Gek van gipsverband enkel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MaNdiii

Re: Gek van gipsverband enkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 13:53

Pauline wat vervelend dat het eigenlijk niet geholpen heeft. Ik moet ergens in augustus terug naar de orthopeed, maar ook hier niet tevreden over het resultaat van de injectie. Ik merk er nauwelijks iets van helaas.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 14:11

Ik ben gipsloos :) Happy als het maar kan natuurlijk.
Mag voorlopig alleen lopen met 2 krukken en dan geleidelijk opbouwen tot 1 kruk en dan zelfstandig lopen. Mag de komende 6 weken nog niet rijden en liever pas op ongelijke bodem staan als me enkel steviger is. Fysio opgelegd gekregen en moet dus opbouwen naar 100% staan.
Ik heb best veel bewegingsruimte om me enkel op en neer te bewegen. Dat is wel fijn. Na even geoefend te hebben kan ik ook een beetje afrollen.
De breuk in me kuitbeen is nog niet geheeld. Daar zit het plaatje nog op. Misschien heelt dat nog, misschien niet. Maar dat vond de arts niet zo interessant.

Het been kwam er wel slecht uit. Irritatie plekken op me wreef en scheenbeen. Dat was ook waar ik steeds last had. Dus dat klopt. Verder zijn de littekens nog niet dicht. Ze begonnen ook spontaan te bloeden toen ze het gips los werkte. Niet veel, maar wel beetje nog. Heb even hechtingsgaatjes geteld... 25 stuks... Dat is wel een hoop.

Zit nu me been te weken in soda en douchegel. Even kijken welke korsten er al geheeld zijn en welke stukken nog niet.

lovebrechjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 21:41

Veulen84 schreef:
Ik ben gipsloos :) Happy als het maar kan natuurlijk.
Mag voorlopig alleen lopen met 2 krukken en dan geleidelijk opbouwen tot 1 kruk en dan zelfstandig lopen. Mag de komende 6 weken nog niet rijden en liever pas op ongelijke bodem staan als me enkel steviger is. Fysio opgelegd gekregen en moet dus opbouwen naar 100% staan.
Ik heb best veel bewegingsruimte om me enkel op en neer te bewegen. Dat is wel fijn. Na even geoefend te hebben kan ik ook een beetje afrollen.
De breuk in me kuitbeen is nog niet geheeld. Daar zit het plaatje nog op. Misschien heelt dat nog, misschien niet. Maar dat vond de arts niet zo interessant.

Het been kwam er wel slecht uit. Irritatie plekken op me wreef en scheenbeen. Dat was ook waar ik steeds last had. Dus dat klopt. Verder zijn de littekens nog niet dicht. Ze begonnen ook spontaan te bloeden toen ze het gips los werkte. Niet veel, maar wel beetje nog. Heb even hechtingsgaatjes geteld... 25 stuks... Dat is wel een hoop.

Zit nu me been te weken in soda en douchegel. Even kijken welke korsten er al geheeld zijn en welke stukken nog niet.

Waaah eindelijk gipsloos. Super zeg!!!
Wel poedersuiker dat je nu nóg 6 weken erbij moet, pff...

Ga je binnenkort ook naar de fysio?

Mijn moeder zit bij de fysio, en vroeg of het verstandig was dat ik ook ging. De fysio zei, dat dat absoluut niet hoefde omdat ik na 2 dagen waarschijnlijk weer goed loop. Erg opgelucht dus...

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 21:50

Nah die 6 weken gips had ik wel verwacht. Ik kan me enkel niet afrollen. Eigenlijk kan ik hem maar een cm of 10 heen en weer bewegen. Dus dat moet eerst los.

Fysio heb ik niet zo'n probleem mee. Beetje me spieren terug krijgen.

En ik kan toch nog niet werken.

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 21:54

Het begin is er in ieder geval, nu revalideren, sterkte er mee !!

