Chronisch ziek v/d mirena spiraal

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Annemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 12:56

Anoniem schreef:
Hier een twijfelaar.
Sinds een tijd mijn 2e mirena en nu meer last:
Haar uitval, haren op kin/bovenlip, sneller vet haar, sneller puistjes, buikpijn.
Eerste mirena nooit ergens last van.

Ben oit overgestapt omdat ik de pil weleens vergat door wisselende diensten en warrigheid..
Ben nu aan het twijfelen wat ik doen moet.

Darkchrystal, in deze post vermeld je je klachten. Haaruitval, overmatige lichaamsbeharing, acne, buikpijn en een opgeblazen gevoel zijn allemaal bijwerkingen die in de bijsluiter staan. Jammer dat je deze bijwerkingen ervaart, maar dat maakt het niet vreemd. Je hebt een risico genomen en helaas heb je toch last van bijwerkingen. Nu is het aan jou de keuze of je deze bijwerkingen accepteert, of dat je een andere keuze maakt.

depaardenjuf

Re: Chronisch ziek v/d mirena spiraal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-12 13:14

22000 doden in 2006 door verzwijgen bijwerking medicijn van producent Bayer (producent mirena en Yasmin). Mirena heeft is goed voor 30% van de winst van Bayern. Een netto-winst van 1,175 MILJARD euro. It's all about the money, money, money...

Maargoed, daar heb ik dit topic niet voor geopend. Ik wil mensen waarschuwen voor de onbekenheid van de bijwerkingen. Dat er weinig onderzoek is gedaan naar Mirena, dus dat je goed moet nadenken wat je in je lijf stopt.

Dat jij vind dat alles onze eigen schuld is Annemijn. Prima. Misschien moet je even in ziekenhuizen rond gaan lopen. Zeggen dat die mensen die een auto-ongeluk hebben gehad, dat het hun eigen schuld is, hadden ze gewoon beter uit moeten kijken. Mensen die bijna dood gaan van een allergische reactie op bijensteek dan maar binnen moeten blijven. Mensen die kanker hebben dan maar gezonder hadden moeten leven.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 13:17

Vintage schreef:
Dat jij vind dat alles onze eigen schuld is Annemijn. Prima. Misschien moet je even in ziekenhuizen rond gaan lopen. Zeggen dat die mensen die een auto-ongeluk hebben gehad, dat het hun eigen schuld is, hadden ze gewoon beter uit moeten kijken. Mensen die bijna dood gaan van een allergische reactie op bijensteek dan maar binnen moeten blijven. Mensen die kanker hebben dan maar gezonder hadden moeten leven.

Dat zegt ze helemaal niet! Dat is wat jij er van maakt

depaardenjuf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-12 13:21

Wendy schreef:
Vintage schreef:
Klopt. Maar als iets vaak voorkomt dient er onderzoek naar gedaan te worden.

En er is nogal een verschil tussen de keuze: doodgaan aan een ontsteking of het risico nemen van de antibiotica. In dit geval ben je ziek en kun je kiezen voor beter worden.

Gezond zijn en een vorm van anticonceptie nemen waarna je vervolgens ziek van word is het tegenovergestelde.

Alweer te kort door de bocht. Een aantal mensen beweert bepaalde klachten te hebben. Dat betekent nog niet dat het ook daadwerkelijk vaak voor komt (objectief) maar dat het wel door een aantal mensen zo beleefd wordt (subjectief).

Je vergelijking met antibiotica slaat de plank ook compleet mis. Het is lang niet altijd zo dat mensen zonder antibiotica ook daadwerkelijk dood gaan door een ontsteking, of dat de ontsteking ook niet opgelost kan worden zonder gebruik van antibiotica. Er wordt immers nog steeds veel antibiotica voorgeschreven door artsen omdat patienten er om vragen voor hun virale infecties bijvoorbeeld. Er wordt nog steeds veel te veel antibiotica voorgeschreven, wat inderdaad gezondheidseffecten heeft, maar ook resistentie tot gevolg heeft.

