Leven met Autisme

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hikarii

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 22:57

Pff, ben altijd zo blij als ik dit soort topics zie, of gewoon dit soort dingen lees..
Ik ben zelf ook pdd-nos, geconstateerd toen ik ongeveer 10 was. Weet het nu dus 4 jaar en moet zeggen dat het het afgelope jaar stukken beter gaat. Ik word vaak uitgescholden voor Autist, of er word naar mijn hoofd geroepen ''Je bent gek in je hoofd'' Maar dan zeg ik vaak; ''Ik ben blij dat ik anders ben dan anderen'' verder zit ik ook op een speciale school, zit daar in een vriendenkring van 4/5 personen (is soms nog wat ruzie waardoor er 1 weg valt) maar voel me daar erg op mn gemak, terwijl ik in het begin er helemaal niet naar toe wilde ..

Ladybird
Moderator Algemeen

Re: Leven met Autisme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-13 22:59

ik kijk ook niet altijd mensen aan, ligt eraan hoe ik me voel

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 22:59

ik ook ja, gewoon weten dat je echt niet de enige bent is fijn!
bij mij is het pas vast gelegd toen ik 13 was, maar dat ik nogal anders was was al lang wel duidelijk volgens mij!

als ik er bij nadenk nu kijk ik echt nóoit mensen aan, hooguit wat mensen bij de paarden maar verder niet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 23:00

Ik doe het ook niet, tenzij ik het forceer.... En dan zit ik echt om de 3 sec. te tellen tot ik weer even een fractie ergens anders heen kan kijken (het schijnt natuurlijk te zijn om om de 3 sec. even ergens anders heen te kijken, namelijk :') ) En verder zit ik heel vaag en glazig te staren dan volgens mij.

Verder kijk ik altijd naar iemands neus, iemands voorhoofd, of naar weet ik veel wat. Dus het valt niet altijd op. Maar ogen vermijd ik. Ik voel ook echt altijd even zo'n 'schok' door me heen gaan op het moment dat ik oogcontact zoek of krijg oid.

Hikarii

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 23:01

Hm.. Ik kijk mensen op de manege wel aan, als ik bijv. bij beginners aan het helpen ben heb ik daar geen meoite mee, zelfs niet met de ouders.. Maar zit er iemand zoals gister in de kantine naar me te staren durf ik dat persoon écht niet aan te kijken.. en als ik aan het fietsen ben kijk ik ook liever weg als ik langs iemand fiets.. overigens kijk ik familie, docenten, en vrienden gewoon aan.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 23:02

Menino schreef:
Ik doe het ook niet, tenzij ik het forceer.... En dan zit ik echt om de 3 sec. te tellen tot ik weer even een fractie ergens anders heen kan kijken (het schijnt natuurlijk te zijn om om de 3 sec. even ergens anders heen te kijken, namelijk :') ) En verder zit ik heel vaag en glazig te staren dan volgens mij.

Verder kijk ik altijd naar iemands neus, iemands voorhoofd, of naar weet ik veel wat. Dus het valt niet altijd op. Maar ogen vermijd ik. Ik voel ook echt altijd even zo'n 'schok' door me heen gaan op het moment dat ik oogcontact zoek of krijg oid.

ik kijk volgens mij altijd naar neuzen & oren :+ en ik staar ook héél vaak, wat moet dat vreselijk irritant zijn iemand die gezellig een heel gesprek naar je neus aan het staren is :')

Erwin89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 23:02

Berber, het is ook klote als je word uitgescholden enzo. het is helemaal niet nodig en et slaat gewoon nergens op.

bij mij is et heeeel erg vroeg vastgesteld :j

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 23:04

Ag, mijn coachklanten (veel 'gewone' mensen) vinden oogcontact ook doodeng.

Erwin89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 23:04

Menino schreef:

daar herken ik me ook wel in als ik met iemand praat en oogcontact mee maak :j

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 23:05

ik wordt er niet echt mee uitgescholden, werd een paar jaar geleden wel gepest maar niet echt hiermee gelukkig! er wordt wel echt héél veel over mij geroddeld, maar dat vind ik niet zo erg zo kan ik mooi zien wie daarop afgaat en die hoef ik dus niet als vriend :D (Filter-visie, degene die mij zwartmaken filteren vast even een heel stel mensen eruit die ik niet wil kennen xD)

ik vindt oogcontact niet eng, maar doe het gewoon niet, hooguit even vlug als ik 'hoi' zeg maar dat was het dan ook wel!

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 23:08

Pssst Greetje, ik heb niet de tijd om het hele stuk te lezen, maar weet dat ik jou 1 van de meest sociale personen van bokt vind.

