Stevig zijn... enige juiste standaard?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 12:36

xSwanHeart schreef:
Geryon schreef:
Zou best kunnen. Het hangt heel erg af van de persoon en inderdaad de leeftijd. Ik heb mij ook nooit zo gedwongen gevoelt dat ik per se zo zijn. Enkel omdat mijn moeder zei dat ik moet afvallen (terwijl ik geen kilo te zwaar was) maar even later was ik daar gewoon overheen. Sommigen zijn meer kuddedier dan anderen, willen niet buiten de boot vallen. Ik ben totaal niet zo, draag ook geen mode etc.

Wat fijn dat ik hier word afgedaan als kuddedier! :) Ik denk niet dat het iets met 'kuddegedrag' te maken heeft. Je geaccepteerd willen voelen is niet hetzelfde als overal maar achteraan lopen.

Als jij wilt voldoen aan de standaarden die door de massa als normaal wordt gezien, dan ben je zeker een kuddedier :). Niet dat daar per se iets mis mee is, je moet doen waar jij je goed bij voelt, en als dat geaccepteerd worden door de massa is, dan doen.

chevax schreef:
Och, ik ben heel slank en zou graag wat meer vrouwelijke rondingen hebben. Maar ja, je hebt er nu eenmaal niets over te zeggen. Gewoon goed zorgen voor hetgeen je hebt gekregen.

+:)+.

Je mag tien kilo van mij hebben :7. Gratis.

Nee, serieus. Als je blij bent met jezelf dan straal je dat uit en vinden mensen je leuk, of je nu 10 kilo te licht, perfect op gewicht of 10 kilo te zwaar bent :).

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 12:39

_San87_ schreef:
xSwanHeart schreef:

Wat fijn dat ik hier word afgedaan als kuddedier! :) Ik denk niet dat het iets met 'kuddegedrag' te maken heeft. Je geaccepteerd willen voelen is niet hetzelfde als overal maar achteraan lopen.

Als jij wilt voldoen aan de standaarden die door de massa als normaal wordt gezien, dan ben je zeker een kuddedier :). Niet dat daar per se iets mis mee is, je moet doen waar jij je goed bij voelt, en als dat geaccepteerd worden door de massa is, dan doen.

Wat een ontzettend kortzichtige reacties in dit topic tegenover iemand met een eetstoornis. Bah, wat een nare manier van doen zeg.
Tijd voor mij om het stipje bij dit topic met wel erg veel kortzichtige mensen te verwijderen. Veel plezier met onzekere mensen de grond in te trappen. Ik doe daar niet aan mee -O-

Anoniem

Re: Stevig zijn... enige juiste standaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 12:40

Wat is er mis met het zijn van een kuddedier? Ik denk dat elk mens graag bij de kudde wilt horen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 12:41

Wendy schreef:
_San87_ schreef:

Wat een ontzettend kortzichtige reacties in dit topic tegenover iemand met een eetstoornis. Bah, wat een nare manier van doen zeg.
Tijd voor mij om het stipje bij dit topic met wel erg veel kortzichtige mensen te verwijderen. Veel plezier met onzekere mensen de grond in te trappen. Ik doe daar niet aan mee -O-

Daar zijn vrouwen onderling goed in. Vandaar dat ik liever met jongens omga. Die doen er niet zo moeilijk over. Tenminste waar ik mee omga.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 12:42

Nou, dat lijkt me heerlijk om zo tevreden te zijn _San87_!

