Meer mensen hier op bokt met astma?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 10:51

phormicola schreef:
Dat herken ik Morrie. Ik ben een maandlang verkouden geweest (en ik was er ook erg ziek van) en daarvan weer een holteontsteking en een longontsteking. Bij een verkoudheid slaat het meteen lekker naar binnen toe :(

Dat naar binnen toe slaan daar heb ik zo de pest aan. Gelukkig gebeurt mij dat minder vaak en meestal bij een foute griep maar die kan dan ook meteen weer echt langer duren, dus ik ben er wel beducht voor.

@Urselin - de nacht een beetje goed doorgekomen??

050206051012

Re: Meer mensen hier op bokt met astma?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 10:58

Goedemorgen :wave:

Heb het zaterdag beroerd gehad met die mist! Had het heel erg benauwd (en was aan het helpen met verhuizen), dus was niet zo'n succes. Tevens kwam er een verkoudheid opzetten waar ik nu vol in zit en die alweer door is naar de holtes. Heerlijk hoor!

Ik ben trouwens niet in gewicht aangekomen door puffers (las dat ergens op de voorgaande pagina's), is mij ook niet een bekende bijwerking?

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 11:04

Ik moet mij hier helaas ook melden.

Vorige winter bij de huisarts geweest en lichte astma. Ik piep soms na inspanning en heb als ik verkouden ben weinig lucht.

Nu is het wel erger aan het worden. Na het rijden van een proefje moet ik enorm hoesten, krijg weinig lucht en sta soms echt te kokhalzen zoals afgelopen weekend. Ga nu dus maar weer de huisarts bellen.

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 11:21

fargo schreef:
@Urselin - de nacht een beetje goed doorgekomen??

Wonderbaarlijk genoeg wel redelijk! Duurt alleen even voordat ik kan gaan liggen zonder hoesten en het opstaan is ook erg 'zwaar'. Lief dat je het vraagt!

Dat naar binnen slaan is inderdaad vreselijk, een verkoudheidje is niet zo erg, maar dat het gelijk op je longen en holtes moet slaan 8)7

Quellian ook geveld door verkoudheid :(:) Die mist was zaterdag inderdaad heel erg dik, misschien toch te veel gedaan met verhuizen erbij?
Aankomen ken ik ook niet van de puffers, heb altijd ondergewicht gehad en pas sinds een jaar ben ik 12kg aangekomen (door sporten). Al heb ik wel twee prednisonkuren gehad in die tijd?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 11:25

Diaan ook verkouden :(:) Balen zeg!
Nimber ook sterkte. Rijd je in een stoffige binnenbak? Ik had er in de wintermaanden in de binnenbak ook meer last van. Mijn paard trouwens ook. Die was dampig dus we deelden de problemen :+
Urselin, fijn dat het beter gaat!

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 11:26

door prednison ga je vocht vasthouden dus daar zou je ook van aan kunnen komen

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 11:27

Maar dan kom je dus eigenlijk niet aan maar hou je alleen vocht vast.

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 11:28

nou kan je zeggen ik heb nu dik een jaar geleden de prednison kuur gehad ergens anders voor maar wel hoge dosis en ben toen 10 kilo aangekomen en nu gelukkig met een hoop moeite weer 8 kilo kwijt

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 11:29

Quellian schreef:
Goedemorgen :wave:

Heb het zaterdag beroerd gehad met die mist! Had het heel erg benauwd (en was aan het helpen met verhuizen), dus was niet zo'n succes. Tevens kwam er een verkoudheid opzetten waar ik nu vol in zit en die alweer door is naar de holtes. Heerlijk hoor!

Ik ben trouwens niet in gewicht aangekomen door puffers (las dat ergens op de voorgaande pagina's), is mij ook niet een bekende bijwerking?

Ik dacht het al te weten, maar kwam dit bij het zoeken naar vergelijking Symbicort en Pulmicort tegen..
http://treato.com/Pulmicort%2cSymbicort/?a=s

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 11:31

Cayenne schreef:
Maar dan kom je dus eigenlijk niet aan maar hou je alleen vocht vast.

Tja maar als je dat structureel gebruikt, ben je toch 10 tot 15 kg zwaarder - dus dat "alleen maar" zie ik niet zo positief moet ik zeggen..

