Vaccineren baby, Help ik weet het niet meer...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 14:50

Matheno schreef:
Dit komt uit een bestand van de site NKVP. Een website die zich neutraal opstelt. Niet geheel onbelangrijk.

De Nederlandse Vereniging Kritisch Prikken is níet neutraal.

Een discussie over de betrouwbaarheid en professionaliteit van homeopaten lijkt me niet geheel in dit topic thuishoren.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 14:50

Een kennis van mij riep op een verjaardag van een familie lid (die ook zo aan het twijfelen was) dat ze niet moest janken als haar kind zo ziek werd van een ziekte waarvoor men ingeënt kan worden......

Het had misschien iets subtieler gebracht kunnen worden, maar ergens ben ik het er wel mee eens (al vind ik ook dat men zelf een beslissing moet kunnen maken)
Echter vind ik het ook gevaarlijk om dokter google te raadplegen, daar worden erg veel indianen verhalen de wereld ingebracht.
Als we alles zouden moeten geloven...... snap ik niet dat er uberhaupt nog een mens op deze aardkloot rond loopt

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 15:29

Matheno schreef:
Inderdaad; als je het kind gewoon de mazelen krijgt dan heeft het kind daarna vrijwel altijd een levenslange immuniteit.

OF een complicatie. De oma van mijn vriend is aan een oog blind en een oog slechter ziend door de mazelen.... jullie weten echt niet waar je over praat als je alleen maar denkt aan een weekje uitzieken. Hoe meer die virussen kunnen rondwaren hoe sterker ze ook nog worden, ben je gezegend als je straks bij de minderheid zit die nog ent en toch een ziek kind krijgt vanwege al die zgn kritische prikkers.

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 15:54

Denk ook aan mensen met HIV of andere mensen met een verlaagd immuun systeem, zwangere vrouwen, kinderen/volwassenen die al vatbaar zijn (bijv hartkwalen), ouderen etc. Die worden echt niet blij van een 'onschuldige' mazelen, bof, polio, difterie, whatever uitbraak.

Waarschijnlijk moeten mensen het eerst weer allemaal doormaken voor de ziektes weer serieus genomen worden.

Edit: typos weggehaald :+
Laatst bijgewerkt door Lepeltje op 31-07-13 16:30, in het totaal 2 keer bewerkt

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 15:56

Lepeltje schreef:
Denk ook een mensen met HIV of andere mensen met een verlaagd immuun systeem, zwangere vrouwen, kinderen/volwassenen die al vatbaar zijn (bijv hartkwalen), ouderen etc. Die worden echt niet blij van een 'onschuldige' mazelen, bof, polio, difterie, whatever uitbraak.

Waarschijnlijk moeten mensen het eerst weer allemaal doormaken de ziektes weer serieus genomen worden.

En dat is precies waar ik bang voor ben. Daar heb ik geen drie kinderen voor op de wereld gezet, om ziek te worden door andermans toedoen!
We hebben een kleine 200.000 jaar geschiedenis achter de rug van ziekte en gebrek, kunnen we daar aub van leren ipv zo nodig het wiel weer zelf uit te willen vinden?

Sjapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 16:09

Urielle schreef:
Matheno schreef:
Inderdaad; als je het kind gewoon de mazelen krijgt dan heeft het kind daarna vrijwel altijd een levenslange immuniteit.

OF een complicatie. De oma van mijn vriend is aan een oog blind en een oog slechter ziend door de mazelen.... jullie weten echt niet waar je over praat als je alleen maar denkt aan een weekje uitzieken. Hoe meer die virussen kunnen rondwaren hoe sterker ze ook nog worden, ben je gezegend als je straks bij de minderheid zit die nog ent en toch een ziek kind krijgt vanwege al die zgn kritische prikkers.

Maar dan heb je ook weer best een risico op complicaties en zieke kindjes juist ten gevolge van een enting. Is dat dan minder belangrijk?

Ik hoor namelijk alle mensen die voor enten zijn alleen maar heel hard roepen wat het gevaar is van niet enten. Maar op de dingen die de niet-enters opgooien als punten waardoor zij ervoor kiezen niet te enten of wat de risico's zijn van wél enten wordt daar niet op in gegaan, tenzij het uit een niet neutrale bron komt, dan wordt er gelijk bovenop gesprongen. Ik vind het een bijzondere manier van discussieren.

