Ervaringen met een gipskorset met pijp?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_Chendo_

Re: Ervaringen met een gipskorset met pijp?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-13 23:36

Bedankt allemaal!

Beetje stijf en tegelijkertijd heel los. Vreemd voelt het. Maar ga zo lekker slapen en verwacht het beter morgen. Ben dan nog vrij morgen, daarna weer werken.

Kiki: nee lijkt mij ook niet! Ik heb wel last van uitstralingsklachten maar nog licht.
En volgens de mri hebben mijn zenuwen nog wel ruimte dus het is op het moment nog geen noodzaak.

Ikdeliefste: klopt. Doordat het de pijn niet heeft verminderd is hij bang dat de operatie op het moment geen baat gaat hebben voor mij.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 07:57

Ik denk dat daar het verschil zit omdat ik best wel last had van uitval/uitstralings verschijnselen.
Ik zakte met enige regelmaat door mijn linkerbeen, ik voelde bv ook niet dat ik moest plassen. Waardoor ik dus veel te weinig naar het toilet ging. Het gebeurde met enige regelmaat dat ik 'smorgens om 7 uur bij het opstaan was geweest en dan 'savonds last kreeg van m'n buik, maar dat was het alweer 20.00 geweest.
Ik moest mezelf echt dwingen om op vaste momenten te gaan.

Het door m'n been heen zakken is na de operatie over gegaan. Maar sindsdien wel een koudere linkervoet.
Maar voor de pijn in m'n rug heeft het niet veel geholpen.

Ondertussen zit alles goed vast gegroeid en mag ik wel veel meer dingen weer die ik eerder niet meer mocht.
Ik mag weer paardrijden al gaat dit de ene keer wel en de andere keer niet.

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-13 09:02

Ja dat is al een stuk heftiger, komt natuurlijk door het draaien ook!
Ik heb wel dat ik eens wakker word met een doof been. Soms op een slechte dag klap ik er ook wel eens doorheen en doof gevoel in mijn liezen. Maar het trekt ook weer weg dus is niet constant.

Mijn tussenwervelschijf is eigenlijk ook niks meer.

Dus bij mij is het nu eigenlijk ook wachten tot ik zo ver ben als jou ;). Dan heeft het een betere reden om te opereren, gezien het feit dat het voor de pijn in mijn rug waarschijnlijk niks gaat doen.

Sterker nog, ding is een dag af en normaal (ook zonder korset) kan ik amper mijn bed uit. maar voel me nu heerlijk. Zal straks wel weer veranderen :P.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 10:00

Het wegdraaien is eigenlijk gekomen omdat ik achteraf gezien te lang gewacht had. Maar goed ik vond het toen niet erg genoeg en had 2 kleine kinderen rondlopen. Achteraf gezien dom, maar ach je neemt wel eens minder goede beslissingen in je leven haha.
Maar wacht niet tot het zover komt hoor! Want hierdoor hebben ze het niet helemaal in de juiste lijn terug kunnen zetten omdat er dan veel te veel druk/spanning op kwam te staan.

Ik slaap al jaren in een waterbed en dat is in mijn geval voor m'n rug super. Oke na de operatie kon ik er niet in liggen, maar na een tijd weer wel.
Nu merk ik wel dat wanneer ik 'savonds erg veel last heb, ik er de volgende morgen minder last van heb.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 10:15

Hoi allemaal,

sorry dat ik me de laatste tijd niet meer bij jullie gemeld heb. :o Ik had die hele periode succesvol uit mijn geheugen verband en door dit topic komen de herinneringen weer opzetten. Dat is niet plezierig, maar daar kunnen jullie natuurlijk ook niks aan doen. :(:)

Ik heb in elk geval wel meegelezen en meegeleefd.
Chendo: mooi dat jij er van af bent! *\o/*

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-13 13:32

Kiki: mijn arts zei dat 70% van de eskimo's een afglijding hebben en gewoon dingen sjouwen etc en er is dan niks aan de hand.
Dus het hoeft toch niet erger te worden?
Kan natuurlijk altijd maar het schijnt dat het relatief veel voorkomt en mensen er meestal geen last van hebben. Nou wij dus wel ;) .