Hele goede site die ik heb gevonden, heel leerzaam en informatief ook over zaken die je verliest die invloed hebben op je vochthuishouding e.d.
http://www.copd-international.com/libra ... eroids.htm

Side Effects:
Note: The side effects listed here are generalizations only, and should be viewed as guidance only. You should consult your Primary Care Provider and your Pharmacist for the side effects for any specific drug which you are using, since each has different specific side effects.
In general, the Corticosteroids may possibly cause dizziness, nausea, indigestion, increased appetite, weight gain, osteoporosis, edema, bruising, slow healing, headaches, convulsions, acne, rash, psychic disorders (steroid psychosis), weakness or sleep disturbances. In addition, the use of certain corticosteroids may mask the signs and symptoms of infection.
As a general rule, the inhaled Corticosteroids have less severe side effects.
Note: See the 5 interaction categories below for additional information on side effects.
Laatst bijgewerkt door fargo op 26-11-12 11:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 11:32

Ik ben wel echt spieren aangekomen :j Oké en ook wat vetjes haha!
Laatste kuur is nu zeven maanden geleden.
Het is voor mij ook niet erg, zit nu eindelijk op een gezond gewicht :)

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 11:32

das dan alleen maar mooi mee genomen urselin

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 11:35

haha ik heb een dampige pony staan en we piepen soms samen :) Hij heeft echter meer last met warm weer, ik meer met vochtig weer. Hij is 25+, maar speelt er nog vrolijk op los met m'n ezel (5 jaar)

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 11:38

ik heb ook meer last met warm weer

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 11:46

Maar geld dat aankomen ook bij flixotide en ventolin gebruik?
Ik merk er (nog) niets van. Flixotide moet ik nu wel een hoge dosis van gebruiken, dus ben wel benieuwd.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 11:50

van ventolin merk ik niks, maar ik ben sowieso al een kilo of 30 te zwaar...... flixotide heb ik een paar jaar geleden ingeruild voor alvesco, daar raak ik m'n stem minder van kwijt

ik kreeg net een bosje bloemen van mijn baas, maar die moeten heel snel van mijn bureau, ik krijg het met de minuut benauwder

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 12:01

Cayenne schreef:
Maar geld dat aankomen ook bij flixotide en ventolin gebruik?
Ik merk er (nog) niets van. Flixotide moet ik nu wel een hoge dosis van gebruiken, dus ben wel benieuwd.

Wat zit er ook al weer in Flixotide?
Deze 2 staan in het lijstje van de link die ik heb geplaatst

Flunisolide
AeroBid, Nasalide
Fluticasone
Cutivate, Flonase, Flovent, Advair

Voor de inhalers als ventolin e.d. ik zie vaak wel staan dat het bijvoorbeeld op je schildklier inwerkt en die heeft vaak best invloed op je gewicht ook. Maar dat weet ik zo niet hoor, meestal is het met name de ontstekingsremmer (corticosteroïden)

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 12:03

In Flixotide zit Fluticason :j

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 12:54

http://books.google.nl/books?id=Cy-f8bQ ... ck&f=false

Uit Merck Manual - Leeftijd en gezondheid
Veel geneesmiddelen voor veelvoorkomende aandoeningen bevorderen gewichtstoename. Voorbeelden hiervan zijn insuline, corticosteroïden en sommige antidepressiva. Het gebruik van corticosteroïden veroorzaakt een ongebruikelijke vorm van obesitas. Het vet hoopt zich alleen op in de romp terwijl de armen en de benen dunnern worden omdat er spiermassa verloren gaat.
Obesitas wordt zelden door hormonale stoornissen veroorzaakt. Een aandoening waarbij de bijnieren overactief zijn (ziekte van cushing) veroorzaakt hetzelfde type obesitas als corticosteroïden.
Bij een lage spiegel van het schildklierhormoon (hypothyreoïde) daalt de snelheid waarmee calorieën worden verbruikt (metabole omzettingssnelhied). Bij deze aandoening kan daardoor ook gewichtstoename ontstaan.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 12:58

Kan het dan ook voor gewichtsafname zorgen? := Ik heb eerder het idee dat het mij helpt afvallen namelijk.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 15:44

fargo schreef:

Veel geneesmiddelen voor veelvoorkomende aandoeningen bevorderen gewichtstoename. Voorbeelden hiervan zijn insuline, corticosteroïden en sommige antidepressiva. Het gebruik van corticosteroïden veroorzaakt een ongebruikelijke vorm van obesitas. Het vet hoopt zich alleen op in de romp terwijl de armen en de benen dunnern worden omdat er spiermassa verloren gaat.
Obesitas wordt zelden door hormonale stoornissen veroorzaakt. Een aandoening waarbij de bijnieren overactief zijn (ziekte van cushing) veroorzaakt hetzelfde type obesitas als corticosteroïden.
Bij een lage spiegel van het schildklierhormoon (hypothyreoïde) daalt de snelheid waarmee calorieën worden verbruikt (metabole omzettingssnelhied). Bij deze aandoening kan daardoor ook gewichtstoename ontstaan.

