Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
M_i_R schreef:Aangezien cortisol een stresshormoon is zou ik dan toch gaan voor de bak met water, loeiharde radio en keren. Wedden dat de stress toeslaat en dat ze binnen 2 tellen het zonnetje in huis zijn?
Citaat:Aldus Wikipedia:
Een ochtendhumeur is het humeur dat sommige mensen 's ochtends hebben, meestal vlak nadat men is opgestaan. Een ochtendhumeur is herkenbaar aan prikkelbaar gedrag en de behoefte om 's ochtends rust te hebben.
De oorzaak van een ochtendhumeur is te vroeg opstaan volgens de biologische klok. Een avondmens heeft veel eerder een ochtendhumeur dan een ochtendmens. Normaal gesproken stijgt het cortisolniveau 2 à 3 uur voordat iemand wakker wordt. Met een hoog cortisolniveau heeft een mens voldoende energie om de dag te beginnen. Bij avondmensen is dit niveau als bij vroeg opstaan nog laag, en ze hebben daarom 's ochtends weinig energie. Omdat men veelal naar het werk moet, moet men gelijk na het opstaan allerlei dingen doen terwijl het cortisolgehalte eigenlijk nog te laag is. Dit verklaart vaak het bijvoorbeeld chagrijnige gedrag van iemand met een ochtendhumeur.
Liesje1611 schreef:Inderdaad.. Vrolijke mensen.![]()
Toon geen emoties naar het persoon met een ochtenhumeur. Lach niet, grijns niet, klets niet, doe gewoon alsof deze persoon niet bestaat en ga lekker je eigen gang
Woogy schreef:dat onderzoek ga ik dus nooit aan m'n vent laten zien...die soepkip zegt altijd al 'ik heb meer slaap nodig dan een ander' laat staan dat hij straks kan zeggen 'het is wetenschappelijk bewezen dat ik gewoon niet blij kan zijn 's morgens'...
Als ik hem elke dag laat liggen wordt hij pas rond 2 uur wakker...elke dag...en dan 's avonds tegen mij zeuren dat hij niets gedaan heeft de hele dag
M_i_R schreef:kennelijk werkt het eraf trekken van de dekens vrij aardig al dan niet voorafgegaan door de woorden Luie stinkzwam. Ik zou zeggen: maak daar stap 1 van, als hij hoe dan ook van plan is zijn ochtendhumeur op jou te botvieren hebben de voorgaande stappen kennelijk niet zoveel toegevoegde waarde.
Woogy schreef:mijn vent heeft ook een mega ochtend humeur dit is ons standaard ochtend ritueel:
Ik maak hem wakker 'lieffie opstaan'
Ik maak hem vijf minuten later wakker 'Lieffie opstaan'
Ik maak hem vijf minuten later wakker 'Lieverd je moet nu echt op gaan staan'
Ik maak hem vijf minuten later wakker 'Lieverd...Toe nou
Ik maak hem vijf minuten later wakker 'Lieverd nu!'
Ik maak hem vijf minuten later wakker 'Lieverd tempo nou verdorie!'
Vriend begint soort van wakker te worden en sukkelt weer weg
Ik maak hem vijf minuten later wakker 'Nu opstaan ik ben je al een half uur aan het roepen'
Waarop vriendlief antwoord 'Je kan me ook nooit normaal wakker maken, je begint altijd gelijk te schreeuwen tegen me'
Ik maak hem vijf minuten later wakker'Lieverd ik word zo meteen boos hè'
Ik maak hem vijf minuten later wakker 'Nu op staan verdorie, luie stink zwam' En dan gooi ik meestal met een deur en trek ik de dekens van z'n lijf.
Zodra hij dan eenmaal wakker is kan ik beter geen boe of bah zeggen want alles is voor hem een reden om lelijk te doen dus meestal vanaf da punt hou ik het op korte gerichte vragen en antwoorden en verder negeer ik hem tot ongeveer 1-2 uur na het werkelijke opstaan...Elke dag is dit het ritueel, soms iets korter maar meestal even lang...Zelfs als het korter is heeft hij net zo'n stink humeur als wanneer ik hem tot twee uur in z'n bed laat liggen tot hij uit zichzelf op staat...Lastig voor mij als zijnde ochtend mens
Woogy schreef:moet ook altijd wel lachen als ik boos word op hem en hij schreeuwt 'je bent m'n moeder niet!'...dan antwoord ik meestal met 'nee gelukkig niet zeg' maar goed...meeste wat hij 's morgens zegt gebeurd nog in halve hele slaap roes.
Lavien schreef:Tuurlijk, avondmensen kunnen zichzelf best aanleren om vroeg naar bed te gaan en vroeg op te staan. Maar ochtendmensen snappen niet dat er een wezenlijk verschil zit tussen: meteen bij wakkerworden in staat zijn wiskundige raadsels en cryptogrammen op te lossen of minimaal twee uur nodig te hebben om vragen van het kaliber "weet jij waar mijn pen ligt" te kunnen beantwoorden.
Dat is iets dat je jezelf onmogelijk aan kunt leren, dat zit gewoon in je systeem en heeft derhalve niets met discipline te maken. Is ook nog eens wetenschappelijk bewezen.Mensen verschillen nu eenmaal fysiologisch van elkaar. Niets meer dan een feit.
minikatje schreef:Lavien schreef:Tuurlijk, avondmensen kunnen zichzelf best aanleren om vroeg naar bed te gaan en vroeg op te staan. Maar ochtendmensen snappen niet dat er een wezenlijk verschil zit tussen: meteen bij wakkerworden in staat zijn wiskundige raadsels en cryptogrammen op te lossen of minimaal twee uur nodig te hebben om vragen van het kaliber "weet jij waar mijn pen ligt" te kunnen beantwoorden.
Dat is iets dat je jezelf onmogelijk aan kunt leren, dat zit gewoon in je systeem en heeft derhalve niets met discipline te maken. Is ook nog eens wetenschappelijk bewezen.Mensen verschillen nu eenmaal fysiologisch van elkaar. Niets meer dan een feit.
een beetje sociaal naar elkaar doen is ook wel fijn.
mijn zusje woont halve weken bij mij, zij heeft een ochtendhumeur en ik ben een ochtendmens.
zorg gewoon dat de koffie klaar is en zij maakt dr ochtendritueeltje af. ochtendhumeur hebben is een ding, maar je kan ook gewoon een beetje rekening met elkaar houden.