Beha dragen is ongezond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 17:41

Janine1990 schreef:
trustHim schreef:
In Nederland krijgt 1 op de 8 vrouwen borstkanker, niet door wel/geen bh maar cijfers van mijn oncoloog

Ik moet na mijn operatie weer een paar weken 24/7 bh dragen. Nu draag ik een topje, gewone bh is geen optie met 1 kant a en andere d

Volgens mij geven ze het beginnende stadium van borstkanker een andere naam. Valt dat ook hieronder? Want dat is volgens mij heel erg goed te behandelen. En krijgt daarom in het ziekenhuis niet eens de naam kanker. Maar wordt wel zo uitgelegd om het begrijpelijk te maken.
Althans, so I heard, van een vriend. Hij is radioloog en zijn moeder kreeg dat. Ik weet niet meer hoe het heet :o

Ik weer niet of je een cyste bedoelt? Want dat is geen kanker. Ik zat ook nog in een vrij vroeg stadium maar werd wel mamacarcinoom genoemd en ja bij mij goed behandelbaar door geen uitzaaiingen. Ondanks het vroege stadium ben ik dus in mijn zh wel kankerpatiënt

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 17:46

Een goede BH voel je niet. Die heb je gewoon aan. Ik denk altijd maar, het is ergens voor uitgevonden. En waarschijnlijk om borsten te ondersteunen. En geloof me, borsten gaan hangen. Zo iets als zwaartekracht, doet ze steeds verder naar de aarde zakken. Een BH geeft ze dan weer die jeugdige form. En dat willen de meesten toch. En om te voorkomen dat ze voortijdig zakken, wordt er vroeg begonnen met het dragen van een BH. En welk meisje was niet trots op haar eerste BHtje? En een goede chique BH is gewoon mooi. Hoeveel vrouwen hebben wel niet Marlies Dekkers gedragen. En vrouw zonder BH ziet er in mijn ogen, minder verzorgd uit. BH-loos waren we in de tijd van de Neanderthalers.

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 17:48

Ik moet er toch niet aan denken om zonder bh rond te lopen (75F). En voor de dames met kleine borsten die denken dat een een bh niet comfi zit met grote borsten, dat zit ie echt wel! Als je de goede maat en het juiste model hebt, heerlijk! Ja tuurlijk, de dames worden in een houding gehouden, maar dat trekt niet, dat geeft geen pijn in je rug, wat het anders wel zou doen.
Ik vind het juist verschrikkelijk als ik dat ding uit moet doen, dat trekt en dat doet, nee laat mij maar lekker continu met bh aan lopen. Zeker met sporten, harnas om, top met bh erin aan en je kunt springen en doen wat je wilt, maar alles blijft fijn op zijn plek. En ja, ook dát zit echt wel comfortabel!

misschien moeten sommige mensen met grote maten ook die maat gewoon accepteren, ipv met te kleine/verkeerde bhs rondlopen

Edit: helemaal eens met johanna dus

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 17:50

trustHim schreef:
Ik weer niet of je een cyste bedoelt? Want dat is geen kanker. Ik zat ook nog in een vrij vroeg stadium maar werd wel mamacarcinoom genoemd en ja bij mij goed behandelbaar door geen uitzaaiingen. Ondanks het vroege stadium ben ik dus in mijn zh wel kankerpatiënt

Neee, geen cyste.
Mamacarcinoom was het volgens mij ook niet, volgens Wikipedia is dat de medische naam voor borstkanker. Volgens mij stond het in een FB gesprek met hem, maar daarin kan ik het niet terugvinden.

Het was een zeer vroeg beginstadium van borstkanker, dat nog geen borstkanker genoemd kon worden. Maar wanneer er niets aan gedaan zou worden wel borstkanker zou worden.
Ik weet ook niet of die vrouw ook echt als kankerpatiënt beschouwd werd. Het is al eventjes geleden.

LadyMadonna

Re: Beha dragen is ongezond

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 18:06

In een borst kan van alles zitten. Ik heb zelf een fybroadenoom, heeft compleet niks met kanker te maken :n

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 18:08

LadyMadonna schreef:
In een borst kan van alles zitten. Ik heb zelf een fybroadenoom, heeft compleet niks met kanker te maken :n

Misschien lees ik het verkeerd?
Maar als je op mij reageert, dit ging echt om een vorm van borstkanker, die zonder behandeling ook daadwerkelijk borstkanker zal worden. En had dus wel degelijk met kanker te maken. :j

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 18:42

Johanna59 schreef:
Een goede BH voel je niet. Die heb je gewoon aan. Ik denk altijd maar, het is ergens voor uitgevonden. En waarschijnlijk om borsten te ondersteunen. En geloof me, borsten gaan hangen. Zo iets als zwaartekracht, doet ze steeds verder naar de aarde zakken. Een BH geeft ze dan weer die jeugdige form. En dat willen de meesten toch. En om te voorkomen dat ze voortijdig zakken, wordt er vroeg begonnen met het dragen van een BH. En welk meisje was niet trots op haar eerste BHtje? En een goede chique BH is gewoon mooi. Hoeveel vrouwen hebben wel niet Marlies Dekkers gedragen. En vrouw zonder BH ziet er in mijn ogen, minder verzorgd uit. BH-loos waren we in de tijd van de Neanderthalers.

Waarom vind je het minder verzorgd eruit zien? Omdat je het iets meer ziet hangen, of omdat het er niet mooi rond is, of omdat je de tepels ziet? Of nog iets anders?