Ja, er zijn risico's aan niet enten. En ja, er zijn ook zeker risico's aan wel enten. Iedere ouder moet voor zichzelf afwegen welke risico's hij/zij zwaarder vind wegen. Zo heb ik een kennis die een kindje is verloren t.g.v. een enting en haar jongere kinderen niet heeft geent. Al jullie argumenten zijn leuk en aardig, maar de hele wereld kan haar er nog niet van overtuigen om haar andere kinderen toch te gaan enten. En zo staat iedereen er weer anders in. En het is niet zwart wit, wel of niet enten. Je kan later starten, niet in cocktails, alleen geven als je naar risicogebieden gaat, enz. Een hoop om af te wegen, en ik denk niet dat er een goed of fout is. Iedereen moet de kans krijgen dit voor zichzelf af te wegen. De niet geente kinderen brengen volgens anderen de maatschappij in gevaar, maar de wel-geente kinderen dragen de ziektes vaak weer mee zonder het te weten en geven het zo over aan niet-geente kinderen. Het is gewoon een lastig evenwicht.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 16:13

Ja, ik vind de minieme kans op een complicatie van het enten (indien bestaand) minder erg dan een complicatie van de ziekte. Omdat enten alleen werkt als een grote meerderheid het gaat doen, met mijn enting heb ik niet alleen mijn eigen kinderen beschermd maar ook die van anderen (plus zwangere vrouwen behoed voor verdriet, bejaarden langer laten leven,..) Niet enten vind ik echt heel egoistisch.

heleen06

Woonplaats: in het weekend vlakbij Assen/doordeweeks in Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 16:14

Ik denk dat de meesten hier niet stil staan bij de gevolgen die het niet enten (of pas op latere leeftijd enten) van hun kinderen hebben voor anderen. Op het moment dat jouw kind een van de ziekten krijgt waar tegen geent wordt, dan zal je kind hier waarschijnlijk wel doorheen komen en hopelijk ook zonder complicaties. Echter voor mensen met een verminderd immuun-systeem kunnen deze ziekten erg vervelend en zelf levensbedreigend zijn. Jouw kind is een verspreidingsbron van de ziekte en mensen met een verminderd immuun-systeem zijn hier extra vatbaar voor. Ook als ze in het verleden de ziekte hebben doorgemaakt of gevaccineerd zijn. Nu is het niet zo dat deze mensen met een verminderd immuun-systeem alleen in het ziekenhuis liggen of ergens anders afgesloten van de buitenwereld. Transplantatiepatienten vallen hieronder, mensen die prednison gebruiken, maar ook bijvoorbeeld mensen met suikerziekte. En ik kan me maar zo voorstellen dat het kind waar het om gaat een opa of oma heeft met suikerziekte...

Wanneer het kind geent is, zal de kans op besmetting veel lager zijn, maar ook de overdracht van het virus vele malen lager zijn. In de praktijk vormt dit geen risico voor mensen met een verminderd immuun-systeem.

Edit: ik zie net dat Urielle iets met dezelfde strekking heeft gepost.

DRESSAGEFAN

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 16:17

Sjapaz schreef:
De niet geente kinderen brengen volgens anderen de maatschappij in gevaar, maar de wel-geente kinderen dragen de ziektes vaak weer mee zonder het te weten en geven het zo over aan niet-geente kinderen. Het is gewoon een lastig evenwicht.

En als de niet-geënte kinderen wel geënt waren liepen zij ook geen risico op alle nu nog onderdrukte ziektes.

DRESSAGEFAN

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 16:18

Urielle schreef:
Ja, ik vind de minieme kans op een complicatie van het enten (indien bestaand) minder erg dan een complicatie van de ziekte. Omdat enten alleen werkt als een grote meerderheid het gaat doen, met mijn enting heb ik niet alleen mijn eigen kinderen beschermd maar ook die van anderen (plus zwangere vrouwen behoed voor verdriet, bejaarden langer laten leven,..) Niet enten vind ik echt heel egoistisch.

Ik kan me hier alleen maar volmondig bij aansluiten.

Sjapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 16:18

Dat vind ik dus erg kort door de bocht Uriëlle. Tegen een moeder die eerder een kindje door een enting is verloren roepen dat niet enten egoistisch is? Tja. Ze zal nou eenmaal niet graag nog eens door zo'n hel gaan ;)

Iedereen heeft gewoon zijn eigen gevoel erbij. Voor jou wegen de risico's niet op, voor een ander wel. Ik moet zeggen dat het voor mij niet bepaald goed voelde dat mijn dochter iedere keer zo ziek was na een enting. Maar ik denk ook dat ik er nooit voor zou kiezen om niet te enten. Eerder bijvoorbeeld later starten, met 6 maanden ofzo pas. En niet in cocktails. Dat maakt vaak al dat de kindjes veel minder ziek zijn ervoor.

Heleen, de meeste van die mensen zijn wel geent. En doorgaans ga je niet met een ziek kind eindeloos door openbare plekken lopen maar houd je die thuis zolang hij/zij besmettelijk is en waarschuw je mensen die er mogelijk wel mee in contact komen.

Sjapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 16:21

DRESSAGEFAN schreef:
Sjapaz schreef:
De niet geente kinderen brengen volgens anderen de maatschappij in gevaar, maar de wel-geente kinderen dragen de ziektes vaak weer mee zonder het te weten en geven het zo over aan niet-geente kinderen. Het is gewoon een lastig evenwicht.

En als de niet-geënte kinderen wel geënt waren liepen zij ook geen risico op alle nu nog onderdrukte ziektes.

Dat vind ik ook een beetje kort door de bocht. Als alle wel geente kinderen niet geent waren zou je ook niet het probleem hebben dat ze het ongezien overbrengen. Je kan ook dus de andere kant op redeneren.

Daarbij, wel geente kinderen kunnen wel heel makkelijk drager zijn van de ziektes, maar door de enting er niet ziek van raken. Zij kunnen dus evengoed zwangeren en bejaarden of mensen met een slecht immuunsysteem in gevaar brengen, maar dan zelfs ongezien, zonder waarschuwing. Dat vind ik persoonlijk nog gevaarlijker.

Ik kan wel begrijpen dat sommige mensen kiezen voor niet enten(mits goed onderbouwd, de variant die gewoon niet ent om het geloof vind ik dan weer een beetje moeilijk begrijpbaar) Maar zelf eerder kiezen voor een aangepaste variant

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-13 16:24

Let op dit wordt een zeer lange reactie.
Terwijl ik die allemaal geschreven heb zijn er nog meer reactie bijgekomen, die ik nu ga lezen.

Ulyse.
Het klopt dat ik alleen maar kijk naar de kant van het niet enten, over de "noodzaak" van enten kan ik meer dan voldoende informatie krijgen, het is juist de andere kant die ik duidelijk wil krijgen om tot een goed besluit te komen.
Een ander voorbeeld: Mijn dochter is een buikslaper, volgens het CB, mijn verloskundige en eigenlijk alle sites op internet ben ik levensgevaarlijk bezig om haar op haar buik te laten slapen. Het is een gegeven dat de kans op wiegendood iets hoger ligt maar het is echt niet zo gevaarlijk, de kans is namelijk 0.09% hoger dat het misgaat. Nu hebben wij de eerste paar weken alle trucen uit de kast gehaald om haar maar niet op haar niet op de buik te laten slapen, gevolg was een kindje wat 12 uur lang aan het huilen was en daarna van uitputting meerdere uren achter elkaar slapen.
Nu ik haar gewoon op haar buik laat slapen hebben we een heel ander kindje, vrolijk, niet meer huilen.
Maar als ik vertel op het CB dat ze op haar buikslaapt wordt mijn verweten dat ik mijn kindje in levensgevaar breng.
Het zelfde heb ik een beetje met de entingen, doe ik het niet dat ben ik gevaarlijk bezig, doe ik het wel ben ik ineens een verstandige ouder.
Mocht ze een van de ziektes krijgen waarvoor ze niet geent is dan ben je als ouder niet blij (ziek kind wil je niet) maar het hoort wel bij het leven dat je soms gewoon ziek bent. Natuurlijk is er een kans dat ze er iets aan overhoud, vandaar ook dat ik me aan het verdiepen ben in wat daarvan het risico is.
Ik denk dat het belangrijkste is om te zorgen dat mijn dochter gezond leeft en een goed afweersysteem heeft, mocht straks blijken dat ze toch een zwak gestel heeft dan kan ik altijd nog besluiten om te gaan enten.
HEt is niet zo dat als ik besluit nu niet te enten dat we daardoor besluiten nooit te enten.