Geen anticonceptie betekent óf geen seks óf (ongewenste) kinderen. En dat is in mijn geval in ieder geval ook niet best voor mijn gezondheid :') Met hormonale anticonceptie beïnvloed je de normale hormonale cyclus in het lichaam, logisch toch dat dat niet gezond kán zijn? Om dat te weten hoef je echt geen arts te zijn :n

De reden dat ik nogal fel reageer in dit topic is dat bepaalde mensen lijken op te roepen tot massa hysterie, want ineens zijn alle klachten gerelateerd aan de mirena :roll: En dat is natuurlijk gewoon grote onzin. Wat ook onzin is, is dat artsen de plicht zouden hebben om hun patienten voor te lichten over alle mogelijke bijwekingen. Je hebt ook nog bijsluiters, de rol van de apotheker hierbij en je eigen gezond verstand.

Tuurlijk te kort door de bocht. Ik heb al een dagtaak aan de literatuurstudie. Wb AB heb je gelijk en ik ben helemaal eens dat het te vaak word voorgeschreven.

Massahysterie? In andere landen is wél veel meer melding van eerder genoemde. Alleen word in NL veel minder snel melding gemaakt van bijwerkingen. En er zijn genoeg kleine onderzoeken die (ook van lareb, kijk maar op de site) die (de inductie van ) autoimmuunziekten correleren aan Mirena. In Amerika zijn er heel veel meldingen van ontstoken gewrichten e.d. na Mirena. En hé, tuurlijk kan het toeval zijn, dat zeg ik ook de hele tijd.

Annemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 13:23

Vintage schreef:
Maargoed, daar heb ik dit topic niet voor geopend. Ik wil mensen waarschuwen voor de onbekenheid van de bijwerkingen. Dat er weinig onderzoek is gedaan naar Mirena, dus dat je goed moet nadenken wat je in je lijf stopt.

Wow. Dit vind ik erg ver gaan. Door die laatste alinea zit ik hier met open mond mond naar mijn scherm te kijken. Wat kun je dát hard brengen. Ik vind het heel bijzonder dat je denkt dat ik dát wou zeggen met mijn verhaal.

Het enige wat ik wilde zeggen is dat ik het opmerkelijk vind dat mensen boos worden wanneer zij een bijwerking ervaren die in de bijsluiter staat. Als mensen roken, en zij krijgen als gevolg hierdoor longkanker, vinden zij het toch ook niet raar? Dat staat tenslotte zelfs op elk pakje sigaretten die je koopt. Dat jij een spiraal hebt laten zetten en jij ondervind hiervan zeer ernstige klachten die niet in de bijsluiter vermeld staan, is een zeer kwalijke zaak. Dit heb ik ook gezegd. En dan moet je, zoals ik ook gemeld heb, actie ondernemen. Daar heb ik verder niet over gerept. Dus ik begrijp niet zo goed waarom ik hier zo hard, en zo gemeen aangevallen word....

depaardenjuf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-12 13:23

Wendy schreef:
Vintage schreef:

Dat zegt ze helemaal niet! Dat is wat jij er van maakt

sarcastisch grapje moet kunnen toch :')

Ik heb de gyn iig bedankt voor het fantastische anticonceptie middel. misschien niet helemaal de manier dat het bedoel is alleen :7

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 13:26

Annemijn schreef:
Anoniem schreef:
Hier een twijfelaar.
Sinds een tijd mijn 2e mirena en nu meer last:
Haar uitval, haren op kin/bovenlip, sneller vet haar, sneller puistjes, buikpijn.
Eerste mirena nooit ergens last van.

Ben oit overgestapt omdat ik de pil weleens vergat door wisselende diensten en warrigheid..
Ben nu aan het twijfelen wat ik doen moet.