Ik heb op mijn lichtst als volwassen vrouw 45 gewogen maar dat was wel echt ondergewicht. Toen werkte ik fulltime in de paarden en at ik nauwelijks nog :+
Rond de 55-60 kilo is eigenlijk perfect. Ik weeg nu een dikke 10 kilo teveel en dat vind ik jammer. Ik voel me erg veroordeeld op mijn figuur, met name mijn dikke buik die het nog erger laat lijken dan het is. Daarom eet ik nu wel veel gezond, ben ook vegetarisch gaan eten, haal voor mezelf geen tussendoortjes of frisdrank meer in huis. Maar bijv. de woensdag, onze oude vaste frietjesdag, dan eet ik wel gewoon mee en ga ook geen friet zonder saus eten ofzoiets. Het leven is meer dan een kledingmaat, af en toe genieten moet imo nog wel kunnen. Ook al voel ik me ontzettend marginaal als ik friet ga halen :o

Janine, ik herken jouw verhaal. Laatst op concours zaten mensen in de kantine een nogal stevige amazone, ik schat maat 46 ofzo, flink af te kraken. Echt op een gemene manier, dat het ongelofelijk was dat zij zo hoog reed (Z) en dat haar paard wel een ongelofelijke goedzak was dan, kun je nagaan wat hij onder een andere ruiter dan zou lopen want onder zo'n vetzak kon hij toch niet eens changementen springen etc. etc.
Ik durfde zelf niet eens de ring meer in daarna.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 12:43

Kuddiedier heeft een nogal negatieve lading. Het geeft mij een beetje het gevoel dat ik een domme koe ben, die overal maar achteraan hobbelt. Alsof ik geen mening heb en zelf niet kan denken. Ik wil niet zijn zoals de massa, maar ik wil me wel geaccepteerd voelen. Ik hoef niet de laatste mode te dragen, ieder weekend uit te gaan, en te giechelen over jongens (wat voor mijn leeftijd als 'normaal' wordt gezien), maar ik wil wél dat ik niet met de nek word aangekeken.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 12:45

Wendy schreef:
_San87_ schreef:

Pardon? Wat is nu weer kortzichtig aan mijn reactie :?. Ik zeg toch juist dat het oké is te doen waar je je goed bij voelt. Kom op zeg, een beetje een dikkere huid zou je wel sieren, hoor.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 12:45

Wendy.. Hoe moeten wij weten dat mensen in dit topic een eetstoornis hebben? Of hebben gehad.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 12:46

quera schreef:
Wendy.. Hoe moeten wij weten dat mensen in dit topic een eetstoornis hebben? Of hebben gehad.

Opzich had je dat kunnen zien, als je mijn post had gelezen ;)
(en dan bedoel ik bovenaan pagina 7)

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 12:48

Een eetgestoorde gedachte is iets anders dan gelijk een eetstoornis hebben. Daarbij vraag ik mezelf dan af triggert dit topic mensen met een eetstoornis dan niet teveel?

Edit ik las je bericht. Ik denk dat mensen dat niet altijd even snel onthouden :)

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 12:53

quera schreef:
Een eetgestoorde gedachte is iets anders dan gelijk een eetstoornis hebben. Daarbij vraag ik mezelf dan af triggert dit topic mensen met een eetstoornis dan niet teveel?

Ik heb niet 'een' eetgestoorde gedachte, . Natuurlijk kan ik je via de computer niet overbrengen hoeveel dit mij hindert in mijn dagelijks leven, maar neem van mij aan, het is niet leuk. Mede hierdoor loopt mijn studie in de soep, en mijn relatie lijdt er ook flink onder. Ik zou je graag eens uitnodigen als ik weer met de tranen in mijn ogen in de supermarkt sta.

Ja, dit topic werkt voor mij triggerend, maar ik vind niet dat ik het daarom uit de weg moet gaan. In het dagelijks leven kom je zoveel triggers tegen; moet ik dan maar niet meer naar buiten gaan? Praten over gewicht en figuur is lastig, maar ook goed voor mij, omdat het me wel helpt inzien wat normaal is, en dat mijn gedachten niet kloppen.

Edit: Oh ik zag jouw edit te laat :')

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 12:54

Dat is het, Urielle :). Ik ben van ver gekomen wat dat betreft :).

