hoe iemand met een ochtendhumeur wakker maken?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mear

Re: hoe iemand met een ochtendhumeur wakker maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 17:13

Ik had hem lekker het laten uitzoeken in zijn nest. De groeten... Volwassen kerel, mag ook wel wat verantwoording hebben tonen daarin.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 17:17

klopt, maar hij wordt gewoon niet wakker van een wekkertje...gewoon niet. Hoe hard hoe irritant hoe wat dan ook. Heb hem meerdere keren genegeerd maar als ergens heen moet heb ik er enige moeite mee als hij alles mist...

Gemmeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 17:18

Maar Woogy,

Werkt hij niet?

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 17:20

M_i_R schreef:
Aangezien cortisol een stresshormoon is zou ik dan toch gaan voor de bak met water, loeiharde radio en keren. Wedden dat de stress toeslaat en dat ze binnen 2 tellen het zonnetje in huis zijn? :D

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
*stikt van het lachen*

nu ben ik ook wel hel erg energiek in de ochtend.
bij andere mensen word ik standaard om 6 uur-half 7 wakker.
dan ga ik maar ontbijt maken of een boek lezen (of een blokje om)
dat kan denk ik voor sommige mensen ook knap lastig zijn ;)

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 17:21

kennelijk werkt het eraf trekken van de dekens vrij aardig al dan niet voorafgegaan door de woorden Luie stinkzwam. Ik zou zeggen: maak daar stap 1 van, als hij hoe dan ook van plan is zijn ochtendhumeur op jou te botvieren hebben de voorgaande stappen kennelijk niet zoveel toegevoegde waarde. ;)

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 17:25

Afgekeurd op een zenuw inklemming in de heup waardoor hij constante pijn in rug en been heeft, geen werk dus eigenlijk.

Hoe goed werkt de wake-up light eigenlijk? Heb er weleens aan gedacht om er een te kopen voor mijn slaaphoofdje.

Als ik begin met dekens trekken voor een ritueel trekt hij domweg z'n dekens terug in z'n slaap...

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 17:27

Citaat:
Aldus Wikipedia:
Een ochtendhumeur is het humeur dat sommige mensen 's ochtends hebben, meestal vlak nadat men is opgestaan. Een ochtendhumeur is herkenbaar aan prikkelbaar gedrag en de behoefte om 's ochtends rust te hebben.

De oorzaak van een ochtendhumeur is te vroeg opstaan volgens de biologische klok. Een avondmens heeft veel eerder een ochtendhumeur dan een ochtendmens. Normaal gesproken stijgt het cortisolniveau 2 à 3 uur voordat iemand wakker wordt. Met een hoog cortisolniveau heeft een mens voldoende energie om de dag te beginnen. Bij avondmensen is dit niveau als bij vroeg opstaan nog laag, en ze hebben daarom 's ochtends weinig energie. Omdat men veelal naar het werk moet, moet men gelijk na het opstaan allerlei dingen doen terwijl het cortisolgehalte eigenlijk nog te laag is. Dit verklaart vaak het bijvoorbeeld chagrijnige gedrag van iemand met een ochtendhumeur.

Kijk, daar heb ik wat aan haha, kan ik mijn fam mee om de oren slingeren als ze zeuren over mijn ochtendhumeur haha.

Oftewel, hier nog zo'n zonnestraaltje in de ochtend. Ik ben echt nachtdier, en 's ochtends heb ik eerst 2 bakken koffie en 2 sigaretten nodig eer ik aanspreekbaar ben.

Vorig jaar voor het Rode kruis naar de Nijmeegse4daagse geweest.
Je slaapt dan met zijn allen(alleen vrouwen uiteraard) op het podium van de schouwburg. Omdat er 24 uur per dag mensen slapen, mag je zelf geen wekker zetten.
Daar is de wekservice voor.

1e ochtend. 4 uur op staan -O- . Mens begint aan mij te schudden, en zegt wakker worden meisje, ja ben je wakker meisje? Ja echt, kom je je bed uit?
Ik net wakker, niet wetende waar ik ben: Sodemieter op mens.
Later uiteraard mijn excuses gemaakt.

