hypermobiliteits syndroom

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fritsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 15:11

Poess91 schreef:
Hebben jullie ook regelmatig last van gewrichten die vast schieten?
Dit heb ik namelijk nog wel eens met m'n polsen, dan moet ik eraan trekken zodat ze goed 'schieten' en ik er weer normaal mee kan functioneren. Weet niet of dit erbij hoort, maar vind 't altijd zo raar xD.

Ja hoor, mijn hele leven al. Mijn elleboog moet altijd even knakken en dan doet die het weer. hetzelfde is met mijn vingers, enkels en heupen. Andere mensen kunnen me altijd heel raar aankijken als ik weer een rare beweging maak om vervolgens weer verder te gaan.

lonneke_

Re: hypermobiliteits syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 00:45

Ja bij mij ook. Wordt ook altijd heel raar aangekeken als ik rare bewegingen zit te maken omdat bijvoorbeeld mijn schouder 'niet lekker zit'... :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 00:52

Ik denk dat ik me ook wel hierbij mag aansluiten :+

Bij mij is het begonnen met sleutelbenen die uit de kom vlogen (simpelweg m'n arm omhoog doen en dan zat m'n sleutelbeen ineens op een hele andere plek). Inmiddels kan ik m'n sleutelbenen uit de kom laten vliegen, maar ook allebei m'n heupen afzonderlijk van elkaar, en met m'n duim kan ik ook hele leuke bewegingen maken. En m'n vingers zijn ook zo flexibel als wat.
Heb de mazzel dat ik er gelukkig geen pijn aan heb, aan de gewrichten, daar ben ik dan ook erg blij mee! En moet eerlijk zeggen, het zit echt heerlijk als ik m'n heup eruit draai, behalve als ik vervolgens vergeet even terug te draaien voor ik opsta, dan merk ik het wel. Sleutelbenen merk ik ook al niet meer als die uit de kom schieten.
M'n broertje heeft Benign Joint Hypermobility Syndrome / Ehler Danlos type 3 dus ik ga me er ook wel op laten testen, kijken of ik ook het naampje mag dragen of dat ik gewoon raar in elkaar zit :)

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 00:58

Dat met m'n heup herken ik ook, vind t heerlijk als ik een poos stil sta en hij er dan soort uit is :$. Staat op een 1 of andere manier relaxter. Al geloof ik niet dat dit al te best is, maar doe t al zolang als ik me kan herinneren

mariska1408

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 01:04

Haha grappig, heb alleen de eerste pagina gelezen, en herken nog veel meer dingen waar ik nooit echt bij stil sta :P

Ik ben ook hypermobiel, alleen kwamen ze er bij mij helaas niet zo snel achter... Toen ik 14 was kreeg ik heel veel last van mijn polsen... Heb heel lang met een brace om gelopen en ben van de ene dokter naar de andere geweest, alle afdelingen in het ziekenhuis ben ik geweest volgensmij :P
Tot op een gegeven moment ze in het Mcl zeiden dat het tussen m'n oren zat .. Er is niets meer met m'n pols, maar m'n hersens denken dat ... Heel verhaal ... Erg jammer .. En het blijkt dus ook heel normaal
Als arts tegen een 14jarig meisje dat normaal wel graag sport te zeggen dat ze maar even 2jaar helemaal moet stoppen ...

Later zijn we toch nog naar een ander ziekenhuis geweest, en die vertelde dit, zo simpel... Maar ze hebben er dik 2jaar over gedaan :(

Ik heb voor mijn pols fysio gehad, bewegingen aangeleerd zodat ik mijn pols minder belast, een soort van vast zetten zegmaar .. Drinken inschenken doe ik niet met m'n pols, maar met m'n hele arm recht, ziet er heel vreemd uit maar hierdoor lukken heel veel dingen beter...
Fysio is dus echt wel aan te raden als je er zoveel last va hebt...

Ben nu 18, en kan alles weer .. Alleen met kou op m'n pols heb ik er wel eens wat last van, maar voor de rest helemaal niet meer ... Wel duurt het herstel na een blessure heel lang bij mij.

