B12 Tekort Deel ll

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Leverage

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 12:44

Mag je zelf je ziekenhuis niet kiezen? Dat vind ik raar. Ik heb mijn keus gemaakt aan de hand van wachtlijsten, ben daarom naar het JBZ in Den Bosch gegaan. Was liever naar Eindhoven gegaan maar daar was 9 maanden wachtlijst. Kon ook nog naar Helmond als ik dat zou willen. Misschien niet de beste keus geweest achteraf.

Bij mij ging het vrij makkelijk; kreeg een lijst met ziekenhuizen en wachtlijsten en een paar nachtjes over geslapen en heb toen een keus gemaakt. Doorgegeven aan de huisarts en die stuurde me toen door!

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 12:47

Nee, dat vind ik ook heel vreemd.....voorheen kon je wel je voorkeur aangeven bij je huisarts voor een doorverwijzing, maar nu blijkbaar niet meer.

Maar je hebt een doorverwijzing van een huisarts nodig toch? Je kunt niet zelf een afspraak zo maar maken bij een ziekenhuis of wel?

Leverage

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 12:52

Oh dat vind ik heel raar.. Ik zou daar toch op aandringen dat je daar niet heen wilt, misschien ook nog een tip; doe onderzoek naar je ziekenhuis waar je naar toe wilt! Dat heb ik niet gedaan en ik was achteraf liever naar een ander ziekenhuis gegaan.

Pfoeh, volgens mij heb je wel een verwijzing nodig ja!

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 12:58

Zou je dat kunnen vragen dat je opnieuw onderzoek wilt door een ander ziekenhuis?
Die in Maastricht is een academisch ziekenhuis met artsen die in loondienst zijn en in Heerlen zitten alleen artsen die ruimte huren en zelfstandig werken.

Maastricht staat hier heel positief bekend en Heerlen helemaal niet.

Leverage

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 13:13

Ja, een second opinion! Dat wil ik zelf nog een keer laten doen, moet alleen nog even alles uitzoeken hoe en wat.

Serieus? Bestaat dat? :? Daar zou ik sowieso al twijfels bij hebben.. Mijn opa en oma wonen toevallig in Hoensbroek en die gaan altijd naar het ziekenhuis in Brunsum! :) Volgens mij waren die ook niet al te positief over het ziekenhuis in Heerlen. Ik weet niet hoe die bekend staat, maar hun zijn er erg tevreden over. Opa heeft ook een b12 te kort en ze zijn er daarachter gekomen dat het door de maag kwam waarschijnlijk

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 13:29

Ja Brunssum staat ook goed bekend! Alleen is het in de afgelopen jaren nogal beperkt geworden met de "diensten" die geleverd worden.
Ze doen blijkbaar niet alles meer. Ik ben daar ruim 11 jaar geleden geweest toen ik zwanger was voor een echo en bloedprikken. Moet zeggen dat ik echt tevreden was....is ook kleiner dan Heerlen en Maastricht en ze namen ook de tijd voor je en behandelden je als een persoon en niet als een nummer.

Second opinion zou ik ook heel graag willen weten hoe dat moet en waar!!!!!!! :j

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 13:30

Winddancer schreef:
Persoonlijk vind ik het ook heel erg vreemd dat ze zeggen....tja we weten de oorzaak niet, dus om het half jaar op controle komen.
Ik denk inderdaad ook dat je de oorzaak moet aanpakken en zolang je dat niet doet, wordt het er niet beter op.

Wat hebben ze onderzocht aan oorzaken? Mogelijke oorzaken zijn oa:
- gebrek aan intrinsic factor / bepaalde antistoffen
- langdurig gebruik van maagzuurremmers
- helicobacter-infectie
- gastric bypass
- coeliakie (of een andere aandoening van het deel van de darm dat b12 opneemt)

Zie voor meer info http://stichtingb12tekort.nl/b12-tekort ... /oorzaken/

In veel gevallen is er echter niet bekend wat de oorzaak is, en aan een aantal wel-bekende oorzaken (zoals de antistoffen) kan niet weggenomen worden. Aanvulling van B12 is dan prima.