Ondanks dat ik het er ook soms minder verzorgd of lelijk eruit vind zien, vind ik het toch jammer dat er ook zo'n standaard is over hoe borsten in een shirt eruit ''moeten'' zien.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 19:37

Aranel schreef:
Ik ga er even van uit dat de meeste vrouwen hun bh meer dan 12 uur per dag aan hebben. Dat zou volgens dit onderzoek dus betekenen dat 1 op de 7 vrouwen borstkanker krijgt??

Wat een onzin.

Volgens mij krijgt inderdaad inmiddels één op de zeven vrouwen borstkanker. Ik heb daar voor een jaar terug nog een onderzoek over gelezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 19:40

Als ik geen beha draag dan krijg ik ontzettende last van mijn rug. Heb dan ook geen a cupje :+

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 19:45

Ik wist vandaag weer even heel goed waarom ik met hardlopen altijd een insnoersportbeha draag. Ik moest even een stukje sprinten en ik draag standaard de heavy sportbeha's van de hema (die nu uit de collectie zijn). Nu zijn ze wel ouder en dus wat slapper, maar ze geven nog altijd meer support dan de gewone beha's die ik een enkele keer draag. Toch stuiterde de twee tot mijn kin op en neer. Zonder beha hebben ze meer dan 20 cm aan speelruimte, daar heb je al heel snel last van bij enige beweging kan ik je vertellen. Maar 's nachts gaan ze los en 's avonds gaat mijn beha achter wel eens los. Dat zit dan toch aangenamer, maar bij beweging gaat hij echt weer vast.

Trouwens een 85E/F, mijn borsten hingen al heel vroeg (binnen een jaar). Maar ik had ook al heel snel een C.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 19:50

Oh wat zou ik toch gelukkig zijn als er een dag komt dat je niet wordt aangestaard als je zonder bh rond loopt! Ik zou ze meteen in de kast gooien en alleen aandoen bij echt zwaar werk of sporten. Want tja, op die momenten doet het echt pijn zonder een goede bh. Sterker nog, zonder sportbh paardrijden is garantie voor janken van de pijn. Maar in het dagelijks leven? Ik loop echt het liefst zonder! Ik heb echt geen last van gewiebel ofzo, voel me juist veel vrijer in beweging. Nou moet ik er wel bij zeggen dat ik sowieso vreselijk gevoelig ben op kleding, alles wat aansluit voelt voor mij als een corset. Een goede bh sluit goed aan, dus voor mij is een bh per definitie oncomfortabel.
En nee, geen kleine hier, tenzij je 80F klein wil noemen natuurlijk. Ook voor mn verkleining (H) liep ik ook het liefst zonder. Rugpijn had ik toen sowieso, met of zonder bh maakte heel weinig verschil. En ik heb echt goede bh's, altijd gehad ook.

Ik begrijp ook nooit zo goed wat er nou zo vreselijk onverzorgd en vies is aan bewegende borsten.... Er wordt hier heel vaak gezegd dat het er toch niet uit ziet... Waarom niet? Wat ziet er niet uit dan? Natuurlijk ziet het er heel anders uit (vooral bij grote maten), maar om het nou direct onverzorgd of afzichtelijk te noemen? Alleen omdat het niet keurig omhoog wordt gehouden in de gewenste, jeugdige vorm?
En dan die paniek om een tepel... Ook met bh kan je ze zien als ze stijf staan, tenzij je voorgevormde draagt. Doe ik dus niet, dus bij mij is het enige verschil de mate waarin ze hangen en bewegen.
Ik zou dus graaaaaag zonder blijven lopen, maar aangezien je dan overal raar wordt aangekeken, pas ik me toch maar aan en trek netjes een bh aan...die uiteraard thuis direct weer uit gaat.

Oh wat de zogenaamde onderzoeken betreft....ik kan de openingspost nou niet echt serieus nemen.
Enige waar ik me qua gedachtengang nog in kan vinden, is het belemmeren van afvalstoffen. Bij een grotere maat worden ze toch echt in een houding gedwongen en wordt het weefsel dus ook wat in elkaar gedrukt. Dit kan voelen als fijne steun maar ik vind het zelf dus beklemmend voelen. Hier dus zeker het halelujah gevoel als ie uit gaat en daardoor kan ik me wel vinden in die theorie. Maar in hoeverre dit echt schadelijk is, daar zet ik enorme vraagtekens bij.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 18:18

Nog even een tip voor de dames met niet al te grote cupmaten, ze hebben bij de Hema nu van die bandeau bh's. Er zit een kleine vulling in die je eruit kunt halen. Heb afgelopen weekend 1 gehaald, was nu in de aanbieding voor 7,50 ipv 12,50. Ok…ik zal er niet mee gaan sporten, maar ik vind hem heerlijk zitten. Ben er nu achter dat ik het feit dat ik blote schouders heb zo fijn vind voelen.

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 18:19

Dankje voor de tip! Blote schouders lijken me heerlijk. Weet je toevallig hoe lang die aanbieding nog loopt? O:)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 18:46

nee, geen idee.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 19:46

Kinke schreef:
Nog even een tip voor de dames met niet al te grote cupmaten, ze hebben bij de Hema nu van die bandeau bh's. Er zit een kleine vulling in die je eruit kunt halen. Heb afgelopen weekend 1 gehaald, was nu in de aanbieding voor 7,50 ipv 12,50. Ok…ik zal er niet mee gaan sporten, maar ik vind hem heerlijk zitten. Ben er nu achter dat ik het feit dat ik blote schouders heb zo fijn vind voelen.

Fijne tip!

Wil sowieso wat bh's erbij die gewoon beugel- en naadloos zijn. Als ik zonder bh in alleen een hempje rond loop dan zie je wel dat ik geen bh aan heb en ik wil niet dat er mensen naar gaan kijken. :') Dus zo'n bh lijkt me wel een goede oplossing.