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 22:03

Fijn dat je gipsloos bent. Afrollen etc kan je zelf ook goed oefenen. Op de trap staan en hak uitdrukken of op je tenen gaan staan. Daar heb veel baat bij gehad. En nu niet te snel willen want de volgende dag krijg je pas de rekening. Ik heb trouwens wel heel veel baat gehad door te rijden. Juist op die manier kreeg ik mijn hak steeds verder.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 22:14

Ik probeer het inderdaad te oefenen door steeds me tenen naar de grond te duwen. Heb natuurlijk bijna geen belasting gehad in die 7 weken.

Waren jullie wonden wel dicht na het gips? Af en toe begint er ineens een stukje te bloeden. Geen idee wat ik daar mee moet doen.

MaNdiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 00:48

Fijn dat je gips er af is. Ik heb geen ervaringen met gips en wonden. Een normale wond zou na 6 ? Weken wel dicht moeten zijn, maar gips is toch een stuk broeieriger waardoor het denk ik vertraagd. Ik denk dat het nu wel snel zal helen. Mocht het niet zo zijn misschien toch even bellen naar de poli of ha.

Een goede oefening kan ook zijn met je voet op de bal en dan de bal bewegen. Heb je een boekje meegekregen van het ziekenhuis met oefeningen?

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 08:59

Nee ik heb geen oefeningen mee gekregen. Alleen maar het advies om me voeten netjes af te rollen als ik loop.

MaNdiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 09:45

Oh ik kreeg een boekje mee met enkelversterkende oefeningen. Wanneer heb je voor het eerst fysio?
Ik moet die oefeningen trouwens nu weer doen, maar ik merk er geen verbetering van. Een lichte oefening is ook zitten en dan je enkel draaien zowel links al rechtsom en vervolgens het alfabet schrijven met je voet.

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 09:51

Kleine stapjes maken en geen reuze passen scheelt ook

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 10:42

Morgen al, dus dat kom ik wel door denk. Vandaag kan ik hem ook al een beetje links en weer terug doen.

lovebrechjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 14:03

Hee allemaal.

Zijn er mensen die loopgips hebben gehad ( of hebben), en mij wat tips kunnen geven?

Het zit zo:

Ik brak m'n kuitbeen, half Juni, toen kreeg ik wit gips, ook vrij zwaar. Na een week ging ik terug voor controle, en EVENTUEEL ander gips, dat was niet zeker. Het lag aan, of m'n been nog goed stond in dit gips. Dat stond het ( gelukkig), en ik mocht nieuw gips, een stuk dunner en lichter. De dag dat ik het nieuwe gips kreeg, zat ik op 1 week gips in totaal. Over 2, 5 week, na die ene week die ik al had gehad ( intotaal 3, 5 week dus), mocht ik een loopschoen onder hetzelfde gips doen, dit was afgelopen maandag.

Nu ben ik al een beetje begonnen met lopen, maar ik durf er gewoon weg nauwlijks kracht op te zetten. Doodsbang dat die opnieuw breekt... ik denk dat als m'n gips er af is ( morgen, over 2 weken), dat ik het dan wel durf. Maar nu omdat ik nog in het gips zit vind ik het echt eng.
Iemand hier tips voor, om het rustig aan op te bouwen?

En zijn er mensen die al eens gevallen zijn met hun gips? Ik bijna, 2x. Een keer zette ik m'n kruk op een blousje wat perongeluk op de grond lag, ik viel net niet, kon me alleen opvangen met links, dus m'n gebroken been. Dit was na 1 week gips.
De 2e keer, kwam ik van buiten, en waren m'n krukken enorm glad. Ik wist niet dat ze zo glad werden als je van buiten naar binnen komt. Dus ook bijna een valpartij... brrr... nu ben ik er inmiddels wat handiger in geworden en lukt het wel, maar was wel geschrokken...

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-14 16:36

Ik denk dat die angst maakt dat je verkrampt en dus ook sneller valt.. Ze laten je echt niet lopen als ze denken dat je het niet kunt, maar het is wel belangrijk voor je pezen en spieren Toch gewoon doen, desnoods kleine stukjes om op te bouwen?

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 17:26

Lovebrechjex: Je kuitbeen is een heel dun lang bot, maar het is geen dragend bot. Je kan er dus rustig op staan. Je moet alleen niet je enkel gaan buigen. Dat is niet goed, maar als het goed is heb je gips ook om je enkel en voet. Dan kan je dat ook niet perongeluk.