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 14:11

Shadow0 schreef:
Wat hebben ze onderzocht aan oorzaken? Mogelijke oorzaken zijn oa:
- gebrek aan intrinsic factor / bepaalde antistoffen
- langdurig gebruik van maagzuurremmers
- helicobacter-infectie
- gastric bypass
- coeliakie (of een andere aandoening van het deel van de darm dat b12 opneemt)

Zie voor meer info http://stichtingb12tekort.nl/b12-tekort ... /oorzaken/

In veel gevallen is er echter niet bekend wat de oorzaak is, en aan een aantal wel-bekende oorzaken (zoals de antistoffen) kan niet weggenomen worden. Aanvulling van B12 is dan prima.

Oh jeetje geen idee wat ze precies hebben onderzocht....de huisarts stond om 18.00 voor de deur met de mededeling dat het ziekenhuis had gebeld n.a.v. het bloedprikken en dat ik met spoed terug moest. Dus dochter naar mijn ouders gebracht en toen zijn we gegaan, maar niet gedacht dat ik daar moest blijven. Wat ze precies hebben gedaan zou ik niet weten.....maar die oorzaken die jij noemt ken ik helemaal niet, ga meteen je link doornemen!!!!

Yallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 20:07

sanne83 schreef:
Je kan het beste zo snel mogelijk mailen als je naar Lelystad wilt. De wachtlijst is een jaar en is eigenlijk gesloten.
Je kan over een jaar altijd nog beslissen of je erheen wilt of niet.
Als je je inschrijft, kan je een email sturen met vragen, dat is misschien al behulpzaam voor ouderen/huisarts etc.

Dat is niet waar hoor, ken mensen die hadden 2/3 maanden geleden voor het eerst contact opgenomen en volgende week is het intake gesprek al. Ook mijn moeder heeft écht geen jaar gewacht.

Yallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 20:10

En Winddancer, jouw verhaal is echt heel vervelend! Ik hoop dat je er verder een beetje uitkomt en dat het ziekenhuis voortaan wel mee gaat werken en iets minder dom doet hehe..

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 07:15

Ik lees dat er wordt aangeraden om op gevoel/klachten te prikken. Ik krijg nu 10 prikken, 2 keer per week van 1000 mcg. Hoevaak spuiten jullie na die reeks injecties twee keer per week, in het begin? Ik begrijp dat je het later kunt bijstellen maar je moet in het begin toch een lijdraad hebben. Mijn huisarts zal met een voorstel komen en ik wil dan een beetje weten wat gemiddeld het beste werkt bij anderen.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 07:22

Dat is heel moeilijk te zeggen. Mijn internist zette mij op 1 x in de 8 weken, en ik ben daar mee akkoord gegaan, had ook geen keuze, behalve zelf uit Duitsland halen. Na ongeveer een jaar merkte ik dat ik toch weer achteruit ging, maar het heeft geen zin om mijn huisarts te vragen naar meer spuiten, hij gaat uit van de bloedwaarden. Dus heb ik alsnog B12 uit Duitsland gehaald en prik nu 1 x in de maand.

Maar het is voor iedereen anders, ook afhankelijk van je klachten en je beginwaarde.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 07:29

Ik dacht zelf eerst naar 1 keer in de week te gaan, daarna dan zo naar 2 keer per maand, etc...

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 07:30

kan ik me melden?

ik heb constant ijzertekort,af en toe is het net aan goed maar meestal te laag.
de symptonen in de OP zijn bij mij dus ook bijna allemaal van toepassing.

huisarts doet helaas niks,krijg alleen te horen dat ik veel dingen met ijzer erin moet eten en dat het dan vanzelf over gaat.

soms als ik opsta word het helemaal zwart voor mijn ogen en word ik duizelig,wel mee naar huisarts gegaan maar op dat moment was de ijzergehalte net aan goed dus weer niks eraan gedaan...