Maar ze wisten dus dat ik niet zo'n lief meisje ben in de ochtend.

Dus de volgende ochtend komt ze weer. Raakt mij heel zachtjes aan en zegt: wordt eens wakker, ik heb een cadeautje voor je het is heel leuk.
Nou ja, dan ben je natuurlijk meteen wakker.
Kreeg ik een beschuitje met een strikje erom :') heb hem nog steeds.
Humeur was ook eigenlijk direct goed.

En zo bedachten ze elke ochtend wat haha.

De dames van de wekservice doen het al jaren, en weten ook precies hoe met ochtendprinsesjes om te gaan haha.

Ik woon sinds een paar jaar bij mijn vader, en die is in de ochtend wel altijd vrolijk. Maar hij heeft het rap afgeleerd om vrolijk tegen mij te doen haha.
Als hij mij tegenwoordig wakker maakt, dan slingert hij de duur open JOH WAKKER WORDEN!. Smijt snel de deur dicht(vanwege vliegende voorwerpen) en gaat naar beneden koffie maken.

Ik ben trouwens wel altijd op tijd!!

Zwitsal

Liesje1611 schreef:
Inderdaad.. Vrolijke mensen. -O-

Toon geen emoties naar het persoon met een ochtenhumeur. Lach niet, grijns niet, klets niet, doe gewoon alsof deze persoon niet bestaat en ga lekker je eigen gang :')

dit is de beste aanpak denk ik :P
ik word bijna al chagrijnig als ik denk aan vroeg opstaan haha.
op mn stage (fysiotherapie, dus helaas vroeg beginnen) hadden ze ook al snel door dat ik geen ochtend mens was.
het "om 8 uur moet je hier zijn" (en dan begon mn begeleider zelfs al om 7 uur dus 8 uur was nog schappelijk haha), veranderde al snel in "kijk maar wanneer je hier bent". meestal kwam ik dan rond half 10/10 aankakken omdat ik vond dat ik t niet kon laten om nóg later te komen haha. maar dat werkte een stuk beter dan om 8 uur daar als een zombie staan en dan patienten moeten behandelen.

maar sochtends werkt bij mij ook t beste: eerst een half uur snoozen in bed, dan ben ik een beetje wakker. dan als een zombie kleren aantrekken, brood smeren en in mn tas gooien en dan t liefst nog een uur ofzo met t ov moeten zodat ik in de trein nog even kan slapen ^^.ik ontbijt dus ook nooit en douche altijd savonds.
verder ook t liefst niemand om me heen. en als er mensen om me heen zijn dan gewoon mond houden en je eigen ding doen.

het dekens trekken werkt ook niet bij mij, dan slaap ik wel verder zonder dekens. net als licht aan doen, interesseerd me niets haha

minikatje

hard wegrennen met de dekens....
en kerellief zeggen dat hij eerst kan douchen en dan met een stralend humeur beneden mag komen om zn koffie te op te drinken.

Mear

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 17:28

Kan je hem niet gewoon eens laten liggen? Gewoon heen gaan waar jij/jullie heen moest. Hij zal toch echt op eigen benen moeten staan. Je bent niet zijn moeder en ik zou er zelf flink sago van worden moest ik iedere ochtend zo'n ritueel moeten uitvoeren om iemand zijn bed uit te krijgen..

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 17:29

dat onderzoek ga ik dus nooit aan m'n vent laten zien...die soepkip zegt altijd al 'ik heb meer slaap nodig dan een ander' laat staan dat hij straks kan zeggen 'het is wetenschappelijk bewezen dat ik gewoon niet blij kan zijn 's morgens'...

Als ik hem elke dag laat liggen wordt hij pas rond 2 uur wakker...elke dag...en dan 's avonds tegen mij zeuren dat hij niets gedaan heeft de hele dag -O-

Mear

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 17:31

Woogy schreef:
dat onderzoek ga ik dus nooit aan m'n vent laten zien...die soepkip zegt altijd al 'ik heb meer slaap nodig dan een ander' laat staan dat hij straks kan zeggen 'het is wetenschappelijk bewezen dat ik gewoon niet blij kan zijn 's morgens'...

