Ja ik ben te dik, so what?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 12:45

labyrinth schreef:
Omdat dat opvoeden heet, het beste voor je kind willen, niet het makkelijkste :)* Daarbij, er zijn ook regelingen voor vanuit de gemeente. En waar een wil is, is een weg. Mijn moeder had een regeling bij de voetbalclub voor mijn broertjes, omdat ze daar elk weekend super actief was.

En dáár moet je nou ook maar net de zin/tijd/gelegenheid voor hebben... ;)

Ik zou ook altijd een sport verkiezen boven een spelcomputer (klotedingen), maar sommige mensen nou eenmaal niet.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 12:52

Ninx schreef:
Lante schreef:
Wat heb jij er meer of minder om Ninx..?

De samenleving wordt flink op kosten gejaagd....

Maar belangrijker nog vind ik het feit dat iedereen in een gezond lijf oud moet kunnen worden.
Enstig overgewicht is gevaarlijk, en bovendien erfelijk belastend... waardoor kinderen ook weer te dik zijn.

Iemand met een gezond is gewicht is fitter, energieker.... dat gun ik iedereen....
Ik vind dat onze samenleving echter is ingericht op het vetmesten van mensen en dieren, en dat vind ik een kwalijke zaak.

Ik denk dat sporten de samenleving ook heel wat kost, net als roken en drinken en ....
Ik vind niet dat iemand het recht heeft mensen te vertellen wat ze wel of niet zouden moeten eten e.d.
Ik ken genoeg energieke mensen die iets zwaarder zijn, net als niet dikke mensen die geen fl*kker uitvoeren.
Dat zijn dan weer van die vooroordelen....

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 12:53

Ninx schreef:
eenitraM schreef:
Wat een verschikkelijke geplaatste opmerkingen van derden lees ik hier. Waar halen ze het lef vandaan :n

Welke opmerkingen?

Over wat de TS schreef, en wat anderen te horen hebben gekregen.

Máár wisten jullie dat dat er meer mensen die te dik zijn dan mensen té mager zijn (2X zo veel als het niet meer is.) (Zwaar)overgewicht en richting obesitas wordt enorm onderschat. Het is een wereldwijd probleem en niemand is er van bewust. Desondanks vind ik dat het een 'probleem' voor jezelf is en ik zou nooit een opmerkingen kunnen/durven/willen plaatsen naar een persoon toe.

Gekeken in de profielen van jullie vind ik jullie helemaal niet dik hoor. :D Geen idee waar derden die opmerkingen vandaan halen :n

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 12:54

Het valt mij ook tegen als ik bij mij in de straat naar buiten kijk. Ik zie/hoor maar weinig buitenspelende kinderen, zelfs nu in de vakantie.
Ik ben leerkracht in het basisonderwijs en krijg van kinderen wel eens te horen als ze over het weekend mogen vertellen, dat ze alleen maar spelletjes op de computer hebben gedaan of tv hebben gekeken. Zonde vind ik dat...
Ook tijdens de gymlessen merk ik dat de kinderen snel buiten adem zijn.
En inderdaad, veel sporten zijn voor veel gezinnen te duur helaas.

Even over ongezond dik: Als ik een leerling in de klas heb die naar mijn inziens echt te dik is, worden de ouders hier zeker op aangesproken! Helemaal niet leuk om te doen maar wel je plicht als leerkracht vind ik. Daarnaast worden de kinderen natuurlijk ook door de schoolarts in de gaten gehouden.
Maar de eindverantwoording blijft natuurlijk bij de ouders liggen....

Vorig jaar ben ik met een uitwisselingsproject naar een basisschool in Griekenland geweest, als je dan ziet hoeveel te dikke kinderen er op school zitten, dan valt het hier in Nederland nog heel erg mee. Niet dat ik daar iets goed mee wil praten.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Ja ik ben te dik, so what?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 12:55

Was daar een tijd geleden niet iets over op het nieuws? Ouders hadden een boete gekregen omdat hun kind ongezond dik was.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 12:56

corinne1981 schreef:
Het valt mij ook tegen als ik bij mij in de straat naar buiten kijk. Ik zie/hoor maar weinig buitenspelende kinderen, zelfs nu in de vakantie.Ik ben leerkracht in het basisonderwijs en krijg van kinderen wel eens te horen als ze over het weekend mogen vertellen, dat ze alleen maar spelletjes op de computer hebben gedaan of tv hebben gekeken. Zonde vind ik dat...

