Iedereen een label?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 16:51

Shadow0 schreef:
gummie schreef:
De vraag blijft: is ADHD slechts een geheel van objectief waarneembare gedragingen/ kenmerken, of is het een in de hersenen aan te tonen afwijking die dat geheel tot gevolg heeft?

En het antwoord is nee :)

Hoe weet je dit zo zeker?

Volgens mij is ADHD wel neurologisch aan te tonen maar dan moet je een monster van de hersenen nemen. En dat werkt niet zo goed bij nog levende mensen :=
Ik zal vanavond mijn geneeskundeboek er even bij pakken, ADHD stond genoemd in het hoofdstuk over neurologie

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 16:54

Ik vindt het eigenlijk nog het meest weg hebben van elke 'categorie' aan persoonlijkheden maar een naam te geven; ook ik heb asperger,
ben hoog sensitief en kan er ook best nog ADHD bij hebben ook := van mij weet wel gewoon iedereen het (ook heel m'n klas en heel veel daarbuiten) Ik vindt het zelf gewoon een persoonlijkheid en dat mogen ze best weten, wanneer ik er geheim over zou gaan doen, dan kreeg ik 't over m'n dak, als je er zelf makkelijk over bent zijn andere dat ook sneller :) maar ook ik vindt het labelen hoor, ik heb het wel vrij erg denk ik.. bij mij is het wel echt duidelijk, maar om nou als je misschien maar 3 van die kenmerken hebt te gaan zeggen dat diegene dan een syndroom heeft? nee dat vindt ik onzin..

edit; dan niet zó erg dat ik in mezelf gekeerd rondloop ofzo en geen vrienden heb :o
Laatst bijgewerkt door melody7 op 25-09-12 17:01, in het totaal 1 keer bewerkt

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 16:58

ja, iedereen krijgt een label. Bij ons op school vroeger was dat heel makkelijk. Als je moeite had met leren kon je dat afschuiven op je autisme, als je sociaal niet goed was hetzelfde verhaal, als je te snel las kon je een dyslectiekaartje kopen (...) en met al deze "aandoeningen" krijg je dan meer tijd voor proefwerken en mocht je alles onbeperkt overdoen, zodat je later een lijst met hele goede cijfers had, waar je eigenlijk niks voor gedaan had en ook vrij weinig mee kon, want je kon helemaal niet aan de verwachtingen van "het echte leven" voldoen. Heb helaas mijn halve klas zo de mist in zien gaan, ik vind dat je, net als "echte autisten", gewoon moet leren omgaan met je tekortkomingen, dan moet je maar een uurtje langer huiswerken en een uurtje minder zuipen... dáár kom je ergens mee.

ik heb zelf officieel niks, maar vast vanalles wel in lichte vorm. Iedereen vermoedt het, 't kwam op de basisschool al naar voren, maar ik heb ervoor gekozen om me niet te laten testen en mee te gaan met het leven zoals het is. Wat heb ik aan een papiertje waarop staat dat ik (licht) autistisch ben, als ik eigenlijk, met wat meer inzet, net zo goed kan functioneren als ieder ander.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 17:05

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 17:44

MarlindeRooz schreef:
max66 schreef:
De oorzaak van ADHD is simpelweg een neurologische. Tussen je hersencellen zit een stofje, een gelei-achtige substantie, dopamine genaamd.

Bij mensen met ADHD wordt de dopamine opgenomen door de hersencellen i.p.v. als "smeermiddel" te dienen. Hierdoor komen prikkels ongefilterd binnen in de hersenen en dit maakt dat men druk is in zijn hoofd, zich niet kan concentreren etcetc. ADHD is een aandachtstekort-stoornis.

Medicijnen zorgen ervoor dat de dopamine niet opgenomen wordt in de hersencellen (zoals dat bij niet-ADHD'ers ook is)

dat dénken mensen, maar hoe kan het dan dat mensen weten dat het bij mij het geval is zonder dat ze in mijn hersens kunnen "kijken" maar aan de hand van gedrag kunnen zien dat ik adhd heb. Het kan ook een andere oorzaak hebben zoals opvoeding, of jeugddingen.

Ze kunnen het idd aan het gedrag afleiden of iemand ADHD heeft. De medicijnen die iemand dan krijgt doen dus iets met de opname van dopamine in de hersencellen. De medicijnen zorgen ervoor dat de dopamine tussen de hersencellen blijft zitten i.p.v. geabsorbeerd te worden door de hersencellen.

