Baby inenten ja/nee?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Daatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 16:47

Esmeralda schreef:
Er zijn hele volksstammen die hun kinderen niet laten enten.
Neem bijvoorbeeld het geloof, mensen van een bepaalde stroming enten hun kinderen niet.
Deze mensen enten niet vanwege hun geloofs overtuiging. En vertrouwen daarop in God, dat Hij over hun kinderen waakt. ( ik spreek hier niemand op aan, of beledig niemand in welke vorm dan ook, heb het heel zwart/wit neergezet, dan is het vaak het duidelijkst)

Klopt dat er volksstammen zijn die niet vaccineren. Vergeet niet dat daar veel kinderen nog overlijden aan ziektes die bij ons dankzij het vaccineren nagenoeg niet meer voorkomen. Ik veroordeel niemand in de keuze wel of niet vaccineren, wel hoop ik dat het overgrote deel het vooral wel blijft doen om deze nare kinderziektes het hoofd te kunnen blijven bieden. Ja, mijn kinderen zijn dus wel gevaccineert.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 18:19

Sharani schreef:
Geloof ook niet dat de meeste ziektes zomaar terug komen. De gezondheidszorg en de levensstandaard zijn enorm verbeterd in onze westerse landen en ook dat heeft invloed op het uitbreken en het verloop van ziektes.

uiteraard heeft dat invloed, maar kijk alleen de uitbraken in de bible belt maar, die hebben toch ook hygienische omstandigheden? Toch polio, de bof,..

(1999 mazelenepidemie, 1992 polio, 2008 de bof (en die was zo goed als verdwenen in Nl..))

Sofy

Re: Baby inenten ja/nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 18:30

Ik zie hier nu een paar keer voorbij komen dat ik de keuze van iemand om niet te enten (wegens niet-medische redenen) maar gewoon moet accepteren, en dat ik die mensen geen verwijten mag maken dat diegenen mijn kind (die er overigens nog niet is en misschien nooit gaat komen ;) ) in gevaar brengen door niet te enten.
Waarom mag ik dat iemand niet kwalijk nemen? Het is toch waar?
Zoals ik eerder zei: als er medische redenen zijn om niet te enten (kind is te zwak om de enting aan te kunnen bijv) dan moet je het natuurlijk niet doen. Maar als je er voor kiest om mee te liften op het feit dat bijna alle kinderen wel ingeent worden en jij dus niet hoeft te enten, waardoor je het risico voor mijn kind groter maakt, vind ik dat ik je daar best op aan mag spreken en dat ik je dat best een beetje kwalijk mag nemen.
De gezondheidssituatie in onze samenleving is een gezamenlijke verantwoordelijkheid, niet alleen een persoonlijke in mijn ogen. Mensen die besluiten niet te enten, doen dat op grond van op de individu gerichte beweegredenen; voor de samenleving als geheel is het beter wanneer iedereen ent (nogmaals; medische uitzonderingen daargelaten).

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 18:55

Sofy schreef:
De gezondheidssituatie in onze samenleving is een gezamenlijke verantwoordelijkheid, niet alleen een persoonlijke in mijn ogen. Mensen die besluiten niet te enten, doen dat op grond van op de individu gerichte beweegredenen; voor de samenleving als geheel is het beter wanneer iedereen ent (nogmaals; medische uitzonderingen daargelaten).

Dat is te simpel: veel ouders die inenten wel belangrijk vinden, vinden dat ook voornamelijk om hun kind te beschermen.

Of de maatschappij als geheel er op voor- of achteruit gaat hangt vooral af van de diverse risico's. Zolang er aangenomen wordt dat inentingen vrijwel geen risico's meebrengen en kinderziektes wel, is het logisch dat de maatschappelijke kosten in het voordeel van de vaccinaties uitvallen.

Maar stel dat er wel gevolgen zijn, en dat een gedeelte van de toename van autisme, allergieen, astma, autoimmuunziekten, me/cvs en andere langdurige aandoeningen zouden voortkomen uit ons vaccinatiebeleid (dat is niet bewezen, maar de impact op ons gehele immuunsysteem over langere termijn is ook niet onderzocht), dan zouden de kosten wel heel anders uitvallen. En dan ligt de vraag wat maatschappelijk het meeste nut heeft weer redelijk open.