Haha las ook iets over blauwe plekken xD heb ik ook altijd zonder te weten waar ze vandaan komen :P

Opdrukken kan ik wel, maar dan op vuisten in plaats van platte hand, want anders staat m'n pols niet goed :P

Heel verhaal zie ik xD maar lees graag mee voor ideeën en tips zegmaar :P

Teigetje008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 01:14

hier nog een knakkende knakker :)

Al knak ik juist niet, terwijl ik dat wel graag zou willen, haha (daar heb ik mijn kraker voor :) )

Ik ben hypermobiel in mijn enkels en knieën. Vooral mijn enkels: ga zeker wel 1 x per week door mijn enkel heen. Gelukkig heb ik er nooit pijn aan en gebeurt er niks (behalve bv schaafwonden bovenop mijn voet). Ben dus blijkbaar zo lenig dat ik niks scheur of verrek.

Mijn knieën zijn ook hypermobiel: de fysio kan mijn onderbenen onder mijn bovenbeen wegzetten, echt een naar gezicht! Staat je been er ineens "naast". Knieën heb ik soms wel last van, maar is nog te doen.

Ik heb er gelukkig geen last van en als ik sommige verhalen van jullie lees mag ik me prijzen! Balen dat je dan sommige dromen op moet geven omdat je lichaam niet mee wil werken.

Dat tegen dingen aanlopen is zo vreselijk herkenbaar! Alleen heb ik ook Lyme en ik dacht dat het daar altijd van kwam. Apart dat jullie dat ook hebben dus!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 12:24

Zelf knakken/kraken doe ik niet, heb ik één keer gedaan en loop nog met de ellende daarvan, bij mij schiet het dan niet goed, dus ik laat mezelf liever goed zetten door de Fysio of door een arts.

Mijn enkels staan ook schuin boven mijn voeten, en mijn knieschijven zitten niet op de juiste plek (staan een eind naar binnen terwijl de rest nog enigsinds recht is) en mijn elleboogschijf doet ook een beetje rondzwerven :')

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 13:48

Oh, nu snap ik het verschil! Ik heb dus geen HMS, ik ben gewoon hypermobiel :)

connectant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 13:53

Hoi,
Ik heb het ook, ik draag graag stevige wandelschoenen, een hoog model. Die ondersteunen de enkel erg goed en geven veel stevigheid.
Op die schoenen kan ik redelijk lang lopen.
Verder is zumba NIET ok, ik mag niet springen, steppen, dansen etc. Ik ga wel naar de sportschool en doe daar veel op zo'n crosstrainer, die belanst je gewrichten namelijk het minst.
Ook die ik veel spieroefeningen voor de benen en rug, dat maakt me wat "sterker" waardoor ik minder snel last heb.
groetjes, Kim

Mandarijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 14:04

:wave:

Ik kan me hier ook wel melden geloof ik.
Ben ook hypermobiel, maar merk het over het algemeen eigenlijk alleen in m'n schouder en soms in m'n knie.
Heb wel vaak de neiging om schouder/pols/enkel e.d. te knakken omdat er iets niet helemaal lekker zit. :+

Heb er qua stages/werk (paardensector) gelukkig vrijwel geen last meer van :) merk wel dat ik het rijden vaak beter kan overslaan.

Ze kwamen er bij mij pas achter toen ik een keer m'n schouder uit de kom had door een heel normale beweging - terwijl ik toch al een hele tijd last had en ze niet wisten waar het van kwam.

Rosannee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 20:52

ik kraak aan alle kanten, soms zelfs bij een simpele beweging al.
zijn er hier ook mensen met nekklachten? ik lees heel veel over knieen, enkels en polsen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 15:52

Bij mij is het in mijn gehele lichaam :j dus ook nek, rug, bekken :j

lonneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 15:56

Ik heb het bijna overal: rug, armen, handen, knieën, enkels. Mijn nek is nog ongeschonden *klopt af...* :')

__PrinCes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 16:16

lonneke_ schreef:
Ik heb het bijna overal: rug, armen, handen, knieën, enkels. Mijn nek is nog ongeschonden *klopt af...* :')

Bij mij is het ook zo :j
De rest is al erg genoeg :')
Toch vind ik het raar dat ik toch veel last heb van mijn knieën want ik heb echt ijzersterke beenspieren door het dansen. Je zou toch zeggen dat die spieren dan wel de ellende in mijn knie-gewrichten wel op zouden vangen?