Even over ongezond dik: Als ik een leerling in de klas heb die naar mijn inziens echt te dik is, worden de ouders hier zeker op aangesproken! Helemaal niet leuk om te doen maar wel je plicht als leerkracht vind ik. Daarnaast worden de kinderen natuurlijk ook door de schoolarts in de gaten gehouden.

Vorig jaar ben ik met een uitwisselingsproject naar een basisschool in Griekenland geweest, als je dan ziet hoeveel te dikke kinderen er op school zitten, dan valt het hier in Nederland nog heel erg mee. Niet dat ik daar iets goed mee wil praten.

Vroegáááh , toen de kinderen nog buiten speelden.... :')

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 12:57

eenitraM schreef:
corinne1981 schreef:
Het valt mij ook tegen als ik bij mij in de straat naar buiten kijk. Ik zie/hoor maar weinig buitenspelende kinderen, zelfs nu in de vakantie.Ik ben leerkracht in het basisonderwijs en krijg van kinderen wel eens te horen als ze over het weekend mogen vertellen, dat ze alleen maar spelletjes op de computer hebben gedaan of tv hebben gekeken. Zonde vind ik dat...

Vroegáááh , toen de kinderen nog buiten speelden.... :')

Het is helaas wel zo, het komt niet door het verkeer wat drukker is geworden, in onze straat rijden nauwelijks auto's.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 13:00

corinne1981 schreef:
Het is helaas wel zo, het komt niet door het verkeer wat drukker is geworden, in onze straat rijden nauwelijks auto's.

Ik geloof je, en hoor het rondom mij ook (Zie het niet, woon in het buitengebied en zie vaak zat de buurkindjes rondom de sloot spelen)

Maar door de opkomt van nieuwbouwprojecten en het weghalen van speelmogelijkheden in de natuur, de opkomst van computer/beeldschermspelletjes/televisie/internet/speelgoed e.d. wordt het alleen maar minder en minder. Kinderen van vandaag zijn verwend. "Een bal? Pfff, wat moet ik met een bal, ga wel tv kijken", heb ik laatst gehoord! :oo

Maar ook het gemak van de ouders speelt mee. Een kind vermaakt zich uren voor de tv en de ouder heeft er geen omkijken naar. No offence heur, voor diegene die zich aangesproken voelen. :D
Laatst bijgewerkt door eenitraM op 04-01-13 13:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 13:00

@Eenitra: Ik ben niet meer veel te dik, heb alleen nog een buikje wat ik graag kwijt zou willen; ik vind mezelf verder wel heel mooi zo, ik ben sowieso niet heel slank gebouwd en heb best wel veel vrouwelijke vormen, maar moet wel wat op blijven letten wat ik eet. Ik ben wel veel dikker geweest hoor, na 6 maanden niet kunnen lopen, pfff...
Maar net wat Cayenne zegt; de vervelende dingen raken je meer dan 100 complimenten en ik vind gewoon niet dat een ander het recht heeft dat te doen.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 13:03

Ik vind het wel eens storend dat medicatie vaak wordt gebruikt als reden voor zwaar zijn. Natuurlijk zijn er medicijnen die je gewicht erg beïnvloeden, maar als je kijkt naar het percentage NL-ers dat te zwaar is, de toename in kopen van kant- en klaar-maaltijden, wat kinderen in hun lunchbox mee naar school krijgen, dan staat dat totaal niet in verhouding tot het aantal mensen dat zwaarder wordt door medicatie.
En ja, ik vind dat ik dat mag vinden.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 13:04

Sparky10 schreef:
volgende keer gewoon tegen zo een persoon melden ,dat je deze opmerking best kan waarderen maar die van iemand met vol verstand...

