Bokkers met eetstoornissen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MyLittleLove

Re: Bokkers met eetstoornissen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-13 20:23

Mijn weegschaal is afgepakt :P Zit op normaal gewicht nu :j

Neptunus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 22:12

vandaag met mijn begeleiding erover gesproken om mij misschien aan te gaan melden bij een eetstoorniskliniek.
ik val namelijk van het een in het ander .... ik vind het wel eng.
zo ook morgen dan ga ik op intake bij de sportschool.
je word gewogen en vetpercentage word gemeten...slik.
ik weeg mij thuis meerdere keren per dag, wel als er niemand in de buurt is.
snachts is ook ooit de drang om te meten en wegen zo aanwezig dat ik het niet tegen kan houden.

JasmijnJoyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 08:23

Ja, ik denk dat als mensen weegschalen hebben ze hun zichzelf gewoon vaker dan nodig is wegen. Ik ook. Wanneer ik de kans blijf. Alleen blijf ik de hele dag op hetzelfde gewicht.

Maar succes bij de sprotschool!

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 10:23

Meiden gooi aub die weegschaal de deur uit (of haal de batterijen eruit) en begin eerst eens met genieten van het leven!!
Als het wel of niet goed gaat merk je ook wel aan je kleding.
Dit advies werd mij ook gegeven bij de eetstoornissenkliniek, en heeft mij echt geholpen. Ik heb 2 jaar zonder weegschaal gedaan.

Even wat tips die ik heb gebruikt om met BED om te gaan.

-als eerste hebben we een slot op de kast in de schuur gedaan en ging daar al het eetbuienvoer in, pinpassen, contant geld en chipknip inleveren, heel kinderachtig maar het hielp mij wel. Later werd dit steeds soepeler en kreeg ik wat meer vrijheid hierin, soms ging dat ook nog wel eens mis hoor! Keulen en Aken zijn ook niet in een dag gebouwt.

-Mijn man ging mijn brood smeren en legde snoepjes/koekjes voor mij neer voor die dag (let er echt op dat je niet al het lekkere eten uit je leven ban!!, want dan moet je wel een ijzersterke wilskracht hebben.

-als ik wat lekkers ging eten moest ik perse bewust van dat eten genieten (lees: geen hap slik weg, en op naar het volgende snoepje). Zo was mijn eetbuivoer voornamelijk boterkoek. En toen ik het echt bewust ging eten kwam ik erachter dat ik het niet eens zo lekker vond.

- Ga bij jezelf na of je echt honger hebt of trek voordat je iets gaat eten.

- vertel je verhaal! geloof het of niet maar het kan echt opluchten (oke de eerste keer vond ik ook echt heel eng.
Neem iemand in vertrouwen en vertel hem/haar alles over de eetstoornis. Bij mij was het mijn man, als ik weer eens een reep chocolade verstopt had, wachtte ik tot hij thuis was en vertelde ik hem wat ik gedaan had om vervolgens samen die chocolade reep gewoon in de snoepkast te leggen, of om hem in stukken te slaan en weg te gooien. Het hielp mij ook dat als ik eten had gekocht om dit echt te vermorzelen en even mijn agressie erop bot te vieren om het daarna weg te gooien, en niet op te eten!
Ik kwam erachter dat ik het belangrijker vond om dat vetrijke voer weg te gooien, het was wel zonde van het geld, maar om het maar zonde van het geld te vinden was minder belangrijk dan het slechte voer in mijzelf te proppen en mijzelf er daarna slecht van te voelen.

-veel praten met lotgenoten, dat heeft mij ook heel goed gedaan. zelfs nu bijna 2 jaar na het einde van de eetstoornis club heb ik nog steeds contact met de clubgenoten van toen, iedere 2 maanden komen we bijeen. Heel gezellig.

Een laatste tip! Ga proberen te voelen wanneer je vol zit (ook al is je bord nog niet leeg! Schaam je niet en gooi het overige eten gewoon weg!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!)
Hier ben ik nu mee bezig, zo ging vorige week in een restaurant een stuk pizza mee terug omdat het gewoon te veel voor me was. Vroeger zou ik dat er nog wel ingepropt hebben.. Ook al gaat het maar om 1 aardappel of 5 doperwten, vol = vol!!!

En verder haal ik nog even de hoofdregel die ik ingestampt kreeg bij de eetstoornissen kliniek aan...
RUST, REINHEID, REGELMAAT!!!!

Sunshine80

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 10:36

yvje bedankt voor je tips!!! Ik ga eens hiermee aan de slag!