<3

Erwin89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 23:08

melody7 schreef:
ik wordt er niet echt mee uitgescholden, werd een paar jaar geleden wel gepest maar niet echt hiermee gelukkig! er wordt wel echt héél veel over mij geroddeld, maar dat vind ik niet zo erg zo kan ik mooi zien wie daarop afgaat en die hoef ik dus niet als vriend :D (Filter-visie, degene die mij zwartmaken filteren vast even een heel stel mensen eruit die ik niet wil kennen xD)

ik vindt oogcontact niet eng, maar doe het gewoon niet, hooguit even vlug als ik 'hoi' zeg maar dat was het dan ook wel!

ik ben er ook nooit mee uitgescholden. roddelen hou je toch altijd. dat is overal. zeker in groepsverband :j

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 23:10

Erwin89 schreef:
melody7 schreef:

ik ben er ook nooit mee uitgescholden. roddelen hou je toch altijd. dat is overal. zeker in groepsverband :j

het is eigenlijk ook niet echt meer roddelen noemen denk ik, het komt erop neer dat er een paar mensen heel erg hun best doen om mij zwart te maken, en daar nog vanalles bij aandikken/verzinnen, geen idee of je dat nog roddelen kunt noemen maar ik vindt het wel handig eigenlijk :')

Erwin89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 23:11

melody7 schreef:
Erwin89 schreef:

het is eigenlijk ook niet echt meer roddelen noemen denk ik, het komt erop neer dat er een paar mensen heel erg hun best doen om mij zwart te maken, en daar nog vanalles bij aandikken/verzinnen, geen idee of je dat nog roddelen kunt noemen maar ik vindt het wel handig eigenlijk :')

wat het ook is, het is gewoon achtelijk. maar inderdaad, het heeft wel een voordeel ;)

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 23:12

Erwin89"
[quote="melody7 schreef:
Erwin89 schreef:

wat het ook is, het is gewoon achtelijk. maar inderdaad, het heeft wel een voordeel ;)[/quote]

sommige mensen schijnen dat nodig te hebben om zich beter te voelen :Y) een groot voordeel ook nog vind ik, vroeger kon ik er allemaal niet mee omgaan maar datsoort dingen bedenken helpt goed :D

Erwin89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 23:16

melody7 schreef:
sommige mensen schijnen dat nodig te hebben om zich beter te voelen :Y) een groot voordeel ook nog vind ik, vroeger kon ik er allemaal niet mee omgaan maar datsoort dingen bedenken helpt goed :D

ja dat blijkt. wel mooi dat het zo wel werkt :j

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 23:25

Ik ben de afgelopen tijd voor gek uitgemaakt, altijd leuk. :D

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 00:56

ik heb er geen problemen mee om mensen aan te kijken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 01:34

Soms , hangt ervanaf..

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 03:03

melody7 schreef:
mariska32, wat vind je er dan zoal moeilijk aan?
ik pas me juist zelf aan, hem ook niet het idee dat andere er moeite voor hoeven te doen om met mij om te gaan, ze moeten alleen tegen iets té veel eerlijkheid kunnen want ik zeg gewoon alles wat ik denk... verder hoor ik alleen maar dat je het aan mij gewoon níet merkt, alleen aan dat ik mensen niet aankijk :)

een korte greep; het juist niet eerlijk zijn in de zin van tegen mij zeggen dat oplossing a goed is en dan bij andere gaan klagen over oplossing a met halve info waardoor het uit zijn verband is gehaald en ik overkom als een groot kreng en hij het zielige jongentje. [dit punt is inmiddels sterk verbeterd]
tegen buitenstaanders dingen [eerlijk] zeggen die niet gepast of aan de orde van dat moment zijn.
geen overzicht hebben waardoor dingen een chaos worden maar in zijn ogen de enigste juiste manier. door gebrek aan overzicht ook weinig afmaken.
weinig willen buitenom het huis,zeker geen vakanties en nog net niet in de tv zittend.
niet eerlijk zijn over b.v. het niet op vakantie willen waardoor er hoop word gegeven te gaan en er daarna niet meer over praat want dan is het er niet meer en ben je overal vanaf,dit geld ook voor dagjes weg,uitgaan en andere dingen.
makkelijk in een groep met mensen kunnen praten maar wel over zijn dingen,oftewel werk. altijd maar weer dat gezeur over het werk....
geen emoties kunnen lezen of kunnen uiten.
wel stipt zijn en altijd ergens op tijd gelukkig.
en zo kan ik nog wel even doorgaan...

kleine aanvulling,voor de minder directe omgeving valt het bijna niet op. pas bij intenser contact word veel duidelijk en zichtbaar.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 09:00

Menino schreef:
. Of als mensen met hun vuile/eigen bestek in een pot pindakaas hebben zitten roeren ofzo. Dat hoef ik dan echt niet meer. In zekere zin vind ik het al onprettig dat in een restaurant iedereen van dezelfde borden en bestek eet. Het liefst zou ik altijd mijn eigen bord en bestek meenemen :o )