Ik woon niet in nederland, dus heb al te maken met een andere dekkingsgraad, al werken we hier met het zelfde protocol van nederland, we hebben wel een paar andere ziektes. En mochten we besluiten naar zuid amerika op vakantie te gaan of een ander gebied dan is het van te voren gewoon goed uitzoeken wat daar veel voorkomt en kunnen we altijd nog besluiten om te enten.

Tensi.
Ik kan me voorstellen dat als je een beroep hebt waar je veelvoudig in aanraking kan komen met ziektes en zwakke mensen dat je dan wel besluit te enten. Zo ben ik gewoon voor Hept geent omdat ik een verhoogt risico liep door mijn werk. Maar even eerlijk, ik zie mijn dochter nu nog niet zo snel in aanraking komen met Hept dus waarom nu al enten.

xx_Horsiex.
Als ik niet ent is het niet om het Autisme maar je kan niet stellen dat het niet met elkaar verband houd, net zo dat je niet kan stellen dat het geen verband met elkaar heeft juist omdat er te weinig degelijk onderzoek is geweest. Feit is dat autisme een epidemie geworden is, een stijing van ruim 250% en dat komt ergens vandaan. Ik kan niet zeggen waardoor we deze stijging zien maar weet wat ik ondertussen gelezen heb is dat het niet uitgesloten is dat het komt door entingen, net zo goed dat het niet uitgesloten is dat het zou kunnen komen door iets anders.

Hanmar.
Vanuit verschillende overheidinstanties is het verzoek gekomen om te minderen of te stoppen met het gebruik van kwik in de vaccinaties omdat aangetoont is dat die niet bevoordelijk is voor de gezondheid en toch wordt 10 jaar laten nog steeds gebruik gemaakt van kwik.
SV40 is al heel lang geleden maar nog steeds wordt het in de doofpot gestopt, waarom?
En kijk nu eens naar de nieuwe vaccinatie tegen HPV virus waar nu na 2 jaar enten toch negatieve gerichtgeving over naar buiten komt, en nee dan heb ik het niet eens over de anti sites.

Je ontkomt er niet aan dat we door vaccineren een aantal ziektes hebben teruggedrongen/niet mere voorkomen, maar we hebben er wel een hoop andere oliebol voor teruggekregen die in mijn optiek veel ernstiger is dan een kinderziekte waar het merendeel van de kinderen goed uitkomen. Nu wil ik net zeggen dat er een verband is tussen enten en de ziektes die we nu veelvoudig zien maar het zal je maar overkomen dat over 15 jaar blijkt dat er wel een verband is.

Amy77.
Dank je voor de links, de meeste kende ik al, mocht je die van de arts vinden dan hou ik me aanbevolen.

dell_1,
je kan niet stellen dat je dood gaat aan meningitis, er is een risico dat het misgaat maar ja mijn vriend en ik zijn beide wel keurig geent, hebben het beide gekregen en hebben er niets aan overgehouden (nou ja ik een trauma wat betreft ruggeprikken).
Misschien lift ik mee omdat de rest van de wereld geent is.
Hept prik is mijn ogen wel de grootste onzin, ik zie mijn kleine namelijk niet zo snel in contact komen met bloed of lichaamssappen van een hep.b drager. En als ze laten sex wil hebben dan zal ze hopelijk zo verstandig zijn om te testen voor ze het onveilig doet.
Er worden nog steeds groffe fouten gemaakt binnen de farmaceutische industrie, kijk alleen maar eens naar de HPV enting.