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 12:56

Misschien voor de geïnteresseerden leuk om de docu 'Killer at Large' te kijken. Is makkelijk te vinden op youtube en sluit wel leuk aan bij dit onderwerp vind ik zelf. Ik schrok zelf vooral van de landkaartjes van Amerika waarin met kleur het percentage inwoners met overgewicht aan wordt gegeven...

Zelf word ik er soms wel een beetje moe van. Dan bak ik iets lekkers en dan is de eerste reactie vaak: poeh, daar zullen wel wat calorieën in zitten of niet? En zo gaat het met veel dingen. Dan eet iemand wat chocola maar moet er altijd de opmerking gemaakt worden dat dat wel 'slecht' is. Ik eet chocola, ik sport en ik eet groente en fruit en voel me daar prima bij. Als ik hier ook mensen hoor zeggen dat ze 'echt heel weinig eten dus dat ze er alles aan doen om op gewicht te blijven' dan denk ik, misschien zou je juist eens wat meer moeten eten.

Maar ik ben ook zeker van mening dat je gewicht niet alleen afhangt van eten/beweging maar dat er (zoals in de docu ook naar voren komt) veel en veel meer factoren een rol spelen. En laat dat hele BMI verhaal toch varen :P Iedereen zegt: nee BMI is geen goede meter! En ondertussen zie ik hier wel het ene na het andere BMI langskomen :') Ik denk dat je met een beetje gezond verstand ook echt wel kunt bedenken of je te zwaar bent of niet door in de spiegel te kijken. En dan alsjeblieft wel reëel naar jezelf kijken!

XSwanHeart, de triggers die je overal tegen komt zijn afschuwelijk. 'Eet een Mars, daar krijg je energie van!' Maar dan tegelijkertijd moet je wel mager blijven natuurlijk want dat is 't mooist. Ik vind 't te belachelijk voor woorden allemaal.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 12:58

xSwanHeart schreef:
quera schreef:

Ik heb niet 'een' eetgestoorde gedachte, . Natuurlijk kan ik je via de computer niet overbrengen hoeveel dit mij hindert in mijn dagelijks leven, maar neem van mij aan, het is niet leuk. Mede hierdoor loopt mijn studie in de soep, en mijn relatie lijdt er ook flink onder. Ik zou je graag eens uitnodigen als ik weer met de tranen in mijn ogen in de supermarkt sta.

Ja, dit topic werkt voor mij triggerend, maar ik vind niet dat ik het daarom uit de weg moet gaan. In het dagelijks leven kom je zoveel triggers tegen; moet ik dan maar niet meer naar buiten gaan? Praten over gewicht en figuur is lastig, maar ook goed voor mij, omdat het me wel helpt inzien wat normaal is, en dat mijn gedachten niet kloppen.

Edit: Oh ik zag jouw edit te laat :')

Klopt las eerst alleen eetgestoorde gedachte en later pas je andere berichtje :(:)

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 13:03

_Tara_ schreef:
XSwanHeart, de triggers die je overal tegen komt zijn afschuwelijk. 'Eet een Mars, daar krijg je energie van!' Maar dan tegelijkertijd moet je wel mager blijven natuurlijk want dat is 't mooist. Ik vind 't te belachelijk voor woorden allemaal.

Triggers zijn inderdaad vreselijk, en in zo'n grote mate aanwezig. Ik werk in een boek/tijdschriftenhandel, en zie dus ook regelmatig covers voorbij komen met teksten als 'een strakke buik ik 3 weken!' of '7 dieten die wél werken' etc. Opzich vind ik het prima dat er over die onderwerpen geschreven wordt, dat moet gewoon kunnen. Maar ik vind het wel jamer dat het uiterlijk schijnbaar zo belangrijk is, dat ieder tijdschrift er wekelijks een artikel over moet schrijven...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 13:06

Urielle schreef:
Janine, ik herken jouw verhaal. Laatst op concours zaten mensen in de kantine een nogal stevige amazone, ik schat maat 46 ofzo, flink af te kraken. Echt op een gemene manier, dat het ongelofelijk was dat zij zo hoog reed (Z) en dat haar paard wel een ongelofelijke goedzak was dan, kun je nagaan wat hij onder een andere ruiter dan zou lopen want onder zo'n vetzak kon hij toch niet eens changementen springen etc. etc.
Ik durfde zelf niet eens de ring meer in daarna.

