Een keizersnee op bestelling?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 13:09

Ellentjuh12 schreef:
Als ik het goed begrepen heb komt mijn verloskundige en kraamzorg als de baby zover is dat hij eruit wil. Hoe hou je een intieme/ontspannen sfeer als er vreemde mensen komen op het moment zelf?
Ook mag ik bijvoorbeeld niet op de slaapkamer bevallen maar moet ik dit dus wel doen in de woonkamer.. Hoe realiseer je zo'n sfeer zonder dat het 'gemaakt' lijkt?

Haha misschien rare vragen maar ik zou graag willen dat ik op zo'n mooie manier beval maar lijkt me niet te realiseren voor mij.

Dit is heel erg afhankelijk van het gevoel dat je hebt bij de verloskundige en kraamhulp. Wij hadden tijdens de bevalling alleen de verloskundige, een jonge vrouw waar ik super mee overweg kon en de sfeer wat erg fijn, chaotisch maar fijn.
Ik ben in de eetkamer bevallen, daar werd de eenpersoons bed neergezet door mijn vriend omdat we in een maisonnette woning wonen. Ik was helemaal niet bezig met een 'gemaakte' sfeer, alleen met bevallen. Overig heb ik een baarkruk gebruikt, bed was alleen voor de hechting en nageboorte.

Lynn_Nikita

Re: Een keizersnee op bestelling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 13:30

ik wilde juist thuis bevallen maar door een lekkende badkamer en verbouwing toch maar naar het ziekenhuis gegaan
uiteindelijk ivm meconie houden vruchtwater maar goed ook anders had ik alsnog naar zh gemoeten.
Nu ben ik zwanger van de 2e en ga ik meteen naar zh toe.

maar thuis mag je als je je bed op klossen hebt gewoon thuis bevallen hoor, als er ruimte genoeg voor is
Op moment van bevallen boeit het niet meer waar je bent, of wat voor sfeer er is, je krijgt niet veel van je omgeving mee

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 14:04

Ts maakt zich zo te horen ook grote zorgen over het welzijn van de baby. Dan kan ze beter niet thuis bevallen, maar in het ziekenhuis waar er CTG's gemaakt kunnen worden en waar er meteen een heel team en alle materialen klaar staan als er iets mis zou lopen.
Als je je constant ligt druk te maken over hoe het met de baby gaat ben je thuis toch niet op je gemak.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-13 14:58

Rapperijder schreef:
Ts maakt zich zo te horen ook grote zorgen over het welzijn van de baby. Dan kan ze beter niet thuis bevallen, maar in het ziekenhuis waar er CTG's gemaakt kunnen worden en waar er meteen een heel team en alle materialen klaar staan als er iets mis zou lopen.
Als je je constant ligt druk te maken over hoe het met de baby gaat ben je thuis toch niet op je gemak.

Thuis bevallen is hier sowieso een grote "no go" en wordt als onverantwoordelijk gezien.

Ook al zou ik willen dan mag ik nog niet thuis bevallen omdat ik rhesus negatief ben en de baby rhesus positief is.
Als er bokkers zijn die daar trouwens ervaring mee hebben hoor ik dat ook graag.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 15:05

Raponsje schreef:
Rapperijder schreef:

Thuis bevallen is hier sowieso een grote "no go" en wordt als onverantwoordelijk gezien.

Ook al zou ik willen dan mag ik nog niet thuis bevallen omdat ik rhesus negatief ben en de baby rhesus positief is.
Als er bokkers zijn die daar trouwens ervaring mee hebben hoor ik dat ook graag.

Ik ben O- en heb 2 kids met O+ (en 1 met O-).
Na controle (bloed navelstreng) krijg je een prik ter voorkoming van antistoffen.
Bij een eerste kind is O+ geen probleem. Pas als je antistoffen gaan aanmaken tegen O+ kan een volgend kindje met O+ een "probleem" zijn. Vandaar dat men (in Nederland) bij een O+ kind een prik krijgt.
Ben gewoon thuis bevallen, bij de laatste 2.

