Hardlopen, wie nog meer? #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Snippergroen

Re: Hardlopen, wie nog meer? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 10:42

Haha leuk is ie he, marionnnn :D

Aan de zijkant van mijn bovenbeen en dan iets richting mijn bil loopt een pees vanaf je heup tot je knie en die is overbelast aan beide benen. Links meer dan rechts. Daardoor schiet hij wel eens langs het bot wat een knak oplevert (de fysio deed even een oefening en toen kwamen er toch knakken uit :oo := ). Waar die overbelasting vandaan komt is voor hem ook gissen. Hij gaat in ieder geval even naar mijn schoenen en looptechniek kijken (zowel wandelen als hardlopen) en ik krijg uiteindelijk spierversterkende oefeningen mee. Nu uiteraard nog niet want de pezen moeten eerst tot rust komen. Hij heeft dan ook actieve rust voorgeschreven. De hele dag op je gat zitten is natuurlijk niet haalbaar dus ik moet vooral blijven lopen maar ik moet op tijd weten te stoppen. Dus hier zijn we de komende tijd even mee in de weer! Hij heeft net een oefening gedaan door voor een aantal minuten druk te geven op die spier om de doorbloeding te stimuleren en het lichaam zich weer even te laten herinneren dat daar een probleem zit. Zo zei hij dat tenminste :=

Blackje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 11:19

Sterkte!

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 12:16

_Bitje_ schreef:
Sinds vandaag het hardlopen weer opgepakt na een blessure, dus mag ik mij melden? :D
Ik kan wel wat tips gebruiken :P

:o ?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 12:17

Wat voor tips wil je dan? Je stelt helemaal geen vraag.
Wat voor een blessure heb je gehad?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 12:19

@negerzoen: dat is wel heel vervelend. Apart ook dat je het aan beide benen hebt.
@bitje: wat voor tips zoek je?

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 12:23

Ik vraag of ik mee mag praten in het topic (en dat ik de voorbijgaande tips goed kan gebruiken) :D

Ik heb een blessure bij mijn linkerheup gehad, doordat ik hardliep op slechte schoenen... Heeft een dikke maand geduurd voordat ik weer pijnvrij was en normaal kan lopen. Ben het nu rustig met een vriendin weer aan het oppakken die net is begonnen (met goede schoenen!!). En tot nu toe geen pijn gehad, dus superblij en kan het nu weer (rustig) oppakken!

Een vraag die ik had is wat een goede opbouw is voor na een blessure, ik loop nu met een vriendin mee die net is begonnen dus, en we doen nu 2 minuten lopen, 2/3 minuten rennen en dan weer lopen en dat 5km lang. Nou merk ik bij mijzelf dat ik graag wat langer door wil rennen, maar ik vraag mij af of dat wel verstandig is en ik beter kan wachten?

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 12:24

Wendy schreef:
@negerzoen: dat is wel heel vervelend. Apart ook dat je het aan beide benen hebt.

Ik denk dat links overbelast is en dat ik die op een gegeven moment ging ontzien (links is mijn sterkere been) waardoor rechts meer moest doen en daardoor ook overbelast werd :) vooral apart dat het dezelfde pezen zijn!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 12:26

Pfoe, ik vind dat eigenlijk echt een vraag voor je fysiotherapeut of arts waarbij je onder behandeling bent geweest (ik neem aan dat je behandeld bent?).
Zelf heb ik eigenlijk nooit blessures gehad, maar mijn zus wel en die overlegt dat soort dingen met haar fysiotherapeut.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 12:27

Negerzoen schreef:
Wendy schreef:

Ik denk dat links overbelast is en dat ik die op een gegeven moment ging ontzien (links is mijn sterkere been) waardoor rechts meer moest doen en daardoor ook overbelast werd :) vooral apart dat het dezelfde pezen zijn!

Precies, daarom ook...

Fantabulouss

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 12:27

Ik heb weer voor 't eerst start to run gelopen nadat ik vorige week donderdag terug ben gekomen van vakantie. Ik had dus 3 weken niet hargelopen.. Ben gewoon weer verder gegaan bij les 24..en ik was verbaas hoe goed m'n conditie nog was! :D het was wel ff doorbijten, maar het ging best goed! :D

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 12:38

Had ik vorig jaar ook na 4 weken vakantie. De eerste keer daarna ging ik dood maar de tweede keer ging ik beter dan ooit tevoren!

