Overgewicht veroorzaakt door de voedingsindustrie?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Re: Overgewicht veroorzaakt door de voedingsindustrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 20:30

Daarom heb ik altijd geleerd dat datgene waar reclame voor wordt gemaakt op tv per definitie niet goed voor je is. Dat koop ik dus ook nooit :P

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 20:32

Toch wordt voedsel wel enorm overrated vind ik zelf. Eet gewoon alles wat je wilt maar alles met mate. Dan is er niks aan de hand.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 20:33

Ja dat is waar. Maar eten 'met mate' wordt hier in NL dikwijls verbasterd naar eten 'met maten, geen liters maar vaten' :P
Mensen kunnen geen maat houden...

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 20:39

Suzanne F. schreef:
Toch wordt voedsel wel enorm overrated vind ik zelf. Eet gewoon alles wat je wilt maar alles met mate. Dan is er niks aan de hand.

E621 erin en geen signaal meer naar de hersenen dat het genoeg is. Dat moet je dan met je verstand beoordelen omdat je lichaam het niet aangeeft. Dat is de grootste valkuil in het hedendaagse kant en klare voedsel samen met allerlei verstopte "suikers"

_Linda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 20:39

Wat mij soms verbaasd hoe veel ouders denken dat bijv. vruchtensap gezond is. "Ik snap niet waarom mijn kind zo dik is", maar het kind drinkt dan wel een liter vruchtensap per dag...dat zijn enorm veel suikers. Daarbij zitten de kinderen tegenwoordig toch veel meer binnen achter de computer of ipad en spelen ze niet meer zoveel buiten.

Hier is een hele goede compilatie over het effect van suiker op de gezondheid, moeite waard om te bekijken:
http://www.youtube.com/watch?v=UU3GvRsFHqY

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 20:40

verootjoo schreef:
Daarom heb ik altijd geleerd dat datgene waar reclame voor wordt gemaakt op tv per definitie niet goed voor je is. Dat koop ik dus ook nooit :P

Zolang het een mascotte nodig heeft is het vaak inderdaad niet gezond.

Hierbij de uitzondering.
Afbeelding

@Suzanne: Maar wat is mate dan?
Ik krijg zovaak mensen die zeggen dat ze niet vaak snoepen.
Hoe vaak dan? 5 x per week en 2 gezonde dagen.

En hoe ziet een bordje met mate er dan uit voor de gemiddelde mens?
Is dat een kleine friet met een frikandel? Of een grote friet speciaal met een frikandel en kroket? Zit daar nog een grote cola bij of is die cola net te veel?

Of zijn dat drie frietjes die je van het bord van je partner af pikt?
Laatst bijgewerkt door Raponsje op 13-09-13 20:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 20:46

Je kan best elke dag een paar glazen cola drinken en in het weekend een zak chips. Als daar maar tegenover staat dat je elke dag echt beweegt. Dus niet alleen die 10 minuten sloffen. Het begint bij bewustwording. Vanuit mijn werk hebben we een programma gevolgt waarbij je een PAM kreeg. (luxe stappenteller) Ik ben ervan geschrokken hoeveel mijn gemiddelde collega aan punten per dag verzamelde. Bij de meeste collega's was die minimaal 20 dagpunten halen al een probleem.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 20:50

Elke dag een paar glazen cola?
139 calorieen per stuk...
Drink er 3 en de gemiddelde mens moet per dag een uur gaan hardlopen om niet aan te komen van het cola drinken.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 20:52

Raponsje schreef:
Drink er 3 en de gemiddelde mens moet per dag een uur gaan hardlopen om niet aan te komen van het cola drinken.

Nou, precies. En dan heeft je lichaam ook nog niet eens wat aan die calorieen, kan je beter calorieen innemen waar je lichaam wat mee kan...

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 20:54

Raponsje schreef:

of 3 broodjes gezond.... ongeveer net zoveel callorieen.... Maar dan denk je gezond bezig te zijn. :j

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 20:57

Anne_GTI schreef:
Raponsje schreef:

of 3 broodjes gezond.... ongeveer net zoveel callorieen.... Maar dan denk je gezond bezig te zijn. :j

Als je die drie broodjes dan wegspoelt met cola krijgt de cola de schuld. Maar je eet niet met mate... Kan je beter het nuttige met het aangename verenigen;
Neem 1 broodje gezond met een glas cola. :9 Maar weet wat je eet en hoeveel je verbruikt.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 21:03

Een broodje gezond (ik ken alleen de ham-kaas-gekookt ei variant) is mits op volkoren brood geen zonde.

Wanneer je de ham en kaas weg zou laten zou het helemaal gezond zijn,
maar een plakje 30 + kaas, een mager plakje ham, een gekookt eitje 's ochtends als ontbijt op 2 plakjes volkoren brood is een zeer acceptabel ontbijt voor iemand die veel moet bewegen.
Zuivel - vet - eiwitten - granen en energie (koolhydraten) alles om de dag goed te beginnen.

