Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
max66 schreef:@ Kwayin: ik denk wel dat dat klopt, als je zelf niet ervaren hebt wat het is om zwanger te zijn, te bevallen en een baby te krijgen, kun je er niet over oordelen...
.
wat andere mensen ervan vinden, gewoon duidelijk zeggen dat het je eigen keuze is. Maar bedenk wel: die adviezen komen wss uit een goed hart, omdat bv nu eenmaal veel voordelen heeft en als het goed lukt ook heel gezellig en makkelijk is. Je hebt de 1e keer ook pech gehad met de begeleiding en dat willen ze je ook proberen te vertellen denk ik. Dus verkeerd bedoelen ze het niet en juist TS is heel star van te voren en dat is jammer voor haarzelf. Persoonlijk maakt het mij niet uit wat een ander doet
en ik zou me als ik de TS was ook niet zo druk maken. Het is hun werk.
Om te stellen dat mensen die zelf geen kinderen hebben hier niet 'mogen' reageren omdat ze geen ervaring hebben met de situatie lijkt me dan ook onzin. De situatie is immers het feit dat Ts iedere keer opnieuw een preek krijgt.
Lach maar gewoon om de mensen die zó vastgeroest zitten in hun denkpatronen. Als bv je zó veel stress bezorgt voelt je kindje dat ook, lijkt me een bijzonder slechte basis voor veilige hechting... Je moet doen waar jij je goed bij voelt en dat recht heb je!! Houd dat goed in je achterhoofd de volgende keer dat iemand begint te zeuren tegen je. Zorg dat je mensen om je heen hebt die je oprecht steunen en zet ze idd in als beveiliging, dan moet het toch goed komen.. Je keuze ergens laten noteren lijkt me ook een heel goede tip inderdaad, dan krijg je die vragen ook niet iedere keer.
Ook niet leuk als het meteen zo moet.. [***] schreef:Je hebt de 1e keer ook pech gehad met de begeleiding en dat willen ze je ook proberen te vertellen denk ik. Dus verkeerd bedoelen ze het niet en juist TS is heel star van te voren en dat is jammer voor haarzelf. Persoonlijk maakt het mij niet uit wat een ander doeten ik zou me als ik de TS was ook niet zo druk maken. Het is hun werk.
Rapperijder schreef:Om nog maar eens aan te geven hoe erg het gesteld is: ik krijg nu dus PBs waar in staat dat kinderen asociaal en dom Worden van flesvoeding en dat ik dus vooral moet blijven proberen met de borst. Zucht...
Kwanyin schreef:Hahahah, ja dat klopt wel. Mijn kleuterjuffrouw heeft inderdaad tegen mijn ouders gezegd dat ik maar beter naar het speciaal onderwijs kon en er niets van mij terecht ging komen(ik kon niet netjes knippen en kleuren).
Volgens mij is mijn moeder me toen op mijn 5de stiekem moedermelk gaan geven, want ben toch in de sterkst theoretische richting afgestudeerd en heb ook een bachelor vast.
Dat kan ik dus ook niet....heb echt geen fijne motoriek. Ben echt van het grof geweld.
[***] schreef:Je zou het kunnen aankijken en borstvoeding met tepelhoedjes kunnen proberen. Dan trekt je tepel wat naar buiten en je krijgt geen kloven. Probeer je af en toe een voeding zonder en bouw je af tot je ze evt niet meer nodig hebt
En gewoon een pot flesvoeding in huis voor het geval dat. Kan je altijd nog beslissen. Het verschilt ook per kind, mss hapt je volgende baby beter aan.
Het zou mij persoonlijk aan mijn....je weet wel wat ik bedoelwat andere mensen ervan vinden, gewoon duidelijk zeggen dat het je eigen keuze is. Maar bedenk wel: die adviezen komen wss uit een goed hart, omdat bv nu eenmaal veel voordelen heeft en als het goed lukt ook heel gezellig en makkelijk is. Je hebt de 1e keer ook pech gehad met de begeleiding en dat willen ze je ook proberen te vertellen denk ik. Dus verkeerd bedoelen ze het niet en juist TS is heel star van te voren en dat is jammer voor haarzelf. Persoonlijk maakt het mij niet uit wat een ander doet
en ik zou me als ik de TS was ook niet zo druk maken. Het is hun werk.
