In therapie, wie nog meer?? Elkaar ondersteunen?!

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
diddletje
Berichten: 453
Geregistreerd: 21-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 18:05

Miranda40 schreef:
Ik heb niet hetzelfde als jou meegemaakt maar heb wel op het punt gestaan om in de auto te stappen, naar het strand te rijden, in het water te lopen en niet meer terug te komen. Gewoon helemaal weg van deze wereld. Heb dat aangegeven bij mijn psychologe en zij is toen door gaan vragen en uiteindelijk ben ik opgenomen om tot rust te komen, geholpen te worden. Dat was in 2010. Afgelopen april heb ik weer van die gedachtes gehad en heb toen huilend de telefoon gepakt met het gegeven dat ze me moesten komen halen. Mijn psychologe heeft toen gelijk alles in gang gezet om wederom opgenomen te worden.


Dat is bij mij ook de reden van opname geweest. Op den duur kon ik nergens anders aan denken dan verschillende manieren om dat te bereiken. Toen ben ik dus voor de keuze gesteld of in isolatie of ECT. Heb toen hoe eng ik het ook vond toch maar voor ECT gekozen. Ben grote stukken van mijn geheugen kwijt, maar het heeft me zo goed geholpen.

acera1991

Berichten: 765
Geregistreerd: 22-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 18:27

Miranda40 schreef:
Dat is zeker lastig Acera. Heel veel sterkte meid :(:)
Maar wat je ons verteld, is dat iets van de laatste tijd of heb je die gedachtes al eens eerder gehad? Weet je psychologe hiervan?

Ik heb niet hetzelfde als jou meegemaakt maar heb wel op het punt gestaan om in de auto te stappen, naar het strand te rijden, in het water te lopen en niet meer terug te komen. Gewoon helemaal weg van deze wereld. Heb dat aangegeven bij mijn psychologe en zij is toen door gaan vragen en uiteindelijk ben ik opgenomen om tot rust te komen, geholpen te worden. Dat was in 2010. Afgelopen april heb ik weer van die gedachtes gehad en heb toen huilend de telefoon gepakt met het gegeven dat ze me moesten komen halen. Mijn psychologe heeft toen gelijk alles in gang gezet om wederom opgenomen te worden.


Ik heb die gedachtes vanaf mn 17de , maar het is in de loop de jaren erger geworden, mn therapeut weet ervan. Ik kan haar ook altijd bellen als ik ergens mee zit, maarja dat ben ik dan weer...... Dat durf ik niet -O- Maar het is wel fijn als je iemand achter de hand hebt inderdaad!

bromfiets

Berichten: 12661
Geregistreerd: 03-04-07
Woonplaats: hoeven (NB)

Re: In therapie, wie nog meer?? Elkaar ondersteunen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 18:42

Mag ik vragen wat ECT is?

Die gedachten ken ik helaas ook maar al te goed, heb ze 24/7/365. De wereld waarin ik vlucht als ik dissocieer bestaat ook uit alle mogelijke manieren om uit dit leven te ontsnappen. Ook ik ben hier al verschillende keren voor opgenomen geweest, maar omdat ik schuldgevoelens heb richting mijn familie is het minder makkelijk. Ik zal het dus ook niet tonen en zeker bij opnames denken ze dan dat ik goed in mijn vel zit, ook al zeg ik van niet. Ik heb bv nooit in de iso gezeten, omdat ik uiterlijk rustiger lijk dan ik ben.

Ik ben wel blij voor jullie dat jullie terecht kunnen bij je hulpverlers, ik kan dat niet. Zelfs de crisisdienst wil hier niet komen omdat we precies op de grens van 2 districten wonen en ze het op elkaar afschuiven maar geen van beiden komen. De laatste keer ben ik via de eerste hulp van het ziekenhuis op gesloten terecht gekomen en dan nog alleen maar omdat mijn ouders me naar de huisartsenpost hebben gebracht....

