Wie is er gestopt met geraffineerde suikers eten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 09:07

Je kan zelf jam maken zonder suikers toe te voegen, moet je losse pectine kopen. Van Gilse heeft geleipoeder waar geen suiker in zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 09:09

Ik probeer ook sinds een week zo min mogelijk geraffineerde suikers te eten. Het gaat op zich redelijk, maar ik heb nog wel af en toe ENORME trek in snoep. Heb wel een pakje dadels gekocht, maar om nu te zeggen dat ik die lekker vind?! Maar goed, misschien is het even wennen aan de smaak. Heb nu als tussendoortje gewoon een snee roggebrood met kaas mee. Vind ik wel erg lekker.

Heb intussen ook speltbrood bij de plaatselijke bakker gevonden en een bedrijf in Enkhuizen dat allerlei speltproducten verzend.

Hebben jullie toevallig "Keuringsdienst van Waarden" gezien? Ging over desembrood. Ha, ha, je wordt dus genept waar je bij staat. Voor mij geen desembrood uit de supermarkt. Het blijkt dat 90/95% van het verkocht brood, gewoon tarwebrood (met gist) is en dat er voor de desem smaak een poedertje aan wordt toegevoegd. Ook veel bakkers doen dit, omdat het maken van ECHT desembrood erg lang duurt. Het mag wettelijk gezien ook gewoon, maar het is natuurlijk wel een beetje vreemd.....

dide

Re: Wie is er gestopt met geraffineerde suikers eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 10:05

Ik heb een flinke dip nu ik zo min mogelijk suikers eet. Ik eet me scheel aan fruit :=
Heb nu wel mijn regelmaat te pakken betreft ontbijt en dat geeft wel een opkikker :)

Weten jullie waar je goed gedroogd fruit kan halen? Aldi is veel gesuikerd.. emte heeel erg duur, jumbo duur en gesuikerd.. Iemand de tip? (Makro misschien?)

Straww_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 10:32

Susanne_ schreef:
Is het mogelijk zelf jam (bramen, vlierbes of rozenbottel) te maken zonder suikers?

Daar heb ik geen ervaring mee, maar wij hebben jam van St. Dalfour; suikervrij en geen conserveermiddelen of e-nummers. En lekker ook! Wij kopen het gewoon bij de Dekamarkt.

dide schreef:
Weten jullie waar je goed gedroogd fruit kan halen? Aldi is veel gesuikerd.. emte heeel erg duur, jumbo duur en gesuikerd.. Iemand de tip? (Makro misschien?)

Ook bij de Dekamarkt :+ Daar haalt mijn vader gedroogde abrikozen e.d. Makro heeft het denk ik ook wel, vaak van die grote bakken.

dide

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 10:58

Dekamarkt zit hier niet in de wijde omtrek..

Zou het lang genoeg goed blijven om zon grote bak te kopen?

Straww_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 12:21

Als je het goed afsluit kan je dat volgens mij heel lang bewaren :j

Straww_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 10:52

Gaat het nog goed met iedereen? Ik kan inmiddels met trots zeggen dat ik al 3 kilo ben afgevallen *\%/* :):)

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 10:56

Supergoed Straww_! Blijf volhouden hé! :)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 11:02

Hoi allemaal, mag ik hier ook even meepraten? Vanwege hypoglykemie heb ik een tijdje suikervrij gegeten, maar het eten van suiker is er toch weer bij in geslopen. De belangrijkste redenen daarvoor zijn dat ik weinig tijd heb om eten klaar te maken, dat ik niet de hele week op 1 plek slaap en dat ik dus ook veel onderweg ben. Bovendien eet ik ook al vegetarisch, zodat mensen anders veel te veel rekening mee moeten houden. En het is duur. Hoe weten jullie dat binnen de perken te houden, en wat kopen jullie als jullie even snel iets moeten eten?

Ik merkte trouwens wel verschil hoor. Vooral in de zin van dat ik me minder beroerd voelde als ik even niet at. Voorheen werd ik dan duizelig, misselijk en moest ik echt NU iets eten. In de suikervrije periode kon ik gewoon een tijdje rondlopen met een hongergevoel zonder dat dat meteen een probleem was.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 12:17

Heb ook hypoglykemie, herken dat laatste heel erg. Toen ik 15 jaar geleden stopte met het eten van geraffineerde suiker werd mijn bloedsuikerspiegel veel stabieler en had ik die ups (en vooral de downs) veel minder. Enige goede tip die ik kan geven is zelf thuis iets maken en meenemen. Iets snel even kopen om onderweg te eten is erg lastig, want bijna overal zit suiker in vooral als het kant en klaar is (bijv de sandwiches bij een tankstation). Wat wel kan is bij een goede broodjeszaak een broodje kopen. Dat gaat bij mij eigenlijk altijd goed. Ik kies dan wel iets waar geen saus op zit, of vraag om de saus weg te laten als het vers bereid wordt. Sowieso is het altijd slim om, als je hypoglykemie hebt, iets eetbaars mee te nemen bijvoorbeeld (suikervrije) koekjes, of fruit. Dat doe ik ook altijd als ik weet dat ik rond of net na mijn normale eet moment nog van huis ben.