Als ik hem elke dag laat liggen wordt hij pas rond 2 uur wakker...elke dag...en dan 's avonds tegen mij zeuren dat hij niets gedaan heeft de hele dag -O-

Of wat ondernemen en zeuren dat je moe bent, prima. Of de halve dag op je nest liggen en je mond houden. Dan moet hij zelf actie ondernemen in mijn ogen of niet zo'n grote mond tegen jou opentrekken als je hem wakker maakt ;)

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 17:33

M_i_R schreef:
kennelijk werkt het eraf trekken van de dekens vrij aardig al dan niet voorafgegaan door de woorden Luie stinkzwam. Ik zou zeggen: maak daar stap 1 van, als hij hoe dan ook van plan is zijn ochtendhumeur op jou te botvieren hebben de voorgaande stappen kennelijk niet zoveel toegevoegde waarde. ;)

:D

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 17:38

Misschien moet ik ook m'n ballen laten indalen en hem gewoon in z'n eigen bed laten gaarkoken, maar ik heb daar ook wat moeite mee...Ga vanaf morgen gewoon een wekker voor hem zetten en dan heeft hij inderdaad zelf de keuze of hij eruit komt of niet. En de dagen dat hij eruit moet begin ik gewoon met dekens trekken en wegrennen ;)

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 17:43

Heel goed! Ik hoop echt voor je dat hij zelf de verantwoordelijkheid neemt. Je bent z'n moeder niet :+

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 18:00

Woogy schreef:
mijn vent heeft ook een mega ochtend humeur dit is ons standaard ochtend ritueel:
Ik maak hem wakker 'lieffie opstaan'
Ik maak hem vijf minuten later wakker 'Lieffie opstaan'
Ik maak hem vijf minuten later wakker 'Lieverd je moet nu echt op gaan staan'
Ik maak hem vijf minuten later wakker 'Lieverd...Toe nou
Ik maak hem vijf minuten later wakker 'Lieverd nu!'
Ik maak hem vijf minuten later wakker 'Lieverd tempo nou verdorie!'
Vriend begint soort van wakker te worden en sukkelt weer weg
Ik maak hem vijf minuten later wakker 'Nu opstaan ik ben je al een half uur aan het roepen'
Waarop vriendlief antwoord 'Je kan me ook nooit normaal wakker maken, je begint altijd gelijk te schreeuwen tegen me'
Ik maak hem vijf minuten later wakker >;) 'Lieverd ik word zo meteen boos hè'
Ik maak hem vijf minuten later wakker 'Nu op staan verdorie, luie stink zwam' En dan gooi ik meestal met een deur en trek ik de dekens van z'n lijf.
Zodra hij dan eenmaal wakker is kan ik beter geen boe of bah zeggen want alles is voor hem een reden om lelijk te doen dus meestal vanaf da punt hou ik het op korte gerichte vragen en antwoorden en verder negeer ik hem tot ongeveer 1-2 uur na het werkelijke opstaan...Elke dag is dit het ritueel, soms iets korter maar meestal even lang...Zelfs als het korter is heeft hij net zo'n stink humeur als wanneer ik hem tot twee uur in z'n bed laat liggen tot hij uit zichzelf op staat...Lastig voor mij als zijnde ochtend mens

wooooooooooow wat doe jij jezelf aan zeg.
Ik had na tweede keer al gezegd dikke doei, zoek het maar uit.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 18:28

moet ook altijd wel lachen als ik boos word op hem en hij schreeuwt 'je bent m'n moeder niet!'...dan antwoord ik meestal met 'nee gelukkig niet zeg' maar goed...meeste wat hij 's morgens zegt gebeurd nog in halve hele slaap roes.

Mear

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 19:13

Woogy schreef:
moet ook altijd wel lachen als ik boos word op hem en hij schreeuwt 'je bent m'n moeder niet!'...dan antwoord ik meestal met 'nee gelukkig niet zeg' maar goed...meeste wat hij 's morgens zegt gebeurd nog in halve hele slaap roes.