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 19:04

Shadow0 schreef:
Sofy schreef:

Dat is te simpel: veel ouders die inenten wel belangrijk vinden, vinden dat ook voornamelijk om hun kind te beschermen.

Daar heb je inderdaad wel weer gelijk in; uiteindelijk zijn we allemaal redelijk egoistische wezens. Alleen de uitkomst van deze tweede vorm van egoisme is ook gunstig voor de samenleving als geheel en de andere niet.

Wat betreft het tweede heb je natuurlijk ook gelijk; als er meer nadelen dan voordelen aan de inentingen kleven op maatschappelijk vlak verandert de hele zaak weer.

Persoonlijk denk ik niet dat dit het geval is, maar het is inderdaad niet zeer uitgebreid onderzocht dus ik kan dat idee nergens op staven. Het moeilijke is ook dat er nogal veel 'confounding factors' zijn, waaronder bijv. ook de betere hygiene. Ik vraag me af of het mogelijk is hier een evidence-based onderzoek voor op te zetten.

De maatschappelijke kosten zouden trouwens misschien anders uitvallen, maar de ernst van de risico's moet natuurlijk ook meegenomen worden. Wanneer de keuze voor de maatschappij is tussen 1 kind dood aan een kinderziekte of 100 met astma of een allergie, dan vraag ik me af wat de voorkeur zal hebben. De mijne zou dan toch bij 100 kinderen met astma of allergie liggen... Maar die andere voorbeelden die je noemt zijn natuurlijk al wel weer een stuk ernstiger en dan ligt die afweging al weer anders.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 19:20

Sofy schreef:
Wanneer de keuze voor de maatschappij is tussen 1 kind dood aan een kinderziekte of 100 met astma of een allergie, dan vraag ik me af wat de voorkeur zal hebben. De mijne zou dan toch bij 100 kinderen met astma of allergie liggen... Maar die andere voorbeelden die je noemt zijn natuurlijk al wel weer een stuk ernstiger en dan ligt die afweging al weer anders.

Maar als er van die 100 kinderen met een allergie bv alsnog 1 sterft aan anafylactische shock, zijn de kosten in elk geval duidelijk te hoog. En omdat het cijfers zijn die inderdaad vrijwel niet goed te achterhalen zijn, omdat het hier over bijzonder complexe systemen gaat, over langere tijd... dat is bijna niet te achterhalen.

Ik denk dat het vooral belangrijk is te bedenken dat het allemaal niet zo absoluut is. De ene inenting is de andere niet: voor lang niet alle inentingen valt die risico-afweging volgens mij hetzelfde uit. En de ene bijwerking is de andere niet. Dus ik denk dat we ook wat meer nuance in onze conclusies moeten toelaten - dat we soms echt niet weten wat het beste is, en dat je dan als ouder niet veel meer kunt doen dan een keuze maken die je voor jezelf het beste kunt verantwoorden, en accepteren dat je als je leeft nou eenmaal risico's loopt.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 19:24

Mijn keuze om wel of niet te enten wordt niet beïnvloed door een hoge vaccinatiegraad om me heen. Als iemand verwacht dat ik mijn kinderen, met in mijn ogen, iets dat schadelijker dan nuttig voor ze kan zijn in laat spuiten hebben ze aan mij een verkeerde. Want als je de pech hebt dat je kind last van een ernstige bijwerking hebt komt er vaak zoveel meer bij kijken vaak van invloed op het hele gezin.

En hoezo breng ik een ingeënt kind in gevaar? Hij of zij is toch beschermd en krijgt hoogstens een milde vorm van de ziekte ALS ze ziek zouden worden. Tenminste zo zou het moeten zijn als inenten zo goed zou zijn als er beweerd wordt. En hoever ga je met de solidariteit qua inenten, jongens zouden dan b.v. ook een HPV enting moeten krijgen om het virus terug te dringen. Maar omdat ze daar zelf geen profijt van hebben ligt dat heel moeilijk. En dan heb je nog de discussie welke ziekten erg genoeg zijn om een hoge vaccinatiegraad nodig te vinden. Voor de 1 is b.v. de Bof heel eng en de ander ziet er een gewone kinderziekte in. En vlak de invloed van de farmaceutische industrie op de media niet uit, zoals ook uit de link over waterpokken blijkt.

