Borstvoeding met het mes op de keel

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

max66

Re: Borstvoeding met het mes op de keel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 22:48

@ Kwayin: ik denk wel dat dat klopt, als je zelf niet ervaren hebt wat het is om zwanger te zijn, te bevallen en een baby te krijgen, kun je er niet over oordelen...

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 22:49

Misschien. Maar je weet zelf wel wat jou wel en niet lukt. En wat je zelf wel of niet wil. En dat lijkt niet geaccepteerd te worden.

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 22:50

Ik geloof dat ik mij erg gelukkig mag prijzen met de verloskundigen en kraamzorg die ik heb gehad... Ik had het namelijk na drie dagen wel gezien met die borstvoeding en ben niet veroordeeld om mijn keuze, laat staan gepusht om door te zetten. Mijn keuze werd geaccepteerd. Mijn raad is dan ook om direct bij intake verloskundige en kraamzorg aan te geven dat dit je keuze is en mocht je het gevoel hebben dat zij die keuze niet kunnen respecteren en accepteren, vooral verder te zoeken! Er zijn er echt genoeg die je wel respecteren en als je op tijd begint met zoeken komt het vast goed. Het is je goed recht om zorg uit te kiezen die bij je past, in plaats van de eerste de beste te accepteren om wat voor reden dan ook. En verder alle goedbedoelde (maar zinloze, de keuze is immers al gemaakt) en minder goed bedoelde adviezen en opmerkingen proberen naast je neer te leggen. Niet makkelijk soms, maar onthoud dat je aan niemand verantwoording hoeft af te leggen!

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 22:53

@ friendly, iedereen moet vooral doen waar ie zich prettig bij voelt.

Het is niet netjes van kraamhulp of andere zorgverlener om je, terwijl je net bevallen ben, zo je wil te willen opleggen (en iemand onzeker te maken)!

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 22:56

max66 schreef:
@ Kwayin: ik denk wel dat dat klopt, als je zelf niet ervaren hebt wat het is om zwanger te zijn, te bevallen en een baby te krijgen, kun je er niet over oordelen...

Dat je wel een gelijkende ervaring hebt als de TS maakt denk ik ook niet dat je over haar kan of mag oordelen? :n.

Je kan ook je eigen ervaringen teveel op een ander projecteren en dat gebeurt hier ook nogal een hoop...

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 23:03

Kun je niet 1 x goed doorgeven wat je keuze is en er verder gewoon totaal niet meer op in gaan? En dan bedoel ik dus echt volledig negeren, je hebt je keus gemaakt, je hoeft je keuze niet te verdedigen. Als jij je niet gaat verdedigen valt er voor hun ook weinig meer te zeggen. Ene oor in en het andere oor uit.

Ik snap ook niet waarom ook mensen hier steeds weer dingen aanhalen waarom je het wel zou "moeten" doen. Ze heeft haar keuze al gemaakt en tuurlijk mag je er wel over discussiëren maar eigenlijk is het vrij offtopic omdat het niet gaat om het wel of niet of wat beter is. Het gaat erover om iemands keuze te accepteren. Ondanks dat je zelf als moeder dat ander ziet. Iedereen is anders en maakt z'n eigen keuze is het zo moeilijk omdat gewoon te accepteren. In verschillende post zie ik steeds weer hetzelfde terug komen, waarom het zo geweldig is of oplossingen daar is ze toch niet naar opzoek. Ze is opzoek naar acceptatie van haar keuze maar dat is zo te lezen nog erg lastig.
Ik vind het erg jammer dat mensen nog zo'n starre houding kunnen hebben over dit onderwerp. En toch alles zo'n beetje uit de kast willen halen om TS als nog over te halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 23:23