Die cola daarentegen doet helemaal niets voor je lichaam.
Laatst bijgewerkt door Raponsje op 13-09-13 21:05, in het totaal 1 keer bewerkt

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 21:05

verootjoo schreef:
Ja dat is waar. Maar eten 'met mate' wordt hier in NL dikwijls verbasterd naar eten 'met maten, geen liters maar vaten' :P
Mensen kunnen geen maat houden...

Maar dat is hun eigen discipline, dat is niet de schuld van de producenten etc.

Ik eet ook bijvoorbeeld gelijk 4 toetjes als ik begin te eten, 3 gehaktballen ipv 1, een hele zak snoep ipv een portie, maar dat is doordat ik geen zin heb om het na een acceptabele portie weg te zetten.

Ik ben eens gaan rekenen, en kwam vaak uit op ongeveer 3000 kCal op een dag, soms tegen de 4000 kCal, waarvan ruim 200% van de dagelijkse benodigdheden aan suiker en weinig van de andere stofjes, tja, dat is niet de schuld van de winkel, niet van de producenten, niet van de hele voedingsindustrie maar mijn eigen zwakte. (Ik heb overigens ook geen reden om minder te eten, ik voel me goed)

Wat acceptabel is op een dag verschilt per persoon, het ene lichaam reageert meer op een glas cola dan een ander.

Verder vind ik alles maar zwakte van de consument...
Kennen jullie die kwartpudding toetjes met fruit, van de mona geloof ik. Grote bak, eigenlijk niet bedoeld voor één portie, maar toch duwt iedereen (ik ook) het hele bakje in zijn smoel na het openen van de verpakking. Dat is niet goed en dat is wederom een zwakte van de consument, we hebben niet voor niks hersenen gekregen, we weten potverdorie dat overal troep in gegooid wordt en we weten dondersgoed hoe ongezond alles is, en tóch moffelt de helft van de bevolking alles op grote schaal naar binnen en zegt dan dat ze er niks aan kunnen doen. :r

Edit: Vind het overigens wel grappig dat men bij ongezonde drank altijd over cola begint, terwijl in fanta meer suiker zit.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 21:10

Dat komt omdat cola met stipt de nummer 1 frisdrank is.
Fanta is veel minder populair.

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 21:11

Cola is gewoon lekker. Uiteindelijk moet je een balans hebben in je snelle en langzame suikers. Als je in een dip zit haalt een cola of een ander glaasje fris je daar snel weer uit. Natuurlijk is het de kunst om die glucosedip niet te krijgen maar daar loopt iedereen weleens tegenaan. Het gaat erom dat je weet wat je eet en hoeveel je nodig bent. In veel eten zit onbewust veel meer callorieen dan je in de gaten hebt. Pas als je zelf bepaalde produkten eens maakt kom je daar achter. En ook dat zelfgemaakt vaak veel lekkerder is omdat er geen kunstmatige toevoegingen in gaan. Zo heb ik voor de grap een poosje terug eens ketchup gemaakt. Gek genoeg denken de meeste mensen dat daar voornamelijk tomaat in zit. Het is dus suiker met een beetje tomaat kwam ik toen achter. Maar als je niet weet hoeveel suiker erin zit neem je het gewoon klakkeloos tot je.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 21:11

Anne_GTI schreef:
Suzanne F. schreef:

E621 erin en geen signaal meer naar de hersenen dat het genoeg is. Dat moet je dan met je verstand beoordelen omdat je lichaam het niet aangeeft. Dat is de grootste valkuil in het hedendaagse kant en klare voedsel samen met allerlei verstopte "suikers"

E621 zit in grote hoeveelheden in tomaat, oude kaas, soyasaus en nog veel meer producten.
E621 is gewoon even stofje dat het lekker maakt. Meer niet.
Probleem is dat het wordt toegevoegt aan voedingsmiddelen met veel vet en of suiker en verderers goedkope ingredienten.
Het blokeert geen signalen en maskeert alleen dat het kant en klaar product eigenlijk niet lekker is.(of de chips, of wat dan ook) het is gewoon de smaak umamie. De hartige smaak en mensen houden van even hartige smaak en blijven daarom door eten.

Je kan de voedselindustrie verwijten dat ze mislijdende réclame maken. Maar verder zijn wij zelf verantwoordelijk voor wat we eten. Je kan zelf bedenken dat als je een zak chips leeg eet dat dat te veel is. Ja je hebt zin in meer want het smaakt lekker. Maar nee je mag niet meer.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 21:16

Anne_GTI schreef:
Cola is gewoon lekker. Uiteindelijk moet je een balans hebben in je snelle en langzame suikers. Als je in een dip zit haalt een cola of een ander glaasje fris je daar snel weer uit. Natuurlijk is het de kunst om die glucosedip niet te krijgen maar daar loopt iedereen weleens tegenaan. Het gaat erom dat je weet wat je eet en hoeveel je nodig bent. In veel eten zit onbewust veel meer callorieen dan je in de gaten hebt. Pas als je zelf bepaalde produkten eens maakt kom je daar achter. En ook dat zelfgemaakt vaak veel lekkerder is omdat er geen kunstmatige toevoegingen in gaan. Zo heb ik voor de grap een poosje terug eens ketchup gemaakt. Gek genoeg denken de meeste mensen dat daar voornamelijk tomaat in zit. Het is dus suiker met een beetje tomaat kwam ik toen achter. Maar als je niet weet hoeveel suiker erin zit neem je het gewoon klakkeloos tot je.