Bedoel je niet '' beter dan dat jij dat zegt dan iemand met zijn volle verstand''.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 13:05

Konstantine schreef:
Ninx schreef:
Iedereen, en de gehele maatschappij, is er veel meer bij gebaat een gezond gewicht te hebben en fit te zijn.
Dit is iets waar we allemaal iets aan moeten doen, maar waar in godsnaam beginnen?!

Sport goedkoper maken!
Ik ken zoveel kinderen die niet kunnen sporten omdat hun ouders het geld niet kunnen ophoesten...
Een tweedehands Xbox en wat spelletjes van Marktplaats halen is (relatief) stukken goedkoper en dat houdt het kind ook bezig, dus waarom krom gaan liggen voor sport?

Wij hebben in de straat ook een aantal gezinnen wonen die het ' financieel makkelijk hebben ' .
Maar die kinderen zijn alsnog veel buiten bezig.

Busjetrap , verstoppertje skieleren... de ouders zijn ook vrij sportief en dat scheelt ook.
Het is idd een kwestie van disipline en motivatie.. maar dat is wel heel lastig.
Ik ben echt een emo-eter zoals de dieetiste noemt en dan is het lastig disipline te houden.

Niet alleen zouden de sportverenigingen kosten omlaag kunnen, ook vind de voedsel prijzen slecht.
Het is gewoon zo dat een speklap of schouderkarbonade veel goedkoper zijn als een gezonder stuk vlees.

En ik zie toch veel om me heen dat de mensen moeten bezuinigen , en vaker dit soort goedkoper maar slechter voedsel eten.
Een vriendin van mij eet elke week schouderkarbonade en een keer 1 a 2 speklappen.
Groot gezin die het niet breed heeft.

Het hele leven wordt steeds duurder.. en dit zijn toch ook gevolgen

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 13:06

chevax schreef:
Ik vind het wel eens storend dat medicatie vaak wordt gebruikt als reden voor zwaar zijn. Natuurlijk zijn er medicijnen die je gewicht erg beïnvloeden, maar als je kijkt naar het percentage NL-ers dat te zwaar is, de toename in kopen van kant- en klaar-maaltijden, wat kinderen in hun lunchbox mee naar school krijgen, dan staat dat totaal niet in verhouding tot het aantal mensen dat zwaarder wordt door medicatie.
En ja, ik vind dat ik dat mag vinden.

Het is ook te bizar voor woorden dat je voor 3 euro een complete maaltijd uit de diepvries hebt, waar je voor eigen bereiden met vers voedsel 6 euro moet betalen. Idem voor een pizza. Voor 5 euro ben je klaar. Gebruik je verse ingredienten betaal je 10 euro. Het gemak van de auto speelt ook mee, voedsel is op elke straathoek te verkrijgen.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 13:07

Ja, dan kun je wel alles de schuld geven: medicijnen die je zwaar maken, gezond eten dat te duur is, etc.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 13:08

Laatst bijgewerkt door eenitraM op 04-01-13 13:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 13:09

Ik kreeg dergelijke opmerkingen regelmatig naar mijn hoofd geslingerd van mijn oma en haar famillie. Om die reden weiger ik tegenwoordig bij anderen om ook maar iets te nemen. Simpelweg omdat het mij zo onzeker heeft gemaakt dat ik niet eens durf om iets te nemen bij famillie.

Ik ben 24 en doe keer op keer keihard mijn best om aftevallen maar makkelijk is het niet. Ik sport gemiddeld 5x per week een uur of meer in de sportschool ik eet gezond, snoep nauwelijks en toch ben ik dik. Ben gestopt met het rijden van mijn paard omdat ik ook nare opmerkingen kreeg tijdens buitenritten enz en nu ben ik wederom het gevecht met mijzelf aangegaan.