Daarom is het met zekerheid te zeggen of iemand ADHD heeft als de medicijnen effect hebben. Als je geen ADHD hebt dan geven de medicijnen dus NIET het gewenste resultaat!

Het kan echt niet liggen aan opvoeding of je jeugd. Het zit ook niet in je karakter.

Ze kunnen pas bij dode mensen onderzoeken of iemand aan ADHD geleden heeft, bij levende mensen is dit niet te onderzoeken.

Ik begrijp Marlinderooz dat jij je ouders verwijten maakt, maar dit is echt niet terecht. Natuurlijk kunnen je ouders je helpen met het accepteren van je aandoening en dit is wellicht niet op de juiste manier gebeurd. Het is erg jammer dat jij je "label" hierdoor niet hebt geaccepteerd, maar je kunt je ouders echt niet verwijten dat jij ADHD hebt, sorry.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 17:55

max66 schreef:
Daarom is het met zekerheid te zeggen of iemand ADHD heeft als de medicijnen effect hebben. Als je geen ADHD hebt dan geven de medicijnen dus NIET het gewenste resultaat!

Juist, en rilatine als niet-adhd-er is ernstig af te raden ;)
Voor iemand met adhd die voor hem/haar passende medicatie krijgt maakt dat gewoonlijk echt een heel groot verschil.

Heeft iemand hier ervaring meer? http://nl.wikipedia.org/wiki/Neurofeedback

max66

Re: Iedereen een label?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 18:01

Methylfenidaat (= de werkzame stof in ADHD-medicijnen) werken bij iemand die geen ADHD heeft als speed (ik heb het zelf wel eens geprobeerd namelijk). Het valt ook niet voor niks onder de opiumwet natuurlijk!

Ik heb geen ervaring met neurofeedback maar mijn vriendin wel. Ze heeft een zoon met ADHD en hij word/werd behandeld met nf. Zij is er wel positief over.. Ik weet het dus niet uit eigen ervaring

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 18:02

gummie schreef:
Kort gezegd: wat is het verschil tussen een persoon met ADHD en een persoon die aan alle criteria voor ADHD voldoet? Is er uberhaupt een verschil? En zo ja, hoe stel je dat verschil vast? En zo nee, is de discussie over het bestempelen van bepaald gedrag dan niet een hele logische/ begrijpelijke?

Daar ben ik ook nog niet uit, die vragen :) Erg interessante materie overigens. Ik werk met zowel kinderen met ADHD als met mensen met niet aangeboren hersenletsel die ADHD-achtige symptomen vertonen. Zie soms precies dezelfde dingen, met een geheel verschillende oorzaak. Sowieso speelt er dus nog iets als verworven versus aangeboren. Naar mijn weten werken medicijnen als ritalin nauwelijks bij mensen met niet aangeboren hersenletsel. Sowieso hebben die medicijnen voornamelijk effect op de hyperactiviteit-impulsiviteit klachten en zijn concentratieklachten veel lastiger te behandelen.

En over opvoeding: hebben kinderen met ADHD niet gewoon een heel andere opvoedaanpak nodig, die sommige ouders wel beheersen en andere ouders niet?
Ik trek het lijntje even door naar mijn ervaringen met werk: laat me vakkenvullen en ik ben op en top ADHD, geef me uitdagend werk dat ook nog eens heel afwisselend is (maar niet te) en je merkt er nauwelijks iets van als je het niet weet.. Iig niet van de buitenkant.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 18:05

Heino schreef:
gummie schreef:
Kort gezegd: wat is het verschil tussen een persoon met ADHD en een persoon die aan alle criteria voor ADHD voldoet? Is er uberhaupt een verschil? En zo ja, hoe stel je dat verschil vast? En zo nee, is de discussie over het bestempelen van bepaald gedrag dan niet een hele logische/ begrijpelijke?

Sowieso hebben die medicijnen voornamelijk effect op de hyperactiviteit-impulsiviteit klachten en zijn concentratieklachten veel lastiger te behandelen.