Ellentjuh12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 20:46

bo0tjeee schreef:
Waarom mag je niet op je slaapkamer bevallen dan?? Als je daar gewoon je bed hoog hebt oid dan is dat toch gewoon mogelijk daar? |
Ik zou niet eens thuis willen bevallen, maar dat is punt 2

De verloskundige wil graag dat je beneden bevalt in verband met calamiteiten. Mocht ik hals over kop wel naar ziekenhuis moet scheelt het dat je de trap niet af moet.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 21:01

Dat is hier niet. Ik mocht gewoon zelf de trap af, met persweeën :+ niet aan te raden. Als ik het over mocht doen (wat gelukkig niet hoeft) zou ik ook tekenen voor een KS. Klinkt misschien niet te begrijpen en ga mijn hele verhaal ook niet hier neerzetten, maar erop terugkijkend was dat voor mij wel het beste geweest. Ik kan ts dus heel goed begrijpen :j

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 21:14

C_arola schreef:
Overig heb ik een baarkruk gebruikt, bed was alleen voor de hechting en nageboorte.

Dat is toch zo in hurkhouding hé? Mag ik vragen hoe dat "bevallen" (leuke woordspeling :+ ) is ?
Voor mij nog een lange ver-van-mijn-bed show maar ik heb er wel eens over nagedacht. En ik vind het eigenlijk een heel gek idee om in een bed te bevallen met je benen wijd open op van die steunen. Volgens mij is hurkend/zittend bevallen veel natuurlijker (geloof dat ze dat in andere culturen ook veel vaker doen) en het lijkt mij vlotter. Of ben ik mis :Y) .

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 21:17

Kwanyin schreef:
Volgens mij is hurkend/zittend bevallen veel natuurlijker (geloof dat ze dat in andere culturen ook veel vaker doen) en het lijkt mij vlotter. Of ben ik mis :Y) .

Zeker. Je hebt wel een grote kans om uit te scheuren juist omdat het makkelijker gaat.
Dus heel goed op de verloskundige letten en echt niets doen als ze zegt dat je niet mag persen. Maar dat valt niet mee als je eenmaal volle bak erin zit. :')

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-13 21:18

Kwanyin schreef:
C_arola schreef:
Overig heb ik een baarkruk gebruikt, bed was alleen voor de hechting en nageboorte.

Dat is toch zo in hurkhouding hé? Mag ik vragen hoe dat "bevallen" (leuke woordspeling :+ ) is ?
Voor mij nog een lange ver-van-mijn-bed show maar ik heb er wel eens over nagedacht. En ik vind het eigenlijk een heel gek idee om in een bed te bevallen met je benen wijd open op van die steunen. Volgens mij is hurkend/zittend bevallen veel natuurlijker (geloof dat ze dat in andere culturen ook veel vaker doen) en het lijkt mij vlotter. Of ben ik mis :Y) .

Als ik voor natuurlijk ga dan wil ik doggystyle bevallen.
Zoals je gemaakt bent ga je er ook weer uit, dát is pas natuurlijk bevallen. :')

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 21:20

Kwanyin, tijdens het bevallen had Ik mijn benen echt niet in de steunen. Had mn knieën vast en die moest ik richting mn schouders trekken tijdens het persen.
Alleen met het hechten down under had Ik mn benen in die steunen (en kwamen mn ex schoonouders binnen lopen :') )

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 21:22

Ik mócht mn benen niet in die steunen doen in het ziekenhuis.
Ben enkel de reden vergeten.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 21:24

Raponsje schreef:
Als ik voor natuurlijk ga dan wil ik doggystyle bevallen.
Zoals je gemaakt bent ga je er ook weer uit, dát is pas natuurlijk bevallen. :')

Never mind, too much information :')

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 06:46

Als er bokkers zijn die daar trouwens ervaring mee hebben hoor ik dat ook graag.[/quote]

Ik ben ook rhesus negatief en ik heb ook 2 kinderen gekregen die rhesus positief zijn. Ook gewoon thuis bevallen. Geen probleem. Direct na de geboorte wordt er bloed uit de navelstreng genomen. Dit moet onderzocht worden. Wij moesten dit zelf naar het lab brengen. Daar hebben wij een familielid voor ingeschakeld. Afhankelijk van de uitslag krijg jij een prik of niet. Stelt echt niks voor.