Dianta

Berichten: 631
Geregistreerd: 27-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 18:55

Vandaag heb ik voor het eerst gehuild tijdens een sessie. Ik voelde het al opkomen toen ik onderweg was, echt raar. Ik heb weer moeite met de herinneringen van vroeger. Het was wel een fijne sessie. Mijn psycholoog zei 'je hebt wel veel meegemaakt hé'. Het was 'fijn' om te horen dat mijn verhaal en pijn erkend werd. Soms voel ik me zo'n ontzettende aansteller :=

Ze heeft ook een beetje uitleg gegevens over mindfullness, toevallig dat ik dat hier ook al een paar keer heb zien voorbij komen :D Ze heeft me een link doorgestuurd met filmpjes, daar ga ik dit weekend mee aan de slag. Verder ga ik volgende donderdag een yoga les proberen mee te doen, de les is gratis en vrijblijvend. Ik hoop dat het de chaos in mijn hoofd even het zwijgen op legt ~~}>

diddletje
Berichten: 453
Geregistreerd: 21-02-08

Re: In therapie, wie nog meer?? Elkaar ondersteunen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 19:21

Bromfiets, ECT is Electro Convulsie Therapie. Je krijgt een spierverlammer en gaat onder narcose. Dan krijg je door electrodes op je hoofd, stroom door je hersenen die een epileptisch insult veroorzaken. Omdat je die spierverlammers hebt moet die energie ergens anders naartoe en worden er schijnbaar nieuwe verbindingen in de hersenen gemaakt. Ik kreeg deze behandeling 2 per week.

Dianta wat goed dat e zo'n fijne sessie hebt gehad! ben benieuwd of die yoga gaat helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 19:40

diddletje schreef:
Bromfiets, ECT is Electro Convulsie Therapie. Je krijgt een spierverlammer en gaat onder narcose. Dan krijg je door electrodes op je hoofd, stroom door je hersenen die een epileptisch insult veroorzaken. Omdat je die spierverlammers hebt moet die energie ergens anders naartoe en worden er schijnbaar nieuwe verbindingen in de hersenen gemaakt. Ik kreeg deze behandeling 2 per week.

Dianta wat goed dat e zo'n fijne sessie hebt gehad! ben benieuwd of die yoga gaat helpen.


Dat klinkt wel heftig zeg... Maar het heeft dus wel geholpen?

diddletje
Berichten: 453
Geregistreerd: 21-02-08

Re: In therapie, wie nog meer?? Elkaar ondersteunen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 19:52

is ook wel heftig. ben hierdoor hele stukken uit mn geheugen kwijt. Over een langere termijn heeft me dit zeker geholpen.

bromfiets

Berichten: 12661
Geregistreerd: 03-04-07
Woonplaats: hoeven (NB)

Re: In therapie, wie nog meer?? Elkaar ondersteunen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 21:16

Dank je, ik kende de term al wel maar kon de afkorting niet plaatsen. Het lijkt me idd een behoorlijk ingrijpende behandeling maar ik hoor er ook wel positieve verhalen over. Bij de meesten helpt het goed, maar wordt het gestopt vanwege de "bijwerkingen" zoals jij die ook hebt.

acera1991

Berichten: 765
Geregistreerd: 22-06-09

Re: In therapie, wie nog meer?? Elkaar ondersteunen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 15:52

Heeft er iemand dat boek Comet voor negatief zelfbeeld? Ik heb het vandaag gekregen en moet daar ook opdrachten uit maken

Anoniem

Re: In therapie, wie nog meer?? Elkaar ondersteunen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 16:35

Nee dat ken ik niet Acera. Wat voor opdrachten zijn dat zoal? Ben wel benieuwd.

Vandaag weer therapie gehad, ik wilde het eigenlijk nog wel even rustig aan doen maar bij dans moesten we een oefening doen met iets bij je houden, of iets los willen laten. Met bij je houden dan koester je iets, iemand of een gevoel en moest je dat 'omarmen'. Bij los laten ging het dus om iets, iemand of een gevoel kwijt te willen. Dat waren dus vooral negatieve dingen. Zelf koos ik voor koesteren en probeerde ik bij mezelf te blijven maar ik raakte zo van de negatieve sfeer om me heen onder de indruk (iemand sloeg met een touw heel hard op de muur en een ander gooide een bal heel hard tegen de muur) dat ik overmand werd door emoties. Ik ging helemaal los, heel heftig.

diddletje
Berichten: 453
Geregistreerd: 21-02-08

Re: In therapie, wie nog meer?? Elkaar ondersteunen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 19:46

Wat jammer Joolien. Kwam je uiteindelijk wel weer bij een goed eindpunt, of is het ook zo negatief geëindigd?