Bah, ik vind dat zo misselijk!! :r

Ik kan er helaas een boek over schrijven hoor... Ben die periode van mijn leven nu aan het afsluiten.
En eerlijk is eerlijk, ik heb me waarschijnlijk wel meer aangetrokken dan nodig was, maar dat is ook een kwestie van een wisselwerking.

Ik reed een paard bij die vrouw, iemand anders reed daar een jonge paarden competitie mee. Allemaal prima.
Maar op de bewuste dag ontdekte ze dat ik te weinig gaatjes in de sperriem had. Ik kreeg de schuld ervan dat er die dag niet genoeg gaatjes in de sperriem zaten en dat die dus veeeeel strakker moest. En niet bepaald op een vriendelijke toon...
Nouja, ik was net aan de beterende hand van een griepje en met haar altijd al sinds jaren lichtgeraakt...
Het was vroeg op die ochtend en ik heb die dag tot 's avonds zes uur niets meer gegeten.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 13:10

Ik heb ook nooit gesnapt dat mensen zulke opmerkingen durven maken. ik heb dat gelukkig ook nog nooit meegemaakt want ik weet niet of ik me dan wel stil zou kunnen houden.
Ik word echt ontzettend kwaad om zulke dingen.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 13:21

Geryon schreef:
_O- Valt inderdaad niet op. Jij hebt zo te zien ook echt een mooi lichaam!

Thanks! :) Ik ben ook zeer zeker tevreden hoor. Wees blij met wat je hebt (en wat je niet hebt... tsja daar kun je toch weinig aan doen :D )

Ik vind absoluut niet dat je mensen moet gaan afkraken ed. maar ik vind wel dat er aandacht moet zijn voor overgewicht en dat het niet moet worden weggestopt omdat het "gemeen" zou zijn het er überhaupt over te hebben. Let's face it: er zijn gewoon een héleboel dikke mensen en het is echt niet zo dat het grootste deel daarvan problemen zou hebben door medicijngebruik oid. Het is gewoon een duidelijk probleem, zeker in bijv Amerika en ook hier in Nederland wordt het erger.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 13:23

SAKKIA schreef:
Ik heb ook nooit gesnapt dat mensen zulke opmerkingen durven maken. ik heb dat gelukkig ook nog nooit meegemaakt want ik weet niet of ik me dan wel stil zou kunnen houden.
Ik word echt ontzettend kwaad om zulke dingen.

Dan krijg je als reactie terug: "Ach, dat zie je toch zelf ook wel... niet zo soft doen hoor."
Althans, dat kreeg ik als reactie terug als ik dingen vergoelijkte. Bij meerdere mensen hoor...

En eerlijk is eerlijk, ik kan er zelf ook wel wat van hoor... Misschien op een iets andere manier en niet zo zeer op basis van een uiterlijk hoor...

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 13:27

Vrouwen hebben dat gewoon. Ik betrap mezelf er ook op, dat ik graag zeur over anderen. Uiterlijk gezien valt dat mee (ik weet namelijk altijd iets te vinden dat ik aan mezelf slechter vind), maar qua karakter kan ik behoorlijk hard over mensen praten. Ik denk dat veel mensen (voornamelijk vrouwen) dit 'nodig' hebben om zich goed te voelen over zichzelf.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 13:31

xSwanHeart schreef:
Vrouwen hebben dat gewoon. Ik betrap mezelf er ook op, dat ik graag zeur over anderen. Uiterlijk gezien valt dat mee (ik weet namelijk altijd iets te vinden dat ik aan mezelf slechter vind), maar qua karakter kan ik behoorlijk hard over mensen praten. Ik denk dat veel mensen (voornamelijk vrouwen) dit 'nodig' hebben om zich goed te voelen over zichzelf.

