Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Citaat:Als dat een (negatief) effect heeft op andere, moet hij daar óók rekening mee houden. [...] Of 'm moet gaan lopen verzorgen omdat hij ondertussen zichzelf zo dik gegeten heeft dat hij die zorg nodig heeft. Eigen keuze m'n reet. Hij moet maar beseffen wat zíjn keuzes voor invloed kunnen/zullen hebben op ons leven als dat zo doorgaat!
Citaat:En ja, ik vind dat hij moet ja. En néé ik respecteer dergelijke beslissingen niet. Zoals ik al aangaf wordt niet alleen híj daar de dupe van, maar ook zijn kinderen en dan vind ik het iets heel anders.
Citaat:Het is overigens echt maar een hele kleine man, dus die volgeladen borden heeft hij echt niet nodig.
Je bent zelf ook 'typisch bokt'Maartje1990 schreef:Ik vraag hier voor tips hoe ik hem zo ver krijg dat hij zal gaan afvallen, niet om hem te dwingen. Dus ik snap zulke reacties daarom niet en maken mij daarnaast erg kwaad omdat de huidige keuzes die hij maakt óns leven beïnvloed en nog drastisch zal beïnvloeden als hij zo doorgaat en dat zal dan niet alleen ten koste gaan van hemzelf, maar ook ons. Daarom, tips van hoe ik hem zo ver zou kunnen krijgen om af te gaan vallen. Waarbij het dus zíjn keus zal zijn. Immers kiest hij daar dan zelf voor.
@ Astaloca: niet van mij...
Maartje1990 schreef:Ik beslis niks voor mijn vader, immers, zoals zo wijs gezegd werd, ik kan niks voor hem beslissen hij is een volwassen vent.
Maartje1990 schreef:Net even met m'n broer gesproken trouwens. We gaan een keer gewoon een goed gesprek met 'm aan. Onze zorgen bespreken etc. .
Maartje1990 schreef:Verder bedoel ik niet inwrijven, maar hem wel bewust maken van zijn eetpatroon en de hoeveelheid kilocalorieën die hij hierbij binnen krijgt (omdat hij dat volgens mij niet beseft).
Maartje1990 schreef:schuimpie schreef:En als je het eens op een heel andere manier probeert?
vertellen dat hij te dik is, zoveel eten en snaaien niet gezond is, en er risico's aan verbonden zijn weet hij vast wel. Als je met dit soort info begint komt dat nogal betuttelend over, en gaat hij waarschijnlijk in de verdediging of boos worden.
Mijn tip: Praat vanuit de 'ik persoon'. Dus vertel hem jou gevoelens bij zijn gewicht, dat jij je zorgen maakt en bang bent voor de gevolgen... Dat jij het lastig vind om hem op deze manier te zien, dat jij graag wilt weten of hij eventueel bereid is hier iets aan te doen en of jij hem op welke manier dan ook daarbij kunt helpen.
Dat laatste is wat ik zelf al een beetje heb gedaan, en is ook zeker het soor gesprek wat ik al in gedachte had om te voeren
chelle_dora schreef:Maartje; waar zeg ik dan dat ik heb gezegd dat jij afspraken gaat maken voor m?
Dat zei ik omdat iemand anders dat zei, een afspraak voor 'm maken bij de diëtist. Niet woorden in m'n mond leggen die ik niet heb gezegd, wil je zelf ook niet, dus zelf ook niet doen.
Maartje1990 schreef:chelle_dora schreef:Maartje; waar zeg ik dan dat ik heb gezegd dat jij afspraken gaat maken voor m?
Dat zei ik omdat iemand anders dat zei, een afspraak voor 'm maken bij de diëtist. Niet woorden in m'n mond leggen die ik niet heb gezegd, wil je zelf ook niet, dus zelf ook niet doen.
Zo las ik het niet. Was voor mij niet helemaal duidelijk.

chelle_dora schreef:Maartje, en jij reageert ook alleen maar op wat jou uitkomtJe bent zelf ook 'typisch bokt'
Femo: Ja, dat kan wel, maar uiteindelijk is het nog steeds d'r vader's eigen keuze. Zij kan wel een afspraak voor hem gaan maken, maar het is een volwassen man: als hij zegt ik ga niet, gaat ie echt niet hoor, en ben je zelf het geld kwijt.
Laten we het zo stellen: Als mijn vriend een afspraak zou maken op een afdeling om mij duidelijk te maken dat ik van sporten op het moment dood kan gaan, zou ik 'm vragen of dat hij de afgelopen keren dat ik heb gezegd 'mijn leven, mijn keuze' niet helemaal heeft begrepen. Als je wéét wat de gevolgen zijn en je besluit er niet naar te handelen, dan is dat een doordachte keuze. Volgens mij weet de vader van TS prima dat ie geen gezonde levensstijl heeft, maar heeft hij ook gezegd "Ik voel me goed bij eten". Dan heeft ie er imo wel degelijk over nagedacht, maar vind ie het geloof ik toch écht fijner om zich goed te voelen bij wat ie doet, dan goed te voelen bij wat ie niet doet. En geef hem eens ongelijk; je leeft maar 1x hoor naar mijn weten.