Rosannee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 10:04

ik heb dat ook geleerd van de fysio, dat je spieren er voor zorgen dat alles wat beter blijft zitten en minder belast word..

Jojoju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-13 12:03

eigenlijk moet ik meer bewegen. De sportschool vind ik drie keer niks, dat gaat 5 keer goed en dan ga ik niet meer. :o Thuis aan de zumba dan maar! Hm.. mijn enkelbanden vinden Zumba niet leuk. Twee dagen later doen die nog pijn. -O-

Okee okee.. wat vind ik dan wél leuk om te doen? En wat is niet zo belastend voor de enkels en knieen? hm... zwemmen vind ik altijd leuk om te doen! :#

Google vertelt mij wel welk zwembad in de buurt is.. B-) Kijk, dat is de website... eeeven kijken...

:wow: :wow: :wow: :wow: :wow: SWIMBA?! Wat is swimba?? leezerdielees.. >;) in het water bewegen op latijnse muziek, geinspireert door zumba?! :# :# :#

*\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

Gisteren ben ik dus gaan kijken en heb ik de les meegedaan... en het was LEUK! Geen last van spiertjes of gewrichten.. heerlijk _/-\o_

__PrinCes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 12:14

Klinkt in elk geval erg leuk! Lijkt me inderdaad wel beter voor die maffe gewrichten van ons allen :')

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 15:51

Swimba whaha dat lijkt me niks.

Ik moet eigenlijk ook sporten van mijn ha en arboarts.
Maarja. Werk 20u, 3 kleine kids, huishouden en een paard.
Zou niet weten waar ik de tijd weg moet halen.
Ik heb een half jaar fanatiek gestept.
De eerste weken zijn een ware hel voor m'n knieen, maar als je eenmaal volhoud dan wordt het echt beter en sterker.

Jojoju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-13 17:41

oh ja claudia, dan heb je niet veel tijd nee!

mijn vriend vroeg: enne.. van zwemmen, val je daar ook van af dan? :+ (ben bezig met afvallen)

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 16:57

Zwemmen is hartstikke goed voor ons.
Maarja, vind er niks aan.
Als je flink wat baantjes trekt wordt je best strak volgens mij.

lonneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 19:32

Swimba klinkt wel geinig eigenlijk! Al vond ik zumba helemaal niks, ben ik veel te ongecoördineerd voor ;)

Ik heb gister voor het eerst sinds jaren weer gesprongen en dus ook hindernissen gesjouwd.. Ik heb nu zo'n spierpijn dat ik niet meer weet waar ik het zoeken moet... :')

Jojoju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 13:07

aah Lonneke, gaat het nu weer beter dan?

Ik ging gisteren weer naar Swimba.. en heb drie kwartier baantjes gezwommen.. en heb de les die daarna kwam ook maar gedaan... met als gevolg: *roffeltje* spierpijn zo erg dat ik het rolgordijn niet open kreeg vanmorgen! Nu gaat het wel weer :)

lonneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 14:23

Nog steeds spierpijn al is het nu wel minder.. Hebben jullie ook zo lang spierpijn? Ik kan er gewoon een week last van hebben.

Haha wel heel sportief wiebke! :D

Jojoju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 15:37

spierpijn blijft bij mij wel een paar dagen hangen ja... ik heb meer last van stijfheid eigenlijk. Als ik dan eenmaal aan de gang ben komen de spieren wel weer los

heeft er iemand hier trouwens silver splints?

lonneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 18:11

nee en ik heb er eigenlijk ook nog nooit van gehoord...