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 11:28

Fijn dat ik je kan ondersteunen met tips Sunshine!
Hoop echt dat je er wat mee kan.
Weet wel dat ik sinds mijn kinderjaren al een eetstoornis heb ontwikkeld zo vanaf mijn 6e-7e levensjaar, 2-3 jaar geleden besloot er echt iets tegen te doen en nu nog steeds niet 100% ervanaf (ben inmiddels 26).
Het duurt echt heel lang!
Zolang je zelf maar in een positieve flow zit en jezelf goed voel...dan is dealen met die eetstoornis stukken makkelijker en denk je er ook niet continu over na.

Dus doe dingen die je leuk vind en zorg er eerst eens voor dat je jezelf echt goed voel.
Bij mij was dat door mezelf leuk te kleden/make-upje...nageltjes lakken..vriendelijk tegen andere mensen te doen (ja ik was echt een bitch af en toe).
Ik merkte doordat ik dit deed mezelf een aantrekkelijke vrouw begon te voelen in plaats van dat ik mezelf zag als een walvis als ik naar mezelf keek op een foto.
Echt ik kan nu zeggen dat ik mezelf aantrekkelijk vindt, nog langerna niet op een goed gewicht (nu rond de 110 kilo, ter info..maar dat komt wel). Doordat ik mezelf aantrekkelijk vindt zit ik ook lekkerder in mijn vel...doordat ik lekkerder in mijn vel zit is die eetstoornis ook beetje bijzaak geworden.
En man wat geeft dat een rust!!!!

Sunshine; mijn pb box staat open voor als je even een luisterend oor wil..tips of ergens over wil praten.
Geldt voor de rest ook hoor!!

Neptunus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 11:48

yvje heel erg bedankt voor je tips .

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 19:01

Goede tips, Yvje!

JasmijnJoyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 19:06

Het zijn echt handige tips! Ik heb vandaag ook al veel minder gesnoept, en echt nog maar 1 slokje cola op. EN ik heb een ware colaverslaving. Net drugs kan niet zonder. I ontbijt EN lunch nu weer :) EN dat helpt heel veel.
Gelukkig heb ik geen "echte" eetstoornis.En emt het schema wat ik heb gemaakt, ga ik dat ook nooit krijgen. Met dat avond eten word moeilijk. En met dat eten klaarleggen. MIjn familie steunt mij niet echt in het afval proces. En dus ook niet in het "maak mij gelukkiger"proces.Want in een slanker lichaam, voel ik me fijner.Dus als ik eten heb, moet ik dit ook opeten. EN lunchpakketjes klaarleggen, zal ik ook echt zelf moeten doen. Wat dan opzich nog lastig word als 13 jarige. De snoepkast staat non stop open, en ik kan drinken en eten wat ik wil. Gewoon 0,0 steun. Alleen mijn vriendin helpt me.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 23:52

Een eetstoornis wordt niet bepaald door hoeveel je eet, hoor. ;) Met elk willekeurig eetschema kan je enorm eetgestoord zijn, vergis je daar niet in. Van niets eten tot enorme vreetbuien tot alles er tussenin. Ik zou je een eetschema kunnen laten zien waarvan jij waarschijnlijk zegt 'oh, dat is gezond, ziet er netjes uit!', en dat komt van iemand die héél ernstig eetgestoord is.

En als jij denkt dat je van één kilo teveel een buikje krijgt vraag ik me toch een beetje af of je heus helemaal geen eetprobleem hebt, eigenlijk. Gezond is zo'n gedachte in ieder geval niet.

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 08:35

Inderdaad, ik heb bij de eetstoorniskliniek ook eetschemas moeten maken. Nou daar zou je nooit uithalen dat ik een eetstoornis heb. Het gaat meer om een gestoorde gedachten bij eten. Een meid je bent 13! Ik weet niet hoeveel je weegt en hoe je bmi is (ook al is dat ook maar een getalletje), maar wees blij met jezelf en ga genieten van het leven.
Inderdaad is regelmaat goed, dus ontbijt, lunch en avondeten. .. en joh van 1 glas cola per dag, who cares!

JasmijnJoyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 09:50

Dankjullie. Jullie helpen me echt! :)
Nee, ik ben heus wel gezond. Misschien zit het tussen mijn oren? Net zo als bij mensen met anorexia :')

Maar mijn schema helpt me wel beter. Omdat ik nu dus gewoon weet wat ik moet eten. Al heb ik het zelf gemaakt. En het is niet die éne kilo. Ik wil er liever meer af. En ik weet dat ik 13 ben. En daar eigenlijk helemaal niet over hoef te nadenken. Maar de jeugd is veranderd :+ Als ik op school zit, dan voel ik me dik. En mensen uit mijn klas ( jongens en meiden, en de jongen waar ik op ben) willen dan met me gaan zwemmen. Maar dat durf ik eigenlijk niet.
En mijn gedachte zijn misschien niet gezond. En ik heb inderdaad afentoe vreetbuien. Maar ik weet niet wat er ik tegen moet doen.

Mijn moeder weet dit niet, ik heb meer problemen in mezelf als dat zei weet. Ik uit niet zo graag dingen.Ik ben liever altijd vrolijk. En anders voel ik me best wel een aansteller etc.

Pam87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 12:18

Het gewicht wat eraf moet zal nooit voldoende zijn, geloof me ;)
Je moet je afvragen waarom wil ik zo graag afvallen? wat levert het me op?

Ontwijk je mischien iets op deze manier?
Het is zo zonde dat je niet mee gaat zwemmen enzo later ga je hier echt spijt van krijgen..
Kun je niet proberen je toch te dwingen dat soort dingen mee te gaan doen?

Eetbuieen is heel normaal als je zo streng bent voor jezelf.
Enige wat helpt is gewoon gaan eten waar je zin in hebt op dat moment.

Jammer dat je je moeder het niet durft te vertellen, niemand wil dat jij je vrolijk voordoet als je dat niet bent. Maar als jij een masker ophoudt kan ook niemand jou helpen hé want mensen kunnen niet in jou hoofd kijken.
Mischien het eens proberen te zeggen? hoeft niet meteen alles maar gewoon 1 dingetje? kijken hoe dat voelt?

JasmijnJoyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 12:21

Ja, mijn vriendin weet wel veel. Bijna alles.
Maar ik ben nooit zo. Ik houdt liever alles in me. Anders ben je zo'n aandachtstrekker. En ik ben met veel van dat soort meisjes opgegroeid. En ik blijf maar denken. Eigenlijk heb ik helemaal niets. EN stel ik me gewoon aan.
En ik houdt niet van aandacht.
Maar over dat gewicht heb e gelijk, ik heb ook nagedacht. Ik wil ene plat buikje. En als ik eet wat ik wil.Dan kom ik denk ik veel meer aan. Ik houd me nu aan mijn schema. En dat zwemmen weet ik echt niet. En wat ik zou moeten ontwijken weet ik niet, misschien ben ik wel heel erg onzeker over mezelf. Maar wil ik dat niet etc.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 12:26

In je profiel zie ik helemaal geen dik meisje. Je zegt dat je normaal 50 weegt, maar nu schrijf je ook dat je liever minder zou wegen, dus minder dan wat je lichaam 'wil' wegen. Je hebt eetbuien, je realiseert je dat je gedachtes wellicht niet helemaal gezond zijn. En tussen de regels door lees ik ook nog een laag zelfvertrouwen/anderen willen plezieren/bang zijn voor kritiek. En je zit in dit topic.

Dat alles doet mij toch vermoeden dat je zelf ook best weet dat 't niet helemaal goed gaat, of dat je bang bent een eetstoornis te ontwikkelen. Hoeveel eet je nu ongeveer op een dag?

Oh, en de jeugd is niet per sé veranderd hoor - ik ben elf jaar ouder dan jij en had een eetprobleem vanaf mijn 10e.

Pam87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 12:38

JasmijnJoy schreef:
Ja, mijn vriendin weet wel veel. Bijna alles.
Maar ik ben nooit zo. Ik houdt liever alles in me. Anders ben je zo'n aandachtstrekker. En ik ben met veel van dat soort meisjes opgegroeid. En ik blijf maar denken. Eigenlijk heb ik helemaal niets. EN stel ik me gewoon aan.
En ik houdt niet van aandacht.
Maar over dat gewicht heb e gelijk, ik heb ook nagedacht. Ik wil ene plat buikje. En als ik eet wat ik wil.Dan kom ik denk ik veel meer aan. Ik houd me nu aan mijn schema. En dat zwemmen weet ik echt niet. En wat ik zou moeten ontwijken weet ik niet, misschien ben ik wel heel erg onzeker over mezelf. Maar wil ik dat niet etc.

Mischien zit daar een 'denkfout' ?
Je bent echt niet meteen een aandachtstrekker als je over je problemen/gevoel praat, dat kan prima op een normale manier.
En elk mens heeft aandacht nodig hoor daar is niks geks aan.

