Angststoornis

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

lis1

Re: Angststoornis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 10:50

We proberen elkaar hier alleen maar te helpen en steun te bieden.. het gaat er niet om wie er gelijk heeft..
ik heb veel aan Janneke's uitleg gehad, misschien een ander wat minder maar ik lees graag feiten en Cognitieve gedragstherapie heeft bij mij ook niet geholpen doordat de psycholoog het niet juist toepaste, dus ben ik naar andere oplossingen gaan zoeken..

Ik ben het relativeren nu ook gewoon zat.. ik wil me goed voelen en niet meer down

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 11:06

Bizzybijtje schreef:
Janneke ik vind het buitengewoon vervelend dat je dat verhaal telkens weer als feit en "de ultieme remedie" blijft presenteren. Tuurlijk zal het helpen maar dan kun je je toch afvragen waarom bijna alle psychologen toch nog die cognitieve gedragstherapie toepassen, ondanks dat er iemand op Bokt roept dat dat niet helpt en het als onzin afdoet. En dat terwijl er ontzettend veel mensen baat bij hebben, is dat dan niet vreemd? Jij had er toevallig geen baat bij, vervelend.... Dus werkt het niet zo en ben je gedoemd om in angst te blijven leven als je cognitieve gedragstherapie volgt?

Is dat niet vreemd...? Ja, dat is vreemd. Hoewel: als je kijkt, hoeveel therapeuten emdr doen, valt het ook wel weer mee.
En "dat ik het als onzin afdoe" is net niet helemaal wat ik schrijf. (Gister: "Okee, 50 jaar geleden wisten we daar niets van en dat een therapie dan werkt met wat je wel weet, de gedachten (en de reacties op de gedachten) - het zij zo." Een paar dagen eerder: het is in de praktijk ontwikkeld, op een moment dat er niets bekend was over het autonome zenuwstelsel.)

En vreemd of niet, en of jij er van baalt of niet, i am sorry, maar de info over dat angst afkomstig is van buiten het denken, dat angst een onderdeel is van je overlevingsinstinct (en zich daarom om redenen van evolutie weinig aantrekt van het denken) dat zijn nu eenmaal de feiten.
Voor een deel liggen die feiten trouwens buiten het traditionele terrein van de psychologie (waar men zich bezig houdt met wat mensne zoal beweegt qua belonen en straffen, hoe mensen denken en zich voelen, welke associaties iemand heeft, etc.etc. Nou is er wel een onderdeel van de psychologiestudie, die gaat over "functieleer" en daar leert men wel dingen over het lichaam (bijv. over kleurenblindheid) maar functieleer houdt zich om redenen van traditie weinig bezig met angst.)

Het zou natuurlijk nog leuker zijn, als psychologen zouden leren, welke vormen van pleinvrees gerelateerd zijn aan het evenwichtssysteem.

Bizzybijtje schreef:
Nee, juist niet. Het probleem is dat je niet moet vluchten, dan "wint" de angst en zul je inderdaad banger en banger worden. Als je accepteert wat er gebeurt, raak je misschien in paniek, maar daarna zie je dat er eigenlijk helemaal niks aan de hand is en dat je onthouden. Als je dat vol blijft houden wordt het echt gewoon beter :)

En eerlijk gezegd snap ik dus de logica van wat hier betoogd wordt niet eens,
je doet wat je griezelig vind (dapper!!)
krijgt een angstaanval (balen)
de angstaanval gaat weer over (gelukkig maar)
....maar waar ter wereld moet ik nou uit concluderen, "dat er niets is gebeurd"?

Nou valt er over woorden uiteraard eindeloos te debatteren, maar ik vind een angstaanval dus niet "niets". (Okee - je bent niet gestorven van angst, dat klopt.)