Quellian.
Mijn vriend wilde in eerste instantie ook gewoon enten, toen ik zei dat ik twijfelde is hij zich gaan inlezen, hij is nu de gene die roept we gaan niet enten terwijl ik nog steeds twijfel.
Vandaar ook dat we nu besloten hebben het eerst verder uit te zoeken.
Nu heeft mijn vriend scheikunde gestudeerd, komt uit een medische familie, hij heeft dus iets meer kennis dan de doorsnee nederlander en als hij het niet weet dat zoekt hij het uit.
Je volgende reactie is een gewetensvraag, zou ik het mezelf kunnen vergeven dat door mijn toedoen een ander kindje komt te overlijden, het antwoordt is makkelijk, nee.
Maar mijn kind kan ook een ziekte krijgen waarvoor niet geent wordt en dit kindje besmetten waardoor deze overlijd en dan komt het vraagstuk, hoe ver ga je? Want voor je het weet moet je straks voor alles gaan enten.
Er zullen altijd mensen overlijden aan ziektes terwijl andere even ziek zijn en daarna gewoon gezond weer doorgaan.

Matheno
Wat een mooi geschreven stuk uit de krant.
Mocht ik besluiten niet te enten dan hoop ik dat mijn dochter er straks ook zo overdenkt.
Zou jij mij je onderbouwing waarom niet te enten kunnen geven (pb?).

Tieneke.
Er zijn naast goede dingen heel erg veel slechte dingen ontwikkeld, is dit dan ook door de schepper gedaan?
Moeten we dan al het gif ook maar gewoon loslaten omdat de mens deze hefet ontwikkeld.

Chubby.
Mooie post.
Je omschrijft goed hoe ik er overdenk.

ivy_power89
Ik zal niet staan te janken als mijn kind ziek wordt, ik zal haar zo goed mogelijk verzorgen.
De kans dat ze een van de ziektes krijg waarvoor men ent is al klein, de kans dat ze er iets aan overhoud nog vele male kleiner.

Lepeltje
Die groep die jij noemt is ook er ook niet bijgebaad dat de griep rond gaat, dus gaan we ons allemaal 1x per jaar laten enten tegen de griep?

Sjapaz.
Ook jij beschrijft heel duidelijk hoe ik er overdenk.
Ik probeer alles wat ik nu weet op een weegschaal te leggen en hopelijk tot een goed besluit te komen.

DRESSAGEFAN

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 16:24

Sjapaz schreef:
Dat vind ik dus erg kort door de bocht Uriëlle. Tegen een moeder die eerder een kindje door een enting is verloren roepen dat niet enten egoistisch is? Tja. Ze zal nou eenmaal niet graag nog eens door zo'n hel gaan ;)

Iedereen heeft gewoon zijn eigen gevoel erbij. Voor jou wegen de risico's niet op, voor een ander wel. Ik moet zeggen dat het voor mij niet bepaald goed voelde dat mijn dochter iedere keer zo ziek was na een enting. Maar ik denk ook dat ik er nooit voor zou kiezen om niet te enten. Eerder bijvoorbeeld later starten, met 6 maanden ofzo pas. En niet in cocktails. Dat maakt vaak al dat de kindjes veel minder ziek zijn ervoor.

Heleen, de meeste van die mensen zijn wel geent. En doorgaans ga je niet met een ziek kind eindeloos door openbare plekken lopen maar houd je die thuis zolang hij/zij besmettelijk is en waarschuw je mensen die er mogelijk wel mee in contact komen.

Meeste kinderen worden helemaal niet zo ziek van een enting, als er iets te merken is meestal hooguit 1 à 2 dagen wat verhoging. Van gelijk welke ziekte zouden ze veel meer ongemak hebben dan van de enting ertegen.
En over het zo vaak gebruikte argument van de mogelijk schadelijke bijwerkingen/complicaties of hulpstoffen in entingen, lees maar eens de bijsluiter van een willekeurig medicijn dat moet gebruikt worden als een kind daadwerkelijk ziek wordt omdat het niet geënt is...

DRESSAGEFAN

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 16:26

Sjapaz schreef:
DRESSAGEFAN schreef:

Dat vind ik ook een beetje kort door de bocht. Als alle wel geente kinderen niet geent waren zou je ook niet het probleem hebben dat ze het ongezien overbrengen. Je kan ook dus de andere kant op redeneren.

Daarbij, wel geente kinderen kunnen wel heel makkelijk drager zijn van de ziektes, maar door de enting er niet ziek van raken. Zij kunnen dus evengoed zwangeren en bejaarden of mensen met een slecht immuunsysteem in gevaar brengen, maar dan zelfs ongezien, zonder waarschuwing. Dat vind ik persoonlijk nog gevaarlijker.