Denk ik ook!
Zelfde ook zoals ik praat over die vrouw waar ik altijd mee op wedstrijd ging, haar negatieve punten naar boven halen voor mezelf, om maar voor mezelf te bedenken dat ik helemaal niet zo slecht ben als ik af en toe denk. Zeg maar...

Als ik mezelf betrap op slecht praten over iemand zonder reden, dan zeg ik vaak meteen ook iets negatiefs over mezelf.

XxSasjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 13:44

Ik vind dat iedereen zelf mag weten wat je mooi of lelijk vind, zolang je het maar voor je houd.
Ook zegt gewicht en dus ook BMI helemaal niks, want spieren zijn zwaarder dan vet!

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 13:52

Goh, wat een verhalen en opmerkingen.

Ik zou ook wel graag wat slanker willen zijn maarja... ik zou ook graag mijn medicijnen in willen leveren voor een gezond gewicht... maar het is nou eenmaal niet zo
En ook ik rij wedstrijden.. en weet je wat... ik vind het nog leuk ook incl die extra kilo's

En als iemand mij zou afkraken zou ik vragen of ze een week in mijn schoenen willen staan... gratis en voor niets incl alles wat er omheen hoort.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 14:01

xSwanHeart schreef:
Geryon schreef:
Zou best kunnen. Het hangt heel erg af van de persoon en inderdaad de leeftijd. Ik heb mij ook nooit zo gedwongen gevoelt dat ik per se zo zijn. Enkel omdat mijn moeder zei dat ik moet afvallen (terwijl ik geen kilo te zwaar was) maar even later was ik daar gewoon overheen. Sommigen zijn meer kuddedier dan anderen, willen niet buiten de boot vallen. Ik ben totaal niet zo, draag ook geen mode etc.

Dat is helemaal niet iets negatiefs en kuddedier zijn is totaal niet overal maar achteraan lopen.

Rebeccaa schreef:
Jawel want je voelt je geaccepteerd als je voldoet aan wat de grote kudde graag wilt zien, omdat dat het normale/ideale beeld is..

Dat dus.

_San87_ schreef:
xSwanHeart schreef:

chevax schreef:
Och, ik ben heel slank en zou graag wat meer vrouwelijke rondingen hebben. Maar ja, je hebt er nu eenmaal niets over te zeggen. Gewoon goed zorgen voor hetgeen je hebt gekregen.

+:)+.

Je mag tien kilo van mij hebben :7. Gratis.

Nee, serieus. Als je blij bent met jezelf dan straal je dat uit en vinden mensen je leuk, of je nu 10 kilo te licht, perfect op gewicht of 10 kilo te zwaar bent :).

En dat ook dus :P

Mag ik ook een paar kilo? O:) Maar dan wel in m'n borsten :')

Maar ik ben ook blij met wat ik heb en ik gun het echt iedereen om dat te zijn! Het is bij mij wel eens anders geweest. Héél anders. Soms moet je het ook gewoon léren om jezelf te waarderen.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 14:29

Een kledingmaat moet je sowieso nooit als graad meter gebruiken, dit is per land en per merk veel te verschillend. Je kunt dan ook nooit zeggen dat iemand met maat 40 wel of niet binnen het plaatje "normaal" of "slank" past want dat ligt er aan waar iemand zijn kleding haalt.

Bij duurdere merken zoals Dior heb ik altijd een maat S.
Maar zodra ik ga winkelen bij H&M en Mango moet ik echt een maat XXS vinden omdat het anders van me af glijdt. Bij de Primark is een XXS nog te groot, terwijl ik bij Gstar weer perfect in een maat S pas.