Nog even over het om een medische reden niet te enten: er zijn genoeg gevallen van ernstige bijwerkingen bij kindjes waar het van te voren niet voorzien was dat ze zo zouden reageren.

Ik blijf bij mijn mening dat enten op zich niet altijd slecht hoeft te zijn, maar dat je er zo spaarzaam mogelijk mee om moet gaan, mede door alle toegevoegde hulpstoffen e.d.. En wat b.v. in een ontwikkelings land een uitkomst kan zijn (o.a. mazelen enting) hoeft dat hier niet te zijn. En juist die overdaad aan entingen is wat mij zo tegenstaat.

Shadow0 schreef:
Ik denk dat het vooral belangrijk is te bedenken dat het allemaal niet zo absoluut is. De ene inenting is de andere niet: voor lang niet alle inentingen valt die risico-afweging volgens mij hetzelfde uit. En de ene bijwerking is de andere niet. Dus ik denk dat we ook wat meer nuance in onze conclusies moeten toelaten - dat we soms echt niet weten wat het beste is, en dat je dan als ouder niet veel meer kunt doen dan een keuze maken die je voor jezelf het beste kunt verantwoorden, en accepteren dat je als je leeft nou eenmaal risico's loopt.

Er goed verwoord! _/-\o_

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-12 07:03

Lindy1982 schreef:
@toverbal
Er zijn toch ook mensen die pas op bijv hun dertigste ondekken dat er een deel of iets van de hart mist..
Zoiets kan toch niet zomaar verdwijnen . En als blijkt dat dat medicijn het wel laat verdwijnen dan gaan ze er toch op onderzoeken en testen

Ja dat kan, maar nu praat je over een verkeerde aanleg, dus een verkeerd onderontwikkeld hart.
Uit de onderzoeken die zijn gedaan is er uitgekomen dat zij na de geboorte een goed aangelegd hart heeft. Dus het hart heeft goed moeten functioneren, maar is door iets van buiten af ziek geworden.
Een bacterie of virus wat op haar hartje is geslagen, maar wat de oorzaak is geweest is niet bekend.
Zij hebben niks in haar bloed kunnen vinden.
Erfelijke afwijking is ook zo goed als uitgesloten.

Bij onze dochter is er iets wat haar hartspier heeft aangetast en ervoor heeft gezorgt dat zij een "uitgelubberde" linkerhartkamer kreeg. Zij was 3.5 maand oud en had een linkerhartkamer van een kindje van drie. De pompkracht(samen knijpen) hoort 35% te zijn, bij haar was het 6 a 8 % op het moment dat zij in elkaar klapte.
Met behulp van beademing en medicijnen is haar lichaam en hart tot rust gekomen en stond zij redelijk stabiel op het koord van het danskoord zoals de dokter dat noemde.
Gelukkig mocht de beademing eral na 1.5 week af.
Maar enige tekenen van herstel hebben zeker een 1 jaar geduurd.

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-12 07:04

Sharani schreef:
Mijn keuze om wel of niet te enten wordt niet beïnvloed door een hoge vaccinatiegraad om me heen. Als iemand verwacht dat ik mijn kinderen, met in mijn ogen, iets dat schadelijker dan nuttig voor ze kan zijn in laat spuiten hebben ze aan mij een verkeerde. Want als je de pech hebt dat je kind last van een ernstige bijwerking hebt komt er vaak zoveel meer bij kijken vaak van invloed op het hele gezin.

En hoezo breng ik een ingeënt kind in gevaar? Hij of zij is toch beschermd en krijgt hoogstens een milde vorm van de ziekte ALS ze ziek zouden worden. Tenminste zo zou het moeten zijn als inenten zo goed zou zijn als er beweerd wordt. En hoever ga je met de solidariteit qua inenten, jongens zouden dan b.v. ook een HPV enting moeten krijgen om het virus terug te dringen. Maar omdat ze daar zelf geen profijt van hebben ligt dat heel moeilijk. En dan heb je nog de discussie welke ziekten erg genoeg zijn om een hoge vaccinatiegraad nodig te vinden. Voor de 1 is b.v. de Bof heel eng en de ander ziet er een gewone kinderziekte in. En vlak de invloed van de farmaceutische industrie op de media niet uit, zoals ook uit de link over waterpokken blijkt.