'Nee want dan had je een koude emmer water over je sodemieter gehad en had ik je aan je enkels je het bed uit getrokken := '

Toogfilosoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 20:41

Tuurlijk, avondmensen kunnen zichzelf best aanleren om vroeg naar bed te gaan en vroeg op te staan. Maar ochtendmensen snappen niet dat er een wezenlijk verschil zit tussen: meteen bij wakkerworden in staat zijn wiskundige raadsels en cryptogrammen op te lossen of minimaal twee uur nodig te hebben om vragen van het kaliber "weet jij waar mijn pen ligt" te kunnen beantwoorden.
Dat is iets dat je jezelf onmogelijk aan kunt leren, dat zit gewoon in je systeem en heeft derhalve niets met discipline te maken. Is ook nog eens wetenschappelijk bewezen. :) Mensen verschillen nu eenmaal fysiologisch van elkaar. Niets meer dan een feit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 20:50

Zelf eerder eruit en vast douchen. Maaktnietnuit hoe je haar dan wakkermaakt maar dan lopen jullie elkaar tenminste niet in de weg.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 21:34

Ik moet er toch wel omlachen hoor.
Eerlijk is eerlijk, je moet mij ook niet meteen aan me kop beginnen te zeuren maar echt chagerijnig ben ik niet. Kan ook wel gewoon vrolijk zijn.
Mijn vriend heeft ook niet echt last van een ochtend humeur. Wij zijn gewoon rustig allebei, niet te druk maar ook niet chagerijnig. Gewoon nieuws aan, beker drinken en ik een broodje. En dan worden we vanzelf wat spraakzamer.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 21:40

Ik kan ook een ochtend humeur hebben hoor... Maar als ik bij iemand anders ben dan ga ik diegene echt niet betrekken bij mijn slechte humeur of die persoon zich aan mij laten aanpassen terwijl ik daar kom slapen...

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 22:18

Lavien schreef:
Tuurlijk, avondmensen kunnen zichzelf best aanleren om vroeg naar bed te gaan en vroeg op te staan. Maar ochtendmensen snappen niet dat er een wezenlijk verschil zit tussen: meteen bij wakkerworden in staat zijn wiskundige raadsels en cryptogrammen op te lossen of minimaal twee uur nodig te hebben om vragen van het kaliber "weet jij waar mijn pen ligt" te kunnen beantwoorden.
Dat is iets dat je jezelf onmogelijk aan kunt leren, dat zit gewoon in je systeem en heeft derhalve niets met discipline te maken. Is ook nog eens wetenschappelijk bewezen. :) Mensen verschillen nu eenmaal fysiologisch van elkaar. Niets meer dan een feit.

een beetje sociaal naar elkaar doen is ook wel fijn.
mijn zusje woont halve weken bij mij, zij heeft een ochtendhumeur en ik ben een ochtendmens.
zorg gewoon dat de koffie klaar is en zij maakt dr ochtendritueeltje af. ochtendhumeur hebben is een ding, maar je kan ook gewoon een beetje rekening met elkaar houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 22:23

minikatje schreef:
Lavien schreef:

een beetje sociaal naar elkaar doen is ook wel fijn.
mijn zusje woont halve weken bij mij, zij heeft een ochtendhumeur en ik ben een ochtendmens.
zorg gewoon dat de koffie klaar is en zij maakt dr ochtendritueeltje af. ochtendhumeur hebben is een ding, maar je kan ook gewoon een beetje rekening met elkaar houden.

Wat een ochtendmens voor een avondmens is qua irritatie, is even sterk als de irritati van een avondmens tegenover een ochtendmens. We kiezen er écht niet voor om iedere ochtend chagerijnig het bed uit te komen, dat is voor jezelf ook niet prettig. Er wordt zeker rekening gehouden met de medemens, gezien het zwijgen. Als ik iedere ochtend precies tegen iedereen zou zeggen wat ik denk.... :')

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 22:27

precies wat ik zeg dus, een beetje rekening met elkaar houden.
maar om 3 uur snachts ben ik ook nog te spreken hoor ;) (operationele dienst, maar ben gewoon een vroege vogel)
ik erger mij ook niet aan avondmensen, leven en laten leven.
maar het excuus " het is wetenschappelijk bewezen....." wil nog niet zeggen dat je als een enorme donderwolk mensen kunt gaan afkatten. ;)