Darkchrystal, in deze post vermeld je je klachten. Haaruitval, overmatige lichaamsbeharing, acne, buikpijn en een opgeblazen gevoel zijn allemaal bijwerkingen die in de bijsluiter staan. Jammer dat je deze bijwerkingen ervaart, maar dat maakt het niet vreemd. Je hebt een risico genomen en helaas heb je toch last van bijwerkingen. Nu is het aan jou de keuze of je deze bijwerkingen accepteert, of dat je een andere keuze maakt.

zeg ik ergens dat het vreemd is?
wat ik wel belachelijk vind is dat mijn ha dit afschuift op 'psychisch'.
kon niet door mirena komen want dat had ze nog nooit gehoord.
ja, daag...

ook bij de 1e mirena heb i in het begin wel wat klachten gehad met name vreselijk buikpijnen, alsof ik giga ongesteld was en dat non-stop.
was ook psychisch,dacht ze.

depaardenjuf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-12 13:27

Annemijn schreef:
Vintage schreef:

Wow. Dit vind ik erg ver gaan. Door die laatste alinea zit ik hier met open mond mond naar mijn scherm te kijken. Wat kun je dát hard brengen. Ik vind het heel bijzonder dat je denkt dat ik dát wou zeggen met mijn verhaal.

Het enige wat ik wilde zeggen is dat ik het opmerkelijk vind dat mensen boos worden wanneer zij een bijwerking ervaren die in de bijsluiter staat. Als mensen roken, en zij krijgen als gevolg hierdoor longkanker, vinden zij het toch ook niet raar? Dat staat tenslotte zelfs op elk pakje sigaretten die je koopt. Dat jij een spiraal hebt laten zetten en jij ondervind hiervan zeer ernstige klachten die niet in de bijsluiter vermeld staan, is een zeer kwalijke zaak. Dit heb ik ook gezegd. En dan moet je, zoals ik ook gemeld heb, actie ondernemen. Daar heb ik verder niet over gerept. Dus ik begrijp niet zo goed waarom ik hier zo hard, en zo gemeen aangevallen word....

Het gaat er om dat wat er ik heb NIET in de bijsluiter staat. Daarom wil ik dus mijn verhaal doen. Dat er dus nog veel niet bekend is. Dus dat vrouwen goed moeten nadenken wat ze in hun lijf stoppen..

Ook als je mijn eerdere reacties had kunnen lezen, ik was op de hoogte van alle bijwerkingen en heb die voor lief genomen. Echter heb ik een chronische autoimmuunreactie gekregen. En nogmaals, als je weet dat je (terwijl je gezond bent) iets kan oplopen wat niet meer over gaat, dan denk je wel 100x langer na voordat je iets doet.

Oja, en sorry van mijn hardheid. Het schoot me even in het verkeerde keelgat. Kwam inderdaad op mij over alsof je zei: Eigen schuld dikke bult.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 13:33

Vintage schreef:
Tuurlijk te kort door de bocht. Ik heb al een dagtaak aan de literatuurstudie. Wb AB heb je gelijk en ik ben helemaal eens dat het te vaak word voorgeschreven.

Massahysterie? In andere landen is wél veel meer melding van eerder genoemde. Alleen word in NL veel minder snel melding gemaakt van bijwerkingen. En er zijn genoeg kleine onderzoeken die (ook van lareb, kijk maar op de site) die (de inductie van ) autoimmuunziekten correleren aan Mirena. In Amerika zijn er heel veel meldingen van ontstoken gewrichten e.d. na Mirena. En hé, tuurlijk kan het toeval zijn, dat zeg ik ook de hele tijd.

Ik snap dat het simpelweg jouw bedoeling is om een probleem aan de kaak te stellen, waarover in Nederland te weinig over bekend is (gemaakt). Punt is alleen dat een aantal andere mensen met jouw berichten aan de haal gaan, en nu denken alle lichamelijke ongemakjes te kunnen relateren aan het gebruik van de Mirena. En dat stoort me enorm, want zoals meerdere mensen al hebben opgemerkt zijn er veel tevreden gebruikers.
Maar helaas gebeurt dat vaak met dergelijke berichten. Neemt niet weg dat ik het enorm vervelend vind voor de mensen die wél last hebben van bijwerkingen die niet vermeld staan in de bijsluiter! En ja, daar moet meer onderzoek naar gedaan worden. Zoals naar heel veel medicatie, behandelmethodes etc.

depaardenjuf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-12 13:34

Anoniem schreef:
zeg ik ergens dat het vreemd is?
wat ik wel belachelijk vind is dat mijn ha dit afschuift op 'psychisch'.
kon niet door mirena komen want dat had ze nog nooit gehoord.
ja, daag...

ook bij de 1e mirena heb i in het begin wel wat klachten gehad met name vreselijk buikpijnen, alsof ik giga ongesteld was en dat non-stop.
was ook psychisch,dacht ze.