Gewichtstoename door corticosteroïden kan veroorzaakt worden door inname dmv tabletten of intraveneus, niet via een puffer of in een (neus)spray oid.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 16:13

Quellian schreef:
fargo schreef:

Gewichtstoename door corticosteroïden kan veroorzaakt worden door inname dmv tabletten of intraveneus, niet via een puffer of in een (neus)spray oid.

ZO stellig kun je dat niet zeggen jammer genoeg, ze geven aan dat de invloed waarschijnlijk minder groot zal zijn door inhalers maar wel degelijk aanwezig - zeker als je het langer gebruikt.

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 16:42

cayenne, Dat zou nog best wel eens kunnen! op wedstrijd lag de baan er wel goed bij maar thuis sproei ik altijd pas als hij stoffig is ivm gladde plekken.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 17:52

fargo schreef:
ZO stellig kun je dat niet zeggen jammer genoeg, ze geven aan dat de invloed waarschijnlijk minder groot zal zijn door inhalers maar wel degelijk aanwezig - zeker als je het langer gebruikt.

Dan mogen de dokters wel opnieuw in de leer :D

Met prednison (corticosteroïden) kom je veelal aan, het beinvloedt je bloedsuiker en zorgt voor allerlei nare bijwerkingen (ik kreeg oa diabetes II, naast de gewichtstoename) en afvallen is onmogelijk.
Ik gebruik sinds jaar en dag puffers en spray's, maar nooit problemen mee gehad, ondanks mijn zeer heftige én snelle reactie op prednison.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 18:09

Nou dat is prachtig, maar ben zelf het mooie voorbeeld dat ik ondanks dat ik dagelijks paard rij en ook goed naar de sportschool ga toch 10 tot 15 kg ben aangekomen in de 13 jaar dat ik nu inhaleer. En zo lees ik meer mensen internationaal gezien en zo'n COPD site zet het er ook niet voor niets op dat dit resultaten zijn. En in de andere link die ik heb getoond staat dat het de TOP concern is van veel gebruikers, weightgain en depression staan op nummer 1 en 2. Dat komt toch wel ergens vandaan..

http://treato.com/Pulmicort,Symbicort/?a=s
Voorbeeldje hieronder en zo zijn er veel en veel meer te vinden - helaas..
I have recently changed all my meds around due to a bad case of pneumonia and asthma. I used to only take pulmicort, 800mg per day. I am now taking symbicort as well (2puffs, twice day). I seem to have gained weight, or bloating for absolutely no other reason. Could it be from the symbicort? Or is it the high dose of steroid? Help, I don't want this!!

Door het gebruik van corticosteroiden verlies je een aantal belangrijke vitaminen en hulpstoffen
Door het verlies van magnesium en kalium via o.a. je urine kun je een hele andere waterhuishouding maar ook vertering krijgen. De magnesium- en kaliumtekorten zorgen o.a. ook voor de bij velen bekende spierkrampen. Magnesium is heel belangrijk voor je suiker en vethuishouding (dat weet ik dan weer omdat ons cushing paard - hee cortisol-overproductie) die een ernstig tekort had aan magnesium en hij had daardoor ook (onbehandeld) meer last van suikerziekteachtige verschijnselen . Ook veel diabetici hebben een tekort aan magnesium. Doordat cortico's ervor zorgen dat je bepaalde zaken afscheidt kan je lichaam anders gaan functioneren. Nu ik dus heb aangetroffen dat je deze stoffen inderdaad verliest, snap ik dat mijn lichaam daarin anders is gaan functioneren. Ik was zelf al magnesium gaan slikken omdat ik veel onverklaarbare spierpijnen had, maar ga nu ook kalium bijslikken - dat is weer erg belangrijk voor je vochthuishouding bijvoorbeeld (met name het vasthouden van vocht).