.

Susanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 11:55

Ik ben even benieuwd: Kunnen jullie wel tegen de suikers die bijvoorbeeld in een appel zitten? Of gaat het ook fout als je een appel in een keer opeet?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 18:51

Ik word er niet ziek van zoals Susan, maar heb wel een enorme dip na het eten van een appel. Als ik honger heb moet ik ook echt geen appels eten, daar wordt het alleen maar veel erger van :P

Wat drinken jullie trouwens? Frisdrank en sapjes zijn dus niet zo goed, maar heel veel melk is ook niet goed en van water krijg ik vaak alleen maar meer dorst. Thee drink ik wel, maar soms wil ik ook iets lekkers kouds. Ik zat zo na te denken en het klinkt heel fout, maar is alcoholvrij bier wellicht wat? :')

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 22:56

Als je dorst krijgt van water lijkt het mij dat je gewoon door moet drinken. Veel mensen zijn chronisch uitgedroogd.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 22:58

Oh dat ben ik dan vast! Maar ik krijg er gewoon niet meer bij, ik krijg er een droge mond van en vind het zo vies... ijskoud met een ijsklontje erin is het beter :j.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 23:15

Ik heb ook slechte darmen en heb het candida dieet gevolg.
Geen suiker, (ook geen vervangers hiervan), gist enz.

Ik nam veel rijstewafels. Volkoren crackers met kaas (lactose vrij)
Zilvervliesrijst
Volkoren pasta
Vlees (maar ook daar zit vaak suiker in)

Toen ik ermee begon vond ik het schokkend waar allemaal suiker in zat.
Ik heb het 1,5 maand volgehouden. Viel in de eerste week 2 kg af.
Voelde me best goed.
Tot dat ik echt afkick verschijnselen kreeg.
Ik was snel geïrriteerd, sago en helemaal niet happy.
Voor m'n darmen hielp het niks dus ben ik weer "normaal" gaan eten.
Ik probeer nog steeds wel een beetje op te letten. Maar eet nu wel weer gewoon lekker.

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 09:58

Carvan cevitam heeft ranja zonder toegevoegde suikers, er zitten ook geen zoetstoffen in dacht ik. Misschien een idee?

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 10:32

Jumbo heeft frisdrank zonder suiker.
"Helder water" heet het volgens mij.
Soort crystal clear maar dan zonder suikers.
Perzik en citroen smaak.

En groene thee (icetea)van lipton.
Gezoet met Stevia.

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 11:14

Voor de liefhebbers van kip tandoori:
ik koop eens in de zoveel tijd spullen bij een toko in. Daar verkopen ze onder meer tandoori masala, een specerijenmengsel dat ik voor de marinade en voor de saus gebruik. Crème fraiche of zure room bij de saus en klaar is kees. Minstens net zo lekker dan uit een pak. Ziet er zo uit: http://www.atoko.nl/products/1822/trs-t ... asala-100g. Hier hebben ze tevens nog veel meer keuze in specerijen en specerijenmengsels (organisch): http://www.atoko.nl/category/66/herbs-spices

En als je niet zo graag gewoon water lust zou je er wat schijfjes citroen of muntblaadjes in kunnen doen.

wishmelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 11:10

Jammer dat het topic is stilgevallen... :(
Ik let ook op de hoeveelheid suiker dat ik binnenkrijg, voel me beter zo !

Weet er iemand hoe ik suiker best vervang in baksels :Y)
Liefst iets met een lage glychemische index en iets dat weinig bewerkt is.
Ik gebruik nu 'ongeraffineerde rietsuiker', vind ik nog best ok.
Ik lust geen banaan in baksels, soms gebruik ik appelmoes of tagatesse.

Mariska_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 11:26

[***] schreef:
Dan eet je toch wat meer fruit en andere gezonde suikers? Geen geraffineerde maar wel rauwe honing bijv.