Nog even over het om een medische reden niet te enten: er zijn genoeg gevallen van ernstige bijwerkingen bij kindjes waar het van te voren niet voorzien was dat ze zo zouden reageren.

Ik blijf bij mijn mening dat enten op zich niet altijd slecht hoeft te zijn, maar dat je er zo spaarzaam mogelijk mee om moet gaan, mede door alle toegevoegde hulpstoffen e.d.. En wat b.v. in een ontwikkelings land een uitkomst kan zijn (o.a. mazelen enting) hoeft dat hier niet te zijn. En juist die overdaad aan entingen is wat mij zo tegenstaat.

Shadow0 schreef:

Er goed verwoord! _/-\o_

Mee eens!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 07:22

Sharani schreef:
En hoezo breng ik een ingeënt kind in gevaar? Hij of zij is toch beschermd en krijgt hoogstens een milde vorm van de ziekte ALS ze ziek zouden worden. Tenminste zo zou het moeten zijn als inenten zo goed zou zijn als er beweerd wordt.

Ja en nee. Je hebt zeker bij epidemieen ook risico op muteren waardoor de entingen dus niet meer of minder goed werken, en daarnaast: ook bij een milde vorm is je immuunsysteem verzwakt dus er hoeft maar genoeg aan infecties rond te gaan en je zit ook met ingeente kinderen met problemen. Denk bijv. aan de nu nog vrij veel voorkomende combinatie van griep en bacteriele luchtweginfecties.

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 08:59

Best bizar .. Erg lastig ook voor jullie dat ze niet kunnen vinden waar het door komt zodat jullie er rekening mee kunnen houden in de toekomst .. Vooral omdat ze waarschijnlijk nu kwetsbaarder is dan gemiddeld.. Als zij 1 van de ziektes krijgt waar geënt voor wordt..
Lastig om dan de keuze te moete. Maken wel of niet enten
Toverbal schreef:
Lindy1982 schreef:
@toverbal
Er zijn toch ook mensen die pas op bijv hun dertigste ondekken dat er een deel of iets van de hart mist..
Zoiets kan toch niet zomaar verdwijnen . En als blijkt dat dat medicijn het wel laat verdwijnen dan gaan ze er toch op onderzoeken en testen

Ja dat kan, maar nu praat je over een verkeerde aanleg, dus een verkeerd onderontwikkeld hart.
Uit de onderzoeken die zijn gedaan is er uitgekomen dat zij na de geboorte een goed aangelegd hart heeft. Dus het hart heeft goed moeten functioneren, maar is door iets van buiten af ziek geworden.
Een bacterie of virus wat op haar hartje is geslagen, maar wat de oorzaak is geweest is niet bekend.
Zij hebben niks in haar bloed kunnen vinden.
Erfelijke afwijking is ook zo goed als uitgesloten.

Bij onze dochter is er iets wat haar hartspier heeft aangetast en ervoor heeft gezorgt dat zij een "uitgelubberde" linkerhartkamer kreeg. Zij was 3.5 maand oud en had een linkerhartkamer van een kindje van drie. De pompkracht(samen knijpen) hoort 35% te zijn, bij haar was het 6 a 8 % op het moment dat zij in elkaar klapte.
Met behulp van beademing en medicijnen is haar lichaam en hart tot rust gekomen en stond zij redelijk stabiel op het koord van het danskoord zoals de dokter dat noemde.
Gelukkig mocht de beademing eral na 1.5 week af.
Maar enige tekenen van herstel hebben zeker een 1 jaar geduurd.

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-12 09:52

Op dit moment lijkt haar weerstand goed. Haar hart is nu redelijk hersteld, nu knijpkracht van 28%. En het functioneerd goed zonder medicijnen. Maandag gaan wij op controle om te kijken of het stoppen van de medijcijnen invloed heeft of niet, nu klinisch lijkt er niks anders aan haar te zijn.