Mischien ben je wel bang dat iemand dichtbij komt? bedoel bij je gevoel/echte ik ( gok maar wat hoor)
Het is wel veilig mensen op afstand te houden door te doen alsof.

Ik denk niet dat je je aanstelt hoor.

Waarom hou je niet van aandacht ?

JasmijnJoyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 12:56

Ik weet het niet meer. Ik houdt niet van aandacht inde vorm als complimentjes etc. Ik weet niet waarom.
Ik weeg inderaad 50 en ik realiseer me dat dit misschien niet goed is. Maar ik wil wel weer plat zijn.
Hoeveel ik eet is heel verschillend. NU eet ik 2 boterhammen in de ochtend, in de middag 2 en in de avond verschillend. Dit komt nu door mijn schema. Eerst was het 2 in de ochtend. 's middags crackers, na school dus ook wat snoepen. En in de avond lekker veel eten.
Ik ben niet bang vor een eetstoornis. Maar de aandacht etc. En ik weet ook niet waarom ik me dan vind aanstellen.
Lastig. Ik kan mezelf niet omschrijven.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 10:54

Ik herken je gevoel wel hoor, Jasmijn! Je wil eigenlijk niet dat er iets mis met je is, omdat je bang bent dat andere mensen je dan raar aan zullen kijken. Opzich hoef je daar niet bang voor te zijn. Bij mij weet bijna niemand dat ik een eetstoornis heb, en dat wil ik graag zo houden. Het is mijn probleem, niet dat van een ander. De enige die zich ermee hoeft te bemoeien, dat ben ik. En natuurlijk vind ik het fijn dat bijvoorbeeld mijn vriend me steunt, maar ik zou het niet tof vinden als de rest van mijn omgeving me of zielig vindt, of ineens als een gestoorde ziet.

Hoe gaat het overigens met jullie, dames? Verbeteringen, terugvallen?
Ikzelf weet het momenteel eventjes niet. Ik wil best eten, maar mijn lichaam protesteert echt. Elke hap die ik neem wil ik er bijna gelijk weer uitgooien, gewoon omdat ik er zo misselijk van word... Heb het afgelopen weekend ook friet gehad (was op dat moment niet veel anders te krijgen,) en daar voel ik me zo ontzettend vies van. Alsof ik het nog voel zitten. Ik weet nu ook niet wat ik moet doen: wel eten of niet eten; Het voelt allebei even slecht.
Gelukkig zijn er ook lichtpuntjes. Ben naar mijn HA geweest, en heb de verwijsbrief voor een psycholoog/behandelcentrum inmiddels klaar liggen. Wil me dan ook graag aanmelden bij Human Concern. Ik schrok wel een beetje van 1500 euro eigen kosten; die kan ik als student niet zo makkelijk ophoesten. Daarnaast moet ik het dan toch echt eerst aan mijn ouders vertellen, en dat wordt een hele zware... Onze band is al niet zo goed, en ik denk dat het vanaf nu alleen maar slechter wordt. Ben ontzettend bang voor wat er komen gaat, maar toch ontzettend blij dat ik nu in ieder geval de mogelijkheid heb om voor behandeling te kiezen. Hopelijk levert het wat op :)

JasmijnJoyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 10:58

@ xSwanHeart,
ja precies dat ja! En ik wil het zelf ook niet. En er is niks officieel gezegd etc.

Wat een nare situatie. ik zou wel eten. Maar niet in grote hoeveelheden. Leg klaar wat je gaat eten in de ochtend, middag en haal iets niet te groot voor in de avond.Dat is inderdaad geen klein bedrag. Maar als het helpt, zou ik toch even gaan sparen :) En dat probleem met je ouders. Here the same --" Maar bij jou is het serieus. Dus neem er gewoon de tijd voor, en ga rond de tafel zitten.En leg het makkelijk en rustig uit. Ik duim voor je! :)

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 11:14

Maak je niet druk om wat er officieel gezegd is. Daar gaat het helemaal niet om! Jij hebt problemen met eten, en wel in zoverre, dat het je dagelijks leven beinvloedt. Je hebt een probleem; wees vooral niet bang om dat te erkennen! Het heeft mij ontzettend veel rust gegeven. Je mag het heus serieus nemen, hoor, ook als je nog niet klaar bent om hulp te zoeken. (En ik weet hoe moeilijk dat is. Stiekem wil je die eetstoornis helemaal niet kwijt. Het biedt je rust, veiligheid, iets om je aan vast te houden. Maar probeer dat meisje te vinden dat je voor je stoornis was. Probeer weer even dat geluk te ervaren. Dan weet je toch dat je dit niet wilt? Je wil toch vrij zijn? Doen waar je zelf zin in hebt? Waarom laat je je dat afpakken? Waarom ontneem je jezelf je geluk, door je dingen te ontzeggen die je nodig hebt, om lang en gelukkig te kunnen leven? Echt, besef je dat je dit niet wil!)