Je zou het kunnen aankijken en borstvoeding met tepelhoedjes kunnen proberen. Dan trekt je tepel wat naar buiten en je krijgt geen kloven. Probeer je af en toe een voeding zonder en bouw je af tot je ze evt niet meer nodig hebt
En gewoon een pot flesvoeding in huis voor het geval dat. Kan je altijd nog beslissen. Het verschilt ook per kind, mss hapt je volgende baby beter aan.
Het zou mij persoonlijk aan mijn....je weet wel wat ik bedoel :P wat andere mensen ervan vinden, gewoon duidelijk zeggen dat het je eigen keuze is. Maar bedenk wel: die adviezen komen wss uit een goed hart, omdat bv nu eenmaal veel voordelen heeft en als het goed lukt ook heel gezellig en makkelijk is. Je hebt de 1e keer ook pech gehad met de begeleiding en dat willen ze je ook proberen te vertellen denk ik. Dus verkeerd bedoelen ze het niet en juist TS is heel star van te voren en dat is jammer voor haarzelf. Persoonlijk maakt het mij niet uit wat een ander doet :Y) en ik zou me als ik de TS was ook niet zo druk maken. Het is hun werk.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 23:34

Ts vraagt nergens 'hoe kan het bij de tweede wel goed gaan', 'wat is er bij de eerste mis gegaan', 'wat zijn de voor- en nadelen op een rijtje', 'wat zijn jullie ervaringen'.... Ze vraagt hoe ze de preken gaat overleven.
Iedereen heeft wel eens preken gehad... En laten we wel wezen; in de paardenwereld word je zéér regelmatig geconfronteerd met niet altijd even subtiel gebrachte adviezen ;) Om te stellen dat mensen die zelf geen kinderen hebben hier niet 'mogen' reageren omdat ze geen ervaring hebben met de situatie lijkt me dan ook onzin. De situatie is immers het feit dat Ts iedere keer opnieuw een preek krijgt.

Ts; volg je eigen gevoel en kap discussie gewoon meteen af. Jouw keuze en gelukkig ben je zelf verantwoordelijk voor de opvoeding van je kennelijk asociale en domme kinderen :+ Lach maar gewoon om de mensen die zó vastgeroest zitten in hun denkpatronen. Als bv je zó veel stress bezorgt voelt je kindje dat ook, lijkt me een bijzonder slechte basis voor veilige hechting... Je moet doen waar jij je goed bij voelt en dat recht heb je!! Houd dat goed in je achterhoofd de volgende keer dat iemand begint te zeuren tegen je. Zorg dat je mensen om je heen hebt die je oprecht steunen en zet ze idd in als beveiliging, dan moet het toch goed komen.. Je keuze ergens laten noteren lijkt me ook een heel goede tip inderdaad, dan krijg je die vragen ook niet iedere keer.
succes iig :(:) Ook niet leuk als het meteen zo moet..

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 23:41

[***] schreef:
Je hebt de 1e keer ook pech gehad met de begeleiding en dat willen ze je ook proberen te vertellen denk ik. Dus verkeerd bedoelen ze het niet en juist TS is heel star van te voren en dat is jammer voor haarzelf. Persoonlijk maakt het mij niet uit wat een ander doet :Y) en ik zou me als ik de TS was ook niet zo druk maken. Het is hun werk.

Hoe kun je nu zeggen dat TS star is ze heeft het wel degelijk geprobeerd met de 1ste dus ze weet hoe het kan zijn. Dat wil ze niet meer dat is toch niet star? Ze heeft er wel degelijk voor open gestaan maar het beviel niet. Dat het bij andere anders is gelopen of bij de tweede anders was wil niet zeggen dat het ook voor TS geldt en wederom is ze geen uitleg verschuldigd dus waarom steeds daarop terug komen.
Hoe goed bedoeld de adviezen zijn ze zijn verdomd irritant als je zelf je keuze al gemaakt hebt en dat je keer op keer moet gaan uitleggen waarom je daarvoor kiest en ze dan weer met een weerwoord komen. Je maakt een keus en dat is het daar heeft een ander maar gewoon te accepteren. Waarom moet je dan steeds weer op terug komen wie dat ook mogen zijn verpleegkundige, kraamhulp of zelfs hier.
Haar titel zegt eigenlijk ook al voldoende dat ze niet zit te wachten op goedbedoelde adviezen en preken, ze wil daar juist vanaf en ik neem aan dat daar echt wel over nagedacht is ze heeft al een kleine dus ze heeft zeker wel ervaring mee.

