Ben jij orgaandonor?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ben jij orgaandonor?

Ja
157 (67%)
Nee
74 (32%)

Totaal aantal stemmen: 231

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 20:16

Ik ben het nog niet, wil het wel graag worden. Van mij mogen ze gerust alles wat bruikbaar is hebben na mijn overlijden. :j

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 20:18

bello2005 schreef:
Nee, zou niet weten waarom

Mag ik vragen waarom? Ben altijd benieuwd na het 'waarom' van de mensen die nee zeggen, mits er natuurlijk een echte rede achter zit. Zonder judgement uiteraard, het is immers ieder eigen keuze.

Riannesodd

Re: Ben jij orgaandonor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 20:28

Ik heb een paar weken geleden mijn keuze veranderd in Ja.
ik was 9 toen ik het op moest geven en toen had ik voor nee gekozen omdat ik toen dacht dat als iemand een orgaan nodig had je naar het ziekenhuis moest komen en je orgaan af moest staan :P (onzin natuurlijk maar ik was toen nog klein)
Toen die reclames kwamen van ben jij al donor? ben ik het eens na gaan kijken en ik stond dus op nee, ik heb de laptop gepakt en het veranderd in Ja :)

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 20:39

[/quote]
Zou jij het risico willen lopen dat je door het ontvangen van een orgaan 'besmet' wordt met kanker?
Geloof me, ik heb ong 90% kans dat ik weer kanker krijg, het zit bij mij in mijn genen.
Ik ga een ander dat risico niet laten lopen. :n
Dat jij dat zou doen, is jouw keuze, maar ga niet lopen drammen.[/
quote]

Dat heeft niets met drammen te maken. De behandelend arts zou bepaalt wat de mogelijkheden en risico's zijn aan de hand vd ziektegeschiedenis en niet jij of ik. Ik zeg niet dat het altijd WEL kan, dat kan slechts de arts en het transplantatiecentrum beoordelen over een specifieke situatie. Ik zeg alleen dat het niet altijd zo is dat als je ongezond bent, het meteen uitgesloten is om te doneren.

(sorry voor de rare quote, lukte niet!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 20:43

Ja ik ben donor. Ze mogen alles hebben behalve mijn hoornvliezen en huid. Vind dat gewoon geen fijn idee.

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 20:45

Ik heb het nog niet specifiek vast gelegd, maar ik dacht dat het zo was dat je altijd donor bent tenzij je vast legt het niet te zijn? In elk geval weten mijn ouders, familie en vriend dat ik wel graag donor wil zijn en ik reken erop dat ze die wens nakomen :j
Mijn organen mogen ze hebben, maar voor uitwendige organen, zoals huid, ogen,... laat ik mijn familie kiezen.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 20:50

In belgie wel, in Nederland niet Feria!

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 21:21

Waar ik eigenlijk benieuwd naar ben, in hoe vere word men niet stiekem leger gehaald dan de bedoeling zou kunnen zijn?
Ik bedoel maar, ik ken iemand die haar longen, lever, nieren afstaat maar niet haar hart. Zij geloofd dat haar hart de motor van haar leven was, en als haar leven stopt moet hij ook mee de grond in.
Maar in hoe vere weet men zeker dat haar hart toch niet stiekem uit word gehaald. Ik bedoel maar, nabestanden zien vaak tot nooit wat er uit gehaald word, en als het lichaam terug word gegeven kan je ook niet meer zien wat eruit is gehaald.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 21:29

miss_lizje schreef:
Waar ik eigenlijk benieuwd naar ben, in hoe vere word men niet stiekem leger gehaald dan de bedoeling zou kunnen zijn?
Ik bedoel maar, ik ken iemand die haar longen, lever, nieren afstaat maar niet haar hart. Zij geloofd dat haar hart de motor van haar leven was, en als haar leven stopt moet hij ook mee de grond in.
Maar in hoe vere weet men zeker dat haar hart toch niet stiekem uit word gehaald. Ik bedoel maar, nabestanden zien vaak tot nooit wat er uit gehaald word, en als het lichaam terug word gegeven kan je ook niet meer zien wat eruit is gehaald.

Dat gebeurd niet: het leeghalen is geen louche business, maar je moet het gewoon zien als een operatie. Er staat een heel team omheen en er wordt ook netjes de administratie bijgehouden.