Acera, ik ken het boek niet maar ben ook wel benieuwd wat er zoal in staat.

Ik ben zelf laatst met iemand meegeweest naar de chiropractor. Geloofde er zelf nooit zo in maar het was heel vreemd. Ik moest staan en die vent begint je dan op verschillende plekken te kloppen. Nou allemaal prima. Toen moest ik een klein flesje water/olie vast houden en toen hij weer begon te kloppen werd ik opeens heel emotioneel. Zag later dat er op het flesje een etiketje zat : you're fat. (ik heb nogal moeite met het idee dat ik oor die medicatie zoveel zwaarder ben geworden) hele vreemde afspraak was het.

Anoniem

Re: In therapie, wie nog meer?? Elkaar ondersteunen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 19:49

Huh dat is raar zeg! Klinkt ook een beetje eng :oo Maar heb je er iets aan gehad dan? Wat zou het voor effect moeten hebben?

Uiteindelijk kon ik het wel afsluiten maar dan blijft er een soort emotionele waas om me hangen. Alsof ik niet helemaal uitgehuild ben...

diddletje
Berichten: 453
Geregistreerd: 21-02-08

Re: In therapie, wie nog meer?? Elkaar ondersteunen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 20:30

dat is idd vervelend. Zijn theorie is dat ik pas kan afvallen als ik heb geaccepteerd dat ik nu dikker ben. Dat is nu nog niet zo (had ik ook kunnen vertellen).

Miss_Blimm
Berichten: 4429
Geregistreerd: 03-02-04

Re: In therapie, wie nog meer?? Elkaar ondersteunen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 20:48

Hallo meld me ook effe hier. Heb nu 9 x een sessie gehad bij de psycholoog, wegens.... Eh ja wat eigenlijk. Zit nu in totaal 3 maanden thuis, waarvan ik de laatste drie weken wel weer 3 x twee uur aan het werk ben.

Ben sinds vandaag wel begonnen met anti depressiva :-(

Miss_Blimm
Berichten: 4429
Geregistreerd: 03-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 20:53

Joolien schreef:
Mindfullnes is lichaam en geest in contact brengen of zoiets toch? Wat vond je van creatieve therapie Miranda?

Acera, volgende keer gewoon zeggen 'ja poedersuiker, wat denk je anders?' :P Soms zeg ik dat ook wel eens tegen vrienden, ja t gaat gewoon poedersuiker. Als je dat leert zeggen is het makkelijker toegeven :P

Belle, heb je aan kunnen geven dat je meer wilt? Ik weet hoe het voelt om je lichamelijk zo beroerd te voelen door wat er in het koppie om gaat. Gisteravond nog een aardige dip gehad en vanmorgen kwam ik gewoon ziek uit bed :\


Zie hier iets over mindfulness therapie? Is mij ook aangeraden door de psych. Het betekend dat je het verleden achter je moet laten en het heden, je weet nooit wat er gebeurd in de toekomst. Je leeft nu op dit moment en moet daar bij stil staan.

Www.mindfulnesstrainingtilburg.nl

Vind zoiets eigenlijk nogal 'zweverig' en vond mijzelf daar altijd te nuchter voor. Nog steeds eigenlijk. Wel heb ik een oefening gedaan en het verlichtte wel. Ik sta er dus wel open voor.

Wie heeft er ervaringen mee? Positief of negatief?

Miss_Blimm
Berichten: 4429
Geregistreerd: 03-02-04

Re: In therapie, wie nog meer?? Elkaar ondersteunen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 20:58

Nog effe een vraag: hebben jullie ook testen moeten maken bij je psych? Zo te lezen ben ik nog maar een 'groentje' maar ja, ik heb dus 8 testen moeten maken. Nogal confronterende uitslag, en volgende week bespreken we mijn persoonlijkheid... Poeffff, heb er nog steeds dikke koppijn van :-(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 21:00

Miss_Blimm schreef:
Nog effe een vraag: hebben jullie ook testen moeten maken bij je psych? Zo te lezen ben ik nog maar een 'groentje' maar ja, ik heb dus 8 testen moeten maken. Nogal confronterende uitslag, en volgende week bespreken we mijn persoonlijkheid... Poeffff, heb er nog steeds dikke koppijn van :-(


Ja die heb ik ook gedaan, was er 4 uur mee bezig :j Komen idd heftige dingen uit, maar goed.