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 23:48

Rapperijder schreef:
Om nog maar eens aan te geven hoe erg het gesteld is: ik krijg nu dus PBs waar in staat dat kinderen asociaal en dom Worden van flesvoeding en dat ik dus vooral moet blijven proberen met de borst. Zucht...

Echt schandalig!!!

Voel mij echt zeer zeer zwaar beledigd

Kwanyin schreef:
Hahahah, ja dat klopt wel. Mijn kleuterjuffrouw heeft inderdaad tegen mijn ouders gezegd dat ik maar beter naar het speciaal onderwijs kon en er niets van mij terecht ging komen :') (ik kon niet netjes knippen en kleuren).
Volgens mij is mijn moeder me toen op mijn 5de stiekem moedermelk gaan geven, want ben toch in de sterkst theoretische richting afgestudeerd en heb ook een bachelor vast :') .

_O- Dat kan ik dus ook niet....heb echt geen fijne motoriek. Ben echt van het grof geweld.

Mijn zus(ook flessenkind) heeft wel een hele goede motoriek, maar die kan nog geen stoeptegel optillen :')

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 23:52

Ga alle discussie niet eens lezen.
Heb drie kinderen en bij alle drie bv gegeven. Ook best lang.
Maaaaaaar...de eerste lukte ook niet zo van jetje en ik was ook echt zwaar onder de indruk hoe lade bladen ( wij jonge ouders, zwanger enzo of weet ik veel) bleven pushen op bv.
Je bent geen betere moeder als je bv geeft. Ook geen slechtere.
De aller aller allerbeste mama is er een die gelukkig is, die uitgerust als mogelijk is en aandacht heeft voor haar kind. Of kinderen. Daar moet het om gaan.
Wil je wel, vraag hulp. Wil je niet, dan niet. Wordt tijd dat moeders elkaar gaan steunen ipv belerend toespreken..

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-13 00:22

[***] schreef:
Je zou het kunnen aankijken en borstvoeding met tepelhoedjes kunnen proberen. Dan trekt je tepel wat naar buiten en je krijgt geen kloven. Probeer je af en toe een voeding zonder en bouw je af tot je ze evt niet meer nodig hebt
En gewoon een pot flesvoeding in huis voor het geval dat. Kan je altijd nog beslissen. Het verschilt ook per kind, mss hapt je volgende baby beter aan.
Het zou mij persoonlijk aan mijn....je weet wel wat ik bedoel :P wat andere mensen ervan vinden, gewoon duidelijk zeggen dat het je eigen keuze is. Maar bedenk wel: die adviezen komen wss uit een goed hart, omdat bv nu eenmaal veel voordelen heeft en als het goed lukt ook heel gezellig en makkelijk is. Je hebt de 1e keer ook pech gehad met de begeleiding en dat willen ze je ook proberen te vertellen denk ik. Dus verkeerd bedoelen ze het niet en juist TS is heel star van te voren en dat is jammer voor haarzelf. Persoonlijk maakt het mij niet uit wat een ander doet :Y) en ik zou me als ik de TS was ook niet zo druk maken. Het is hun werk.

Wees gerust, ik heb het geprobeerd met tepel hoedjes. Er staat hier nog een doos van die dingen in de kast, gratis af te halen.
Waarom vind je dat ik star ben als ik die polonaise niet meer aan mijn lijf wil? Het is volledig tegengevallen, deed ontzettend veel pijn en niemand in ons gezin had er wat aan. Ik was een wrak, mijn dochter leed honger en mijn man moest dat hele rampgebied bij mekaar houden. En de volgende keer wordt het nog erger want dan hebben we naast de baby ook nog een peuter in huis. Het is toch mijn goede recht om daar bij voorbaat nee tegen te zeggen zonder dat ik 9 maanden gezeur hoef te aanhoren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 04:17

Urielle schreef:
IndianLady schreef:
Ik heb geen ervaring in FV of BV.