Verder zijn zo ongeveer alle psychologen het er over eens, dat je vooral die dingen onthoudt, die geladen zijn met stevige emoties.
In bovenstaand verhaal is het de bedoeling, dat de conclusie "er is niets gebeurd" blijft hangen.
ALS dat het doel is, (dat die conclusie blijft hangen) DAN is het nodig, dat "er is niets gebeurd" gepaard gaat met laten we zeggen heftige plezierige emoties.
Die om redenen van neurologie drie maal sterker moeten zijn dan de bijbehorende angstaanval. (Je hebt 3x meer neuronen die gevoelig zijn voor gevaarlijke gebeurtenissen - angst is een alarmbel, gerelateerd aan je overlevingssysteem. En dus vooral in gevaar geinteresseerd.)

Als het je angst is, dat je na het opstijgen binnen 3 seconden uit het zadel wordt gebokt kan ik me daar iets bij voorstellen. (Dat je na 5 seconden intens gaat juichen, terwijl iemand een uiterst braaf paard ook nog beethoudt - zo'n soort beeld.)

Je zou ook nog gewoon kunnen zeggen: dit is het de.sensitiseren van de angst: "gewoon" (exposure therapie) : een -tig keer de angst doormaken, in de hoop dat het vermindert.
(Dan ben je in mijn gevoel eerlijker dan als je zegt "er is niets gebeurd".)
Het is loeizwaar, maar het werkt.
(Aan de andere kant: emdr is als therapie nu ook al weer zo'n 25 jaar oud: soms gaat de angel pas uit de angst, als je weet waar de angst vandaan komt. En omdat de angst afkomstig is van een oud deel van de hersenen is het soms uitgebreid zoeken "hoe kan die angst nou weg", ook met emdr. Voordeel is wel, dat je met emdr gericht kunt zoeken, ipv. maar -tig ker iets door te maken, in de hoop dat het verbetert.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 11:26

Ja, maar waardoor wordt die amygdala wakker. Prikkels? Waaruit concludeert ie dat het eng is?
Zomaar? Dat slaat werkelijk nergens op. Dan zou je in compleet willekeurige situaties bang worden omdat ie even wakker wordt. Nee, je hersenen linken het met een bepaalde situatie/gebeurtenis waarin je bang werd of aangevallen werd. Dat onthouden ze, ze blijven dan dus zo reageren zolang je jezelf niet bewust maakt van het feit dat er helemaal niks aan de hand is. En dat is dus inderdaad "exposure" als je het zo nodig een benaming wil geven; jezelf overgeven aan de angst en daarmee bevestigen dat er uiteindelijk helemaal geen reden is voor angst. Naarmate je dit blijft doen neemt de angst af en op den duur weet je niet eens meer waarom je bang werd. En een angstaanval is inderdaad niet "niets", maar jou koppie reageert enkel zo omdat ie bang is dat er werkelijk gevaar dreigt. Daarom raak je in paniek. Dus dan moet je maar zorgen dat je niet bang wordt zodat je hersenen blijven geloven dat er ook werkelijk een reden is voor paniek? Zijn net paarden ;) Je moet jezelf er juist aan blootstellen, ervaren dat er helemaal niets is om bang voor te zijn en dat paniek maar een natuurlijke reactie is.

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 11:49

Bizzybijtje schreef:
Ja, maar waardoor wordt die amygdala wakker. Prikkels? Waaruit concludeert ie dat het eng is?
Zomaar? Dat slaat werkelijk nergens op. Dan zou je in compleet willekeurige situaties bang worden omdat ie even wakker wordt. Nee, je hersenen linken het met een bepaalde situatie/gebeurtenis waarin je bang werd of aangevallen werd. Dat onthouden ze, ze blijven dan dus zo reageren zolang je jezelf niet bewust maakt van het feit dat er helemaal niks aan de hand is. En dat is dus inderdaad "exposure" als je het zo nodig een benaming wil geven; jezelf overgeven aan de angst en daarmee bevestigen dat er uiteindelijk helemaal geen reden is voor angst. Naarmate je dit blijft doen neemt de angst af en op den duur weet je niet eens meer waarom je bang werd. En een angstaanval is inderdaad niet "niets", maar jou koppie reageert enkel zo omdat ie bang is dat er werkelijk gevaar dreigt. Daarom raak je in paniek. Dus dan moet je maar zorgen dat je niet bang wordt zodat je hersenen blijven geloven dat er ook werkelijk een reden is voor paniek? Zijn net paarden ;) Je moet jezelf er juist aan blootstellen, ervaren dat er helemaal niets is om bang voor te zijn en dat paniek maar een natuurlijke reactie is.