Heb vrijdag intake bij de revalidatie kliniek.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 19:26

Hahahah wat zei je tegen je arts, wij zijn geen eskimo's :=
Bij mij is het door de tijd heen wel erger geworden. Voor het gipscorset was het 35/40% en later 45/50%

En mij is toen al geadviseerd om niet meer al te zwaar te gaan tillen. Maar mocht ook absoluut geen paard mee rijden. Kijk het zou niet zomaar spontaan door glijden, want daar komt evengoed wel wat kracht bij kijken.

Soesita, ik heb jouw verhaal gemist denk ik.......maar het klinkt niet echt leuk zo te horen :(:)

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-13 20:20

Pffff is snel gegaan dan in 2 jaar!
2 jaar terug was het voor mij ongeveer hetzelfde beeld dus is redelijk stabiel gelukkig!

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 20:24

Ja klopt is toen best snel gegaan in ruim 2.5 jaar tijd. En dan heb ik me ook toch wel aan de regels gehouden. Dus ook echt geen paard meer gereden, niet zwaar tillen etc. Wel had ik een baan die niet super is voor rugklachten.

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-13 22:17

Ik hoop niet dat het zo snel bij mij gaat. :(

En hoe ging het met de zwangerschap? Ik vroeg aan de arts of dat kon zonder problemen. Hij zei dat het wel kon verslechteren, maar dat het niet hoeft.

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-13 07:56

Ikdeliefste schreef:
Oohhh ben stikjaloers op die douche :D
Maar ben blij voor je dat ie af is en dat je niet nog drie weken hoeft!
Durfde hij de operatie niet aan omdat het gips helemaal niet had geholpen?
Hoop dat je baat hebt bij de revalidatie in ieder geval en dat je gauw kunt starten.

Ik word vrijdag bevrijd, lekker voor het weekend gelukkig. :)

Ben je al los? Of is het pas aanstaande vrijdag? En wat gaat er gebeuren?

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 08:39

_Chendo_ schreef:
Ik hoop niet dat het zo snel bij mij gaat. :(

En hoe ging het met de zwangerschap? Ik vroeg aan de arts of dat kon zonder problemen. Hij zei dat het wel kon verslechteren, maar dat het niet hoeft.

Bij mij is het pas na m'n zwangerschappen naar boven gekomen, daarvoor nooit geen last gehad. Wel heeft het al wel gezeten, maar doordat ik al vanaf m'n 4e altijd had paard gereden hele goede en sterke rugspieren gehad.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 20:44

De zwangerschappen waren bij mij verre van gemakkelijk en sindsdien zijn de klachten wel verergerd. Al kan dat ook wel grotendeels samenhangen met mijn gewicht, dat sindsdien niet meer geworden is wat het voorheen geweest is. :o

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 21:05

De orthopeet vertelde wel dat het vaak aan het licht komt tijdens of na zwangerschappen.
Dit omdat vaak je spieren toch net ff wat minder worden en je lijf wat zwaarder....

De orthopeet zegt dat het bij mij naar alle waarschijnlijkheid aangeboren was, dit omdat er naast de losse haakjes geen losse fragmenten waren (uiteinde's waren ook glad ipv hoe is er normaal uitziet wanneer iets gebroken is).
Persoonlijk geef ik het grapje met het karten de schuld.
Daarvoor had ik namelijk nooit geen last. Maar door een onbeschofte niet tegen zijn verlies kunnende toemalig vriendje van een ex collega..... Hij kon met karten mij niet voorbij komen en heeft mij toen volgas van achteren geramd terwijl ik afremde voor een bocht. Hierdoor ben ik keihard rechtdoor geschoten de banden in. Waarna hij weer volop achterop knalde.
Op dat moment ging het wel en ik ben ook gewoon door gereden, maar een ronde later deed hij het weer (hij is toen van de baan gestuurd) en ik had een ei op m'n rug zitten.
En nadien is de ellende begonnen....

Ikdeliefste

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 23:45

Ja ben los gelukkig, heerlijk lang gedoucht! Weet nog niets, moet pas de 28e terug bij de arts. Weet alleen helaas wel dat het weer niet te houden is van de pijn dus heb er toch echt wel baat bij gehad. Heb goede hoop dat een operatie zinvol zal zijn..nog even afwachten..