Ik ben het met je post helemaal eens, maar met alle respect naar jou en diverse anderen die ik in dit topic zie: als je geen enkele ervaring hebt op dat vlak, zelf nooit de keuze hebt hoeven maken, je nooit hebt moeten verdiepen in de mitsen en maren, laat staan de fijnere details die moeders zelf in de praktijk geleerd hebben (wie wist er bijv. voordat zij een baby moest voeden dat havermout je melkproductie opkrikt? <<) ) of er later achter komen en denken 'damn, had ik dat maar geweten!' ... op welke grond denken jullie dan iemand te kunnen adviseren? Niet aanvallend bedoeld hoor, ik snap het gewoon niet.

Vanuit aanwezigheid in de 21e eeuw misschien, waar keuzevrijheid en respect (voor velen) hoog in het vaandel staan?
(en in mijn geval, zelf nl ook geen kinderen, beroepmatig ;) )

Ik denk dat de meesten hier echt wel alle voordelen van moedermelk kennen. Maar het heeft dus ook soms nadelen, zoals bij TS (en vele andere vrouwen)
Flesvoeding is door de jaren heen óók doorontwikkeld, en de kwaliteit ervan is hoog.

Borstvoeding is prima, maar de keuze voor flesvoeding ook.
Vrouwen hoeven zich niet te verantwoorden voor welke keuze ze maken. Aan niemand.

Rumina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 06:51

Rapperijder schreef:
Wees gerust, ik heb het geprobeerd met tepel hoedjes. Er staat hier nog een doos van die dingen in de kast, gratis af te halen.
Waarom vind je dat ik star ben als ik die polonaise niet meer aan mijn lijf wil? Het is volledig tegengevallen, deed ontzettend veel pijn en niemand in ons gezin had er wat aan. Ik was een wrak, mijn dochter leed honger en mijn man moest dat hele rampgebied bij mekaar houden. en de volgende keer wordt het nog erger want dan hebben we naast de baby ook nog een peuter in huis. is toch mijn goede recht om daar bij voorbaat nee tegen te zeggen zonder dat ik 9 maanden gezeur hoef te aanhoren?
Als je er echt zo negatief naar kijkt zal het inderdaad mislukken en moet je er niet aan beginnen dat levert straks zo veel stress en jij zal toch een reden vinden om er snel weer mee te stoppen.

Maar ik vind het wel belangrijk dat jij je keuze en gedachtes op de juiste feiten baseert. Ten eerste hoort borstvoeding gewoon geen pijn te doen. Ten tweede heb je gewoon enorm slechte begeleiding gehad, iemand zo laten.doormodderen is gewoon schandelijk. Ten derde zijn geen twee kindjes hetzelfde. En als laatste ben jij ook niet dezelfde. Jij weet nu wat je niet wil, wat niet hoort, wat jij niet aan kan, waar je wel goede begeleiding vindt etc. maar ook lichamelijk, je hormoonspiegel kam bij een tweede heel anders zijn waardoor de borstvoeding nu veel makkelijker op gang komt. En of je nu bv of kv geeft, de eerste tijd ia het gewoon zoeken naar een nieuwe balans in je gezin en zal je oudste moeten leren wachten.

Nogmaals, doe na de bevalling wat goed voelt en laat je man iedereen die dat niet respecteert de deur uit duwen. ;) daar moet je op dat moment zelf geen energie meer aan besteden..

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 07:03

Ik ben zelf hartstikke pro-BV en ik vind het altijd jammer als ik zie dat het vaak misgaat door onvoldoende kennis en slechte begeleiding. En ik vind het ook altijd jammer als moeders het voordat ze bevallen zijn al helemaal niet willen proberen, bv is immers natuurlijk. Ik kan me ook helemaal vinden in de post van Rumina.