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 12:48

Leuk dat het toch nog goed gaat, ondanks de pauzes! :D
Balen negerzoen, een blessure is echt wel iets wat je kan missen! doe me eraan denken dat ik ook mijn hardloopschoenen eens ga laten nameten, nooit gedaan maar nu ik intensiever loop kan het nooit kwaad :)
Hoelang gaan hardloopschoenen eigenlijk mee? Nuja ik heb ze gekocht voor school 4-5jaar geleden en toen wel vaak gebruikt, dan een enkele keer voor de fitness en nu voor het hardlopen dus :)

Ik kreeg van Evy 2 dagen rust, stiekem wil ik een dag rust maar ik zal haar advies maar opvolgen zeker? :o

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 12:57

Volgens mijn fysio (had het vanmorgen toevallig gevraagd) is de levensduur van hardloopschoenen maar ongeveer een jaar ;)

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 13:05

Negerzoen schreef:
Volgens mijn fysio (had het vanmorgen toevallig gevraagd) is de levensduur van hardloopschoenen maar ongeveer een jaar ;)

:oo :oo :oo hm dan ga ik zeker vrijdag eens langs de winkel _O-

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 13:06

Mij is verteld dat ze ongeveer 1000 kilometer mee gaan, en maximaal anderhalf jaar oid. Toen ik in februari weer begon met lopen (4 jaar niet meer gedaan ofzo) begon ik met mijn oude schoenen. Na verloop van tijd kreeg ik toch wat gevoelige enkels en knieeen. Dus schoenen meegenomen naar een goede sportzaak... alle demping was er uit. Dat gebeurt gewoon als je ze te lang laat staan.

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 13:50

Ik heb ook geïnvesteerd in goede schoenen toen ik begon. Dat verschil is zo overduidelijk.

De prijs wil overigens niet altijd wat zeggen daarin. Ik kocht schoenen voor 50 euro en heb er veel plezier van, mijn oom heeft ze aan laten meten en was 200 euro kwijt en heeft telkens blaren, omdat vocht niet goed afdrijft!

Blessures zijn wel gevaarlijk en het lijkt me moeilijk in te schatten wanneer je weer volop kan lopen.

Bitje ik vind het wel moeilijk je te adviseren, maar misschien is het beter alleen te gaan lopen. Als je je teveel aanpast aan anderen is dat niet prettig. Luister gewoon goed naar je lichaam.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 13:56

hmm.. ik heb mijn schoenen ook al een paar jaar.. toen wel naar goede winkel gegaan enzo.. maar als nu de demping eruit is is het niet zo vreemd dat ik last krijg van mijn knieën (nou niet het meest beste onderdeel van mijn lichaam)

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 14:00

Zooo ik was vanmorgen om 8 uur op stal! Lekker even kunnen rijden! Ze had de nacht op de wei gestaan dus kon na een douche lekker binnen blijven! Nu had ik me verheerlijkt op een middagje zonnen maar echt..... De warmte zit in mijn hoofd na een kofferbak vol boodschappen sjouwen! Zo maar ff op de fiets naar het dorp denk ik en daarna zie ik wel verder! Moet alleen hopeloos snel mijn benen wat laten kleuren want die zijn mega wit!!!!! Vanavond laat nog ff lopen als het een beetje af wil koelen!

Liedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 14:01

Hallo! :) Ik ben al een tijdje aan het meelezen en meld me nu ook maar. :) Ik ben Lianne, het vriendinnetje van None hier in het topic en door haar enthousiasme ben ik ook begonnen met STR. :j

Oef, lees toch echt weer dat goede schoenen belangrijk zijn.. Toch maar eens halen dan... :o

Norton

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 14:28

Van lopen komt bij mij niet veel deze week moet 2x per dag naar stal om te paarden te verzorgen. Neem waar voor mensen. Dus met 's ochtends binnen zetten en voeren en 's avonds buiten zetten en voeren en stallen uitmesten. Beweging genoeg en mijn eigen paardje 'smorgens ff rijden. Bovendien ga ik iedere keer op de fiets het is 8 km enkel dus al met een flinke oefening. Volgende week ga ik naar Andijk ga daar maar weer eens hardlopen elke ochtend. Rondje over het park of de dijk of zo.

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 15:08

Welkom liedje!

Ik ga vanavond toch ff naar decathlon, moet en zal een korte hardloopbroek die ook nog eens staat! hahaha

Judie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 15:12

Wat gaan jullie hard!
Welkom nieuwelingen.
Ik vind het op het moment best lastig met dat weer om me tot het hardlopen toe te zetten.
Heb ook 2 weken vakantie dus lig overdag heerlijk op het strand lui te wezen!
Vanavond maar weer eens een rondje doen..

missfitness

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 16:47

Welkom Liedje!!

Goed schoeisel is heel belangrijk meiden! Als je er te lang op loopt kan dit op den duur idd een blessure of andere klachten veroorzaken.

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 16:54

Welke schoenen hebben jullie?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 16:58

Ik heb een paar Brooks... maar ik denk dat ik morgen of begin volgende week maar bij Runnersworld langs ga om te kijken of ik geen nieuwe nodig heb.