Zolang je geen bodybuilder of fanatiek hardloper of wielrenner bent heb je geen snelle koolhydraten nodig.
Sport je elke dag op professioneel of fanatiek niveau? Ja, dan wel.

Wanneer je een dip hebt gedurende de dag moet je niet een glas cola achterover slaan maar je eetgewoontes bekijken en zorgen dat je gedurende de dag genoeg brandstof hebt.

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 21:21

Mwah, ben best fanatiek en zweet ook makkelijk. Op alleen water of thee red ik het niet. Dan gaat na 5 km hardlopen het lampje uit. En ik vind het de ultieme beloning voor mezelf; na het hardlopen lekker douchen en daarna een glas cola. Kan ik echt van genieten.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 21:30

Niemand kan sporten op water of thee. Sporten doe je op afgestemde voeding.
Na het sporten vul je je tekort aan met koolhydraten.

Niet met suiker, dan krijg je ineens heel even een piek waarna je weer 3 x zo hard naar beneden keldert en je lichaam heeft helemaal niks binnen gekregen om zich weer te herstellen. Daardoor duurt het veel langer voor je lichaam en spieren zich kunnen herstellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 21:32

Hoe zit het dan met volkoren brood? Denk je hiermee gezond bezig te zijn en dan lees je weer dat volkorenbrood helemaal niet zo goed is. Dat Tarwe (de graan die wordt gebruikt in volkorenbrood) helemaal niet geschikt is voor de mens..

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/3184/opi ... kker.dhtml

Bij steeds weer dit soort berichten, raak je toch helemaal in de war? Ik weet het soms echt niet meer..

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 21:45

:D Ik heb geen overgewicht. Ben ook niet mager maar heb een BMI onder de 24. Dus ik geniet van mijn zonden en weeg ze bewust af. Ik ben me wel bewust van gezonde en ongezonde producten en doe gewoon "normaal"

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 21:45

-Kom hier zomaar het topic binnenvallen :o en ik heb niet eens alles gelezen Y;(
Ik ben wel 6 kilo afgevallen, juist door wat kritisch naar mijn eetgewoontes te kijken en ik heb en heel interessant boek gevonden (weet niet of het al genoemd is) De voedselzandloper van Kris Verburgh. Hij beschrijft wetenschappelijk maar prima leesbaar wat gezond is en waarom.
Alleen zijn voorstellen wat betreft eten :') :n ieuw havermoutpap. Dan maar iets minder gezond.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 22:36

Anne_GTI schreef:
:D Ik heb geen overgewicht. Ben ook niet mager maar heb een BMI onder de 24. Dus ik geniet van mijn zonden en weeg ze bewust af. Ik ben me wel bewust van gezonde en ongezonde producten en doe gewoon "normaal"

Het gaat niet om overgewicht.
Het gaat om herstel van je lichaam en spieren.

Of je 10 kilo of 100 kilo weegt, het is noodzakelijk.

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 22:45

Justkid, dat boek heeft bij ook veel nieuwe inzichten gegeven, erg interessant! Ik heb al eerder een reactie gegeven een pagina terug, met dit boek inderdaad in m'n achterhoofd. Probleem van dit boek is dat de meesten hier toch vrij sceptisch tegenover staan, vooral omdat de basis van het hele westerse eetpatroon (koolhydraten) wordt bekritiseerd.

Offtopic: havermout vind ik overigens heerlijk, loopt ook nog een 'fantopic' over hier op bokt, met veel lekkere recepten die goed aansluiten bij de voeselzandloper ;)

Verder nog een aanvulling op m'n vorige post, ik ben van mening dat de voedselindustrie wel degelijk schuldig is in de vorm van de porties, zoals voordeelmenu's bij de Mac, met friet, drinken en een burger, die consumenten veel sneller nemen omdat ze daarmee geld besparen, terwijl ze lang niet altijd behoefte hbben aan 3 dingen. Dat is een hele slimme marketingtruc, gebaseerd op de eigenschap van de mens om zo voordelig mogelijk uit te zijn. Hier heb ik een keer een presentatie van medestudenten over gehoord, en later ook nog een documentaire over gezien.

Nog iets wat me opviel: op een festival (waar sowieso op 'ochtends alleen een fruitbar na) nagenoeg heen normale voedingsstoffen waren te krijgen er een kraam 'hot & healthy' was, en het 'gezondste' wat ik er kon vinden tosti's waren :') met verder niks van groente oid vind ik dat dat echt niet onder de noemer 'healty' mag vallen.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 23:06

Ik vind vooral de beschrijvingen van wat er in je lichaam gebeurt interessant. De dieettips heb ik maar lekker overgeslagen.
Wij eten vers, zo min mogelijk pakjes en zakjes of voorgesneden groentes uit plastic zakjes.
We zijn 3 weken in China geweest en daarna valt het me extra op hoe zoet we hier in het westen eigenlijk eten.