Mindim schreef:Voed jij eerst een kind op en vertel me nog eens wat je dan vind
Dooddoener eerste klas; jammer want ik verheug me altijd op je inhoudelijke argumenten!
Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
DaphneR93 schreef:Ik heb in de rij gestaan bij de vogelrock in de Efteling, toen er 2 vaders uitmoesten met hun zoontjes. Waren een paar stelletjes met kinderen (enorme tokkies) en een van die gasten begon ruzie te maken met een oudere man die daar werkte en vertelde dat het zoontje te klein was. Die tokkie gast greep toen die oude man bij zijn keel gooide hem tegen de muur en gaf een enorme klap. Er konden niet zo snel mensen bij komen omdat je dan over de karretjes heen moest waar mensen in zaten te wachten op het ritje. Ik vond dat zo erg!! Alle wachtende kinderen hebben het gezien en met die oude man had ik ook echt intens medelijden. Wat een domme achterlijke mensen lopen er rond. Die gast is overigens opgepakt 1 min daarna en de rest van de tokkies zijn het park uit gegooid maar je dagje leuk Efteling is toch wat minder leuk opeens.
Delphi schreef:Toen wij met onze dochter naar de efteling gingen hebben wij haar telkens nagemeten. Alleen in Joris en de Draak mocht ze en de middelste karretjes, voor de rest van de achtbanen was ze te klein. Wij hebben nooit getwijfeld haar toch mee te smokkelen. Ik moet wel zeggen dat ik het niet netjes vind dat je wel de volle mep betaald voor kinderen vanaf 4 jaar (dacht ik?). Wij hebben dat ook aangegeven. Ze zouden best een tussen- entreeprijs in mogen stellen van 3 of 4 jaar t/m 1.20 m (dacht dat dat de lengte voor de meeste attracties was?).

sallandval schreef:Ik heb inderdaad geen kinderen, dat betekent echter niet dat ik me niet voor kan stellen dat een kind een beschermingdrang in je los maakt, geloof het of niet; dat is juist één van de redenen dat ik geen kinderen wilDe beschermingsdrang maakt namelijk een soort tunnelvisie wakker in de vrouwelijke mens die de redelijkheid soms voorbij streeft; zo ook in het geval van de achtbaan. De moeder denkt wellicht (?) dat het kind niets kan overkomen met moeder er naast, dat zij haar kind beter kan beschermen dan veiligheidseisen dat kunnen. Zo ook met fietsgedrag en verkeersregels.
Natuurlijk vallen veel dingen in het grijze gebied bij de opvoeding van kinderen; maar verkeersregels en andere veiligheidsregels vind ik daar niet onder vallen, eerlijk gezegd. Of je nu je kind de regels laat overtreden (achtbaan) of je houdt je zelf niet aan de regels (op fietspad -kunnen- fietsen) vind ik daarin niet zo ver uit elkaar liggen als jullie dat schijnbaar vinden... hoewel er natuurlijk wel meer ongelukken gebeuren in het verkeer dan in pretparken.
sallandval schreef:bigone schreef:Sommige mensen denken dat het hun niet gebeurt en willen alles. Ik vind het ook oerstom maar ze doen maar.
Dat vind ik in feite ook, mij maakt het niet uit dat het wat langer duurt of zo... Maar als er nu een kind niet wordt gemeten en toch mee gaat en er gebeurt iets... dan wed ik dat het attractiepark de gebeten hond is. Niet de (bewust risico lopende) ouder.
sallandval schreef:Ik heb inderdaad geen kinderen, dat betekent echter niet dat ik me niet voor kan stellen dat een kind een beschermingdrang in je los maakt, geloof het of niet; dat is juist één van de redenen dat ik geen kinderen wilDe beschermingsdrang maakt namelijk een soort tunnelvisie wakker in de vrouwelijke mens die de redelijkheid soms voorbij streeft; zo ook in het geval van de achtbaan. De moeder denkt wellicht (?) dat het kind niets kan overkomen met moeder er naast, dat zij haar kind beter kan beschermen dan veiligheidseisen dat kunnen. Zo ook met fietsgedrag en verkeersregels.
Natuurlijk vallen veel dingen in het grijze gebied bij de opvoeding van kinderen; maar verkeersregels en andere veiligheidsregels vind ik daar niet onder vallen, eerlijk gezegd. Of je nu je kind de regels laat overtreden (achtbaan) of je houdt je zelf niet aan de regels (op fietspad -kunnen- fietsen) vind ik daarin niet zo ver uit elkaar liggen als jullie dat schijnbaar vinden... hoewel er natuurlijk wel meer ongelukken gebeuren in het verkeer dan in pretparken.
