Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Bizzybijtje schreef:Janneke ik vind het buitengewoon vervelend dat je dat verhaal telkens weer als feit en "de ultieme remedie" blijft presenteren. Tuurlijk zal het helpen maar dan kun je je toch afvragen waarom bijna alle psychologen toch nog die cognitieve gedragstherapie toepassen, ondanks dat er iemand op Bokt roept dat dat niet helpt en het als onzin afdoet. En dat terwijl er ontzettend veel mensen baat bij hebben, is dat dan niet vreemd? Jij had er toevallig geen baat bij, vervelend.... Dus werkt het niet zo en ben je gedoemd om in angst te blijven leven als je cognitieve gedragstherapie volgt?
Bizzybijtje schreef:Nee, juist niet. Het probleem is dat je niet moet vluchten, dan "wint" de angst en zul je inderdaad banger en banger worden. Als je accepteert wat er gebeurt, raak je misschien in paniek, maar daarna zie je dat er eigenlijk helemaal niks aan de hand is en dat je onthouden. Als je dat vol blijft houden wordt het echt gewoon beter
Je moet jezelf er juist aan blootstellen, ervaren dat er helemaal niets is om bang voor te zijn en dat paniek maar een natuurlijke reactie is. Bizzybijtje schreef:Ja, maar waardoor wordt die amygdala wakker. Prikkels? Waaruit concludeert ie dat het eng is?
Zomaar? Dat slaat werkelijk nergens op. Dan zou je in compleet willekeurige situaties bang worden omdat ie even wakker wordt. Nee, je hersenen linken het met een bepaalde situatie/gebeurtenis waarin je bang werd of aangevallen werd. Dat onthouden ze, ze blijven dan dus zo reageren zolang je jezelf niet bewust maakt van het feit dat er helemaal niks aan de hand is. En dat is dus inderdaad "exposure" als je het zo nodig een benaming wil geven; jezelf overgeven aan de angst en daarmee bevestigen dat er uiteindelijk helemaal geen reden is voor angst. Naarmate je dit blijft doen neemt de angst af en op den duur weet je niet eens meer waarom je bang werd. En een angstaanval is inderdaad niet "niets", maar jou koppie reageert enkel zo omdat ie bang is dat er werkelijk gevaar dreigt. Daarom raak je in paniek. Dus dan moet je maar zorgen dat je niet bang wordt zodat je hersenen blijven geloven dat er ook werkelijk een reden is voor paniek? Zijn net paardenJe moet jezelf er juist aan blootstellen, ervaren dat er helemaal niets is om bang voor te zijn en dat paniek maar een natuurlijke reactie is.
Dus ook hulp daarbij. Soraya10 schreef:Waarom denk je dat vrouwen pms hebben?
Komt ook door hormonen die inspelen op je neuronen.
Het kan ook een erfelijke aandoening zijn etc etc.
Dat is denk ik t eeuwige probleem in de psychiatrie.
Het is een grijs gebied en veel is nog niet ontdekt of onbegrepen.
Was het maar zo eenvoudig als een gebroken been.
Dat is zichtbaar.
Daarom denk ik ook dat we geen 1 behandeling per definitie moeten afschrijven als onzin.
En het taboe van medicatie ook doorbreken.
Niet dat iedereen het maar moet gaan slikken, maar soms kan het net dat duwtje in de goede richting zijn of een genezing van alle klachten.
Bizzybijtje schreef:Ja, maar waardoor wordt die amygdala wakker. Prikkels? Waaruit concludeert ie dat het eng is?
Zomaar? Dat slaat werkelijk nergens op.
Bizzybijtje schreef:Nee, je hersenen linken het met een bepaalde situatie/gebeurtenis waarin je bang werd of aangevallen werd. Dat onthouden ze, ze blijven dan dus zo reageren zolang je jezelf niet bewust maakt van het feit dat er helemaal niks aan de hand is.
Bizzybijtje schreef:En dat is dus inderdaad "exposure" als je het zo nodig een benaming wil geven; jezelf overgeven aan de angst en daarmee bevestigen dat er uiteindelijk helemaal geen reden is voor angst.
Bizzybijtje schreef:En een angstaanval is inderdaad niet "niets", maar jou koppie reageert enkel zo omdat ie bang is dat er werkelijk gevaar dreigt.
Bizzybijtje schreef:Daarom raak je in paniek. Dus dan moet je maar zorgen dat je niet bang wordt zodat je hersenen blijven geloven dat er ook werkelijk een reden is voor paniek? Zijn net paardenJe moet jezelf er juist aan blootstellen, ervaren dat er helemaal niets is om bang voor te zijn en dat paniek maar een natuurlijke reactie is.
Janneke2 schreef:Soraya10 schreef:Waarom denk je dat vrouwen pms hebben?
Komt ook door hormonen die inspelen op je neuronen.
Het kan ook een erfelijke aandoening zijn etc etc.
Dat is denk ik t eeuwige probleem in de psychiatrie.
Het is een grijs gebied en veel is nog niet ontdekt of onbegrepen.
Was het maar zo eenvoudig als een gebroken been.
Dat is zichtbaar.
Daarom denk ik ook dat we geen 1 behandeling per definitie moeten afschrijven als onzin.
En het taboe van medicatie ook doorbreken.
Niet dat iedereen het maar moet gaan slikken, maar soms kan het net dat duwtje in de goede richting zijn of een genezing van alle klachten.
Ik ben geneigd, de oorzaak van PMS niet zozeer in hormonen te zoeken, maar in gebrek in de voeding. Als je als vrouw gebrek hebt aan vitamine B en D, je calcium/mgnesium evenwicht zoek is en je te weing zink, omega 3 olie en tryptofaan binnenkrijgt, dan "kunnen je hormonen niet goed werken" en krijg je PMS.
Is dit op orde, dan vind ik persoonlijk die laatste paar dagen heel bijzonder om mee te maken (ik ben iets emotioneler, maar ook creatiever, net een beetje anders dan anders, het heeft wel wat).
En bij heftige pms klacten kun je idd wel aanpakken via een ssri of met de pil, maar idd: oorzakelijk werken is beter. (En daar is al heel veel over bekend.)
)
)
even een kleine plagerij dan wel een doordenkertje: er is veel leuker gezelschap dan stress! 
)
)