Ik ga niet meer naar verjaardagen endergelijke omdat ik mij daar zo gigantisch gekleineerd voelde keer op keer dat ik er gewoon echt geen behoefte meer aan heb.

dipstaartje

tegen mijn dochter is ooit eens gezegd dat ze maar meer moest gaan sporten.
ze is wat flinker dan haar leeftijds genoten.
mijn dokter zei het echt op een manier die niet leuk was.

toen ben ik even op gaan noemen wat ze allemaal deed en wat ze ongeveer at.

toen viel zijn mond open en heeft ie nooit meer wat gezegd.

mijn dochter zwemt 4 dagen in de week plus nog een wedstrijd op zaterdag en soms op zondag
heeft ze geen zwemmen op zaterdag is ze op de scouting te vinden de hele zaterdag waar ze ook heel de dag aktief zijn.

dus wat de dokter als dik zag waren gewoon stevige spieren en brede schouders puur door het zwemmen

chevax

Dat bedoel ik dus ook, eenitraM. En ook al zou de helft van de Nederlanders medicatie krijgen, dan is dat nog niet in alle gevallen reden voor meer of overgewicht.

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 13:13

Ik heb laatst nog de opmerking, via facebook notabene, gekregen dat het maar goed was dat mijn fret mij gebeten had in mijn rug, zodat door die 'gaatjes' het vet eruit kon lopen.
Kijk, dat ik te zwaar ben weet ik, maar ik had echt zoiets van PARDON? >;) . Ik ben toen ook wel flink boos geworden, want ik vond ten eerste niet nodig dat hij het tegen mij zei omdat het zijn zaken niet zijn en ten tweede vond ik het gewoon heel erg onbeschoft.

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 13:13

eenitraM schreef:
chevax schreef:
Ja, dan kun je wel alles de schuld geven: medicijnen die je zwaar maken, gezond eten dat te duur is, etc.

http://www.nationaalkompas.nl/gezondhei ... ergewicht/

Dan moet zeker de helft van alle Nederlanders aan de medicijnen zitten >;)

ik heb ra (reuma) slik een berg medicijnen en soms ook prednison om de aktiviteit van de ontstekingen minder te krijgen.
als ik dat slik probeer ik wel te blijven fietsen naar de supermarkt
het zijn kleine stukjes maar kost me zo veel inspanning dat ik niet heel veel aan kom

maar als het allemaal echt te zeer doet dan zit ik dagen op de bank

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 13:16

dipstaartje, je hoeft je toch ook niet te verontschuldigen omdat je soms de energie niet hebt? Ik snap helemaal wat je bedoelt met prednison, heb het ook lange tijd gehad en daar knap je lichamelijk niet echt van op. Maar het stoort me dat er zoveel mensen zijn die niet gewoon zeggen "ik hou van lekker eten en moet er niet aan denken om te lijnen". Nee, dan is het de schuld van medicijnen, schuld van kosten van het eten, noem maar op...

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 13:18

chevax schreef:

Feit is dat veel mensen met overgewicht niet goed in hun vel zitten en hier een excuus voor zoeken. Omdat meerderheid van de mensen die nooit overgewicht heeft gehad dit niet begrijpen zoekt men een excuus dat simpel is, dus door medicatie want mensen weten toch niet wat anderen slikken.

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 13:19

wij houden ook wel van lekker eten maar mijn man kookt altijd met groentes en zonder sausjes etc.

en mijn dochter eet misschien soms iets te veel maar ze verbruikt ook heel veel met het zwemmen.

ze moest vorige een 50 minuten zwemmen toen zwom ze met gemak 90 baantjes

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 13:19

Precies.

Als je niet wil afvallen prima, maar zeg dan niet dat er van alles is.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 13:20

Blon_D schreef:
chevax schreef:

Feit is dat veel mensen met overgewicht niet goed in hun vel zitten en hier een excuus voor zoeken. Omdat meerderheid van de mensen die nooit overgewicht heeft gehad dit niet begrijpen zoekt men een excuus dat simpel is, dus door medicatie want mensen weten toch niet wat anderen slikken.

Dus stoppen met een excuus zoeken en je schouders er onder zetten.