Stoppen met roken.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 12:42

maaike5581 schreef:
Mijn man is nu gestopt met roken, en die was echt goed verslaafd..

Hij is naar de huisarts geweest, daar hebben ze hulp bij stoppen met roken.
Daarvoor heeft hij medicatie gekregen waarbij hij door moest roken tot de behoefte weg was, nou dit heeft nog geen 2 dagen geduurd en rookt nu niet meer.
Inmiddels 4 dagen geen sigaret aangeraakt en heeft er ook geen behoefte meer aan.
Ook geen vreetbuien of een chago man dus echt een aanrader.
Medicijn heet champix.
http://www.apotheek.nl/Medische_informa ... 4&rId=2090

En dat wordt juist door veel mensen afgeraden, ook in dit topic :P
Ik weet het fijne er niet van, maar het schijnt niet geheel onveilig te zijn..

BugsFunny

Re: Stoppen met roken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 12:49

Hier dus via huisarts en het werkt dus super.

teun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 19:44

Klopt Champix is niet echt een 'veilig' medicijn. Ik ben gestopt met behulp van Champix. Had ook last van bijwerkingen en daardoor heb ik de dosis aangepast, ik slikte minder pillen als volgens de bijsluiter. Ik ben nu ruim 11 maanden gestopt. Mijn vrouw rookt gewoon in huis. Heb ik geen enkel probleem mee. Als ondersteuning om te stoppen en de trek weg te nemen adviseer ik toch Champix. Eventueel overleggen met arts om de dosis aan te passen. Als je de eerste week gestopt ben kan je minder pillen slikken. 'het'zit ook tussen de oren. (het stoppen bedoel ik)

espiga1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 22:20

net even een moeilijk moment gehad (emotioneel dan). Stond op het punt een nieuw pakje te kopen, en toen kreeg ik net een melding op mn telefoon dat ik nu 15 sigaretten niet gerookt had. Ondertussen is de drang al over. Ben zelf een biertje aan het drinken. Scheelt ook wel dat ik echt naar de nachtwinkel zou moeten gaan en dat is nog wel een stukje stappen. Dus toch maar niet!
Ben toch een klein beetje trots. Ga nu ff douchen en tanden poetsen, dat helpt ook wel.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 23:20

espiga1984 schreef:
net even een moeilijk moment gehad (emotioneel dan). Stond op het punt een nieuw pakje te kopen, en toen kreeg ik net een melding op mn telefoon dat ik nu 15 sigaretten niet gerookt had. Ondertussen is de drang al over. Ben zelf een biertje aan het drinken. Scheelt ook wel dat ik echt naar de nachtwinkel zou moeten gaan en dat is nog wel een stukje stappen. Dus toch maar niet!
Ben toch een klein beetje trots. Ga nu ff douchen en tanden poetsen, dat helpt ook wel.

Fijn dat je app goed getimed meewerkte! 15 sigaretten.. dan heb je net je 1e dag achter de rug? Blijf doorzetten hoor!

Nevaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 08:32

Hoihoi!

Zelf een fanatieke roker geweest tot vorig jaar minimaal een pakje per dag.

Een goede tip om mee te nemen als je gaat stoppen, zoek iets waarvoor je écht wilt stoppen. Een reden waar je echt volledig achter staat en denkt, daarvoor moet ik stoppen.

Zelf meerdere pogingen gedaan en elke keer was het: ah joh.. die ene sigaret lekker belangrijk. 'iedereen moet ergens aan overlijden' 'er roken super veel mensen' 'er zijn ook mensen van 90 roken' het ging gewoon niet omdat ik in mijn hart niet écht wilde stoppen.
Toen ik mijn vriend leerde kennen die er helemaal niet lekker van werd als hij het rook kon ik ineens stoppen zonder ook nog maar een sigaret aan te raken en het gevoel van; ah joh kan wel, was helemaal weg. :)

MustangII

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 09:08

Niobe schreef:
maaike5581 schreef:
Mijn man is nu gestopt met roken, en die was echt goed verslaafd..