En ja de volgende enting staat op het programma (3 jaar 9 md) maar ben alles aan het afwegen en goed aan het nadenken.

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 18:47

Ireen_ schreef:
Uiteraard zullen er ook financiele beweegredenen achter zitten om wel te enten.. Het RS virus (=verkoudheidsvirus) is ook relatief onschuldig voor gezonde kinderen, maar jonge zuigelingen moeten er vaak wel 1 of 2 nachtjes voor opgenomen worden. Heb een tijdje op een kinderafdeling in een streekziekenhuis gewerkt, in de herfst en winter lag vaak wel de helft van de kinderen daar vanwege RS.. kost behoorlijk wat, een paar nachtjes opname.. Kan me zo voorstellen dat enten minder kost en dat het dus ook om die reden gestimuleerd wordt.

Zit wat in, maar denk dat uitroeien van de ziektes toch de voornaamste reden is

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 21:50

Voor het RS virus is dus geen enting hè, ze spuiten een weerstandsverhogend middeltje. Dat werkt dan maar 4 weken, dus iedere 4 weken krijgen ze dan een prik, t/m mei. En je komt alleen in aanmerking voor deze prikken als het om de 1e winter van een extreemprematuur gaat (geboren voor 32 weken zwangerschap), jonge babies met hartafwijkingen en jonge babies met longafwijkingen. En dan dus om te voorkomen dat ze overlijden. Ze doen het dus niet voor een paar nachtjes ziekenhuis, maar om te voorkomen dat er babies aan overlijden.

Dat prikken kost ook handen vol geld, want die verpleegkundigen komen aan huis. Wij hebben dus een hele "winter" (oktober t/m mei) iedere 4 weken een verpleegkundige in huis gehad. Gelukkig hadden we een hele lieve vriendelijke verpleegkundige :)

Om dus maar even aan te geven dat deze prikken ook echt niet goedkoop zijn.

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 22:19

Toverbal schreef:
Ik heb deze website goed doorgelezen:
http://www.vaccinvrij.nl/index.html

(is enorm veel werk :D )

Maar ben ook benieuwd hoe andere ouders hier overdenken?

Beste TS, het is altijd goed om kritisch te zijn over dingen, zo ook over inenten. Maar wees alsjeblieft ook kritisch over de websites die je leest. Bedenk altijd dat zo'n website is gemaakt door iemand die er zelf helemaal in geloofd en ookal hebben ze niet als doel om je te misleiden, maar te informeren, ze kijken te eenzijdig naar een onderwerp. Deze website heeft het over onweerlegbare feiten, dat staat recht tegenover alles wat de wetenschap is. Ook de bronnen zijn geen wetenschappelijke artikelen, maar artikelen uit tijdschriften.

Ik kan je helaas niet echt duidelijk wat vertellen over dit onderwerp, ik ben er niet over ingelezen, maar ik raad je aan om artikelen te zoeken op pubmed, dit is een database met alle artikelen over wetenschappelijke onderzoeken en daar zijn vast wat follow-up studies over inenten te vinden (zelfs heel interessante bevindingen kom je in de "gewone" media niet altijd tegen). Maar goed, blijf ook hier kritisch, niet alle wetenschappers gaan voor zuiver onderzoek helaas.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/

Als je hulp nodig hebt met zoeken, let me know :)

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-12 06:15

@Koziezs, ja die RS prik is ontzettend duur!!!!!! Die heb ik zelf gehaald bij de apotheek voor onze kleine en indd. een verpleegkundige komt hem aan huis geven.

@Labyrinth, nee gelukkig vorm ik ook mijn eigen mening, vandaar ook het topic. Dat mensen hun verhaal vertellen en dat ik daar ook over na kan denken. Bedankt voor de Info!
Er zijn genoeg "rare" website's te vinden tegen enten, daar wordt vaak geroepen GOD's wil, dan denk ik de groeten. Als GOD echt zou willen dat ik hem blindelings zou volgen had hij mij geen stel hersens gegeven om zelf na te denken. ;)

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 08:51

Mensen die zo denken schotel ik altijd het volgende verhaal voor:

Een streng gelovige Zeeuwse boer die tijdens de watersnoodramp op het dak van zijn boerderij zit, is aan het bidden of God hem wil redden. Zijn buurman vaart voorbij met een boot en vraagt hem dringend ook in te stappen, in plaats daarvan zegt hij: nee, ik vertrouw op de Heer, Hij zal me redden en gaat bidden.