Overigens was ik geen goede fietser als kind en mocht ik pas op de openbare weg fietsen toen ik acht was, dat heb ik nooit erg gevonden; dat heeft vast ook met mijn mening hierin te maken.
*edit* overigens gaat het er in dit topic helemaal niet om gelijk of ongelijk; waar het om gaat is dat ik niet begrijp dat mensen zelf bewust risico's lopen met hun kinderen. Dan kun je natuurlijk zeggen dat het oké is om risico's te lopen omdat andere mensen zich maar aan hebben te passen, maar die gedachtengang vind ik gek... je wéét immers toch dat je niet van de wereld kunt verlangen zich aan jou aan te passen ook al zou dat moeten.
sallandval schreef:Mindim schreef:Voed jij eerst een kind op en vertel me nog eens wat je dan vind
Dooddoener eerste klas; jammer want ik verheug me altijd op je inhoudelijke argumenten!
little_birdy schreef:inderdaad ja
en mindim als je iets te melden hebt
doe het dan in het topic en niet via stiekeme PBtjes
Citaat:die mensen zijn gewoon heel slim
die wilde eigenlijk geen kind en dan komen ze er zo makkelijk af als er iets gebeurt

?? aikon schreef:Ik heb verscheidene kinderen op latere leeftijd leren fietsen. Dit was bij speciaal onderwijs basisschool. Ik fietste altijd naast hun op de openbare weg en ik hield ze vast zolang ze nog niet zeker waren. Vraag me dan sterk af waarom mama's dat niet doe met kleuters die duidelijk nog niet zeker zijn en er vervolgens met een dikke meter er naast fietsen. Door het kind vast te houden zorgt men er voor dat het slingeren ook beperkt word. Plus dat niet meer dan de halve weg nodig is ipv de hele.

mijn schoonvader vond het onzin om te wachten voor een stoplicht en leerde zijn kinderen dat ze gewoon door konden fietsen
Mindim schreef:little_birdy schreef:inderdaad ja
en mindim als je iets te melden hebt
doe het dan in het topic en niet via stiekeme PBtjesCitaat:die mensen zijn gewoon heel slim
die wilde eigenlijk geen kind en dan komen ze er zo makkelijk af als er iets gebeurt
Knap dat jij de val overleefd hebt! Zo beter?
Ik zag dat je het in een ander topic nogal leuk van jezelf vond dat je deze opmerking hebt geplaatst. Ik wilde hier geen reltopic va maken dus vandaar per pb, maar het was niet stiekum bedoeld hoor, wie kaatst kan de bal verwachten immers?
Oja en als je dan een pb terug stuurt naar me, moet je die natuurlijk niet verwijderen voor ik de moeite heb genomen om hem te lezen. Bang dat ik er op terug zou komen in dit topic??
. Maar als je dan ook nog eens je kinderen in gevaar brengt, nee daar kan ik niet met mijn knar bij!
Rytir schreef:Ik zie dat ook best wel veel, onvoorzichtige ouders. Ik werk in Amsterdam, naast een zeer drukke weg. Een van die rotonde's die daar aan ligt is een mega drukke waar ik altijd 10 x kijk voor ik oversteek, heel onoverzichtelijk. Toch zie ik iedere ochtend hier moeders (en vaders) met hun kindjes fietsen (echt nog heel jong) zonder licht, dwars over de rotonde of de weg afsnijden. Ik snap daar werkelijk niets van, levensgevaarlijk! Persoonlijk vind ik de volwassenen die daar fietsen zonder licht al vrij dom, het is onoverzichtelijk, druk en dan ga jij bijna onzichtbaar over de weg kriskrassen. Maar als je dan ook nog eens je kinderen in gevaar brengt, nee daar kan ik niet met mijn knar bij!
Overigens zie ik inderdaad ook veelvuldig de wandelwagen kamikaze acties zoals eerder genoemd... Tuurlijk; die vrachtwagen op die n-weg kan best wel even stoppen binnen 30 m![]()
Vraag mij trouwens wel af, vanaf hoe oud gaan ouders tegenwoordig met hun kinderen op de fiets op pad? Ik, en mijn vriendinnetjes, mochten pas toen wij een jaar of 7 waren zelf fietsen in het openbare (wel met moeders erbij). Nu zie ik vaak al zulke guppies! Ik kon op die leeftijd ook wel fietsen maar ik mocht dat alleen in het park...
anneliesdj schreef:Het feit dat je geen kinderen hebt en dat je psycholoog bent werken je hier enorm tegen. Je wilt het beredeneren, je geeft er je eigen draai aan, je denkt dat het werkt zoals ze je op je studie hebben geleerd. Helaas is dan in praktijk vaak niet zo en ik denk dat jij daar pas achter komt als je zelf kinderen hebt.