Nee, ze verbeteren juist de concentratie waardoor de hyperactiviteit en de impulsiviteit afnemen (doordat je de aandacht beter kan richten, reageer je bijv. minder op andere prikkels en ben je minder impulsief)

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 18:05

peacehorses schreef:
ja, iedereen krijgt een label. Bij ons op school vroeger was dat heel makkelijk. Als je moeite had met leren kon je dat afschuiven op je autisme, als je sociaal niet goed was hetzelfde verhaal, als je te snel las kon je een dyslectiekaartje kopen (...) en met al deze "aandoeningen" krijg je dan meer tijd voor proefwerken en mocht je alles onbeperkt overdoen, zodat je later een lijst met hele goede cijfers had, waar je eigenlijk niks voor gedaan had en ook vrij weinig mee kon, want je kon helemaal niet aan de verwachtingen van "het echte leven" voldoen. Heb helaas mijn halve klas zo de mist in zien gaan, ik vind dat je, net als "echte autisten", gewoon moet leren omgaan met je tekortkomingen, dan moet je maar een uurtje langer huiswerken en een uurtje minder zuipen... dáár kom je ergens mee.

ik heb zelf officieel niks, maar vast vanalles wel in lichte vorm. Iedereen vermoedt het, 't kwam op de basisschool al naar voren, maar ik heb ervoor gekozen om me niet te laten testen en mee te gaan met het leven zoals het is. Wat heb ik aan een papiertje waarop staat dat ik (licht) autistisch ben, als ik eigenlijk, met wat meer inzet, net zo goed kan functioneren als ieder ander.

Ik zal aan mijn zoon doorgeven dat hij zich voortaan niet meer moet aanstellen in drukke omgevingen. Zal bij regulier onderwijs (waar hij onlangs is afgewezen omdat ze niets met hem konden daar) toch nog eens balletje opgooien dat hij daar prima terecht kan. En zal hem zeggen dat hij ooit toch de gewone maatschappij in moet, dus dan maar direct. Al die flauwe kul om hem als autist extra begeleiding te bieden is blijkbaar nergens voor nodig. Gewoon nog een beetje meer op zijn tenen lopen zal hem goed doen. }:0

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 18:07

ADHD wordt vastgesteld aan de hand van gedrag. Gedrag wordt geinterpreteerd. Allereerst de afweging wat is normaal, wat is niet normaal. Dat is subjectief. Vervolgens: zijn er gradaties? Zijn er lichtere en zwaardere vormen? Of heb je iets helemaal wel of helemaal niet?
Daarnaast: vele factoren zijn van invloed op gedrag. Dat iemands gedrag volgens een arts voldoet aan de DSM IV beschrijving, wil niet met zekerheid zeggen dat je ADHD hebt (TENZIJ juist de omschrijving van het gedrag het label ADHD kent ongeacht de oorzaken). De grenzen van wat wel en wat niet binnen de marges van de omschrijving valt, zijn arbitrair.

Juist omdat je bij levende personen kennelijk de 'afwijking' in de hersenen niet kunt aantonen, is al het bovenstaande voldoende reden om te discussieren over de diagnose ADHD, hoe die gesteld wordt en welke behandeling dient te volgen.

Maar volgens mij zijn dit soort discussies inherent aan het vakgebied "psychiatrie".
Laatst bijgewerkt door gummie op 25-09-12 18:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 18:08

Maar goed ik ben het er niet echt mee eens dat iedereen maar een label krijgt. Bij ons worden genoeg kinderen naar huis gestuurd zonder diagnoses terwijl we wel bijzonderheden zien

aan de andere kant verwijzen scholen steeds sneller door omdat er gewoon geen tijd en geld is voor extra aandacht en heb je als 'bijzondere' leerling nergens recht op als je geen diagnose hebt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 18:14

gummie schreef:
Hoe kun je op een 2-ledige vraag met nee antwoorden?

Nou, dat was eigenlijk helemaal niet zo moeilijk. Zijn maar 3 letters tenslotte. Maar ik had de toelichting daarvoor al gegeven. De diagnose wordt gesteld op basis van gedrag (niet oorzaak), maar er is geen sprake van een geheel objectieve scoring van gedragskenmerken. Er is wel duidelijk dat de hersenfunctie (/neurotransmitters) anders is bij adhd. Maar dit kan niet op individuele basis worden vastgesteld. (Dat dat na iemands dood wel kan heb ik nog niet bevestigd gevonden maar wie weet ben ik niet op de hoogte van de laatste ontwikkelingen.)

Beide niet dus.

Maar is het relevant om een hele harde lijn te trekken tussen de ene of de andere mogelijkheid? In die artikelen die je aanhaalt, en ook in bv http://www.volkskrant.nl/vk/nl/6177/Mal ... -van.dhtml is de toon vooral: de discussie is kunstmatig, daar gaat het namelijk helemaal niet om.