Vervolgens komt er een politieboot voorbij en hij wordt weer verzocht in te stappen want het water stijgt nog steeds. Maar de boer zegt: nee, ik vertrouw op de Heer, Hij zal me redden en gaat bidden.

Vervolgens komen er militairen in een boot voorbij die hem zeer dringend verzoeken in te stappen omdat het water binnen een half uur zijn boerderij verzwelgen, maar hij zegt nee, ik vertrouw op de Heer, Hij zal me redden en gaat bidden.
Een half uur later wordt de boerderij opgeslokt door het water en de boer sterft. In de hemel aangekomen roept hij God tot 'verantwoording' en zegt: ik heb vurig gebeden of u me wilde redden en toch heeft u me laten sterven waarop God hem het volgende antwoordde: ik heb je gebeden gehoord, ik heb drie boten langs gestuurd maar je was te koppig om in te stappen.

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-12 09:06

@labyrinth, mooi verhaal :D

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 11:40

Labyrinth: ik vind het ook een mooi verhaal voor mensen die uit geloofs redenen niet vaccineren, maar de gene die hier twijfels over de entingen hebben, hebben dat niet uit geloofsovertuiging maar omdat ze hun vraagtekens zetten bij het nut van al die entingen of al kennis gemaakt hebben met ernstige bijwerkingen.

Ben het ook wel met je eens dat het erg moeilijk is om goede info te vinden, de anti vaccinatie sites zijn vaak erg alternatief en extreem in hun mening en bij de pro sites worden de negatieve kanten nauwelijks belicht en soms geheel genegeerd.

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 12:23

Het verhaal is ook bedoeld voor de eerste groep ;) Ik ben juist blij dat mensen altijd kritisch zijn. Het probleem is alleen dat de situatie die TS heeft (haar kindje is onverklaarbaar ziek geworden vlak na een inenting) een situatie waar heel veel factoren van kracht zijn en kritisch zijn in dit geval is gewoon heel lastig, omdat je heel veel kennis van zaken moet hebben.
Het enige wat ik wel kan zeggen, is dat je bijvoorbeeld onder ingeënte kinderen, waarschijnlijk maar een heel piepklein percentage zal vinden dat onverklaarbaar ziek is geworden. Er zou onderzoek gedaan kunnen worden door deze soortgelijke ziekteverschijnselen te bekijken en te kijken of er daar significant meer gevallen bij zijn die vlak daarvoor zijn ingeënt.

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 19:25

Ik of beter gezegd wij (mijn man en ik) hebben ook goed afgewogen of wij onze kinderen wel of niet zouden laten enten. Uiteindelijk voelde het voor ons het beste om het wel te doen. Ik heb ook veel informatie gezocht en daar hebben wij ons besluit op genomen.

Ik had nog nooit nagedacht over voor- of nadelen van enten totdat ik mijn hepatitus B vaccinatie kreeg (ivm mijn werk) en 2-3 weken later mijn eerste schub kreeg en een jaar later ms werd vast gesteld. Ik weet dat ik geen ms heb gekregen van die vaccinatie, maar dat dit de trigger was dat het zich heeft geuit (ook al is dit niet wetenschappelijk bewezen!)
Ik denk dat het heel goed is dat je zelf nadenkt over dit soort dingen en weet wat voor- en nadelen zijn. Zodat je een besluit kan nemen waar je zelf helemaal achter staat.
Succes met je besluit.

_June

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 20:15

Ik heb ook heel erg getwijfeld. De hoofdreden voor mij om het wel te doen was dat wij van plan zijn wat verdere reizen te maken met de kindjes, dan kom je soms op plaatsen waar die ziektes wel nog voor komen. Dus allebei onze meiden zijn geënt, gelukkig zonder problemen (tot nu toe).