Miss_Blimm
Berichten: 4429
Geregistreerd: 03-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 21:02

Joolien schreef:
Miss_Blimm schreef:
Nog effe een vraag: hebben jullie ook testen moeten maken bij je psych? Zo te lezen ben ik nog maar een 'groentje' maar ja, ik heb dus 8 testen moeten maken. Nogal confronterende uitslag, en volgende week bespreken we mijn persoonlijkheid... Poeffff, heb er nog steeds dikke koppijn van :-(


Ja die heb ik ook gedaan, was er 4 uur mee bezig :j Komen idd heftige dingen uit, maar goed.


O ja moest ze ook allemaal achter elkaar invullen. Heb er twee uur over gedaan. Vond dat al lang ;-) heb het wel heel eerlijk ingevuld, zo zonder eerst na te denken maar gewoon hup gelijk wat als eerste in je opkomt.

bromfiets

Berichten: 12661
Geregistreerd: 03-04-07
Woonplaats: hoeven (NB)

Re: In therapie, wie nog meer?? Elkaar ondersteunen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 21:17

Acera: Ken het boek niet, is dat een therapie-gericht boek? Aangezien er ook opdrachten in staan?

Mindfullness heb ik wel gehad in de vorm van dialectische gedragstherapie (Borderline gericht) Maar ik was daar absoluut nog niet klaar voor. Het gaat vooral om acceptatie van het heden, je lichaam en je geestgesteldheid, maar ik kon echt niet naar mezelf kijken. Zodra ik naar binnen ging kijken kwam ik zo'n enorme hoeveelheid haat tegen ten opzichte van mezelf dat ik daar helemaal door overspoeld werd. Ik werd erg boos, angstig en agressief van die oefeningen. Op dit moment kan ik nog steeds niet in spiegels kijken, ik walg van wat ik zie. Ik heb zelf ook geen enkele spiegel, als ik gedwongen word om er in te kijken sla ik hem op een gegeven moment kapot. Zo kwaad word ik dan.

Vragenlijsten ook heel veel gehad, afgelopen donderdag nog in de vorm van een rom-meting. Ik ben altijd blij geweest dat er eindelijk een naam voor was, dat ik niet echt gestoord was...

Ik moest gisteren naar de psychiater. Dus ik vertel dat ik een nieuwe relatie heb, met een vrouw dit keer, begint hij over de sex... En dat bisexualiteit niet bestaat en dat je dan altijd sexueel meer aangetrokken blijft door een geslacht en voor de andere niet meer dan genegenheid kan voelen. Dus ik antwoord dat ik er niet veel problemen mee heb Maar dat kon er dus niet in bij hem... Ik begrijp sowieso al niet wat dat met mijn medicijngebruik te maken heeft, maar ook dat hij niet beseft wat zo'n uitspraak met mij doet. Bisexualiteit bestaat volgens hem niet, dus zegt hij eigenlijk dat mijn gevoel niet echt is. Dat ik fake ben. Dat vind ik nogal wat om te zeggen, zeker voor een hulpverlener.

Anoniem

Re: In therapie, wie nog meer?? Elkaar ondersteunen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 21:52

Mm dat is wel heel raar Bromfiets. :oo

Chernique

Berichten: 3661
Geregistreerd: 16-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 21:58

Ik ben al een jaar in behandeling voor mijn anorexia, en dus al heel wat therapieen gehad.
Het begon allemaal in het ziekenhuis, hier kreeg ik gewoon nog wat oppervlakkige gesprekjes met de psycholoog. Daarna wat gesprekken met de psychiater over de medicatie. (ik begon hier met zyprexa)

Hierna ging ik intensief en kreeg ik de eerste maanden vooral hulp bij het eten. Daarna cognitieve gedragstherapie. Veel g-schema's invullen en vooral gedachtes tegenover elkaar zetten. Gezonde en zieke gedachtes. Daarna ook gedachten moeten uitdagen.

Daarna heb ik 'durven doen' gehad. Dit is een mengeling van PMT (Psychomotorische therapie en creatieve therapie)

Daarna heb ik nog 'vriendengroep' gehad. Dit gaat ook over sociale contacten en angsten.