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 07:37

Hoe akelig is het toch dat huisartsen niet mee willen werken, inowa. Hierdoor loop je soms jaren met klachten die verergeren en je belemmeren in je dagelijks leven. Kan er zo boos om worden. Ik was laatst prikken bij de assistente. Zegt ze ineens "O, we kunnen ook wel van 10 keer prikken naar 6 keer gaan", en dan 1 keer per week. Maak niet zo veel uit. Dat doen we dus niet, heb ik aangegeven. Soms moet je brutaal zijn, ook al past dat niet bij je. Zie ik vaker hoor bij doktersassistentes, willen graag op de stoel van de arts zitten, net als apotheekassistentes. De assistente bij de apotheek zei laatst, "waarom schrijven huisartsen nou nog steeds die injecties voor, B12 pilletjes zijn net zo goed". _-:(

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 07:41

ja want zelf zit ik al jaren niet lekker in mijn vel,veel vage klachten waar dan zogenaamd geen oorzaak van gevonden word maar zelden word er bloed geprikt bij mij..

ze hebben zo,n simpel setje die dan je ijzergehalte meet,krijg dan te horen van ja je ijzergehalte is wat te laag maar dat maakt niet zoveel uit en vervolgens sturen ze mij naar huis met het advies veel groene groentes te eten en appelsap te drinken..of appelstroop.

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 09:39

Moeilijk inowa.....ik ben zelf ook van het type dat niet assertief genoeg is en zich laat "afschepen" om het zo maar te zeggen.

Misschien dat wanneer je weer erge klachten hebt (wat ik begrijp zijn de klachten soms erger en dan weer minder?), dan naar de huisarts gaan en duidelijk aangeven dat je vermoed dat je een B12 tekort hebt en dat je wilt dat daar bloed op geprikt wordt.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 09:42

klopt het komt en gaat maar vooral de duizeligheid blijft constant aanwezig,vooral als ik me te snel omdraai of te snel opsta..

Leverage

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 10:18

inowa schreef:
ja want zelf zit ik al jaren niet lekker in mijn vel,veel vage klachten waar dan zogenaamd geen oorzaak van gevonden word maar zelden word er bloed geprikt bij mij..

ze hebben zo,n simpel setje die dan je ijzergehalte meet,krijg dan te horen van ja je ijzergehalte is wat te laag maar dat maakt niet zoveel uit en vervolgens sturen ze mij naar huis met het advies veel groene groentes te eten en appelsap te drinken..of appelstroop.

Dit lijkt mij een ijzer te kort. Ik heb zelf een ijzer te kort gehad + b12 te kort. Had ook last van duizeligheid als ik te snel op stond, te lang staan enzo. Ijzertabletten gehad en 't was heel snel over :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 11:15

Ellie_F schreef:
Hoevaak spuiten jullie na die reeks injecties twee keer per week, in het begin? Ik begrijp dat je het later kunt bijstellen maar je moet in het begin toch een lijdraad hebben.

Ik zit nu op 8 / 9 dagen. Ik prik sinds ongeveer een half jaar nu. Ik heb het idee dat ik er nu steeds wat meer tijd tussen kan laten. Ik heb er gewoon steeds een dagje extra tussen gelaten (dus eerst 3, dan 4, dan 5 etc) en gekeken hoe dat beviel.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 11:22

Shadow0: prik jij jezelf of ga je naar de huisarts toe?