Grappig, deels met ik het eens met jou en deels met Janneke. Voor bepaalde soorten angst moet je je blootstellen en herhalen, maar daarbij denk ik meer aan fobiën, bang voor liften, bang om mensen op te bellen, bang om naar buiten te gaan, bang voor katten etc.
Het blootstellen eraan herhaaldelijk zal zeker hetzij deels of helemaal ervoor zorgen dat de angst gereduceerd word of verdwijnt.
Bij mij echter is geconstateerd dat (het is ook een feit) mijn hormonen(tijdens de zwangerschap begonnen) invloed hebben op mijn neuronen.
Dus ik maak eigenlijk wel serotonine aan, maar neemt mijn lichaam dat te vroeg op en daardoor voelde ik mij depressief, huilde ik heel veel, continu angst en hartkloppingen, onwerkelijkheidsgevoel en paniekaanvallen. Door het instarten van anti depressiva ben ik niet alleen flink gestabiliseerd, maar ook de angst is verdwenen.
Het is een SSRI een serotonine heropname remmer waardoor de serotonine dus minder snel opgenomen word.
Daardoor word je dus weer vrolijker, stabieler en verdwijnt de angst, want serotonine is 1 van de stoffen die invloed hebben op je gesteldheid.
Nou heeft Janneke het hier niet precies over, maar in dit geval dus heeft therapie en bloostellen aan geen enkele nut.
Daarom is het ook belangrijk dat er eerst een duidelijke diagnose is gesteld voor men een behandeling ingaat.
Waarom denk je dat vrouwen pms hebben?
Komt ook door hormonen die inspelen op je neuronen.
Het kan ook een erfelijke aandoening zijn etc etc.
Dat is denk ik t eeuwige probleem in de psychiatrie.
Het is een grijs gebied en veel is nog niet ontdekt of onbegrepen.
Was het maar zo eenvoudig als een gebroken been.
Dat is zichtbaar.
Daarom denk ik ook dat we geen 1 behandeling per definitie moeten afschrijven als onzin.
En het taboe van medicatie ook doorbreken.
Niet dat iedereen het maar moet gaan slikken, maar soms kan het net dat duwtje in de goede richting zijn of een genezing van alle klachten.

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 12:06

Iedereen zo zijn mening toch, een discussie is toch niet echt nodig?
Iedereen ervaart z'n angsten anders :) Dus ook hulp daarbij.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 13:06

Soraya10 schreef:
Dat is zichtbaar.
Daarom denk ik ook dat we geen 1 behandeling per definitie moeten afschrijven als onzin.
Niet dat iedereen het maar moet gaan slikken, maar soms kan het net dat duwtje in de goede richting zijn of een genezing van alle klachten.

Ik ben geneigd, de oorzaak van PMS niet zozeer in hormonen te zoeken, maar in gebrek in de voeding. Als je als vrouw gebrek hebt aan vitamine B en D, je calcium/mgnesium evenwicht zoek is en je te weing zink, omega 3 olie en tryptofaan binnenkrijgt, dan "kunnen je hormonen niet goed werken" en krijg je PMS.
Is dit op orde, dan vind ik persoonlijk die laatste paar dagen heel bijzonder om mee te maken (ik ben iets emotioneler, maar ook creatiever, net een beetje anders dan anders, het heeft wel wat).