Qua eten ga ik het idd rustig aan doen. Vooralsnog steigert mijn maag al bij een kop thee, dus ik denk dat ik het daar voorlopig even bij laat. Maar vooral vanavond zal ik er toch echt aan moeten geloven, aangezien ik (min of meer) samenwoon met mijn vriend. Kan hem natuurlijk geen leeg bord voorzetten 8)7

Ik kom amper nog bij mijn ouders (eens in de twee maanden is veel), dus 'even' rond de tafel zitten wordt moeilijk. Ze wonen aan de andere kant van het land, en als ik dan naar ze toe ga, wil ik het eigenlijk niet verpesten. Ik wil dan gewoon dat het leuk en gezellig is. Vind het dus ontzettend moeilijk om een geschikt moment te vinden. Sowieso ben ik de eerstkomende 3 weken niet in de gelegenheid om naar ze af te reizen, dus ik moet het allemaal nog even zien... Wil daar ook niet gaan staan bedelen voor geld; ze hebben me de afgelopen jaren genoeg gegeven, en ik wil eigenlijk niets meer van ze ontvangen. Zoals ik eerder al aangaf is onze band niet heel goed, en ik wil niet meer van hen afhankelijk zijn. Nu blijf ik dat sowieso mijn hele studieperiode, maar het zou fijn zijn als ik daarna direct zo los mogelijk ben.

JasmijnJoyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 11:19

Dankje :)

En dat snap ik wel. Maar even realistisch. Je moet waarschijnlijk lang sparen om dat te kunnen doen. En juist omdat jullie band niet super is. Kan je ze toch e en keer opbellen en uitleggen wat er gaande is. Je hoeft niet gelijk geld te vragen. Maar waarschijnlijk willen ze heus wel wat bij betalen voor hun dochter. En als ze dat niet willen prima. Je hebt het ze verteld. En hun willen vast ook wel weten wat er met hun dochter aan de hand is. Als jij daar komt en bijna niks eet. Ik zou ze een keer opbellen en het uitleggen. ;)

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 13:16

Oh, ik twijfel er niet aan dat ze het zo zullen betalen. Maar dat wil ik niet. Misschien is dat lastig om te begrijpen, aangezien jij nog thuis woont, maar ik heb het helemaal gehad met mijn ouders, en ik wil absoluut niet meer van ze afhankelijk zijn. Ik wil aan mijn eigen leven beginnen, en in dat leven hebben zij geen grote rol.

Bah, ik was gister echt goed ziek. Had echt enorme buikkrampen, ik kon eigenlijk alleen maar een beetje verkrampt liggen. Zelfs als ik het gewild had, zat eten er echt niet in. Heb dit weekend best veel vette troep gegeten, dus misschien komt het daardoor... (Is mijn lichaam niet meer zo heel erg gewend, en het was ook echt heel erg vet... Had op een gegeven moment pasta, waar minstens een kwart liter olijfolie bij zat. Lang leve festivaleten!) Gelukkig gaat het vandaag wel ietsje beter :) Kan in ieder geval weer normaal rechtop zitten, haha.

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 15:00

Misschien een stomme vraag, maar moet dat bedrag in 1x betaald worden?
In mijn tijd was het sowieso nog een particuliere instelling dus ik kreeg elke maand een dikke rekening. Maar goed, ik ben blij dat ik het gedaan heb!

nestle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 17:11

Pfff ik snap me lichaam momenteel echt niet...
Ik eet me eetlijst en zelfs meer maar toch blijf ik afvallen -O-
Ik word er echt een beetje gefrustreerd van , doe ik zo me best gaat me lichaam opeens stoer doen ?

Meer mensen dit gehad?

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 19:44

Ja, had ik ook na een tijdje. Had echt meer nodig dan m'n eetlijst. Vond ik heel moeilijk, maar uiteindelijk wel blij dat ik m'n eetlijst ben gaan uitbreiden. Ik kreeg minder eetgestoorde gedachten.