Dat is het ook. Artsen ontkennen dat je bijwerkingen van de Mirena komt. Ik zat ook met de bijsluiter bij de gyn, waar de bijwerkingen instonden die ik op dat moment had... En nog maar zeggen dat het niet aan de spiraal lag en dat ik door moest bijten.

depaardenjuf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-12 13:38

Wendy schreef:
Vintage schreef:

Ik snap dat het simpelweg jouw bedoeling is om een probleem aan de kaak te stellen, waarover in Nederland te weinig over bekend is (gemaakt). Punt is alleen dat een aantal andere mensen met jouw berichten aan de haal gaan, en nu denken alle lichamelijke ongemakjes te kunnen relateren aan het gebruik van de Mirena. En dat stoort me enorm, want zoals meerdere mensen al hebben opgemerkt zijn er veel tevreden gebruikers.
Maar helaas gebeurt dat vaak met dergelijke berichten. Neemt niet weg dat ik het enorm vervelend vind voor de mensen die wél last hebben van bijwerkingen die niet vermeld staan in de bijsluiter! En ja, daar moet meer onderzoek naar gedaan worden. Zoals naar heel veel medicatie, behandelmethodes etc.

Agree.

Wat jij hier noemt is ook de rede dat ik heel lang heb getwijffeld/gewacht met het openen van een topic. Want natuurlijk worden er dan dingen geroepen en ontstaat er een soort massahysterie. Pas nadat 2 artsen mij zeiden dat dit echt ten gevolge is van de Mirena en niet 'toeval' leek het mij goed om vrouwen op de hoogte te stellen van de onbekendheid. Hopelijk zijn vrouwen met bijwerkingen nu eerder alert en kunnen herhalingen zoals ik voorkomen worden.

depaardenjuf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-12 13:39

Annemijn ik heb je gepb-t. Mss was ik een beetje fel/grof.. excuus... :o

KasparovX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 13:56

Wat een verhaal en wat erg voor je zeg!

Hier een heel tevreden Mirenagebruiker! Ik heb inmiddels de derde laten zetten en vind deze methode echt geweldig vergeleken met andere anticonceptie.
Ik ben zelf ooit zwanger geworden ondanks condoomgebruik dus ik moest drastische maatregelen nemen. De pil wil ik liever niet, ik geef de voorkeur aan iets dat lokaal zijn werk doet.
Ik was wel (aangenaam) verrast dat ik helemaal geen bloedverlies meer heb. Ik had van te voren gehoord dat het minder zou worden maar niet dat het helemaal weg zou gaan. Als ik nu andere gebruikers spreek blijken ze allemaal geen bloedverlies meer te hebben.

Ik wens je veel sterkte en ben ook benieuwd naar de uitkomst van je onderzoek. Ik hoop wel dat je in staat bent een neutraal onderzoek te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 21:11

Annemijn kan je je voorstellen dat jouw redenatie van take it or leave it ook erg hard is? Ik bv kan niet anders....want ik heb de mirena uit medische indicatie...ik kan nl niet meer ongesteld worden omdat ik dan veel te veel bloed verlies de enige optie is de baarmoeder eruit wat ze met 40 liever niet doen....en de gynacoloog mooie verhalen over Mirena vertellen, als je dan voor de eerste controle komt met een lijst van bijwerkingen, dan wordt gegewoon gezegd, "gaat wel over", na de 2e controle krijg je te horen, "je hebt geen keus"........

En dus je hebt geen keus...maar als er na verloop van tijd je zulke erge pijnen hebt en geen gehoor krijgt.