Weet jij al dat de baby rhesus-positief is?. Is dat dan al onderzocht?. In NL wordt dit pas na de geboorte onderzocht.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 08:00

Kwanyin schreef:
C_arola schreef:

Op bed bevallen vond ik altijd al erg onnatuurlijk. Ik had gehoord dat je dit standaard wel in ziekenhuizen moet doen wanneer je ingeleid wordt dus dat was een reden voor me om thuis te bevallen. Ik vond het zelf erg fijn. De zwaartekracht werkt mee dus je moet inderdaad oppassen met uitscheuren, goed luisteren naar de verloskundige, en ik had al een zeer snelle bevalling voor een eerste.
Het persen vond ik erg goed gaan in de deze houding. Het was dat de verloskundige ermee kwam, ik had er niet aan gedacht behalve dat een bed me niks leek maar bij een volgende bevalling wil ik zeker weer op een baarkruk.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 08:04

hotchocolat schreef:
Mijn zoon heeft trouwens wel ADHD

Maar dat heeft niet te maken met de bevalling.
ADHD is erfelijk.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 08:07

Raponsje schreef:
Rapperijder schreef:

Geen ervaring mee maar jij krijgt na de bevalling een injectie met antistoffen.

Ik zou ook never nooit thuis bevallen.

Het idee dat je hals over kop naar het ziekenhuis moet en dan persweeen zit weg te puffen....moet er niet aan denken. (niet vanwege angst maar vanwege het "gedoe".

Jollyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 08:20

Iris82 schreef:
Kwanyin schreef:
Volgens mij is hurkend/zittend bevallen veel natuurlijker (geloof dat ze dat in andere culturen ook veel vaker doen) en het lijkt mij vlotter. Of ben ik mis :Y) .

Zeker. Je hebt wel een grote kans om uit te scheuren juist omdat het makkelijker gaat.
Dus heel goed op de verloskundige letten en echt niets doen als ze zegt dat je niet mag persen. Maar dat valt niet mee als je eenmaal volle bak erin zit. :')

Op een baarkruk of in hurkhouding heb je niet meer kans om uit te scheuren dan in een andere houding. Dit is wel een fabeltje dat hardnekkig de rond doet en bij sommige verloskundigen of artsen ook zorgt dat ze je voor het laatste stukje van het persen toch weer op bed willen hebben. Het is zelfs onderzocht en er bleek geen verschil te zijn in hoe vaak of in welke mate vrouwen een ruptuur hadden bij bevallen op de baarkruk of in rugligging.

Verder nog even over de resusfactor. Inmiddels is het in Nederland en waarschijnlijk ook op veel andere plaatsen zo dat al in de zwangerschap bij de moeder bloed wordt afgenomen om de rhesusfactor van het kindje te bepalen. Je kunt daardoor al in de zwangerschap weten welke vrouwen wel en welke vrouwen geen prik nodig hebben in de zwangerschap en na de bevalling. Het is trouwens ook geen reden om niet thuis te mogen bevallen, maar daar zullen ze in Schotland inderdaad wel anders tegenover staan. Handige site van Sanquin over resusfactor trouwens: www.rhesusprik.nl

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 09:13

In het ziekenhuis waar ik ben bevallen mocht je het precies zo doen als je zelf het prettigst vond.
Baarkruk stond klaar, bad stond klaar. Je hoefde niet in bed te blijven liggen. Ruggeprik mocht maar moest niet. Mooie huiselijke kamer. Alleen de verpleegkundige die bij je kwam. Behalve toen het noodzakelijk was kwam er een dokter bij.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 10:15

Dat is dan een ideale ziekenhuis. Jammer genoeg heb je die 'luxe' hier niet in het ziekenhuis.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 10:17

C_arola schreef:
Dat is dan een ideale ziekenhuis. Jammer genoeg heb je die 'luxe' hier niet in het ziekenhuis.