En bij heftige pms klacten kun je idd wel aanpakken via een ssri of met de pil, maar idd: oorzakelijk werken is beter. (En daar is al heel veel over bekend.)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 13:29

Bizzybijtje schreef:
Zomaar? Dat slaat werkelijk nergens op.

Mij ontgaat nu even iets.
Ik zeg nergens, dat de amygdala zomaar alarm slaat. Daar heeft "het ding" *een* reden voor. Alleen: we praten over een non verbaal deel van je hersenen, dus de nuchtere, verbale vraag "Gosg amygdala, vertel eens, wat is er nu dan toch aan de hand...?" levert helaas niet altijd op, wat je wilt: een glashelder antwoord.
(De amygdala is de "schildwacht" van je overlevingssysteem en overleven doe je op instinct, dus om die nonverbale info naar je verbale brein te brengen, dat is volstrekt secundair. Overleven is de boodschap: hollen, er op slaan, in een boom klimmen, je dood houden - dat soort dingen.)

Even een ander verhaal.
Stel: er staat een eikenboom, 100 meter van je slaapkamerraam. Dat wil zeggen: ik kan die boom niet horen als ik 'snachts een plasje pleeg.
Stel: je wordt wakker uit een nachtmerrie. Je hart bonkt, etc. - je zit dus propvol adrenaline door alle angst in die nachtmerrie. Die adrenaline maakt, dat al je zintuigen scherper werken: je hoort opeens die eikenboom.
Ten eerste: daar kun je op dat moment van schrikken "Ik hoor een gek geluid, anders hoor ik dat nooit - er zullen toch geen inbrekers zijn..??"

Stel dat dit 20 keer gebeurt: telkens als jij je rot voelt vanwege de nachtmerrie en al die angsten, hoor je die eikeboom. Het punt is natuurlijk wel: zo noem je dat niet voor jezelf, je hoort, denkt, voelt van alles op zo'n moment.

....en de ellende is, dat je DAT specifieke geluid (...van die eikeboom...) te vaak gehoord op een moment dat je je vreselijk voelde en dat je lichaam vond, dat je in gevaar verkeerde....
En op gegeven moment - je wandelt lekker in een bos - is 'het horen van de eikeboom' zelf al een trigger voor een paniekaanval.
Leuk is anders, in de theorie van de psychologen heet dit conditionering van de 2e orde.
En om helder te krijgen, waarom je amygdala nou opeens alarm sloeg - dat is in dit geval een hels karwei. (= Het is soms zoeken, waar de angst vandaan komt en he het op te lossen.)
(Maar des al niet te min: volstrekt logisch.)

Bizzybijtje schreef:
Nee, je hersenen linken het met een bepaalde situatie/gebeurtenis waarin je bang werd of aangevallen werd. Dat onthouden ze, ze blijven dan dus zo reageren zolang je jezelf niet bewust maakt van het feit dat er helemaal niks aan de hand is.

Soms werkt dat idd.
Blijft staan, dat mijn vraag/ verwondering/ etc. gaat, over de aanname, dat een angstaanval "niets" zou zijn. In de buitenwereld geldt doorgaans, dat als je na een trauma de plek des onheils bezoekt met een lief iemand dat je niet opnieuw wordt aangevallen etc. (en soms zet dat zoden aan de dijk). (Maar 1 zo'n bezoek is niet gelijkwaardg aan het verwerken van een trauma, dus is er meer nodig. Meer dan het bezoek en meer dan jezelf vertellen "dat er niets aan de hand is".)
En als gezegd: soms is de oorzaak van angst "zoeken".
Na aangevallen te zijn, kan het m zitten in de plek des onheils nog een keer, als het veilig is, bezoeken. Maar soms is het iets compleet anders (en kun je 10x die plek bezoeken, zonder dat dat helpt - alle stress voor niets, want toch iedere keer weer angst, zonder dat het afneemt).