Urielle schreef:IndianLady schreef:Ik heb geen ervaring in FV of BV.
Ik ben het met je post helemaal eens, maar met alle respect naar jou en diverse anderen die ik in dit topic zie: als je geen enkele ervaring hebt op dat vlak, zelf nooit de keuze hebt hoeven maken, je nooit hebt moeten verdiepen in de mitsen en maren, laat staan de fijnere details die moeders zelf in de praktijk geleerd hebben (wie wist er bijv. voordat zij een baby moest voeden dat havermout je melkproductie opkrikt?) of er later achter komen en denken 'damn, had ik dat maar geweten!' ... op welke grond denken jullie dan iemand te kunnen adviseren? Niet aanvallend bedoeld hoor, ik snap het gewoon niet.
)Rapperijder schreef:Als je er echt zo negatief naar kijkt zal het inderdaad mislukken en moet je er niet aan beginnen dat levert straks zo veel stress en jij zal toch een reden vinden om er snel weer mee te stoppen.Wees gerust, ik heb het geprobeerd met tepel hoedjes. Er staat hier nog een doos van die dingen in de kast, gratis af te halen.
Waarom vind je dat ik star ben als ik die polonaise niet meer aan mijn lijf wil? Het is volledig tegengevallen, deed ontzettend veel pijn en niemand in ons gezin had er wat aan. Ik was een wrak, mijn dochter leed honger en mijn man moest dat hele rampgebied bij mekaar houden. en de volgende keer wordt het nog erger want dan hebben we naast de baby ook nog een peuter in huis. is toch mijn goede recht om daar bij voorbaat nee tegen te zeggen zonder dat ik 9 maanden gezeur hoef te aanhoren?
daar moet je op dat moment zelf geen energie meer aan besteden.. Marie111 schreef:ulyse schreef:Weet je wat ik mij nou af zat te vragen, hoe deden ze dit vroeger toen er nog geen kunstmelk was. Tegenwoordig lukt het heel veel vrouwen niet om borstvoeding te geven. Zouden wij te ver van de natuur af komen te staan, tever door gedomesticeerd?
Het is niet gezegd dat als het bij de eerste niet lukt, dit bij de tweede ook zo zal zijn. Je bent inmiddels een ervaren moeder met voldoende zelfvertrouwen en dat maakt de kans dat het nu wel kan lukken een stuk groter.
Succes met beslissen.
Bedankt, prachtig stuk om even te lezen. En wat een verandering van inzicht in de loop der jaren.
Dan lengden ze koemelk aan met water, niet ideaal dus (vanwege de vitamines), maar natuurlijk beter dan niks. Lees dit maar eens:
Aanvankelijk kregen zuigelingen die geen borstvoeding gegeven konden worden, een fles met een mengsel van 2/3 koemelk en 1/3 water, met wat meel en suiker toegevoegd. Lukte dat niet, dan was karnemelk een goed alternatief.
Vond ik op deze site: http://www.stolper.nl/2003/01/19/zuigel ... -100-jaar/
Als een moeder in het kraambed stierf (en dat gebeurt soms nog steeds) zal de baby natuurlijk wel gevoed moeten worden en de vader kan natuurlijk geen borstvoeding geven. Een "min" is niet altijd voorhanden en dan moet de baby natuurlijk wel de fles krijgen (en gelukkig is dat tegenwoordig van prima kwaliteit, zelfs zo goed dat het massaal naar China wordt geëxporteerd).
.
. Mijn oma was een Min voor twee baby's uit het dorp toen mijn oom ook aan de borst dronk.
.
), je hebt je keuze gemaakt. max66 schreef:@ Kwayin: ik denk wel dat dat klopt, als je zelf niet ervaren hebt wat het is om zwanger te zijn, te bevallen en een baby te krijgen, kun je er niet over oordelen...
.