Je kan het netjes aankaarten, maar daar houdt het ook wel mee op. En dus geen afspraken vóór iemand gaan maken, want dát vind ik dwingen, en ik denk ook niet dat het de band met je vader echt ten goede komt.
En aanpassen, a la. Maar als je vrouw binnenkort doodgaat en je weet dat allemaal, dan is dat niet echt het moment om ineens je leven om te gooien, want dat vergt ontzéttend veel energie, energie die hij nu beter in zijn vrouw kan stoppen.
En als iemand aan de drugs zit, moet ie dat helemaal zelf weten hoor, zo makkelijk ben ik. Net als (te veel) alcohol nuttigen, moet ie helemaal zelf weten.
Ben ik misschien heel hard en lomp in, maar ik ben van mening dat je nog steeds maar 1x leeft.. Dat moet je doen op je eigen manier, en niet op de manier die 100 anderen van je verwachten.
little_king schreef:Die berichten dat je niet dwingt kwamen pas nadat mensen je daar op aanspraken, net als dat er ineens uit komt dat er geen gesprek is geweest, wat wel lijkt in je OP.
Ja je zorgen uitspreken kan en mag en uit je Op is te lezen dat je dat al gedaan hebt en je vader aangeeft daar nu niets mee te doen.
respecteer dat.
Maar dat wil jij niet lezen
Niet iedereen die obees is gaat ook snel dood. Niet iedereen die rookt gaat met longkanker dood. Niet iedereen die elke avond drinkt gaat dood aan leverfalen.
Net zo veel gaan er dood aan een hartaanval door stress, door het werk, door onze regering en het niet kunnen betalen van de rekeningen. Maar daar hoor je niemand over.
Net zo goed dat je gezond als een vis bent en morgen onder een bus kunt komen.
We hebben niet in de hand wanneer onze tijd is, ook een gezond levend persoon niet.
Geniet van de tijd dat je moeder er nog is, gooi die spaarzame tijd niet weg in strubbelingen over je vader zijn gewicht.
Sterkte.
Hij is rond zijn 55ste ook te dik geweest, kreeg diabetes en ging toen afvallen. Dat ging hartstikke goed en hij kreeg weer een normaal gewicht. Daarna werd mijn moeder ziek, en ze overleed uiteindelijk. Dit is nu 10 jaar geleden. Hij is nooit een keukenprins geweest, is ook door mijn oma opgevoed op de ouderwetse manier en hoefde ook nooit te koken. Het heeft zijn interesse niet, hij beleeft er geen lol aan en dat kan ik me ook wel voorstellen als je altijd alleen moet eten. Ik heb ook weet ik hoeveel pogingen gedaan om hem te laten inzien dat hij nu z'n gezondheid echt in gevaar heeft gebracht, hij moet nu ook insuline spuiten. Zelfs dit is voor hem geen aanleiding om te gaan diëten of meer te bewegen. Hij woont in een prachtige omgeving, perfect om te fietsen maar hij zal echt niet op de fiets naar de supermarkt gaan (2 km. verderop). Het maakt hem ook niet uit zegt hij zelf, als hij dood gaat vindt hij dat prima. Egoïstisch? Dat vond ik eerder wel, maar daar denk ik nu anders over. Het is zijn leven, hij mag zelf weten hoe hij zijn leven leeft en hij mag zelf weten of hij daar aan dood gaat. Hij mist mijn moeder nog steeds en hoewel hij genoeg dingen onderneemt en nu een half jaar opa is en dat hartstikke leuk vindt, neemt dit niet het verdriet weg van het overlijden van mijn moeder en alles wat hij ook heeft moeten doorstaan in die tijd. Hij heeft haar super goed verzorgd gedurende haar ziekteperiode en ik weet zeker dat hij daar een flinke klap van heeft gekregen en dit toch een heel groot deel van zijn levensvreugde heeft 'weggehaald'. Ik denk zeker dat er diepere reden is wanneer mensen teveel eten, ik ben zelf ook te zwaar maar al wel flink afgevallen en nog steeds bezig. En zoals een aantal hier al zeggen, dat lukt alleen als de persoon het zelf wil. Maartje1990 schreef:chelle_dora schreef:Maartje; waar zeg ik dan dat ik heb gezegd dat jij afspraken gaat maken voor m?
