verder.

Mijn reden om het te doen was eigenlijk om mensen te helpen die het nodig hebben. Je bent tenslotte ook blij als iemand hetzelfde voor jou zou doen als je het nodig hebt. Op die manier heb ik een fijn gevoel bij het idee dat ik daar ook aan meegeholpen heb zeg maar.

Frensie

Re: Alle Donoren bij elkaar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 07:07

Voor degenen met een bloedgroep die minder nodig is: Word plasmadonor!
Plasma geven duurt wat langer dan bloed, maar je komt op afspraak en je wordt goed verzorgd. Groot voordeel is dat je je rode bloedcellen terug krijgt, dus lichamelijk merk je weinig tot niks, je bent alleen 600 ml vocht kwijt met eiwitten.
Ik ben zelf B+ en daarom plasmadonor geworden. Ook aan plasmadonoren hebben ze een tekort.
Omdat je je rode bloedcellen terug krijgt, mag je veel vaker. Ik ga elke 6 weken, maar in principe mag ik elke 2 weken gaan. Alleen dat vind ik zelf te vaak aangezien ik in maar 1 arm geprikt kan worden. Die andere ader is te lastig aan te prikken.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 08:18

Ik vraag mij af, doet dat meer pijn? Heb het idee dat de naalden groter zijn.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 08:20

Deugenietje schreef:
En weet je wat het stommme is.

De mensen die keihard roepen van dat ze geen donor willen zijn enzo. Moet je ze maar eens weer vragen als ze zelf een nieuwe orgaan nodig zijn of nodig hebben. Die hebben dan weer de grootste mond van waarom niemand donor is.

Mijn zusjes ex was zo'n typ. Mijn zus heeft het uiteindelijk uit gemaakt, want meneer was alleen maar onnodig aan het klagen.

Tja, en persoonlijk heb ik daar geen moeite mee :) ik respecteer iemands keuze daarin en gun iemand evengoed mijn organen en hopelijk een nog mooi lang leven. En een kat in het nauw maakt rare sprongen natuurlijk. Ook begrijpelijk.

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 10:42

LovingTweety schreef:
Ik vraag mij af, doet dat meer pijn? Heb het idee dat de naalden groter zijn.

Nee hoor pijn valt mee. Elke keer zie ik er tegenop dat ze gaan prikken en elke keer valt het weer reuze mee.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 10:44

die stomme vingerprik doet meer pijn als de naald van het doneren....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 10:45

Idd := , het is weleens blauw na de tijd maar ach

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 10:51

Laatste 2 keer hebben ze via mijn hand bloed afgenomen omdat ze geen ader konden pakken.

Betwijfel of sanquin op mij zit te wachten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 10:53

Waar word je geprikt dan om bloed/plasma te geven? En met infuusnaald?

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 10:54

Salsa dan kan ik je nu al vertellen dat Sanquin niet op je zit te wachten.

In je elleboog word je geprikt.

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 10:58

Ah dat plasma geven is idd ook wel een goede als je een minder nodige bloedgroep hebt. Ik heb overigens nog nooit bloed laten prikken, is dat een probleem? Ik heb wel suoer zichtbare aders :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 11:06

Dat zegt niet perse wat , ze kunnen rollen of wat dan ook :)

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 11:09

En het slecht kunnen prikken ook niet, ik zal vaker in het hand moeten prikken dan mijn collega.
Sommige zijn er gewoon een stuk beter in dan andere :)

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 11:11

An oke, nouja dan wordt het afwachten tot de eerste keer denk ik :+

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 12:12

Salsa schreef:
Laatste 2 keer hebben ze via mijn hand bloed afgenomen omdat ze geen ader konden pakken.

Betwijfel of sanquin op mij zit te wachten

Als je heel moeilijk te prikken bent dan kost het voor hun ook teveel tijd, helaas.

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 12:17

Jammer omdat er al zo weinig o negatief donoren zijn.

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 12:42

Het ligt er niet eens aan dat het teveel tijd kost, het gaat er om dat je je aders niet kapot laat prikken. Als je al moeilijk te prikken bent en ze prikken je verkeert bij Sanquin, dan gaat de kwaliteit van je ader elke keer achteruit. Het is niet de bedoeling dat je, mocht je zelf ziek worden, niet meer normaal geprikt kan worden omdat je bloeddonor bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 12:45

Mijn zus is O negatief ik had het ook gehoopt , zij is donor maar vorig jaar bevallen :)

Goldwynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 12:52

Hier nog iemand met O-negatief ^^. Dus ik ben op mijn 18e net als mijn moeder gaan doneren (beide O-negatief), nu dus een keer of 4 / 5 gedaan, donatiemoment vielen voor mij helaas vaak in stage perioden.

IJzergehalte is hier eigenlijk altijd heel erg goed, maar de laatste keren kwam mijn moeder telkens voor de gezelligheid mee, ijzer te laag.

Maar ik lees nu dat mijn bloed meer gewenst is dan plasma? Omdat ik, volgens mij tenminste, toch wel gewild bloed heb. Heb eigenlijk wel een poos overwogen om me als bloedplasma donor op te geven, ipv bloeddonor..

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 12:53

ik heb ook O negatief.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 13:05

Frensie schreef:
Voor degenen met een bloedgroep die minder nodig is: Word plasmadonor!
Plasma geven duurt wat langer dan bloed, maar je komt op afspraak en je wordt goed verzorgd. Groot voordeel is dat je je rode bloedcellen terug krijgt, dus lichamelijk merk je weinig tot niks, je bent alleen 600 ml vocht kwijt met eiwitten.
Ik ben zelf B+ en daarom plasmadonor geworden. Ook aan plasmadonoren hebben ze een tekort.
Omdat je je rode bloedcellen terug krijgt, mag je veel vaker. Ik ga elke 6 weken, maar in principe mag ik elke 2 weken gaan. Alleen dat vind ik zelf te vaak aangezien ik in maar 1 arm geprikt kan worden. Die andere ader is te lastig aan te prikken.

Dit klinkt erg interessant, kun je mij kort vertellen wat de 'eisen' zijn?

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 13:09

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 13:11

O negatief is zo populair omdat dit type met elk ander bloed vermengd mag worden zonder risico op vergiftiging. Dus bij een ongeluk en er snel bloed nodig geven ze o negatief. Andersom geldt het helaas niet. O negatief mensen kunnen alleen o negatief ontvangen

Helaas is het geen veel voorkomende bloedgroep en wordt dat ook steeds minder omdat het niet erfelijk goed doorgeeft. Mijn kinderen hebben ook beide geen o negatief

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 13:11

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 13:12

Salsa schreef:
O negatief is zo populair omdat dit type met elk ander bloed vermengd mag worden zonder risico op vergiftiging. Dus bij een ongeluk en er snel bloed nodig geven ze o negatief. Andersom geldt het helaas niet. O negatief mensen kunnen alleen o negatief ontvangen

Helaas is het geen veel voorkomende bloedgroep en wordt dat ook steeds minder omdat het niet erfelijk goed doorgeeft. Mijn kinderen hebben ook beide geen o negatief

ik heb wel O negatief, mijn vader ook maar mijn moeder weer nie.