Maar met zo'n ervaring als jij hebt gehad kan ik me wel voorstellen dat je het station "BV" allang voorbij bent. Dit wil je gewoon persé niet nog een keer zo meemaken.

Overigens sta ik wel een beetje te kijken van de druk die je nu tegenkomt, ik ken een kraamzorgbureau die samenwerkt met een lactatiekundige die beide gewoon zeggen, het is de keuze van de moeder en als ze niet wil, dan respecteren wij dat en dan zorgen we dat de flesvoeding goed gaat lopen. Dus het kan wel, professionals die je in je waarde laten!

Ik wens je veel sterkte hiermee, het is jammer dat je dit mee moet maken!

ulyse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 07:07

Marie111 schreef:
ulyse schreef:
Weet je wat ik mij nou af zat te vragen, hoe deden ze dit vroeger toen er nog geen kunstmelk was. Tegenwoordig lukt het heel veel vrouwen niet om borstvoeding te geven. Zouden wij te ver van de natuur af komen te staan, tever door gedomesticeerd?

Het is niet gezegd dat als het bij de eerste niet lukt, dit bij de tweede ook zo zal zijn. Je bent inmiddels een ervaren moeder met voldoende zelfvertrouwen en dat maakt de kans dat het nu wel kan lukken een stuk groter.

Succes met beslissen.

Bedankt, prachtig stuk om even te lezen. En wat een verandering van inzicht in de loop der jaren.
Dan lengden ze koemelk aan met water, niet ideaal dus (vanwege de vitamines), maar natuurlijk beter dan niks. Lees dit maar eens:
Aanvankelijk kregen zuigelingen die geen borstvoeding gegeven konden worden, een fles met een mengsel van 2/3 koemelk en 1/3 water, met wat meel en suiker toegevoegd. Lukte dat niet, dan was karnemelk een goed alternatief.
Vond ik op deze site: http://www.stolper.nl/2003/01/19/zuigel ... -100-jaar/

Als een moeder in het kraambed stierf (en dat gebeurt soms nog steeds) zal de baby natuurlijk wel gevoed moeten worden en de vader kan natuurlijk geen borstvoeding geven. Een "min" is niet altijd voorhanden en dan moet de baby natuurlijk wel de fles krijgen (en gelukkig is dat tegenwoordig van prima kwaliteit, zelfs zo goed dat het massaal naar China wordt geëxporteerd).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 07:17

Als Nutrilon van mensenmelk was gemaakt, dan kan ik mij voorstellen dat er geen borstvoeding maffia zou zijn. Koeienmelk heeft een andere eiwitstructuur dan mensenmelk. Als mensenmelk niet nodig was, dan zouden wij geen borsten die melk kunnen geven hebben.

Elk zoogdier drinkt bij zijn eigen soort en dat heeft een reden.

Ook al wetenschappelijk bekend dat koeienmelk voor mensen ongezond is en toch drinken wij dit goedje elke dag, overigens als enige land dat zoveel melk.

Voor TS heel vervelend, maar ik heb de indruk dat je verkeerde mensen op je pad hebt gehad. Ipv goede info en ondersteuning en hulp, desnoods van een arts/verpleegkundige die je helpt bij het goed komen, heb je preken gekregen...

Is er geen mogelijkheid om moedermelk te krijgen van moeders die over hebben?l

Vroeger was het heel,normaal om een kind bij een andere moeder te laten zogen als er melkproblemen waren of als er te weinig was, er waren vrouwen die zich daar voor leenden, weet even niet hoe dat heette....ken overigens iemand die het kind van een ander heeft gezoogd..

Er bestaat overigens een moedemelkclub, die geven kinderen jaren lang moedermelk, ok, niet mijn ding, maar die zullen ongetwijfeld wel de weg weten om je kind moedermelk te geven als je het zelf niet kunt.