Citaat:De beschermingsdrang waar je het over hebt is niets geks en over het algemeen ook niets gevaarlijks. Je kunt prima tegelijk je kind beschermen én de mensen om je heen in de gaten houden.
Daarnaast is de vergelijking fietsen versus pretpark gewoon krom. Bij het fietsen gaat het erom dat het kind veilig is, in het pretpark heb je te maken met ouders die geen nee willen of durven zeggen en willens en wetens het risico lopen, dat is dus eigenlijk tegenovergesteld.
Mindim schreef:
. Sterker nog: iederéén is wel het kind van iemand... en zo mag iedereen dus best een mening hebben over het fenomeen ouder-kind relaties. _Michelle__ schreef:Ik heb geen kinderen, maar kom uiteraard wel vaak kinderen tegen.
Soms in situaties waarbij ik de ouder een schop onder hun hol wil geven. Waar is het verantwoordelijkheidsgevoel van sommige ouders in vredesnaam?
Aantal voorbeeldjes:
-Op vakantie en kind van 1,5 wat net kon lopen uit het zwembad moeten plukken (2x!!) omdat de ouders lagen te zonnen en niet in de gaten hadden dat hun kind het grote zwembad in was gekukeld. Ouders er uiteraard na de 1e x op aangesproken, maar kreeg geen reactie. Uiteraard blijf ik dat kind dan constant in de gaten houden, omdat ik al aan voelde komen dat het nog een keer ging gebeuren. Na de 2e keer mensen van het hotel er ook op de hoogte gebracht dat dit gebeurd was. Die vertelde ons toen dat ze het kind ook al weleens "vergeten" waren in de eetzaal. Kind heeft daar 2 uur gezeten in zijn stoeltje en ouders waren nergens te bekennen. Bleken achteraf lekker aan de bar te zitten.
-Op een manege waren ouders met kleine kindjes (praat ik over kinderen die net kunnen lopen tot een jaar of 4). Die waren de paarden plukjes hooi aan het geven. Alle paarden raakten hier opgefokt van en sommige reageerden niet echt vriendelijk naar de kinderen toe op het moment dat die met hun kleine handjes en voetjes druk stonden te zwaaien voor de stallen. Binnen handbereik van de tanden van deze paarden. Ouders keken nog niet eens om en lieten het allemaal maar toe. Ik daarentegen sta dan meteen doodsangsten uit en het zijn niet eens mijn kinderen.
Over fietsgedrag ga ik het niet eens hebben. Vind tegenwoordig dat er ook heel veel volwassenen zijn die onverantwoord gedrag vertonen (zonder licht fietsen, zomaar ineens oversteken enz). En dan heb ik nog niet eens over automobilisten die hun eigen niet aan de regels kunnen houden. Weet niet of kinderen dit van hun ouders overnemen, maar een goed voorbeeld is het halve werk lijkt mij.
Mindim schreef:Rytir schreef:Ik zie dat ook best wel veel, onvoorzichtige ouders. Ik werk in Amsterdam, naast een zeer drukke weg. Een van die rotonde's die daar aan ligt is een mega drukke waar ik altijd 10 x kijk voor ik oversteek, heel onoverzichtelijk. Toch zie ik iedere ochtend hier moeders (en vaders) met hun kindjes fietsen (echt nog heel jong) zonder licht, dwars over de rotonde of de weg afsnijden. Ik snap daar werkelijk niets van, levensgevaarlijk! Persoonlijk vind ik de volwassenen die daar fietsen zonder licht al vrij dom, het is onoverzichtelijk, druk en dan ga jij bijna onzichtbaar over de weg kriskrassen. Maar als je dan ook nog eens je kinderen in gevaar brengt, nee daar kan ik niet met mijn knar bij!
Overigens zie ik inderdaad ook veelvuldig de wandelwagen kamikaze acties zoals eerder genoemd... Tuurlijk; die vrachtwagen op die n-weg kan best wel even stoppen binnen 30 m![]()
Vraag mij trouwens wel af, vanaf hoe oud gaan ouders tegenwoordig met hun kinderen op de fiets op pad? Ik, en mijn vriendinnetjes, mochten pas toen wij een jaar of 7 waren zelf fietsen in het openbare (wel met moeders erbij). Nu zie ik vaak al zulke guppies! Ik kon op die leeftijd ook wel fietsen maar ik mocht dat alleen in het park...