Oei dat heb ik ook _O-
Bij mij moeten potten met smeerdingen als pasta of pindakaas met schoon bestek zeer systematisch stukje voor stukje vanaf de bovenkant leeggemaakt worden, alle 'kuiltjes' netjes aan elkaar. Als er broodkruimels of boter in de pot zitten heb ik gegeten en gedronken voor die dag. In het restaurant wil ik er ook niet bij stilstaan wat er met bestek is gebeurd anders hoef ik niet meer.
Wij hebben ooit ook bij een restaurantje waar we 's middags soep gingen eten, broodjes bij de soep gekregen waarop... spaghettislierten zaten???! Ik kom daar dus ook nooooooit meer, heb nu uberhaupt moeite met ergens gezellig een soepje te eten.

En ik las ook over sandwichspread,dat is idd voor mij ook echt iets walgelijks, in de klasse dooie muis :r Ik wil ook geen kaas aanraken of dingen die tegen kaas aan hebben gezeten (als er ergens broodjes zijn wil ik die met vlees maar als er broodjes met kaas mee op de schaal liggen dan eet ik niks, stel dat de kaas mijn vlees heeft aangeraakt!!!!).

Ik moet nu heel hard lachen, als ze dit soort dingen in die test hadden gezet was ik dus weer een paar punten gestegen op de autismelijst _O-

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 09:04

mariska32 schreef:
een korte greep; het juist niet eerlijk zijn in de zin van tegen mij zeggen dat oplossing a goed is en dan bij andere gaan klagen over oplossing a met halve info waardoor het uit zijn verband is gehaald en ik overkom als een groot kreng en hij het zielige jongentje. [dit punt is inmiddels sterk verbeterd] CHECK

tegen buitenstaanders dingen [eerlijk] zeggen die niet gepast of aan de orde van dat moment zijn.

geen overzicht hebben waardoor dingen een chaos worden maar in zijn ogen de enigste juiste manier. door gebrek aan overzicht ook weinig afmaken. CHECK

weinig willen buitenom het huis,zeker geen vakanties en nog net niet in de tv zittend. CHECK (wel voor de tv hahahaha)

niet eerlijk zijn over b.v. het niet op vakantie willen waardoor er hoop word gegeven te gaan en er daarna niet meer over praat want dan is het er niet meer en ben je overal vanaf,dit geld ook voor dagjes weg,uitgaan en andere dingen. CHECK

makkelijk in een groep met mensen kunnen praten maar wel over zijn dingen,oftewel werk. altijd maar weer dat gezeur over het werk....

geen emoties kunnen lezen of kunnen uiten. CHECK

wel stipt zijn en altijd ergens op tijd gelukkig.

Wat ik ook op het forum had gelezen, heel typisch, een man die dan besloot de tuin aan te pakken (die normaal haar gebied was), maar geen verstand had van tuinieren. Het moest dan op zijn manier want dat was het beste (ook al had hij nog NOOIT iets met tuinieren gedaan :+ ) en hij werkte het niet af met als gevolg dat er een enorme rommel ontstond die zij dan weer moest opruimen.

Gisteren moest ik daar nog aan denken, mijn vriend schilde aardappels, maar ik mocht de schillen opruimen, want het aardappels schillen was toch klaar? :+

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 10:19

ja dat ken ik ook,zo werd mij even verteld hoe ik moest uitmesten en een paard moest trailerladen. hij had voordien weinig paard van dichtbij gezien.
iets doen en daarna de spullen laten vallen waar je staat ken ik ook maar dat is gelukkig ook al een hoop verbeterd.

ik vind het echt moeilijk,hij is eigenlijk een hele lieve knul maar brengt je vaak ook tot wanhoop.
voor mij werd er zo veel duidelijk toen ik wist dat het om autisme ging.
je weet nu dat het niet persoonlijk is maar echt zijn denkwereld wat het iets makkelijker maakt maar het gemis om veel dingen blijft.
je staat gevoelsmatig vaak alleen....

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 10:33

mariska32 schreef:
je weet nu dat het niet persoonlijk is maar echt zijn denkwereld wat het iets makkelijker maakt maar het gemis om veel dingen blijft.
je staat gevoelsmatig vaak alleen....

:j

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 10:58

Ik heb dus zelf Asperger. Ik heb twee vrienden, dus gewoon bevriend, en eentje heeft ook Asperger en de andere niet.
En als ik zit te praten merk ik sowieso meer inlevingsvermogen en meer begrip bij de jongen zonder dan die met Asperger.

Het zou mij ook erg lastig lijken om een vriend te hebben met Asperger. Gewoon omdat ik kan indenken hoe en wat, qua schema's, dingen niet doen...
Heel veel respect voor de meiden hier die een relatie hebben met een jongen met Asperger +:)+