Bizzybijtje schreef:
En dat is dus inderdaad "exposure" als je het zo nodig een benaming wil geven; jezelf overgeven aan de angst en daarmee bevestigen dat er uiteindelijk helemaal geen reden is voor angst.
:brr:
Eh - trauma is wel reeeel. I am sorry, leuk is anders. Veel mensen geloven nu eenmaal liever, dat ze onkwetsbaar zijn.
Ondanks het feit, dat ik weet dat ik uitermate kwetsbaar ben heb ik geen last van angst. Daar gaat het mij om.
(Dat er geen reden zou zijn voor angst vind ik helaas niet kloppen. Alleen: ik sta daar zelden tot nooit bij stil. Dat voelt voor mij beter dan dat stoere gedoe "dat er geen reden zou zijn tot angst". Filosofisch klopt dat niet.)

Bizzybijtje schreef:
En een angstaanval is inderdaad niet "niets", maar jou koppie reageert enkel zo omdat ie bang is dat er werkelijk gevaar dreigt.

Ja.
En soms helpt het, om jezelf daar -tig keer mee te confronteren, soms niet.
En er zijn elegantere methoden om van de angst af te komen.

Bizzybijtje schreef:
Daarom raak je in paniek. Dus dan moet je maar zorgen dat je niet bang wordt zodat je hersenen blijven geloven dat er ook werkelijk een reden is voor paniek? Zijn net paarden ;) Je moet jezelf er juist aan blootstellen, ervaren dat er helemaal niets is om bang voor te zijn en dat paniek maar een natuurlijke reactie is.

Ik zie een cirkelredenering.

Ik stem in met "dat paniek maar een natuurlijke reactie is" - en het is natuurlijk leuk, als je allerlei technieken kunt gebruiken, "zodat je hersenen blijven geloven dat er ook werkelijk geen reden is voor paniek" (laag blijven ademen, bijv. "zachte ogen", hand op je voorhoofd, de mantra "vandaag is vandaag en ik zorg ervoor, dat mij niets rots gebeurt" - etc.) en als het meezit, blijft de angst dan idd weg.
Maar de hele aanpak negeert het wezen van de amygdala/ je overlevingsinstinct: soms blijkt het voldoende te zijn (hiephoi), en soms vindt je lichaam "dat je je leven waagt" en volgt de aansporing om weg te hollen, etc.

PS.: zachte ogen is een techniek uit cntered riding. Het houdt in, dat je je ogen ontspant, zodat je de volle 180 graden gezichtsveld tegelijkertijd ziet. Het geeft ontspanning en een "dropped cente". En het gaat niet samen met overlevingsemoties.

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 14:11

Janneke2 schreef:
Soraya10 schreef:
Dat is zichtbaar.

Ik ben geneigd, de oorzaak van PMS niet zozeer in hormonen te zoeken, maar in gebrek in de voeding. Als je als vrouw gebrek hebt aan vitamine B en D, je calcium/mgnesium evenwicht zoek is en je te weing zink, omega 3 olie en tryptofaan binnenkrijgt, dan "kunnen je hormonen niet goed werken" en krijg je PMS.
Is dit op orde, dan vind ik persoonlijk die laatste paar dagen heel bijzonder om mee te maken (ik ben iets emotioneler, maar ook creatiever, net een beetje anders dan anders, het heeft wel wat).

En bij heftige pms klacten kun je idd wel aanpakken via een ssri of met de pil, maar idd: oorzakelijk werken is beter. (En daar is al heel veel over bekend.)

