ADD - ik word er zo MOE van!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 14:04

lifaya schreef:
ik ben als kindje al getest. Toen kwam er ADHD/ADD uit, ik was toen VRESELIJK hyperactief, racete rond, praatte aan 1 stuk door en ik kon echt niet stil zitten. In mijn pubertijd is het hyperactieve weggegaan en bleef het dus alleen maar druk in mijn hooft.

hihi ik ben bang dat ik later een kindje krijg met dus de eeuwige peper in zijn/haar hol :')
Mijn vriend werd vroeger 'vlo' genoemd vanwege het heen en weer geren, gespring, etc

Positieve eraan is dat ik dan wel genoeg lichaamsbeweging zal krijgen :')

Rennie89

Re: ADD - ik word er zo MOE van!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 14:09

Het zegt genoeg als ik toentallen keren van de trap ben gedonderd omdat ik er te hard op of af rende? :') Of met armen vol knuffels naar beneden ga en dan op een knuffel struikel en ook van de trap af donderde? :') Of konijntje speelde en al huppelend op de trap naar beneden donderde? :') Lol... oh wat een tijd... Ik was echt een drama kind, ik maakte boomhutten etc... Ik was ook ehct broodmager want alles wat erin ging kwam er ook weer uit in energie, cola was uit den boze :')

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 14:12

Mijn schoonouders waren dolblij dat het zaterdag was.... Scouting! :D kon hij zich uitleven in het bos hahaha
Vriend was ook graatmager, nog steeds eigenlijk. Alhoewel hij nu wel spieren heeft, maar echt geen vet := dus hij ziet er belachelijk goed uit nu :P

1 voordeel... Ik ben astmatisch, dus kind is vanzelf buiten adem :j :')

(moet wel eens om mijn vriend lachen; ben ik hem ineens kwijt omdat hij iets ziet en gewoon zonder nadenken erheen loopt oid :') )
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 04-09-12 14:20, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 14:18

NonaWen schreef:
Misschien praat ik het mezelf ook wel aan ofzo hoor.. := ik weet het niet. Maar ik ben zo druk, en soms denk ik wel, ben ik echt zo druk of maak ik mezelf heel erg druk. Soms overzie ik het allemaal niet meer, maar als ik mezelf dan weer een enorme schop onder me hol geef en mezelf probeer te motiveren dan krijg ik het wel weer op de rit.

Niet teveel bij stilstaan, als je door de studie heen komt, je werk loopt goed etc. Dan zal een diagnose daar niets aan veranderen. Je gaat pas heen voor een diagnose op het moment dat je niet meer normaal kunt functioneren.
Je krijgt alles weer op rit dus dat klinkt voor mij al niet als ADD.

Ik merk wel dat naar mate ik ouder word (na mijn 25e) de chaos ook wat minder word en het knopje is omgegaan dat ik toch echt zelf verantwoordelijk ben voor mijn chaos :P ik orden meer nu :)

Als ik naar het lijstje kijk voor de symptomen, dan herken ik veel. Maar toch heb ik juist de kernpunten niet; ik functioneer normaal.
Ben alleen als persoon wat chaotisch, druk etc, niet door een stoornis.

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 17:05

Zelf heb ik geen ADD, maar mijn moeder wel. Dit is echter pas op latere leeftijd vastgesteld, maar als je het lijstje met symptomen doorleest denk ik: dat is mijn moeder! Het heeft wel degelijk invloed op de rest van de familie. Bijna alles komt op mijn vader neer en ik stond tussen mijn ouders in ipv van als bij een stamboom onder de ouders. Was niet altijd leuk/gezellig bij ons thuis en toen ik jonger was snapte ik natuurlijk niet wat er precies anders was en dat botste nog wel eens.

Zij zegt het liever ook niet tegen mensen, ik liever wel zodat ze weten wat er 'gek' aan haar is. Heb wel eens meegemaakt dat een stalgenoot mij wel uitnodigde, maar m'n moeder liever niet. Nou toen heb ik ook gepast.