Ik kan wel begrijpen dat sommige mensen kiezen voor niet enten(mits goed onderbouwd, de variant die gewoon niet ent om het geloof vind ik dan weer een beetje moeilijk begrijpbaar) Maar zelf eerder kiezen voor een aangepaste variant

Een niet-geënte geeft een ziekte evengoed ongemerkt door, tijdens de incubatietijd is men al besmettelijk, maar toont wel nog geen symptomen.

heleen06

Woonplaats: in het weekend vlakbij Assen/doordeweeks in Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 16:27

Die mensen zullen absoluut allemaal geent zijn, dat weet ik vrijwel zeker, die willen echt geen extra risico nemen. Maar op het moment dat je prednison gebruikt, of andere afweer verlagende middelen (om afstoting of ontsteking tegen te gaan) of je hebt een aandoening als suikerziekte, dan is je eigen afweer zo laag, dat je verhoogde kans hebt op infecties en dan "werken" je entingen dus ook niet meer. Ik snap dat je met een ziek kind niet overal rondloopt, maar helaas zijn de meeste ziektes het meest besmettelijk op het moment dat de ziekte zich nog niet of nauwelijks uit. Dan ben je dus al te laat...

Trouwens vervelnd dat je dochter iedere keer zo ziek werd van de enting. Dat is niet normaal, meeste kinderen hebben niet tot nauwelijks last van een enting. Was daar niet over te overleggen? Er zijn namelijk wel mogelijkheden voor kinderen die zoveel last hebben van de entingen door een ander schema, ander middel etc.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 16:28

benangelique schreef:
Maar waarom moet ik dan mijn kind hep.b in laten enten? Dat is nieuw. Mijn dochter van 3 heeft het nooit gehad maar haar broertje moet het nu wel?

omdat mijn lieve neefje van 6 daar aan is overleden...
daarom moet je er voor enten... ;)

Sjapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 16:30

Dressagefan, dat is weer de andere kant van de medaille natuurlijk.

Ik vind het wat vervelend dat mijn argumenten steeds volledig weerlegd worden, in plaats van aangevuld. Ja, wat jij zegt is waar. Maar dat maakt wat ik zeg niet minder waar. Zoals ik al een paar keer herhaald heb: Beide kanten hebben hun voors en hun tegens. En iedere ouder moet voor zichzelf afwegen welke hij/zij zwaarder vind wegen. Dus ja, de medicijnen bij ziekte zijn ook niet fijn. En ja, niet ieder kindje reageert op een enting. Maar, sommigen wel. Beide keuzes hebben een lange lijst aan voors en tegens. En je kan niet voor iemand anders bepalen wat hij/zij zwaarder vind wegen. Ik vind wel dat ieders keuze daarin gerespecteerd zou moeten worden, sommige mensen hebben héél goed nagedacht over het niet enten en er zit altijd een verhaal achter.

Heleen, ik wist toen nog niet echt beter. Ik liep maar gewoon achter de kudde aan en dacht dat het erbij hoorde. Bij een volgende zal ik er vast allerter op zijn en inderdaad denk ik al snel kiezen voor later enten.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 16:32

Sjapaz, toen ik zwanger was van Viggo ben ik heel opgelucht geweest dat ik de waterpokken gehad heb als kind. Dat heerste nl. en mensen stonden gewoon met hun zieke kids aan de schoolpoort (waar dus tevens altijd nogal wat zwangere vrouwen staan) en op het KDV van Enya werd toen Viggo 3 maanden was een kind volkomen onder de blaasjes gewoon afgezet. Ze hebben wel gelijk gebeld om het kind weer op te laten halen maar het kwaad was natuurlijk al geschied. Zwak verweer van de ouders: 'Hij was er niet zo ziek van en wij moesten werken.' Ik was zo boos en zo bang! (Viggo heeft via Enya idd waterpokken gekregen, waardoor hij als volwassene ook grotere kans krijgt op gordelroos, grrrr) Dus zieke kinderen worden gewoon meegenomen hoor, ook in de supermarkt zie je wel zieke kinderen omdat mensen niet weten waar ze ze moeten laten.

Over die moeder: Dan kan ze beter reeel de kansen even afwegen. Ik snap de emotionele kant wel, maar voor hetzelfde geld krijgt een volgende juist door het niet enten een ernstige variant van een virus. Of hij lazert gewoon van een klimrek ofzo, helaas kun je ze niet beschermen tegen ALLES wat ze kan overkomen.

Sjapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 16:35

Waar hoor Urielle, de wereld is vol gevaren. Maar dat zou niet je argument moeten zijn om wel of niet te enten. Je weet gewoon niet wat de toekomst brengt. Je probeert alleen maar zo goed mogelijke keuzes te maken. Ik probeer altijd erg andere mensen niet te veroordelen in hun keuze. Meestal hebben ze er een goede reden voor.

Vroeger kon je ook veel meer op familie bouwen als je kinderen ziek waren ofzo. Tegenwoordig wordt het ouders wel eens lastig gemaakt jammer genoeg. Ik zou zelf niet zo snel de deur uit gaan, maar ik denk dat veel ouders ook gewoon best wel onwetend zijn op dat soort gebieden, geen idee dat en hoe het besmettelijk is. Waterpokken zou ik dan zelf niet zo heel erg vinden als een kindje eenmaal een jaar geweest is, ze kan het maar beter gewoon gehad hebben.

tamara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 16:41

Mijn dochter wordt ook al vanaf 8 weken oud geent, en zij reageert totaal niet op de enting qua bijwerkingen zoals koorts of hangerig.
Wel was ze bij de volgende entingen elke keer een halve maand ouder
De ziektes lijken mij veel erger en pijnlijker dan zo'n prikje

Ik snap de moeders ook die twijfelen tussen wel of niet enten, het is natuurlijk ieder zijn eigen keuze
Maar zoals in het midden van het land die zogenaamde 'biblebelt' , dat wil je toch ook niet mee maken?

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 16:50

Ik heb vroeger diverse kinderziektes gehad.
Ben van 1970.
Heb de mazelen gehad, waterpokken, en volgens mij ook rode hond maar weet ik niet zeker.
De bof kreeg ik ook, had een bonus daarmee, want kreeg het aan beide kanten, weet nog dat ik erg ziek ben geweest.
Mijn kids zijn wel geënt. Voor alles wat toen gangbaar was.
Maar de baarmoederhalskanker-enting heeft mijn dochter niet gehad.
Daar zijn ze nog zo'n beetje proefpersoon, er is geen onderzoek op lange termijn, en nog niks bekend over gevolgen.
Die vertrouwde ik zelf dus totaal niet en die hebben we dus ook niet gedaan.
Dochter kreeg nog wel te horen, dat ze ook zonder onze toestemming mocht enten, dat ze dus niet naar ons hoefde luisteren. (ze was toen 14 of 15)
Daar heb ik me ontzettend kwaad om gemaakt, dat ze zo hun zin door probeerden te drijven, om het kind maar geënt te krijgen.
Ze hebben overigens van de andere entingen weinig last gehad, beetje koorts en wat hangerig, maar dat was het dan ook wel.
En ook de ziektes niet gehad, alleen beide waterpokken.

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-13 16:53

M_D_H schreef:
benangelique schreef:
Maar waarom moet ik dan mijn kind hep.b in laten enten? Dat is nieuw. Mijn dochter van 3 heeft het nooit gehad maar haar broertje moet het nu wel?

omdat mijn lieve neefje van 6 daar aan is overleden...
daarom moet je er voor enten... ;)

Heel erg verdrietig van je neefje.
Maar ik vraag me wel af hoe het mogelijk is dat een jong kind in aanraking komt met Hep. b.

Je kan het ook andersom beredeneren, er zijn kinderen gestorven na dat ze een enting hebben gehad, dus dan maar niet enten?
Voor de mensen die dit overkomt is het net zo verdrietig.

Ik geloof niet dat het enten zo zwart/wit is als dat er over gesproken worden voor het voor en tegen kamp.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 16:57

Sjapaz schreef:
Ik probeer altijd erg andere mensen niet te veroordelen in hun keuze. Meestal hebben ze er een goede reden voor.

Normaal doe ik dat ook niet, maar in dit geval hebben ze ook mijn kinderen en kleinkinderen en achterkleinkinderen (droomt even verder) ermee ;)

TienekeJarig

Re: Vaccineren baby, Help ik weet het niet meer...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 17:00

Zahlina, hep.B? Bijtgedrag?