Zeker waar, want idd ze adviseren je gezond, gevarieerd en regelmatig te eten met desnoods aanvullende supplementen ook bij hele erge en andere psychiatrische aandoeningen. Ik doelde ook niet op medicatie te nemen tegen pms. Pms is wat iedere vrouw wel in meer of mindere mate herkent dus daarom haalde ik dat aan wat niet in vergelijking staat tot postnatale depressie, prenatale depressie, angstoornissen, maar ook schizofrenie. Hoe verklaar je anders dat een persoon er last van krijgt rond de pubertijd en na de overgang haast geen last meer heeft van schizofrenie? Dit is er eentje uit mijn familie geweest die idd ook baat had bij t slikken van aanvullende voedingssuplementen. naast haar medicatie tegen schizofrenie.
Bij ons is angststoornis ook in de familie.
Mijn zus, mijn 2 nichtjes waarvan 1 zo erg die slikt ook medicatie en andere 2 gaan naar een homeopaat.
Na zwangerschap bij mijn zus en andere 2 ook begonnen in de pubertijd.
Iedereen moet goed zoeken wat voor hun een passende en helpende remedie is tegen de klachten en hoe en waar de klachten zijn begonnen of waardoor.
Daarom is voor alles ook wat te zeggen.
Waar de 1 baat bij heeft is de ander niet mee geholpen.
Maar idd een gezond lichaam is beter voor een vertroebeld geest en vitamine tekorten hebben ook invloed op functioneren van je hersenen.

lis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 07:38

hee meiden!

hoe gaat het hier met iedereen? het is aardig stil.. zou een goed teken moeten zijn :+)
hier gaat het even iets minder.. maar moet gewoon weer een stapje terug doen

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 09:14

Hoi Lis,
jammer dat het even wat minder gaat. Heb je een idee waar het van weg komt?
En houd je haaks, he!

lis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 09:57

mijn moeder heeft er sinds kort ook last van.. dus wel een klein beetje meer stress.
en de afgelopen dagen te laat naar mijn bed gegaan en veel emotionele spanning gehad. dan kan ik er vaak al van uit gaan dat ik daarna een slechte dag krijg.

Probeer het nu maar zo veel mogelijk op me af te laten komen maar die zwabber benen zijn erg vervelend als je geen wijn hebt gedronken en ze er wel zijn! :+)

Wel vind ik het nu heel lastig om mijn dag door te komen.. moet namelijk nog gewoon heel de dag werken.
en dan zakt het weer heel even en dan word het wel heel heftig

dankje!

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-13 13:42

Wat vervelend lis, heb je zelf meer stress?

Hier gaat het opzich wel goed. Geen paniekaanvallen meer gehad. Gister bij de psycholoog geweest en er is geen paniekstoornis, maar een sociale fobie gediagnosticeerd. Schrok er zelf eigenlijk van, niet helemaal zien aankomen.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 13:51

Dagen worden weer korter en daar schiet je stresslevel ook wel even van omhoog , tijd voor extra vitamine d

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 15:45

Cijsalover. Niet schrikken van die labelz die op je worden geplakt. Heb het afgelopen jaaren wel gemerkt dat zo'n label vrij weinig betekent...

ShirleyM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 17:08

Hier is het ook redelijk. Ben ook veel aan het hyperen en daar word ik wel moe van.. Heb vooral s'nachts last van paniek, heel vervelend want omdat ik dan weer in zo een cirkeltje kom..

Cijsalover, wat houd dat in een sociale fobie?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 20:15

Ik stem in met Susan: het belangrijkste is dat jij samen met je psycholoog de angsten de nek omdraait. Hoe die angst nou volgens het boekje heet, och, tja...

lis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 07:38

ik ga inderdaad maar eens wat meer vitamine D nemen :-)

daar heb je gelijk in Janneke2.. als er maar een oplossing is voor de problemen.
Helaas is er de afgelopen week weer erg veel stress op me af gekomen, maar zal hier toch mee leren om moeten gaan :-(
Mensen gaan elke keer een stukje verder dan ik zelf aan kan.. en zo gaan ze telkens over mijn grenzen heen

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 07:49

Hoi Lis,
;) even een kleine plagerij dan wel een doordenkertje: er is veel leuker gezelschap dan stress!

