Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Winddancer schreef:Persoonlijk vind ik het ook heel erg vreemd dat ze zeggen....tja we weten de oorzaak niet, dus om het half jaar op controle komen.
Ik denk inderdaad ook dat je de oorzaak moet aanpakken en zolang je dat niet doet, wordt het er niet beter op.
Shadow0 schreef:Wat hebben ze onderzocht aan oorzaken? Mogelijke oorzaken zijn oa:
- gebrek aan intrinsic factor / bepaalde antistoffen
- langdurig gebruik van maagzuurremmers
- helicobacter-infectie
- gastric bypass
- coeliakie (of een andere aandoening van het deel van de darm dat b12 opneemt)
Zie voor meer info http://stichtingb12tekort.nl/b12-tekort ... /oorzaken/
In veel gevallen is er echter niet bekend wat de oorzaak is, en aan een aantal wel-bekende oorzaken (zoals de antistoffen) kan niet weggenomen worden. Aanvulling van B12 is dan prima.
sanne83 schreef:Je kan het beste zo snel mogelijk mailen als je naar Lelystad wilt. De wachtlijst is een jaar en is eigenlijk gesloten.
Je kan over een jaar altijd nog beslissen of je erheen wilt of niet.
Als je je inschrijft, kan je een email sturen met vragen, dat is misschien al behulpzaam voor ouderen/huisarts etc.
inowa schreef:ja want zelf zit ik al jaren niet lekker in mijn vel,veel vage klachten waar dan zogenaamd geen oorzaak van gevonden word maar zelden word er bloed geprikt bij mij..
ze hebben zo,n simpel setje die dan je ijzergehalte meet,krijg dan te horen van ja je ijzergehalte is wat te laag maar dat maakt niet zoveel uit en vervolgens sturen ze mij naar huis met het advies veel groene groentes te eten en appelsap te drinken..of appelstroop.
Ellie_F schreef:Hoevaak spuiten jullie na die reeks injecties twee keer per week, in het begin? Ik begrijp dat je het later kunt bijstellen maar je moet in het begin toch een lijdraad hebben.
xxxjanna schreef:sanne83 schreef:Je kan het beste zo snel mogelijk mailen als je naar Lelystad wilt. De wachtlijst is een jaar en is eigenlijk gesloten.
Je kan over een jaar altijd nog beslissen of je erheen wilt of niet.
Als je je inschrijft, kan je een email sturen met vragen, dat is misschien al behulpzaam voor ouderen/huisarts etc.
Dat is niet waar hoor, ken mensen die hadden 2/3 maanden geleden voor het eerst contact opgenomen en volgende week is het intake gesprek al. Ook mijn moeder heeft écht geen jaar gewacht.
inowa schreef:ja want zelf zit ik al jaren niet lekker in mijn vel,veel vage klachten waar dan zogenaamd geen oorzaak van gevonden word maar zelden word er bloed geprikt bij mij..
ze hebben zo,n simpel setje die dan je ijzergehalte meet,krijg dan te horen van ja je ijzergehalte is wat te laag maar dat maakt niet zoveel uit en vervolgens sturen ze mij naar huis met het advies veel groene groentes te eten en appelsap te drinken..of appelstroop.
sanne83 schreef:Ik prik ook volledig op gevoel en ik zou zeker niet te snel af bouwen.
Ik prik nu een half jaar en zit nu op gemiddeld 1 x per 11 dagen. Soms langer, soms minder lang (bij veel stress, ziekte etc).
Je kan best langer ertussen doen, maar ik merk gewoon dat het effect dan al afneemt. Ik heb eindelijk m'n energie weer terug en ik spuit net zo vaak om die energie te houdenIk ga niet meer voor half werk