Wat dingen waar mijn moeder last van heeft:
- niet met tijd en tijdsdruk om kunnen gaan (geen besef van hoe laat het is, maar ook niet van hoe lang iets duurt), waardoor altijd haast, maar boodschappen doen kost een paar uur
- dwangneuroses; smetvrees, moeilijk dingen weg kunnen gooien
- zichzelf niet tot iets kunnen zetten, ook simpele dingen als naar bed gaan of je in bed omdraaien terwijl je lichaam dat wel wil
- zichzelf ergens in verliezen (bv krant lezen of radio luisteren), of juist niet kunnen concentreren
- dingen vergeten/uitstellen en zover laten komen dat je het uit schaamte ook niet meer doet
Kan vast nog wel meer opnoemen...

Ze krijgt nu antidepressivum, weet ook van iemand anders die krijgt dexamfetamine.

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 18:08

Ik snap bij mij eigenlijk niet waarom ze het bij mij nooit eerder hebben ontdekt,
Achter af gezien had ik op de basisschool allang adhd,
Hoevaak ben ik wel weer niet naar huis gefietst omdat ik me tas was vergeten,
Die laadjes onder me tafeltje... Kreeg aan het einde van de week altijd op me kop, omdat het 1 bende was,
Oude broodjes en drinken, spullen die er niet in hoorde :+
Mijn tafel was 1 bende, de juffrouw controleerde voor het werken altijd me tafel,
Omdat die anders helemaal vol lag,
Ik lette nooit op, sprak altijd voor me beurd,
Stond halverwege de les weer aan de andere kant van de klas,
Ging 20 keer naar de wc, zodat ik even kon lopen..

De middelbare school was nog 10 x zo erg,
Heb daar dan ook maar ander half jaar gezeten,
Toen ben ik daar weggestuurd,
Ik kon nooit mijn mond houden, en was " vervelend " in de klas,
Inplaats van dat ze naar me keken wat er aan de hand was,
Gooiden ze me maar de klas uit, en mocht ik weer een rode kaart halen,
Uiteindelijk ontwikkelde ik agressie, want niemand begreep me,
En ik ook mezelf niet, want wou zo graag want het lukte niet...

Uiteindelijk ben ik op een school terecht gekomen voor moeilijk opvoedbare kinderen,
En wat ben ik daar blij mee geweest,
Eindelijk een leraar die me snapte, die met me praatte als het niet ging,
Inplaats van dat geschreeuw en ga maar de les uit,

Ik heb geloof ik zowat alle symptomen :+
Ik vergeet echt álles,
Vraag soms 20 keer per dag aanmezelf welke dag is het eigenlijk,
Ik ben zo chaotisch als wat,
Vanochtend heb ik 3 keer heel het huis doorgelopen,
Totdat ik me bedacht dat m'n zonnenbril op me kamer ligt,
Daar had ik al 3 keer gekeken :+
Ik ben onwijs inpulsief,
Ik werd een maand geleden sochtends wakker, met het idee dat ik m'n kamer paars verf,
Ben opgestaan de auto in gestapt en ben verf gaan halen, kwam thuis en ging verfen :)
Ik ben onwijs druk, doe ik niks ben ik nog druk,
Slapen is echt een ramp, val ik bijna in slaap bedenk ik me ineens dat ik morgen moet stofzuigen,
Als ik eenmaal slaap praat ik alles bij elkaar,.
Liggen mij dekens en kussens soms héél de kamer door, inclusief ikzelf :+
Ik ben onwijs wisselvallig, zit ik in de auto onderweg naar me paard
Maar bedenk ik me ineens dat ik naar de action wil,
Draai ik me om en ga ik daarheen,

Ik snap best dat áls mensen geen adhd hebben en dit lezen me voor gek verklaren.... :+

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 18:11

kamer paars verfen vind ik niet impulsief maar spontaan :P :))

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 18:20

Yup das waar, het had geen rare gevolgen haha,
Het was een voorbeeld,
Heb ook wel eens stomme acties :(
Lid worden van de sportschool met een jaar abbo, en dat maar een week volhouden,
Me vorrige telefoon zat zijn, dus een nieuw abbo afsluiten want dan krijg ik een nieuwe :)
Gelukkig heb ik uiteindelijk die oude telefoon plus abbo op iemand anders aan kunnen smeren!
Internet bestellen... een ramp :D

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 19:27

zo vandaag hele dag in training gezeten voor werk. Ik dank hemel en aarde voor medicatie! *\o/*
Gewoon stil kunnen zitten, kunnen luisteren, concentreren, oh yes!!!! Wou dat ik dit wist toen ik nog op school zat. Man, wat waren die lessen een hel..

