Vriend zakt opeens weg. Epilepsie? Iets anders? Update3 P13

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 17:43

En zou een mooi excuus zijn om hem gezond te laten eten :=

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 18:15

Cayenne schreef:
Ja, maar dat is alweer bijna een jaar geleden en een momentopname.
Na een snoepje voelde hij zich beter, Vandaar dat hij aan een hypo denkt.

Ik had het al eerder geopperd, had je dat aan je vriend doorgegeven? Lijkt mij geen rare conclusie hoor, een hypo. :)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 18:15

Muhahahahaha }> Ach, er zijn zat diabeten die dan gewoon hun dosis insuline verhogen hoor :')

BigOne

Re: Vriend zakt opeens weg. Epilepsie? Iets anders? Update P4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 18:21

Had al eerder je topic gelezen maar nu is er een vriend van ons die exact dezelfde symptomen heeft gehad. Bij hem waren ze ook bang voor ernstige zaken maar het bleek iets met zijn evenwichtssysteem te maken te hebben. Hij viel ook zomaar weg, voelde het soms ook wel aankomen en mocht ook geen auto meer rijden. Had na zo'n aanval hoge bloeddruk en heel warm.Misschien iets om te onderzoeken?

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 19:32

Dacht dat je hypo's al had uitgesloten, zeker verkeerd gelezen. Mijn vader had hypo's, totale blackouts. Hij voelde ze wel aankomen vlak ervoor, maar als hij ze had was hij weg. Hij is heel vaak gevallen op dergelijke momenten en heeft zich vaak flink bezeerd.

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 19:38

Hmm, iemand die ik ken van mn vorige stage had ook aanvallen, ze had een ziekte maar ben de naam vergeten. Bij teveel stress lag ze gewoon ineens plat, boem, op de grond. Ogen wegdraaien en buiten bewustzijn raken en dan na enkele sec/minuten weer bijkomen. Ik zal nog even nadenken voor je hoe dat ook alweer heette..

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-13 07:17

@Phormicola, dat deed mijn opa ook inderdaad :=
Hij eet oa heel weinig tot helemaal geen fruit en ook geen bruin brood etc. Schijnt typisch iets voor mannen te zijn :+
Hij is vanochtend iig nuchter wezen bloedprikken (heeft dus niet gegeten). Wanneer je gevoelig bent voor hypo's of diabetes hebt, kunnen ze dat dan meteen in je bloed zien? Of moet je daar echt net een aanval voor gehad hebben?

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 07:19

Dat kunnen ze direct in je bloed zien!
Ben heel erg benieuwd!

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-13 07:19

Ah, ik dacht dat je het alleen kon zien wanneer je te laag zit.
Ik ben ook benieuwd!

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 07:21

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-13 07:47

Hij heeft meteen de uitslag gekregen en het was idd te hoog! 6.7 terwijl het onder de 5 moest zijn.
Nu is er gelijk bloed afgenomen en krijgt hij morgen nog een uitslag. Ik gok dat ze het dan al definitief weten?

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 08:06

Weet je toevallig waar ze op gaan checken??
Ontzettend hoog is deze waarde niet. Ben heel benieuwd wat er uit gaat komen!

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-13 08:11

Ik las op diabetesfonds.nl dat het wel de waardes zijn voor mogelijke beginnende diabetes.
Waar ze precies op gaan zoeken weet ik niet. Ik sprak hem net even kort via de telefoon omdat hij onderweg naar z'n werk is.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 08:16

Nouja, goed, dat is dan tenminste IETS. Hopelijk gaat het nu richting een oplossing hierdoor :)

Dat hij nog durft auto te rijden zeg... -O-

Ik snap dat je hem niet meteen die bewegingsvrijheid wilt ontnemen, maar als hij zichzelf en een ander doodrijdt dan vergeef je het jezelf toch nooit :=

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 08:17

Als het dan type 2 betreft (niet insuline afhankelijk), is het heel goed mogelijk dat het middels een dieet goed onder controle te houden is en anders eventueel met tabletten. Dat zou dan wel reuze mee vallen!! Sowieso zou het voor jullie gemoedrust heel fijn zijn als er tenminste iets bekend is!!

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 08:24

Cayenne schreef:
Waar ze precies op gaan zoeken weet ik niet. .