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-13 22:51

ik ga nu ook erger stuk van de pijn hoor. Als je ineens los bent is dat toch even wennen voor je spieren.
Voelde mijn wervels over elkaar glijden en doet echt zeer om niks.
Ik begon al te twijfelen of het gipskorset niet meer had gedaan dan ik dacht, maar waarschijnlijk is het eerder zo dat het zo lang niks heeft gedaan dat mijn lichaam weer even moet wennen.

Succes de 28e. wat duurt dat lang voordat je iets hoort. Ik had de afspraken achter elkaar gepland op 1 dag.

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-13 22:53

@ kiki: Zo zegt elke arts iets anders...
Tsja wij willen toch aan kinderen beginnen. Waarschijnlijk volgend jaar.
Ik hoop alleen niet dat mijn rug dan helemaal verziekt is, want dan heeft het kindje niks meer aan mij.
Dat kan de bedoeling niet zijn...

Moeilijk allemaal :( In ieder geval goed mijn rug en buikspieren onderhouden, dan heb ik mijn natuurlijk korset.

Ikdeliefste

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 21:51

Nou ben vandaag teruggeweest, de operatie gaat door! Ben zo opgelucht, hopelijk kom ik dan toch nog ooit van de pijn af. Helaas is de wachttijd wel 8 to 9 maanden maar denk dat ik die wel doorkom. ;-)

Hoe is het met jou Chendo, al gestart met de revalidatie?

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 21:58

Welke methode doen ze tijdens de operatie?

Pin je alstublieft niet teveel vast dat je na de operatie de pijn kwijt bent! Want uiteindelijk maakt het bij mij geen enkel verschil.
Maar wel een lange wachttijd.

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-13 09:37

Zo lange wachttijd zeg! Spannend ook...

Revalidatie is nog niet begonnen. 9 april en 11 en 15 april word ik grondig getest daar.
Nu alleen nog oriëntatie gesprek en vragenlijst gehad.

Ikdeliefste

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 11:32

Gewoon via de achterkant met een sextant kleine gaatjes maken en stutjes tussen de wervels met eigen bot. Pin me er ook niet te veel op vast maar nu is het helemaal niets dus ben bereid het risico te nemen dat het wel beter kan worden. Hoop verloren, al verloren!

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-13 10:58

Hoi dames!
We zijn al weer een hele poos verder. Ik vron me af hoe het met jullie gaat.
Hier heeft het gipscorset niet geholpen. Ik ben daarna aan een intensief revalidatie traject begonnen.
Dit was 3 dagdelen per week gedurende 4 maanden.
De pijn is nog niet weg maar er is al een hele verbetering!
Ik sport nu 3 X per week om het allemaal bij te houden en te verstevigen en in januari staat er weer een controle gepland.

Al met al goede berichten vanaf hier.

Ikdeliefste ben je al geopereerd?

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 11:28

Bij mij hield toen het gipscorset ook helemaal niets. Ik kreeg eerder veel meer last.
Ik heb toen ook een hele tijd medische fitness gedaan onder begeleiding van de fysio. In het begin merkte ik wel verschil maar na een half jaartje stagneerde dat helaas.
Achteraf wel verklaarbaar geweest omdat de wervel die weg gleed naar links weg draaide, maar dat hoorde ik later pas.

Paardrijden doe ik wel maar zeker niet dagelijks! Nu heb ik gelukkig ook een paardje dat niet blij word als ze dagelijks onder het zadel moet. Ik kan haar rustig een paar dagen (van het voorjaar zelfs 2 mnd) stilzetten en daarna opstappen en wegrijden.

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-13 13:06

Ja Jeetje dat is ook echt erge pech hebben dat die wegdraaide.
:( dan kan je niet anders meer...

Fijn dat je met je paardje een goede match bent!

Ikdeliefste

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 19:38

Fijn om te horen Chendo dat je zo'n baat hebt bij de revalidatie.

Ben nog niet geopereerd, is uitgesteld omdat de neurochirug ziek is geworden. Zal helaas niet plaatsvinden voor januari/februari. Wachten duurt erg lang maar we houden de moed erin en hopen dat uiteindelijk het lange wachten de moeite waard is geweest...