Het is veel belangrijker hoe wij als maatschappij al onze leden, inclusief concentratieproblemen of wat dan ook, een plek geven. Willen we mensen allemaal precies passend in modellen van 'normaal' krijgen, en afkeuren als ze niet passen? (Met ernstige financiele consequenties als je niet in het normale tempo studeert of werkt, je zaakjes niet perfect op orde hebt, etc.) Het gaat niet om labeltjes op zich, het gaat ook niet om medicijnen op zich, het gaat erom dat beide ook een reactie zijn op onvermogen om hier en nu in onze maatschappij te passen. Dan kun je wel hele semantische discussies gaan voeren over wie en wat er wel en niet in een bepaald hokje past... maar misschien moeten we het toch ook eens op een wat andere manier benaderen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 18:15

@max66
Ik verwijt mijn ouders niet dat ik adhd heb.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 18:38

Shadow0 schreef:
gummie schreef:
Hoe kun je op een 2-ledige vraag met nee antwoorden?

Het is veel belangrijker hoe wij als maatschappij al onze leden, inclusief concentratieproblemen of wat dan ook, een plek geven. Willen we mensen allemaal precies passend in modellen van 'normaal' krijgen, en afkeuren als ze niet passen? (Met ernstige financiele consequenties als je niet in het normale tempo studeert of werkt, je zaakjes niet perfect op orde hebt, etc.) Het gaat niet om labeltjes op zich, het gaat ook niet om medicijnen op zich, het gaat erom dat beide ook een reactie zijn op onvermogen om hier en nu in onze maatschappij te passen.

:j Mee eens :j En hoe stel je voor die discussie te voeren zonder het te hebben over hoe op dit moment wordt omgegaan met labels?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 18:47

gummie schreef:
:j Mee eens :j En hoe stel je voor die discussie te voeren zonder het te hebben over hoe op dit moment wordt omgegaan met labels?

Door het te hebben over hoe we kunnen zorgen dat gevarieerde mensen een plek houden in onze maatschappij: in ons onderwijs, in werk, hoe we zorg kunnen bieden aan mensen zonder daar vooraf labeltjes bij te eisen, etc. Als labeltjes minder noodzakelijk zijn, zullen ze ook minder gezocht worden. (En de eerste simpele aanpassingen lijken me dat we de klassen niet verder vergroten en leerlingen en studenten toe te staan hier en daar een wat alternatieve route te doorlopen, ipv die mensen meteen af te schilderen als ongeschikt of ongemotiveerd.)

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 18:52

Daar kan ik het alleen maar heel roerend mee eens zijn Shadow!

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 19:11

Colway schreef:
Nee, ze verbeteren juist de concentratie waardoor de hyperactiviteit en de impulsiviteit afnemen (doordat je de aandacht beter kan richten, reageer je bijv. minder op andere prikkels en ben je minder impulsief)

Hoe kom je aan de info? ADHD medicijnen hebben doorgaans nauwelijks invloed op aandachtsklachten, maar destemeer op de hyperactiviteit en impulsiviteit :)

Shadow: ik ben anti anti-labelen. Waarom? Omdat - ondanks dat iedereen uniek is en je een behandeling op een individu aan moet passen - er altijd een gemene deler is. Anders kun je 100 behandelingen uit gaan proberen voordat je er een gevonden hebt die bij jouw klachten aansluit. Zonder labels kan er ook geen wetenschappelijk onderzoek gedaan worden.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 19:13

Heino schreef:
Colway schreef:

Hoe kom je aan de info? ADHD medicijnen hebben doorgaans nauwelijks invloed op aandachtsklachten, maar destemeer op de hyperactiviteit en impulsiviteit :)

vanuit mn werk?

Ik zie juist dat kinderen vooral opknappen van meer aandacht (bijvoorbeeld op schoolwerk) en doordat ze beter prikkels kunnen negeren minder impusief of hyperactief zijn

ritalin/methylfenidaat/whatever wordt vaak ook als eerste gegeven om het op school makkelijker te maken = aandacht voor het werk, fijne bijkomstigheid is de invloed op impulsiviteit en de hyperactiviteit al maak ik vaak genoeg mee dat die laatste 2 niet te onderdrukken zijn

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 19:15

En los van mn werk ik ben zelf heel chaotisch, slechte concentratie en impulsief..heb verder geen label en zou niet weten of ik die zou krijgen. Heb voor de lol wel eens ritalin genomen. M'n concentratie verbeterde inderdaad en daarmee m'n impulsiviteit ook

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 19:29

@Heino: ik ben ook niet automatisch tegen labellen - alleen er wordt zo zwartwit gedacht rondom labels. Ook zonder specifiek stempel adhd kun je er namelijk voor kiezen om een omgeving iets minder onrustig te maken voor een kind, of een kind wat moeite heeft met stilzitten af en toe even rond te laten lopen. Of iemand die veel moeite heeft met spellen, ondanks overduidelijke inzet, wat minder aan te vallen op de spelfoutjes. Ik noem maar wat voorbeelden. Maar blijkbaar is het ontzettend moeilijk om zulke dingen 'gewoon' in te passen, zonder uitgebreid dossier in drievoud zal er niet afgeweken worden van de algemene regels ('want dan kunnen we dat bij iedereen wel doen'.)