Moet je je ook even voorstellen dat je voor een bureau zit met een arts die 5 minuten tijd voor je heeft, je nauwelijks aankijkt, je nauwelijks een dialoog hebt en er een reaktie krijgt in de trant van "tja en ??" je haakt dan snel af hoor... :D

Overigens had ik een huisarts die mij 3 keer naar huis stuurde met de zinnen, tja ach sommige vrouwen hebben daar nu eenmaal last van....doe maar een dagje rustig aan...uiteindelijk een Hb van 4.8 :D Want ja je moet gewoon een dagje rustig aan doen en dat vond mijn werkgever ook :n
Maar dat was niet, een dagje rustig aan doen, maar weldegelijk foute boel.....

Ik heb geen hoge pet op van de medische wereld...

Zo weet ik ondertussen ook wat een foute boel het is met die generieke medicijnen en dat zelfs nog wel van een arts!

Annemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 13:43

russel schreef:
Annemijn kan je je voorstellen dat jouw redenatie van take it or leave it ook erg hard is? Ik bv kan niet anders....want ik heb de mirena uit medische indicatie...ik kan nl niet meer ongesteld worden omdat ik dan veel te veel bloed verlies de enige optie is de baarmoeder eruit wat ze met 40 liever niet doen....en de gynacoloog mooie verhalen over Mirena vertellen, als je dan voor de eerste controle komt met een lijst van bijwerkingen, dan wordt gegewoon gezegd, "gaat wel over", na de 2e controle krijg je te horen, "je hebt geen keus"........

En dus je hebt geen keus...maar als er na verloop van tijd je zulke erge pijnen hebt en geen gehoor krijgt.

Moet je je ook even voorstellen dat je voor een bureau zit met een arts die 5 minuten tijd voor je heeft, je nauwelijks aankijkt, je nauwelijks een dialoog hebt en er een reaktie krijgt in de trant van "tja en ??" je haakt dan snel af hoor... :D

Overigens had ik een huisarts die mij 3 keer naar huis stuurde met de zinnen, tja ach sommige vrouwen hebben daar nu eenmaal last van....doe maar een dagje rustig aan...uiteindelijk een Hb van 4.8 :D Want ja je moet gewoon een dagje rustig aan doen en dat vond mijn werkgever ook :n

Zo weet ik ondertussen ook wat een foute boel het is met die generieke medicijnen en dat zelfs nog wel van een arts!

In deze post lees ik dat je erg veel problemen hebt met gyneacologen, artsen en andere medici die, in het verhaal zoals jij beschrijft, onwaarheden hebben verteld en fouten hebben gemaakt. Heel erg, natuurlijk, maar dat heeft toch verder niets met het spiraaltje an sich te maken?

depaardenjuf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-12 23:18

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 08:57

Annemijn, wil jij niet lezen? Je mag natuurlijk goede ervaring met Mirena hebben hoor, heb jij trouwens Mirena?

ulyse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 09:15

russel schreef:
Annemijn, wil jij niet lezen? Je mag natuurlijk goede ervaring met Mirena hebben hoor, heb jij trouwens Mirena?

Russel, je komt op mij een beetje drammerig over. Ben je gefrustreerd? Ik begrijp wel waarom Annemijn jouw post op deze manier verwoord, zo kom je op mij ook over. Ik begrijp dat je in een lastige situatie zit, als je om medische noodzaak een mirena nodig hebt, kun je aangeven waarom jij vindt dat je geen keuze hebt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 09:24

Wat wil jij bereiken met je denigrerende, negatieve bewoording? Ongestraft trappen of rellen?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 10:29

russel schreef:
Wat wil jij bereiken met je denigrerende, negatieve bewoording? Ongestraft trappen of rellen?

Misschien moet je die vraag ook eens aan jezelf stellen? Wat denk jij zelf te bereiken?