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 19:29

Wel fijn, en af en toe ook wel grappig om te lezen dat je niet de enige bent met bepaalde problemen. :=

mariska1408

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 19:48

Haha hoe meer ik van jullie lees, hoe meer ik herken in mezelf... Zijn zoveel dingen die ik nu pas begrijp van mezelf ... Wist ik dit maat eerder :P

Zou het druk doen in mijn slaap ook met ADD temaken hebben ?? Haha heb ik namelijk ook altijd :P en dan wakker schrikken en je hele kamer doorzoeken naar dat ene kussen :P

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 19:49

Ik slaap wel heeeeel onrustig, ik draai de hele tijd, ik eindig vaak zonder deken ga zo maar door :P maar ik heb ook slaap problemen, slik 10mg melatonine wat nog niet eens echt werkt :')

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 19:59

lifaya schreef:
Ik slaap wel heeeeel onrustig, ik draai de hele tijd, ik eindig vaak zonder deken ga zo maar door :P maar ik heb ook slaap problemen, slik 10mg melatonine wat nog niet eens echt werkt :')

Haha bij mij precies hetzelfde. En uit bed komen, dat ik ook een drama. :+

mariska1408

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 20:19

TinekeHorses schreef:
lifaya schreef:

Haha dat heeft vast niets te maken met ADD :+
Hebben vast meer mensen last van :P

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 20:20

mijn slaapstoornis heeft wel met mijn ADD te maken helaas :+

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 20:21

mariska1408 schreef:
TinekeHorses schreef:

Haha dat heeft vast niets te maken met ADD :+
Hebben vast meer mensen last van :P

Klopt. Maar het heeft wel degelijk iets met ADD te maken. :j

"[..] ADDers zijn over het algemeen vermoeid / energieloos tegen een uur of 3 in de middag en hebben problemen om in slaap te komen. Ook tijdens de slaap heeft een ADDer last van zijn of haar ADD symptomen, hierdoor heeft de ADDer vaak slaap problemen en grote moeite bij het wakker worden. [..]"

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 20:23

Ik heb dat zelf nooit gemerkt gelukkig, vriend slaap als een roosje haha. En de kinderen die ik mee had op kampen hadden er ook geen last van (helaas wel andere kinderen die ons wakker hielden :') )
Vriendlief slaapt beter dan ik dat doe, terwijl ik al makkelijk slaap hihi

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 20:27

ik ben echt een ramp in slapen. Ik word de hele tijd wakker, kan niet in slaap komen en maal teveel in mijn gedachtes. Ben hierdoor ook echt vaak afgepeigerd.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 20:50

Ik ook, maar een ritme helpt mij wel. Elke morgen precies dezelfde tijd opstaan, heb de eerste periode na de vakantie vaak wel even iemand die even controleert of me dat ook echt lukt. }:0 Slapen probeer ik ook dezelfde tijd te doen, maar dat vind ik dus ook erg lastig. -O- Probeer er wel op doordeweekse dagen rond dezelfde tijd erin te liggen.

En ik slaap ook nooit uit eigenlijk als ik een ritme heb. Als ik om 6 uur 's ochtends slaap, dan slaap ik wel tot 11 uur, maar langer lukt me dan ook niet echt.

Probeer in het weekend ook gewoon expres hooguit een uurtje later op te staan dan normaal.

Als ik een ritme aan houd slaap ik misschien nog niet altijd op tijd, maar de kwaliteit van de slaap is wel stukken beter dan en ik ben minder moe.

Yaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 20:56

Ik herken je helemaal in je OP! Op mijn baan functioneer ik goed, op school en thuis is dat nog nooit gelukt. Savond's ben ik kapot, probeer toch regelmaat in je leven te krijgen, en je mag mij altijd PBEN

Wat die medicijnen betreft, ik voelde er ook niks van. Bijwerkingen waren idd minder fijn, symptonen kwam bij uitwerken van medicijnen twee keer zo hard terug. Ben der maar mee gestopt vergat ze toch steeds :+

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 22:13

Ik heb alle 8 de pagina's door gelezen.. en woow wat herken ik onwijs veel van jullie dingen zeg :oo ik dacht dat ik de enige op de wereld was die zich zo voelde..

het verhaal van ja dat moet je gewoon even... ken ik heel goed.. en bij iedereen is het gewoon, maar bij mij zit die logica er niet in..

ik ga ook smorgens weg met controle: portomonee (waar ik in moet kjken of mn buskaart er nog in zit) telefoon, brood en drinken, dan kan ik weg. heel soms vergeet ik te controleren (juist vanmorgen :') niet gekeken, ben ergens halverwege op de fiets, denk fiets mijn portemonnee ligt nog op tafel.. toen moest ik ineens heel snel)

Ik ben ook altijd op tijd. ga altijd 25 min van te voren weg als ik mn bus moet hale, maar als ik snel ben kan het prima in een kwartier, maar doe bewust 10 min extra voor acties als portemonnee vergeten. ook heb ik zeker smorgens een onwijs gruwelijke hekel aan snel snel snel, maar ik moet me wel weer haasten om optijd weg te komen.. maar zodra ik op de fiets zit kon ik in de slome modus.

Ik slik Concerta. 27 & 36 mg. elke morgen kies ik zelf welke concerta ik wil. als ik namelijk alleen aan de hoge conderta zit kan ik na een week niet meer in slaap komen. nu ik 27 & 36 met elkaar afwissel gaat dit veel beter :D

Kamer paars verven is geen impulsieve actie. dit heeft een andere reden las ik vaniddag op bokt :') klik

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 22:31

Ja dat las ik laatst, dat ADHDers veel autistische trekjes hebben om te proberen hun leven te beheersen. Dus vaste rituelen, tas controleren voordat je weggaat etc.
Weet er niet genoeg van om er echt een gegronde mening over te kunnen vormen maar ik herken het zelf wel.

Change_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 23:16

Slechte nachtrust herken ik ook wel heel goed in mezelf... Ik kom zowiezo heel slecht in slaap en slik dan wel 6mg melatonine en dan is het nog maar hopen of ik in slaap kom.. Maar de kans wel groter om op een redelijke tijd in slaap te komen.. Het moet ook dood stil zijn op me kamer wil ik in slaap komen.. Kan wakker blijven op het tikken van de klok..

Ik weet niet ofdat jullie dat ook herkennen? Zodra ik iets aan me hoofd krijg, kom zowiezo met geen mogelijkeid in slaap.. En zodra ik stress krijg van iets, heb ik echt heel erg veel last van nachtmerries.. Mensen die worden vermoord, open gesneden, ik spring zelf van een flat, me paardje word voor me ogen geslacht, hele horrorfilms en ga zo nog maar eventjes door :P 't loopt gelukkig nu allemaal goed dus heb er geen last meer van.. Maar vraag me wel af of jullie hier dan ook last van hebben.. Heeft toch wel iets te maken met die constante onrust in je hoofd lijkt me?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 23:19

Ik heb wel eens dat ik om 01:00 besluit om mijn kamer te verbouwen :') dus letterlijk alles anders neerzetten. Nu heb ik het de laatste jaren praktisch niet gehad, vooral omdat mijn kamer niet zo flexibel is meer sinds ik een groot bed heb :') maar man, dan zette ik mijn bureau ergens anders, kast ergens anders en ga zo maar door :') vonden mijn ouders niet echt cool :')

Change_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 23:21

@lifaya en het kan dan ook echt niet tot de volgende ochtend wachten :')