Rumina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 07:23

Er is wel een moedermelkbank russel, maar er wordt in principe gezocht naar een of twee moeders die zorgen voor extra melk. Het wordt veel gedaan als iemand echt geen borstvoeding kan geven (bv lichamelijk kan het niet, medicijnen). Ik denk niet dat er moeders zijn die dagelijks extra willen kolven en opsparen in hun vriezer voor iemand die het niet wil proberen :o

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 07:27

TS: ik ben de laatste die je gaat zeggen dat je het echt moet proberen. Maar he, wat heb je verloren? Je kunt altijd een poging wagen onder goede begeleiding, mocht het niet lukken, heb je heeeel snel een fles bij de hand :) .
Dit was mijn instelling toen de kleine geboren werd: ik zou het proberen,maar niet tot bloedens toe etc. Het lukte toevallig meteen . Jij hebt natuurlijk al n negatieve ervaring,en als je er nu al met tegenzin tegenaan kijkt, is de kans groot, dat het toch niet lukt. Jij bent baas over je eigen lijf, en beter n gelukkige moeder met n fles, als n ongelukkige ,die probeert de borst te geven, omdat het moet. Maar misschien kun je het proberen?

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 07:28

Dat heet een Min russel :) . Mijn oma was een Min voor twee baby's uit het dorp toen mijn oom ook aan de borst dronk.

Ik ben zelf ook pro-bv en geef het ook. Wat ik echt heel jammer vind is dat pas bevallen vrouwen meestal geen goede begeleiding krijgen, en dan krijg je inderdaad zo'n negatieve ervaring als de ts. En dat vind ik écht oprecht jammer. Bv is de eerste weken echt niet makkelijk, maar oh oh, wat zou het schelen als zorgverleners allemaal gewoon wel goed op de hoogte waren van bv.

Jammer ook dat je je zo gepusht voelt.

Er bestaat inderdaad een moedermelk bank, eigenlijk veel logischer dan kv, maar het is nog niet zo bekend in NL :) .

Doe wat jij wil, wees duidelijk (wat mij betreft word je gewoon een keer boos :D ), je hebt je keuze gemaakt.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 07:31

Mijn mond valt hier open van jouw post Rumina! "Niet wil proberen"???
Ze heeft het godsamme tot bloedens toe geprobeerd!

Ik vind het echt verbazingwekkend dat er zoveel pagina's verder blijkbaar nog altijd een meute vrouwen meent dat ze geroepen zijn om de ts vermanend toe te spreken. Jullie moeten je schamen dat je niet meer respect kan opbrengen voor haar verhaal, voor alles wat ze al doorstaan heeft, en voor haar beslissing. Als dat het resultaat is van het oh zo fijne bv geven dan ben ik heel blij dat mijn moeder mij de fles heeft gegeven.
En TS, in je vorige post had je moeten eindigen met een uitroepteken ipv een vraagteken, want dat is zeker je goed recht!

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 07:33

Nou nou hf, iets minder persoonlijk mag ook wel.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 07:33

max66 schreef:

En als je wel kinderen hebt maar je hebt telkens geweldige ervaringen met bv of jij bent wel toevallig iemand die lekker op tanden heeft gebeten en doorgezet door een moeilijke periode, kan je wel opeens oordelen dat de TS maar even iets harder moet willen? Nee dan weet je net zo min wat erin de TS omgaat. De enige die dat weten zijn de mensen die net als de TS het echt niet konden, en als alleen die mogen advies geven en reageren blijven er hier maar weinig over :) .

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 07:36

Waarom mogen alleen de mensen waarbij het niet lukte advies geven dan? Dan krijg je toch ook een gekleurd beeld?
Ik zeg ook: vooral niet aan beginnen als alles je zo tegen staat en wellicht een keer boos worden op de mensen in je omgeving.
Wel is goede begeleiding zooooooo belangrijk, want dan zouden er veel minder moeders met zo'n vreselijke ervaring als de ts zijn! :)