Zo las ik het niet. Was voor mij niet helemaal duidelijk.
chelle_dora schreef:Er stond toch duidelijk Femo boven en geen maartje. Anders had ik het wel onder het zinnetje gepost wat ik naar jou had geschreven.
femo schreef:chelle_dora schreef:Maartje, en jij reageert ook alleen maar op wat jou uitkomtJe bent zelf ook 'typisch bokt'
Femo: Ja, dat kan wel, maar uiteindelijk is het nog steeds d'r vader's eigen keuze. Zij kan wel een afspraak voor hem gaan maken, maar het is een volwassen man: als hij zegt ik ga niet, gaat ie echt niet hoor, en ben je zelf het geld kwijt.
Laten we het zo stellen: Als mijn vriend een afspraak zou maken op een afdeling om mij duidelijk te maken dat ik van sporten op het moment dood kan gaan, zou ik 'm vragen of dat hij de afgelopen keren dat ik heb gezegd 'mijn leven, mijn keuze' niet helemaal heeft begrepen. Als je wéét wat de gevolgen zijn en je besluit er niet naar te handelen, dan is dat een doordachte keuze. Volgens mij weet de vader van TS prima dat ie geen gezonde levensstijl heeft, maar heeft hij ook gezegd "Ik voel me goed bij eten". Dan heeft ie er imo wel degelijk over nagedacht, maar vind ie het geloof ik toch écht fijner om zich goed te voelen bij wat ie doet, dan goed te voelen bij wat ie niet doet. En geef hem eens ongelijk; je leeft maar 1x hoor naar mijn weten.
Je kan het netjes aankaarten, maar daar houdt het ook wel mee op. En dus geen afspraken vóór iemand gaan maken, want dát vind ik dwingen, en ik denk ook niet dat het de band met je vader echt ten goede komt.
En aanpassen, a la. Maar als je vrouw binnenkort doodgaat en je weet dat allemaal, dan is dat niet echt het moment om ineens je leven om te gooien, want dat vergt ontzéttend veel energie, energie die hij nu beter in zijn vrouw kan stoppen.
En als iemand aan de drugs zit, moet ie dat helemaal zelf weten hoor, zo makkelijk ben ik. Net als (te veel) alcohol nuttigen, moet ie helemaal zelf weten.
Ben ik misschien heel hard en lomp in, maar ik ben van mening dat je nog steeds maar 1x leeft.. Dat moet je doen op je eigen manier, en niet op de manier die 100 anderen van je verwachten.
Tuurlijk kan je niet iemand dwingen. maar ik vind wel dat je een soort van verantwoording hebt naar je kinderen.
ik denk dat hij de ernst van de situatie niet inziet. maar ik vind wel dat als je ziet dat je kinderen zich zorgen maken je je even achter je oren mag krabben
MyHorseGirl schreef:Chelle_dora, het lijkt net alsof het je niks uitmaakt wat anderen (waar je veel om geeft!) doen.. Ik wil jou nog wel eens horen als jouw vriend/vriendin/ouders/weet ik het drugsverslaafd is of gevaarlijk dik. Of ze het dan nog steeds zelf moeten weten. Kan er niet zo goed met mijn verstand bij dat je diegene dan niet zou helpen met (om te beginnen) zeggen dat ze er mee zouden moeten stoppen, dat dat beter is.
Dit is geen aanval of iets, maar eerder hoe het op mij overkomt.
MyHorseGirl schreef:Chelle_dora, het lijkt net alsof het je niks uitmaakt wat anderen (waar je veel om geeft!) doen.. Ik wil jou nog wel eens horen als jouw vriend/vriendin/ouders/weet ik het drugsverslaafd is of gevaarlijk dik. Of ze het dan nog steeds zelf moeten weten. Kan er niet zo goed met mijn verstand bij dat je diegene dan niet zou helpen met (om te beginnen) zeggen dat ze er mee zouden moeten stoppen, dat dat beter is.
Vjestagirl schreef:MyHorseGirl schreef:Chelle_dora, het lijkt net alsof het je niks uitmaakt wat anderen (waar je veel om geeft!) doen.. Ik wil jou nog wel eens horen als jouw vriend/vriendin/ouders/weet ik het drugsverslaafd is of gevaarlijk dik. Of ze het dan nog steeds zelf moeten weten. Kan er niet zo goed met mijn verstand bij dat je diegene dan niet zou helpen met (om te beginnen) zeggen dat ze er mee zouden moeten stoppen, dat dat beter is.
Ik denk dat Chelle_dora beseft dat mensen geholpen moeten willen worden voordat je ze kunt helpen. Je kunt tegen een drugsverslaafde best zeggen "Joh, daar moet je mee stoppen, dat is ongezond". De kans dat ze dat zelf al weten is groot. De kans dat ze of vinden dat ze geen probleem hebben, of er gewoon nog niet klaar voor zijn om mee te stoppen is groot. Je kunt mensen steunen als ze naar je toe komen en om hulp vragen. Iemand zeggen om te stoppen is niet helpen maar pesten.