En heb je dan eenmaal het stempel, dan gaan er deuren open, maar ook dicht: sommige scholen willen geen adhd'er of pddnos'er, veel te ingewikkeld. Ga maar naar het speciaal onderwijs, een psycholoog, een psychiater, waar dan ook, als het maar niet hier is. Of, als statistisch is vastgesteld dat aanpak X vaak goed werkt bij diagnose Y, dan moet en zal je in aanpak X gepropt worden, want zo staat het in het protocol.

Wat betreft wetenchappelijk onderzoek: dat klopt, en daarom ben ik ook niet automatisch tegen labels en diagnoses.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 19:31

shadow, zo zit het onderwijssysteem helaas niet meer in elkaar, je moet bijzonder zijn wil je hulp ontvangen. Je moet in veel scholen een rugzak (cluster 4 indicatie ) hebben voor extra ondersteuning

Los van dat, ik zie bij ouders en familie dat het ook veel deuren opent. Ouders die eindelijk erkenning krijgen van 'er is iets anders aan mijn kind' een andere aanpak implementeren en een gelukkig gezin ervoor terugkrijgen

een goede organisatie plakt niet zomaar stempels

maar goed, vaak genoeg dat we een ADHDer binnen krijgen en er blijkt (wat ons betreft) PDD-NOS te spelen en de PDD-NOS aanpak werpt meteen vruchten af

desalniettemin het is een grijs gebied waarin je oordeelt

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 19:36

Colway, dat is meteen dus ook het gevaar van een diagnose. Als die niet klopt, klopt de gekozen behandeling ook soms niet meer, of is niet volledig. Hoe wordt een diagnose vastgesteld? Door naar concrete gedragingen en patronen te kijken. Dan kan een aanpak toch op die gedragingen en patronen worden gebaseerd? Hadden ze het niet ADHD genoemd, maar het gelaten bij een omschrijving van gedragingen/ patronen en de behoeften van dat kind,en hadden ze meteen een aanpak gehanteerd die daarop gebaseerd is, dan hadden ze het kind toch beter geholpen lijkt me? Nu hebben ze via een omweg moeten ondervinden dat een andere aanpak kennelijk beter werkt, alleen maar omdat de bijbehorende naam niet volledig was?

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 19:41

Colway schreef:
vanuit mn werk?

Wat grappig, ik krijg juist (vanuit mijn werk) precies het omgekeerde mee :D Zie sommige kindjes enorm opknappen alsin dat ze rustiger kunnen blijven zitten, minder eruit floepen en beter op hun beurt kunnen wachten. Maar dat dromerige blijft vaak juist wel.

Gummie, hoe zie je dat voor je? Je zal toch een naam moeten geven aan een cluster van symptomen, anders kan je onderling niet communiceren. Kun je het "symptomen passend bij X" noemen of "symptomen passend bij ADHD", idee blijft hetzelfde.

En wat betreft omgeving aanpassen aan kind: dat kan altijd. Maar ik vind wel dat je ergens de grens moet leggen wat betreft vergoedde zorg. En ook daarvoor zijn nu eenmaal labels nodig: dit kind heeft gespecialiseerde hulp nodig, niet alleen een tafeltje voor in de klas met zo min mogelijk prikkels.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 19:41

als de naam er niet is = er geen hulp

Dat is gewoon het beleid in Nederland. Niet eens zozeer de schuld van instellingen alswel van bijvoorbeeld zorgverzekeraars en daarmee de politiek

als een kind bij ons binnenkomt met gedragsbijzonderheden en er wordt geen diagnose gesteld, wordt de hulp die wij bieden niet vergoed. Dus dan is het OF je stuurt het kind weg zonder hulp en zonder diagnose OF je stelt wel de diagnose en verleent hulp

Gelukkig zie ik dat bij ons wel gekozen wordt voor het laatste. Maar de groep kinderen die geen diagnose krijgen en wel hulp nodig hebben die laten we in Nederland vastlopen