Ze hebben gelukkig steeds vaker een kraamhotel bij een ziekenhuis.
Hier in Utrecht heb je er dus twee.
Een in het WKZ en een bij het Diak in de stad.

edit, in Utrecht heet het geloof ik een kraamsuite en in het WKZ moet je een verloskundige praktijk nemen die aangesloten is bij het AZU. Dat is in Utrecht opzich geen probleem. Heb ik toen ook gedaan.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 10:31

Een bevalling hoeft echt niet zo erg te zijn hoor.
Onze eerste, een dochter, is geboren in het ziekenhuis.
Geen knip, geen scheur, vanaf een uur of 11 's avonds de eerste wee, om 3 uur naar het ziekenhuis, om half 6 geboren, en om 1 uur weer thuis.
De tweede, een zoon, is thuis geboren. Eerste wee 's nachts tegen een uur of 4, en zo rond koffietijd ;) geboren.
Wederom geen knip, geen scheur. En bij beide, het echte persen binnen 5 minuten klaar.
Nu denk je misschien, dat waren zeker hele kleine baby's.
Nou nee, niet echt.
Dochter was ruim 7 pond, zoon 8,5 pond. 50 en 55 cm lang.
Dus echt het kan zo meevallen.
Ik heb ook tijdens de bevalling een paar keer geroepen, dat past echt niet hoor.. _O-
Maar goed, het ging dus wel.
Nog helemaal heel na die tijd.
Sterker nog, de volgende dag na de bevalling, ben ik zelf in de auto gestapt om maandverband te halen, ik moest er gewoon even uit. (overigens mag dit niet hoor)
Dus maak je niet te druk (ik snap het wel hoor, heb er zelf ook tegenop gezien) maar die uk komt er echt wel uit..

Ellentjuh12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 10:35

Dakotah schreef:
Een bevalling hoeft echt niet zo erg te zijn hoor.
Onze eerste, een dochter, is geboren in het ziekenhuis.
Geen knip, geen scheur, vanaf een uur of 11 's avonds de eerste wee, om 3 uur naar het ziekenhuis, om half 6 geboren, en om 1 uur weer thuis.
De tweede, een zoon, is thuis geboren. Eerste wee 's nachts tegen een uur of 4, en zo rond koffietijd ;) geboren.
Wederom geen knip, geen scheur. En bij beide, het echte persen binnen 5 minuten klaar.
Nu denk je misschien, dat waren zeker hele kleine baby's.
Nou nee, niet echt.
Dochter was ruim 7 pond, zoon 8,5 pond. 50 en 55 cm lang.
Dus echt het kan zo meevallen.
Ik heb ook tijdens de bevalling een paar keer geroepen, dat past echt niet hoor.. _O-
Maar goed, het ging dus wel.
Nog helemaal heel na die tijd.
Sterker nog, de volgende dag na de bevalling, ben ik zelf in de auto gestapt om maandverband te halen, ik moest er gewoon even uit. (overigens mag dit niet hoor)
Dus maak je niet te druk (ik snap het wel hoor, heb er zelf ook tegenop gezien) maar die uk komt er echt wel uit..

Ik teken voor zo'n bevalling! *\o/*

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 10:38

Bij mij ging het ook heel fijn in het ziekenhuis.
Ben bevallen in het Sint Franciscus in Rotterdam. Daar hebben ze ook een kraamsuite. Heerlijk! Eigen douche en wc, tv, wifi, aanrechtje, eigen kamer waar partner eventueel ook kan blijven slapen en de kleine blijft ook op je kamer en word daar ook gewassen enz.
De verpleegkundige kwam regelmatig even kijken, anders kon je bellen en kwam er meteen iemand. En alleen arts erbij geweest toen het tijdens de persweeën niet genoeg vorderde en ik geknipt moest worden (waar ik echt niks van gevoeld heb)
Ja ben dan wel geknipt, kleine was 3436 gram (7 pond) en 50 cm. Dus echt niet heel groot, maar het ging zonder knip niet hoor. 9.30 weeen, 19.32 was ze er.

Starzu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 10:40

Het is toch meestal als je bent bevallen je alles bent vergeten? Niet letterlijk bedoeld, maar je bent alles om je heen even vergeten door je baby.