Voor de rest ook nog een boekje over mindfullnes.. moet daar eigenlijk wel weer mee verder!

Inderdaad ook heeeeeeel veel psychologische onderzoeken en vragenlijsten gehad.. uuuuren was je daarmee bezig!

Verder had ik dagelijks, daarna 3 maal per week, daarna 2 maal per week en daarna 1 maal per week een gesprek met mijn psycholoog.
Verder loop ik de laatste tijd ook weer bij de psychiater. Dit omdat het gewoon niet zo lekker gaat en we ook weer zijn begonnen met andere medicatie (ondertussen gestopt met de zyprexa, nu anti-depressiva, fluoxetine).
Helaas werkt deze behandeling momenteel niet voor mij en ga ik over naar een andere instelling.
Hier krijg ik als het goed is meer aansluitende therapieen en gesprekken met ervaringsprofessionals (mensen die hun eetstoornis overwonnen hebben en nu psycholoog zijn)

pfff..

Chernique

Berichten: 3661
Geregistreerd: 16-10-08

Re: In therapie, wie nog meer?? Elkaar ondersteunen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 21:59

Jeetje bromfiets.. daar wordt je ook niet echt mee geholpen! Wat vervelend voor je!

Anoniem

Re: In therapie, wie nog meer?? Elkaar ondersteunen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 22:01

Chernique, dat is ook heftig. Ik hoop dat de volgende therapie wel gaat helpen :)

Chernique

Berichten: 3661
Geregistreerd: 16-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 22:03

Joolien schreef:
Chernique, dat is ook heftig. Ik hoop dat de volgende therapie wel gaat helpen :)

Hoop ik inderdaad ook :)
Het gaat zo moeizaam de laatste tijd.. en het is zo'n sluipende ziekte, bah wordt er helemaal naar van |(
Ben ook net deze week begonnen met mijn hbo studie, dus ik moet echt doorzetten en dit halen!
Hoop dat een andere kijk op mijn behandeling en andere gesprekken/mensen me weer inzicht geven en de handvaten geven die ik nodig heb :)

Miss_Blimm
Berichten: 4429
Geregistreerd: 03-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 22:06

bromfiets schreef:
Acera: Ken het boek niet, is dat een therapie-gericht boek? Aangezien er ook opdrachten in staan?

Mindfullness heb ik wel gehad in de vorm van dialectische gedragstherapie (Borderline gericht) Maar ik was daar absoluut nog niet klaar voor. Het gaat vooral om acceptatie van het heden, je lichaam en je geestgesteldheid, maar ik kon echt niet naar mezelf kijken. Zodra ik naar binnen ging kijken kwam ik zo'n enorme hoeveelheid haat tegen ten opzichte van mezelf dat ik daar helemaal door overspoeld werd. Ik werd erg boos, angstig en agressief van die oefeningen. Op dit moment kan ik nog steeds niet in spiegels kijken, ik walg van wat ik zie. Ik heb zelf ook geen enkele spiegel, als ik gedwongen word om er in te kijken sla ik hem op een gegeven moment kapot. Zo kwaad word ik dan.

Vragenlijsten ook heel veel gehad, afgelopen donderdag nog in de vorm van een rom-meting. Ik ben altijd blij geweest dat er eindelijk een naam voor was, dat ik niet echt gestoord was...

Ik moest gisteren naar de psychiater. Dus ik vertel dat ik een nieuwe relatie heb, met een vrouw dit keer, begint hij over de sex... En dat bisexualiteit niet bestaat en dat je dan altijd sexueel meer aangetrokken blijft door een geslacht en voor de andere niet meer dan genegenheid kan voelen. Dus ik antwoord dat ik er niet veel problemen mee heb Maar dat kon er dus niet in bij hem... Ik begrijp sowieso al niet wat dat met mijn medicijngebruik te maken heeft, maar ook dat hij niet beseft wat zo'n uitspraak met mij doet. Bisexualiteit bestaat volgens hem niet, dus zegt hij eigenlijk dat mijn gevoel niet echt is. Dat ik fake ben. Dat vind ik nogal wat om te zeggen, zeker voor een hulpverlener.


Nou daar word je inderdaad niet vrolijk van....