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 22:28

Jorienn schreef:
Ja ik ben donor. Ze mogen alles hebben behalve mijn hoornvliezen en huid. Vind dat gewoon geen fijn idee.

hoezo is dat niet fijn dan? want als ze alles behalve dat hebben, blijft er niet veel van je over.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 22:29

De artsen van de gever, kennen de ontvanger ook niet. Het is gewoon een wachtlijst, landelijk en Europees.
Het is dus niet zo van: Oh ik kan nog wel een nier voor die en die gebruiken dus die neem ik ook wel even!

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 22:58

Ik ben donor en ik wens de mogelijke ontvangers heel veel plezier met mijn 'spullen' ;). Mijn moeder werkt in de dialyse en zo van jongs af aan al meegekregen hoe dat gaat. Kan me dan ook geen andere keuze voorstellen :).

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 23:09

Ja, ik ben donor. Van mij mogen ze alle bruikbare onderdelen hebben. Ik ben zelfs bloeddonor (volbloed).

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 23:15

Ik ben donor! Ik weet namelijk welke ellende het geeft als de donor niet op tijd komt ;(

Mlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 07:08

Ja. Als ik ooit een ernstig ongeluk krijg en de kans groot is dat ik een kasplantje blijf, dan hoop ik dat mijn nabestaanden ook gewoon "de stekker eruit trekken" en een ander gelukkig kunnen maken.
Bloeddonor moet ik ook eens gaan uitzoeken... Kleine moeite.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 07:13

Kan je bij Sanquin doen, weet alleen niet waar ze allemaal zitten. Bij mij in Amsterdam vlakbij mijn werk..

ManonGrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 07:15

Ik ben ook donor, direct geregistreerd toen ik 18 werd. Ik doneer na mijn dood al mijn organen en weefsels.

Mlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 10:28

DianneM schreef:
Kan je bij Sanquin doen, weet alleen niet waar ze allemaal zitten. Bij mij in Amsterdam vlakbij mijn werk..

Heb een infopakket binnen inmiddels, binnenkort heen. :)

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 19:17

Echt goed hoor!

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 19:26

Ik woon in België en ben dus automatisch donor (enkele weken geleden ben ik ook voor de eerste keer bloed gaan doneren). Ze mogen al mijn organen gebruiken, of zelfs mijn lichaam na overlijden gebruiken in functie van de wetenschap.

Ekeif96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-13 19:27

dollyspikkel schreef:
Ik woon in België en ben dus automatisch donor (enkele weken geleden ben ik ook voor de eerste keer bloed gaan doneren). Ze mogen al mijn organen gebruiken, of zelfs mijn lichaam na overlijden gebruiken in functie van de wetenschap.

Dus jij zal niet worden begraven/gecremeerd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 19:28

jasz schreef:
Jorienn schreef:

hoezo is dat niet fijn dan? want als ze alles behalve dat hebben, blijft er niet veel van je over.

Ik denk niet dat ze alles van me kunnen gebruiken helaas hoor. :') Ik denk zelfs vrij weinig. Omdat ik het dus geen fijn idee vind.

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 19:29

Ekeif96 schreef:
dollyspikkel schreef:

Dus jij zal niet worden begraven/gecremeerd?

Als je je lichaam beschikbaar stelt voor de wetenschap wordt je nog gecremeerd als ze 'klaar' zijn met je, maar dit kan wel enkele maanden duren (in België toch).

Nativa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 19:34

Ik ben zeker donor, al zijn er niet veel organen van mij waar ze wat mee kunnen. Hart, nieren, huid en hoornvlies mogen ze echter hebben. Ik heb zelf binnen 3 jaar een donorlever nodig en het lijkt me dus niet meer dan logisch zelf ook donor te zijn. Als ik niets meer met mijn organen kan en een ander zijn leven ermee gered kan worden, graag!

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 19:42

n.a.v. dit topic ook gaan nadenken over bloeddonor. Heb me net aangemeld op de website blij de bloedbank en krijg nu binnen twee weken een informatiepakket en een uitnodiging voor een afspraak.
Ben heel benieuwd. Wel heel spannend, maar ik vind het toch wel de moeite waard om het te proberen.