De waarde die hij bij het nuchter prikken had, is een momentopname. Bloed uit bijv vingertop kan een andere waarde geven dan uit een bloedvat. Het kan zomaar zijn dat de vingerprik vrij hoge waarde geeft maar bloedonderzoek goede waarde.
Ook kunnen ze tegenwoordig het gemiddelde van glucose van de afgelopen weken uit bloed halen. Beetje moeilijk uit te leggen hoe dat precies zit :o
Ze kunnen iig uit het bloed halen of er de afgelopen tijd regelmatig hoge pieke of dalen geweest zijn

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-13 08:28

Kentaro, het klinkt misschien heel fout, maar ergens 'hoop' ik dat het diabetes is. Dan weten we het tenminste en dan is er behandeling mogelijk. Die onzekerheid is echt heel vervelend!

Tieme, bedankt voor de info! Ik weet wel dat er verschillende types diabetes zijn (mijn opa had het ook) maar verder weet ik er heel weinig van!

Pmarena, ja, ik ben er ook niet blij mee, maar kan het aan de andere kant wel begrijpen. Daarom is het ook zo belangrijk dat we zsm weten wat het is, zodat er kan worden behandeld en we weten of hij met aanpassingen wel kan blijven autorijden of dat het het dan helemaal niet meer mag.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 08:39

Ik snap dat echt wel hoor!! Wel problemen en geen oorzaak is helemaal een ramp!
Heb zelf al 37 jaar diabetes en rijd alweer ongeveer 18 jaar auto (zonder schades :+ ) dus als het onder controle is, moet dat geen probleem zijn :D
Mócht het diabetes zijn, kun je je altijd aanmelden bij het diabetes topic en daar allerlei info/ervaringen inwinnen! ;)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 09:03

Ik heb niet alles gelezen,maar toen ik de OP las,het eerste wat in me op kwam was een Hypo.
Je vriend heeft n.l. erg veel dezelfde symptonen.Ik heb zelf het tegenover gestelde,een Hyper.
Veel succes!
Maar je kan toch ook Hypo's en Hyper's hebben zonder dat je Diabete's hebt? of heb ik dat verkeerd gelezen?

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 09:05

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 09:46

Ik zit altijd in de war met Hypo's en Hyper's,maar ik heb dus ook Hypo's en geen Hyper's.
Mijn laagste bloedsuiker gemeten was 2,4.Ik voel een hypo altijd aankomen,mijn buik/maag geeft een raar gevoel,dan weet ik al dat ik suiker moet nemen.Vroeger wist ik niet dat ik hypo's had en viel ook altijd flauw,omdat ik dus niet wist dat ik wat zoets moest eten.
Ik heb het nu goed onder controle.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-13 11:03

Bij mijn vriend was de toegestane waarde (tot 5?) juist hoger. Was het dan een hyper? :o?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 11:24

Ja dan was het dan een Hyper. Bij een Hyper is je suikerspiegel juist te hoog.
Bij een Hypo is die te laag.
Laatst bijgewerkt door gohya op 03-04-13 11:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Crealief

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 11:25

De normaalwaarde van de glucose hangt af van het moment van prikken.
Nuchter moet de waarde onder de 7.0 zijn. De rest van de dag onder de 10.0
Dan heb je nog de lange termijnsuiker (hba1c): <47 (ongeacht het moment van prikken). De eenheid van het hba1c is recent veranderd, vroeger was de normaalwaarden onder de 7.
Een Hyper geeft vaak andere klachten. En 6.7 is niet een waarde waarbij je veel klachten zou verwachten. Boven de 11 misschien..

Verder kan je het lichaam ook insuline aanmaken zonder dat dat de bedoeling is. Soort tegenovergestelde van suikerziekte en daarbij krijg je dus juist lage suiker. Omdat aan te tonen moet je een keer een glucose laten bepalen binnen een half uur na een aanval zonder dat je dan iets gegeten of gedronken hebt. (dat is dus nog niet zo eenvoudig). Daarbij is het dan ook nog het beste om dit in het ziekenhuis (of prikpost) te laten bepalen en dus niet met een eenvoudige glucosemeter omdat die veel minder betrouwbaar zijn.
Andere symptomen die daarbij passen zijn: gewichtstoename, veel tussendoro snacks en dus verbetering na het eten. Een andere tip is, als de huisarts hierop wil controleren dat als je vriend zo'n aanval heeft en het dus lukt om bloed te laten prikken, dan ook meteen een buisje extra af te laten nemen voor het bepalen van de insuline. Als de suiker dan echt laag is, kunnen ze het nabepalen, anders moet het hele riedeltje overnieuw.

Succes met alles!

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 19:43

Niet nuchter moet je bloedsuiker tussen de 4 en 7 zijn. Nuchter is 6.7 zeker aan de hoge kant.