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 10:42

Wat dachten jullie van de bijwerkingen van De Pil?? Daar kan je ook aardig wat bladzijdes mee vullen hoor! Voor mij nooit meer die rotzooi in mijn lichaam in elk geval. Ik heb verschillende vriendinnen die zéér tevreden zijn met de Mirena. Zelf heb ik hem na 9 maanden laten verwijderen omdat ik constand een beetje bleef vloeien en ik hem voelde zitten. Dit was volgens de arts psychisch, terwijl ik daarvoor jaren een ouderwets koperen spiraaltje had gehad waarbij ik deze klacht niet had. Dus als het psychisch was, dan lijkt me dat ik dat net ieder spriraal zou hebben toch? Eindconclusie is voor mij: zoek zelf wat bij je past en waarbij jij je goed voelt, dat is toch voor iedere vrouw weer anders!

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 10:48

russel schreef:

Heel herkenbaar verhaal voor mij! Mijn menstruatie was ook een dramabloedbad. Echter namen mijn huisarts en gynacoloog mij wél serieus. Er is wel degelijk een andere oplossing dan direct je baarmoeder laten verwijderen hoor! Ik heb vorig jaar mijn baarmoederslijmvlies laten wegbranden (ook wel ballontherapie genoemd) en dit heeft ontzettend goed geholpen.Voorwaarde is wel dat je nooit meer zwanger wilt/kan worden. Zou je meer info willen hebben hierover, PB me gerust! Voor mij nu geen enkele onnatuurlijke-hormonale-rotzooi in mijn lijf gelukkig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 10:53

Ik wil ook wel zonder hormonen, zou alleen niet weten wát.
Alleen condoom vind ik eng en definitieve maatregelen nog niet aan de orde, wil misschien ooit nog wel kinderen...

ulyse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 11:04

russel schreef:

Geen van dit allen, het was een vraag waar jij zo op antwoord. Ik ben heel benieuwd waarom jij vindt dat je geen keuze hebt.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 11:07

Ik was net 20 toen ik de eerste Mirena in '98 liet plaatsen. Ik was toen voor de gyn de eerste waarbij ze de mirena plaatse die nog geen kinderen had gehad.
Pfff heb flink last gehad de eerste dag.
De reden dat ik toen voor een mirana ging was omdat ik niet goed op de pil zelf reageer.

Nooit ergens last van gehad en ik werd niet meer ongesteld, heerlijk (hahaha).
Na 3 jaar ging er wel last van krijgen en heb hem laten verwijderen door de ha. Achteraf bleek dat m'n lijf hem te eigen had gemaakt en zat iets van weefsel overheen gegroeid.

Daarna zwanger geworden van ons eerste kindje. 6 weken na de bevalling weer een mirena laten plaatsen. Nu van het plaatsen zelf geen last gehad.
Heerlijk weer niet ongi, en geen verdere klachten.

Toen ik deze ca 2.5 jaar had begon ik vage klachten te krijgen. Hele zere borsten, leek wel of ik zwanger was.
Ook ging ik opeens heel erg veel afvallen. Nu woog ik al niet zo veel maar uiteindelijk maar 50/51 kg (ben 1.69)
Omdat niemand er iets van snapte werden er in het z-huis diverse onderzoeken gedaan. Bloed kwam niets uit..

Zelf had ik het idee dat het door de mirena kwam, maar in het ziekenhuis zeiden ze dat het niet kon. Aankomen wel, maar afvallen niet.
De arts in het z-huis wilden eerst een darmscopie maken, waarvan hij al wist dat er niets uit zou komen. Maar als dat werkelijk zo was (lekker vaag) dan zou hij de mirena eruit laten halen door de gyn.
Omdat ik die slang niet zo zag zitten (en ook die liters laxeermiddel niet haha) ben ik terug gegaan naar de ha.
De ha was van mening dat het wel moest kunnen, als je ergens van aan kan komen kan je er ook van afvallen.
Hij heeft hem dus eruit gehaald. Ik mocht toen minimaal 4 maanden geen andere hormonen gebruiken maar ook absoluut niet zwanger raken.
Het afvallen stopte en na verloop van tijd verdwenen ook de vage klachten.

Ik mag nu ook geen hormonen meer hebben, dus geen pil geen mirena...