Zoals jij het doe, steeds wat meer dagen er tussen, denk ik ook aan.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 11:23

xxxjanna schreef:
sanne83 schreef:
Je kan het beste zo snel mogelijk mailen als je naar Lelystad wilt. De wachtlijst is een jaar en is eigenlijk gesloten.
Je kan over een jaar altijd nog beslissen of je erheen wilt of niet.
Als je je inschrijft, kan je een email sturen met vragen, dat is misschien al behulpzaam voor ouderen/huisarts etc.

Dat is niet waar hoor, ken mensen die hadden 2/3 maanden geleden voor het eerst contact opgenomen en volgende week is het intake gesprek al. Ook mijn moeder heeft écht geen jaar gewacht.

Je hebt gelijk hoor. Alleen, als je belt, dan zeggen ze dat de wachtlijst gesloten is en meer dan een jaar.
Ik heb me toen op de wachtlijst voor de wachtlijst :') laten zetten en ik kon een mail sturen. Heb ik in november gedaan.
Daar had ik nooit meer wat op gehoord en nu stuurde ik laatst een mailtje of er nog wat gedaan was met de informatie en opeens kan ik terecht in mei!
Ik heb net een pakket binnengekregen voor die dag. Je krijgt een röntgenfoto van je borstkas, een echo van je buik, een uitgebreid bloedonderzoek (ook naar antistoffen tegen cellen in je maag) en een gesprek met de arts, heel uitgebreid allemaal :j

Ik prik ook volledig op gevoel en ik zou zeker niet te snel af bouwen.
Ik prik nu een half jaar en zit nu op gemiddeld 1 x per 11 dagen. Soms langer, soms minder lang (bij veel stress, ziekte etc).
Je kan best langer ertussen doen, maar ik merk gewoon dat het effect dan al afneemt. Ik heb eindelijk m'n energie weer terug en ik spuit net zo vaak om die energie te houden :j Ik ga niet meer voor half werk :(

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 11:28

inowa schreef:

Wat voor simpel setje? Bedoel je gewoon dat ze een druppel bloed uit je vinger halen? Dat is namelijk een HB-meter. Die meet niets over ijzergehalte. Veel artsen denken: HB is laag, zal wel ijzer zijn. Is het vaak ook, maar als jij elke keer ijzer krijgt en je HB wordt niet beter en je klachten ook niet, dan moeten ze misschien toch eens verder gaan kijken.

Als je toch in eerste instantie je ijzer omhoog wilt krikken, ik heb ijzer suppletie geslikt. Werkte erg goed: Fe-zyme van Biotics. Kan je gewoon zo kopen.

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 11:29

sanne83 schreef:
Ik prik ook volledig op gevoel en ik zou zeker niet te snel af bouwen.
Ik prik nu een half jaar en zit nu op gemiddeld 1 x per 11 dagen. Soms langer, soms minder lang (bij veel stress, ziekte etc).
Je kan best langer ertussen doen, maar ik merk gewoon dat het effect dan al afneemt. Ik heb eindelijk m'n energie weer terug en ik spuit net zo vaak om die energie te houden :j Ik ga niet meer voor half werk :(

Zet jij de injecties zelf?

Ben het inderdaad wel met je eens dat je op je gevoel moet af gaan.....momenteel met maar 1x per maand moet ik zeggen dat ik er niks van merk.
Zonder zal het uiteraard slechter zijn geweest, maar voor mijn gevoel is dit nu te weinig.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 11:33

idd zo,n druppel die ze ff uit je vinger halen...maar dat is dus hoe makkelijk ze erover denken want dat is alles wat ze doen.
word dan naar huis gestuurd zonder enige duidelijkheid gekregen te hebben.

ik baal er heel erg van want ik was voorheen bloeddonor omdat ik een vrij zeldzame bloedgroep heb,daar heb ik mee moeten stoppen omdat het de laatste keer finaal mis ging.
viel flauw en moest overgeven,werd helemaal slap...gelukkig was ik op dat moment in het ziekenhuis aanwezig om bloed te geven dus werden meteen artsen bij geroepen.

sindsdien mag ik niet meer geven