Hij is naar de huisarts geweest, daar hebben ze hulp bij stoppen met roken.
Daarvoor heeft hij medicatie gekregen waarbij hij door moest roken tot de behoefte weg was, nou dit heeft nog geen 2 dagen geduurd en rookt nu niet meer.
Inmiddels 4 dagen geen sigaret aangeraakt en heeft er ook geen behoefte meer aan.
Ook geen vreetbuien of een chago man dus echt een aanrader.
Medicijn heet champix.
http://www.apotheek.nl/Medische_informa ... 4&rId=2090

En dat wordt juist door veel mensen afgeraden, ook in dit topic :P
Ik weet het fijne er niet van, maar het schijnt niet geheel onveilig te zijn..

Niet een medicijn is veilig en champix mag nog steeds voorgeschreven worden maar zoals ik al eerder in het topic heb laten weten is dat je natuurlijk altijd moet opletten met de bijwerkingen en onder begeleiding van je huisarts.
Mijn man is bijna 3 jaar geleden gestopt met champix en daarna nooit meer gerookt!

espiga1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 09:56

Sassol schreef:
espiga1984 schreef:

Fijn dat je app goed getimed meewerkte! 15 sigaretten.. dan heb je net je 1e dag achter de rug? Blijf doorzetten hoor!

Ja! Vandaag tweede dag niet gerookt en zit al aan 20 sigaretten, dus een heel pakje uitgespaard *\o/*

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 17:24

Goed bezig espiga!

Spaar jij het ook in een potje? Of doe je er iets anders mee wat je motiveert?

Chantaliiejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-13 17:39

het stoppen gaat steeds iets beter bij me heb af en toe nog wel een momentje dat ik er een op wil steken maar hou me groot :) hoe gaat het met de rest ?

Charlie_P schreef:
Woeee....vandaag 2 weken gestopt *\o/* Voel me opzich wel lekker..kan ook komen omdat ik ook fanatiek aan het sporten ben geslagen :+ Vind het af en toe nog wel lastig...momentjes zijn bijvoorbeeld als het heel druk is op het werk en er is even een rustmomentje. Of bij een drankje. Maar over het algemeen +:)+

Hoe gaat het nu ?

espiga1984 schreef:
Ik ben opnieuw begonnen..... MET STOPPEN :D

Was een paar dagen op vakantie geweest in mn eentje, dus was niet zo vanzelfsprekend om dan niet te roken. Ik was in Engeland en daar kosten pakjes sigaretten met 10 (!) sigaretten bijna 5 pond! Ongelooflijk hoe duur gewoon.

Hoe was je vakantie ? en ben niet zo goed met het omrekenen van pond naar euro's maar 5 pond hoeveel euro is dat ??

espiga1984 schreef:

Wat goed dat je toch geen pakje hebt gekocht succes:)

espiga1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 12:07

Zit al aan dag 3 *\o/* Gisteren alcohol gedronken met een rokende collega en mij niet laten verleiden

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 12:22

espiga1984 schreef:
Zit al aan dag 3 *\o/* Gisteren alcohol gedronken met een rokende collega en mij niet laten verleiden

Wat knap!

Chantalliiejj hoelang ben je nu gestopt?

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 20:46

Af en toe nog wel momenten...maar het gaat goed! Ben tegelijkertijd ook begonnen met intensief sporten en mn conditie vliegt echt vooruit. Alleen in combi met een drankje blijft lastig. Maar ik wil er gewoon niet meer aan. Tussen mn oren lijkt het alsof die peuk echt lekker is en ontspannend werkt, maar als ik even reeel doe weet ik wel beter. Ik ga me heus niet ineens fantastisch voelen als ik er 1 opsteek. Dus doe het niet!