De voorbeelden die jij noemt, kunnen natuurlijk ook niet door de beugel. Veel kinderen leren in groep 1 of 2 al fietsen, soms nog eerder. Dus tussen de 3 en de 6 zeg maar.
Die van mij zat met 5 op de fiets. En inderdaad langs de rustige wegen. We hebben de drukke wegen inderdaad vermeden. Helaas zie je dat de B wegen en de rustige toeristische weggetjes ook vaak als raceterrein gebruikt worden door oa jonge bestuurders en motorrijders en fanatieke wielrenners, die denken daar het gas even open te kunnen trekken. Immers zijn dat rustige weggetjes, lekker veel flauwe bochten en daar komt bijna niemand? Wij wonen hier in landelijk gebied en fietspaden hebben we hier niet. Dus vaak zijn we op de rustige weggetjes helemaal niet zo veilig, juist een stuk minder. En een hoop erg zwaar landbouwverkeer.Dan kun je hier langs de dijk, bult op, bult af, veerooster hier, veerooster daar, schapen op de weg, tis wel goed voor de training van het kind, maar valt ie daar, sodemietert ie wel en eindje naar beneden.
Parkeerplaatsen en parken hebben we hier niet.
Ik fiets naast mijn kind net zover als ik van een ander zou fietsen, zie niet het nut waarom ik er ver vanaf zou fietsen. Daar help ik het kind immers niet mee? Ik fiets er naast, kind los, maar wel met zijn schouder in het bereik van mijn arm, zodat ik kan bijsturen. Vandaar dat ik het ook erg vreemd vind dat een ouder midden op de weg zou fietsen met zoveel ruimte tussen ouder en kind.
Zo zwart wit als het hier soms gesteld wordt is het dus helemaal niet.
Net als met het zwart wit beeld wat over ouders wordt geschetst. Als dat zo zou zijn namelijk, leeft bijna heel nederland met beperkt zicht en tunnelvisie en heeft geen ander doel in het leven dan kinderen, dat vind ik pas een naieve gedachte.
sallandval schreef:De beste stuurlui staan aan wal is natuurlijk vaak van toepassing; maar in de zee van menselijk gedrag zwemmen we allemaal. Dat ik geen kind heb betekent natuurlijk niet dat ik nog nooit een kind gezien heb of dat ik er zelf geen ben. Sterker nog: iederéén is wel het kind van iemand... en zo mag iedereen dus best een mening hebben over het fenomeen ouder-kind relaties.
Citaat:Ga je eens verdiepen in leergedrag en psychologie en vertel me dan nog eens wat je vind. Neem nou roken en drinken. Rokende en/of ouders kunnen hun kinderen zo vaak uitleggen dat het kind het niet mag... toch is de kans dat de kinderen gaan roken en/of drinken veel groter dan bij ouders die zelf het goede voorbeeld geven. Zelfde met kinderen die geslagen worden, die gaan statistisch gezien hun eigen kinderen ook vaker slaan dan ouders die zelf nooit geslagen zijn. Seksueel misbruik, scheidingspercentages, werken of thuis blijven als moeder; dat zijn allemaal onderwerpen waarbij is gebleken dat kinderen hun ouders vaker wel dan niet nadoen als ze volwassen zijn. Het lijkt mij zeer sterk dat (verkeers- of attractiepark-)regels overtreden een uitzondering is op die regel. Best een interessant onderzoeksonderwerp trouwens; mijn hypothese zou zijn H1: regeloverschrijdend fietsgedrag bij de moeder heeft een grotere invloed op het latere fietsgedrag van het kind dan mondelinge instructie.
Citaat:Juist aangezien ik geen kinderen heb zou je toch denken dat de kinderen voor ouders belangrijker zijn dan voor mij; vandaar dat ik het gek vind.
Alleen is niet iedereen even handig of verantwoordelijk, betekent niet dat ze hun kind niet belangrijk

Citaat:Reken maar dat die kinderen voor die ouders een stuk belangrijker zijn dan voor jouAlleen is niet iedereen even handig of verantwoordelijk, betekent niet dat ze hun kind niet belangrijk
vinden en er het beste mee voor hebben.
Je zegt dit heel gemakkelijk allemaal, evenals de tunnelvisie, nou ik kan je vertellen. Als je niet weet wat het is een eigen kind te hebben, weet je niet waar je over praat.
Dus een mening hebben is prima, maar pretendeer niet te weten wat een ouder voelt of belangrijk vind. Daar heb je schijnbaar geen idee van.
sallandval schreef:Ik denk dat er bij kinderen van 4 a 5 geen sprake is van per sé in een achtbaan willen of per sé op de openbare weg willen fietsen. Volgens mij willen de ouders dat eerder graag.