(Dus svp. zo snel mogelijk, "met alle daar toe strekkende middelen, waaronder de legale" :)
(zo wordt het hier in huis gezegd) de stress kwijt zien te raken. Goed voor jezelf zorgen kan in hele kleine dingen zitten: zin hebben in de kleur rood, je koffie drinken met wat kaneel, muziek uitzoeken waar je zin in hebt, al je zintuigen kunnen je helpen. )

En je eigen grenzen zo goed mogelijk bewaken! !

lis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 08:26

haah daar heb je absoluut gelijk in !

vd week de nieuwe happinez gekregen dus dat word een grote pot thee vanavond en een dekentje op de bank :+)

Ik vind het altijd erg lastig om die grenzen te bewaken. Het word ook gewoon weer tijd dat vriendje lief weer thuis komt.
Ik merk dat ik na 3 maanden weer zonder hem toch iets ''zwakker'' ben en hij me heel goed steunt en me sterker in me eigen schoenen laat staan

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 12:15

Ik lees hier braaf mee maar ik ben niet zo van veel info op internet zetten.

Maar ik ben nu zo ver dat mijn 1e lijns psychologe niets meer voor me kan doen dus moet ik 2e lijns wat gaan zoeken. Maar hoe weet ik nou wat goed is en wat niet? Ik ben gewoon heel erg geneigd om me gewoon bij het GGZ aan te gaan melden.

Echter weet ik ook niet zo goed als 'wat' ik me dan moet aanmelden. Ben begonnen bij de psychologe voor een fobie, echter is dit waarschijnlijk niet het enige en werd door de psychiater gezegd dat ik ook verder psychologisch onderzocht moest worden. Hoe maak ik dat duidelijk?

Ik zie door de bomen het bos niet zo goed meer, dus iemand tips? :))

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 12:20

Ga naar je huisarts leg de boel uit en dan krijg je een doorverwijzing naar GGZ die gaan dan eerst met je in gesprek en vanuit daar komt een diagnose en behandelplan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 12:47

mag ik me ook melden?

heb sinds enig tijdje veel angstklachten.
mijn angst is de dood en controleverlies op ouder worden en overlijden.
nu ik het zo op papier zie staan,lijkt het heel standaard.

maar ik krijg echt paniekgevoelens als ik denk aan 'ik kan de tijd niet stoppen'. 'ik ga ooit dood'. 'mijn dierbaren gaan ooit, en ik kan het niet stoppen'.
veel controle gedachten en angsten.

kent iemand dat?

als klein kind had ik al nachtmerries over oneindigheid.
dat het heelal oneindig is.
dat kán niet, ik kan dat niet bevatten en daar werd ik heel bang van...

lis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 13:23

Wat vervelend Darkchrystal.
Ik krijg de paniek die jij beschrijft niet bij zulke gedachtes maar wel dat er ooit wat met mijn dierbaren kan gebeuren of met mijzelf..
ik heb sindskort ook aanvallen als ik ga bedenken wat ik nog allemaal moet doen vandaag en krijg eigenlijk ook paniek van het paniekerig zijn.

Dus de cirkel is bij mij aardig rond en deze moet ik doorbreken.
Ik probeer erg veel te relativeren en me af te vragen hoe erg is die angst nu eigenlijk..

ook heb ik afgelopen week 1 x diazapam of zoiets ingenomen.. men wat een paardenmiddel ik was helemaal suf...
nauw zat ik er ook echt wel even goed doorheen maar ik durf dat pilletje eigenlijk niet meer zo goed te nemen.. want het vervelende gevoel kwam gewoon weer terug :+)

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 13:33

Diazepam is een symptoom bestrijder en geen oplossing dus dat je t gevoel terug krijgt daarna is niet zo raar. Kan ook zijn dat de dosis te laag is. Het is zeer verslavend en bij frequent gebruik nemen de bijwerkingen af. Zo functioneerde ik normaal op 20 mg per dag. Dat hoef je niet te proberen als je t nog nooit ingenomen hebt.

lis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 13:43

kan ook zomaar oxozapam zijn hoor maar iig een *** pam
en om dat het verslavend werk wil ik het eigenlijk liever niet innemen