Succes allemaal!

marletjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 18:13

Mij is het ook niet gelukt, toch weer een pakje gekocht omdat ik een grote dosis stress had.. pff

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 18:15

marletjj schreef:
Mij is het ook niet gelukt, toch weer een pakje gekocht omdat ik een grote dosis stress had.. pff

He wat jammer. Vandaag gekocht? Ga je hierna weer verder?

marletjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 18:19

ja vandaag gekocht, ik ga hierna weer een stoppoging doen

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 18:20

Oh wat goed van je dat je hierna weer doorgaat! Was dit je eerste stoppoging of al meerdere malen geprobeerd? (En was de reden dat je toen begon ook stress?)

marletjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 18:25

Al veel vaker geprobeerd door stress. Maar ik heb nu een veel beter mentaliteit want het was me 4 weken gelukt

lisantjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 18:31

Ik wil ook stoppen met roken. Heb laatst een poging gewaagd 4 dagen heb ik het volg gehouden. Ik werd er erg snel geïrriteerd van en kon weinig hebben. Mensen tips hoe ik dat kan veranderen? Ik wil graag stoppen met roken. Rook al 12 jaar en vind het nu wel leuk geweest. Te veel geld kost het

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 18:36

Ik probeer van elke stoppoging iets te leren. En stoppen en gestopt blijven is meer dan alleen 'de mentaliteit' of 'wilskracht'.
En ik denk dat bij jou het dus stressmanagement is. Hoe het te verminderen, maar ook hoe ermee om te gaan als het er wel is.

Om mijzelf als voorbeeld te nemen. Bij mij is het de langdurige motivatie. Op een gegeven moment denk ik: ach, die ene peuk wat maakt dat nou uit. Dan rook ik die 1e peuk en ben ik langzaamaan weer verkocht. Door elke dag iets in een potje te stoppen hoop ik dus die motivatie vast te houden. Ook zorg ik ervoor dat ik altijd iets mee heb (sabbelsnoepjes) voor als ik trek in een peuk krijg.
Ben er positief over maar het wordt nog even afwachten, zit pas op 2 weken.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 18:38

lisantjuhh schreef:
Ik wil ook stoppen met roken. Heb laatst een poging gewaagd 4 dagen heb ik het volg gehouden. Ik werd er erg snel geïrriteerd van en kon weinig hebben. Mensen tips hoe ik dat kan veranderen? Ik wil graag stoppen met roken. Rook al 12 jaar en vind het nu wel leuk geweest. Te veel geld kost het

Zonde dat je na 4 dagen weer bent gaan roken. Het duurt namelijk ongeveer 5 dagen voor je van de fysieke verslaving af bent. En dan is die lichtgeraaktheid ook zo goed als weg. Dag 3 en 4 waren bij mij ook het ergst. Ik weet niet hoeveel je rookt al 12 jaar lang? Misschien dat je de lichtgeraaktheid iets kan verminderen door eerst te minderen of nicotinepleisters te gebruiken?

marletjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 19:34

Klopt, dag 3 en 4 waren bij mij ook altijd het ergst. Na een week had ik geen zin meer om te roken als ik me verveelde en na 2 weken miste ik het ook niet na het eten etc. Alleen als er bij mij een erg stressmoment komt kak ik in en dan is en blijft de verleiding groot. Nu zoeken naar een manier om het volgende stressmoment te overleven zonder sigaretten, want in 4 weken dat ik was gestopt heb ik ookal meerdere stressmoment overleefd zonder sigaretten

espiga1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 09:07

Hoe hebben jullie het weekend overleefd?
Ik zit nu al aan dag 6 en lukt vrij goed :-)

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 09:15

marletjj schreef:

En? Is die stress minder geworden door het roken? Is je oorzaak van stress opgelost door weer te gaan roken?
Niet echt hè....
(niet belerend bedoeld, hoop je een eye-opener te geven...)

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 09:17

lisantjuhh schreef:

Boek van Allan Carr lezen of de DVD kijken en daarna 6 weken lang aan de pleisters. Eerst de juiste dosis gebruiken (20 euro per week, roken kost meer).
Daarna pleisters door midden knippen en die gebruiken (10 euro per week). Laatste 3 weken afbouwen naar de lichtste dosis van de pleisters (weer ff 20 euro per week) en die in de laatste 2 weken halveren (10 euro per week).