Gewoon rustig steeds je voet op de grond zetten, je 2 krukken er naast zetten. Daarna met een klein sprongetje een stapje naar voren. Vervolgens met je goede been een normale pas zetten. Vervolgens weer over nieuw beginnen.
Je kan zo veel of zo weinig druk er op zetten als je wil.

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 17:42

Is er geen controlefoto gemaakt of de breuk al goed aan het helen is voor je loopgips kreeg ?
Dan weet je ook of je nog wat rustig aan moet doen of je echt al druk mag zetten ...

lovebrechjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 20:00

Thanks allemaal voor de tips. Ga er toch maar mee aan de slag. Ik ben jong, en gezond, dus ik denk dat ik het na 3, 5 week wel aankan. Maar toch blijft het een idee wat blijft ronddwalen...
Er is na de eerste week een foto gemaakt, toen ik ook ander gips kreeg, en toen was duidelijk te zien dat het nog niet geheeld was, wat ook begrijpelijk is na 1 week. Na die ene foto, ben ik niet meer bij het ziekenhuis geweest. Dus geen idee hoe het nu is, maar na 3, 5 week zal het vast al wel een beetje geheeld zijn.

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 21:58

Ik ken mensen die het kuitbeen gebroken hebben gehad en waar niets aan gedaan is. Rede scheenbeen dient als spalk. Dus zou me niet al te veel zorgen maken. Gewoon rustig aan beginnen. Zou het wel doen als je gips er nog om zit. Want denk dat als het gips eraf is het nog spannender is. Nu heb je nog enig idee van steun erom heen. Straks niet. En als het niet vertrouwd was lieten de artsen jou echt niet lopen.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 20:41

Zal ik jullie nog vervelen met een update?

Ik heb vandaag fysio gehad. Geschat zeker meer dan 20 nodig, dus wordt het een chronische indicatie. Voorlopig 2x in de week. Weinig neerwaartse beweging, maar opwaarts was niet eens zo slecht.
Wat lichte oefeningen gekregen om me enkel soepel te maken. Verder opdracht gekregen om bij het lopen me hak op de grond te zetten. Dat afrollen niet lukt maakt verder niet uit.
Uitleg gekregen hoe ik trap moet lopen... Dat is wel heel handig.

Verder een keer of 3 op me kop gekregen omdat ik bij het opstaan van een stoel gebruik maak van me kruk. Dat mag niet :o Maar geloof niet dat ik dat zo makkelijk afleer.

lovebrechjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 14:33

Fijn dat je naar de fysio gaat, veulen84. Ook handig dat je wat tips krijgt. Het ziekenhuis heeft mij en m'n ouders niet veel uitgelegd over loopgips, vandaar dat ik het hier vroeg! :)

Even een kleine update:
Vandaag even op de weegschaal gaan staan, en gevoeld hoeveel 15 kg is. Daar ga ik nu mee opbouwen. Over 1 week en 6 dagen gaat het er af yaaay! *\%/* ik kan niet wachten. Het gaat er sochtends vroeg al af. Dus daarna gelijk even in bad wat oefeningen doen! Hopelijk kan ik snel weer de dingen doen die ik hiervoor ook deed. Het komt nu wel heel dichtbij! +:)+

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 18:04

Wat ook vaak gezegd wordt is zwemmen

lovebrechjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 18:05

Vajramani schreef:
Wat ook vaak gezegd wordt is zwemmen

Je bedoeld als mijn gips eraf is? Of met gips en een speciale hoes? :)

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 19:59

Als het gips er af is denk ik? Ik heb wel al gespattert in zo'n kinderbadje. Beetje lopen in water terwijl je zit.

Zoek ook nog een manier om van die mega vochtvoet af te komen.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-14 21:19

Oh lastig om die gewoonte af te leren! Maar je bent iig bezig aan je herstel, toch?

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 21:25

Echt wel, en ik weiger naar de pessimisten te luisteren... Ik tackel 1 probleem tegelijk en dan meteen grondig.

Hoe is het met jou?