Hoe weet je nu precies wanneer honing geraffineerd is? Ik heb nu twee soorten staan waar ik wel mijn vermoedens bij heb aan de hand van de kleur, dikheid en prijs maar er staat op geen van beide verpakkingen dat het bewerkt is oid..

Mariska_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 11:29

[***] schreef:
Ik probeer ook sinds een week zo min mogelijk geraffineerde suikers te eten. Het gaat op zich redelijk, maar ik heb nog wel af en toe ENORME trek in snoep. Heb wel een pakje dadels gekocht, maar om nu te zeggen dat ik die lekker vind?! Maar goed, misschien is het even wennen aan de smaak. Heb nu als tussendoortje gewoon een snee roggebrood met kaas mee. Vind ik wel erg lekker.

Heb intussen ook speltbrood bij de plaatselijke bakker gevonden en een bedrijf in Enkhuizen dat allerlei speltproducten verzend.

Hebben jullie toevallig "Keuringsdienst van Waarden" gezien? Ging over desembrood. Ha, ha, je wordt dus genept waar je bij staat. Voor mij geen desembrood uit de supermarkt. Het blijkt dat 90/95% van het verkocht brood, gewoon tarwebrood (met gist) is en dat er voor de desem smaak een poedertje aan wordt toegevoegd. Ook veel bakkers doen dit, omdat het maken van ECHT desembrood erg lang duurt. Het mag wettelijk gezien ook gewoon, maar het is natuurlijk wel een beetje vreemd.....

Precies net zo als het speltbrood uit de supermarkt bij ons.. Dan kan ik net zo goed volkoren of waldkorn eten.. Scheelt de helft in de prijs!

Lidewijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 11:44

Mariska_87 schreef:
[***] schreef:
Dan eet je toch wat meer fruit en andere gezonde suikers? Geen geraffineerde maar wel rauwe honing bijv.

Hoe weet je nu precies wanneer honing geraffineerd is? Ik heb nu twee soorten staan waar ik wel mijn vermoedens bij heb aan de hand van de kleur, dikheid en prijs maar er staat op geen van beide verpakkingen dat het bewerkt is oid..

Een vriendin vertelde me laatst dat alle honing in de supermarkt bewerkt is. In de natuurwinkel kan je het misschien vinden, maar om zeker te zijn kan je best recht bij de imker kopen zei ze.
Weet natuurlijk niet zeker of het zo is, maar ik geloof haar wel..

YellowGray

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 11:55

Ik eet bijna helemaal geen koolhydraten meer (zo'n 40g per dag) en dus ook geen geraffineerde suikers. Ondanks dat ik dus eigenlijk nog minder 'mag' eten dan jullie vind ik het qua organisatie erg meevallen. Ik koop gewoon niets kant-en-klaars meer en vermijd producten met suiker. Betekent wel dat ik helemaal geen honing e.d. eet. Ik merk dat ik een meer constante energie heb gedurende de hele dag en ik heb geen afterdinnerdipjes meer. Het enige gedoe vind ik dat ik nooit zomaar ergens even kan gaan lunchen en dat als ik ergens iets ga drinken ik altijd aan de thee of water zit.

Baksels maak ik soms nog en dan voeg ik vaak een klein beetje Stevia toe, dat werkt prima. Ik zou het liefst pure steviablaadjes hebben, maar die verkochten ze zelfs bij de natuurwinkel niet. Doe nu dus nog maar even met druppeltjes.

Afkicken van de suikers en andere koolhydraten was wel zwaar! Sowieso ben ik de eerste dagen echt ziek geweest omdat mijn lichaam alle voorraden ging aanbreken en ik dus ook veel vocht verloor, maar na een weekje was dat over. Ik mis de zoetigheid niet echt meer.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 12:19

Als je rietsuiker in je baksel doet kun je net zo goed gewone suiker gebruiken, ook al is het niet geraffineerd het doet in je lichaam precies hetzelfde. Ik gebruik tagatose omdat dit het makkelijkste werkt, en het lekkerste smaakt. Het heeft ook een lage glycemische index. Ik heb stevia ook geprobeerd maar het geeft een bittere nasmaak vind ik.

Honing is idd ook bewerkt, ik kan er iig niet tegen. Het geeft bij mij eenzelfde reactie als gewone suiker.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 12:21

Ik ben ook weer gestopt met geraffineerde suikers en merkt dat mijn energie weer toeneemt.
Best fijn. Nu de 2 kilo er nog af die ik er in december bij heb zitten (vr)eten ...
In het weekend kijk ik nergens naar (ik let wel op) maar door de weeks let ik wel heel goed op