Wie had jij bij de bevalling?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

marlies85

Re: Wie had jij bij de bevalling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 20:59

Bij de eerste bevalling (thuis) was de verloskundige erbij en de kraamhulp. Bij de 2e (poliklinisch) de verloskundige, kraamhulp en een stagaire.

Mijn man durfde er niet bij te zijn......de held.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 21:02

Pfoe Marlies.... Ik zou dat niet pikken denk ik hoor.. Waar was hij bang voor?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 21:12

ppfff dan zou mijn man toch echt pech hebben.
Had aangegeven dat ik er sowieso geen stagiaire bij wilde hebben thuis, jij dus wel?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 07:44

Ik had liggend in het ziekenhuis een stagiaire, ik was haar eerste patiente dus mijn eigen vroedvrouw stond erbij en ze moest haar eerste echte 'mens' wassen. Echt hilarisch omdat ze alles volgens het protocol moest doen en het er nog niet echt vloeiend en natuurlijk uitkreeg. Dus we waren allemaal al wat giebelig, zij wrs. meer van de zenuwen want ze vond het retespannend . Op een gegeven moment was ze aan het vertellen over de pop die ze ongeveer duizend keer hadden moeten wassen, en dat daar steeds onderdelen afvielen. Dus een tijd later (het ging nog niet zo vlug :D ) voelde ik de plaagduivels kriebelen en terwijl ze mijn voet waste, ik helemaal hysterisch: 'Mijn been! Mijn been! Hij valt er af!' Meiske dodelijk geschrokken, ik en mijn vroedvrouw lagen echt in een stuip.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 07:48

Wat doet in Nederland de kraamhulp trouwens precies? Want bij jullie is die altijd bij de bevalling he? Bij ons is dat pas de volgende ochtend (bij mijn eerste om 10.30 uur poliklinisch bevallen, zat ik thuis met een baby en ik wist niet eens hoe ik een pampertje moest verschonen. Zat ik daar met een kind op de commode, moeders aan de telefoon en ik met de foon tussen mijn oor en schouder geklemd, stap 1, je maakt de plakbandjes los,.. Tja, de kraamhulp kwam pas de volgende ochtend 9 uur := )

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 08:23

Urielle, heb jij nooit een Baby Born gekregen van je ouders?
Ik heb dat ding toch wel twee jaar elke dag verschoond :=
Lijkt me wel lastig ja, als het je eerste is om dat gelijk zo alleen gelaten te worden.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 08:36

De kraamhulp assisteert de verloskundige bij de bevalling (thuis en poliklinisch) en blijft dan bij t nieuwe gezin om te helpen met wat er voorhanden is. In principe is ze er voor moeder en kind en houdt ze hun verblijf en de badkmr schoon. Ze helpt ook met bv, geeft tips hoe te wassen, checkt of moeder goed herstelt en gewicht vd baby enzo..

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 10:32

hahaha ja die luiers in het begin pfffff
wij waren natuurlijk nog 10 dagen in het ZH en dan moest ze onder een warmtelamp liggen en dan sta je te klungelen en dan trekt die wond van de KS en sta je te zweten onder die lamp pfffffffff wat heb ik dat ding vervloekt zeg hahaha

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 11:50

Saffier schreef:
Urielle, heb jij nooit een Baby Born gekregen van je ouders?
Ik heb dat ding toch wel twee jaar elke dag verschoond :=
Lijkt me wel lastig ja, als het je eerste is om dat gelijk zo alleen gelaten te worden.

Ik ben nooit zo van de poppen geweest moet ik eerlijk bekennen en tot de eierstokken ineens begonnen te rammelen was ik ervan overtuigd dat ik geen kinderen wilde. Gioya was de eerste baby die ik zelfs maar ooit vasthield. Iedereen van de familie was dan ook stomverbaasd dat ik zwanger was :+

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 11:53

Chubby schreef:
De kraamhulp assisteert de verloskundige bij de bevalling (thuis en poliklinisch) en blijft dan bij t nieuwe gezin om te helpen met wat er voorhanden is. In principe is ze er voor moeder en kind en houdt ze hun verblijf en de badkmr schoon. Ze helpt ook met bv, geeft tips hoe te wassen, checkt of moeder goed herstelt en gewicht vd baby enzo..

Dat klinkt wel fijn, veel taken die je hier opnoemt vallen hier gewoon onder de vroedvrouw.
Maar ja, bijna iedereen bevalt hier ook nog steeds in het ziekenhuis natuurlijk, incl. 5 dagen kraamtijd in het ziekenhuis.
Veel Vlaamse mensen kwamen bij ons niet op kraamvisite omdat ze niet wisten hoe dat ging als je het thuis deed.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 12:21

Hier was alleen mijn man erbij, had echt mijn moeder of sm er niet bij willen hebben.
Verder nog 2 VP, en een gyn, en een artsassistente.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 12:35

Als je hier poliklinisch in het ziekenhuis bevalt is daar geen kraamhulp bij, maar een verpleegkundige van het ziekenhuis. Als alles goed gaat en je mag meteen naar huis dan kom je ook in Nederland met je baby in een leeg huis.

Toen wij thuis kwamen (na een maand) kwam er couveuze nazorg. We wisten echter alles al, behalve hoe je goed een ledikant opmaakt. We hebben ze bij thuiskomst dus eerst in de wandelwagen gelegd en toen gewacht tot ze er was :)

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 12:39

Hier was er ook geen kraamhulp bij maar 2 verpleegkundige

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 12:45

Mijn man was bij de bevalling, want ik wilde er verder niemand bij hebben, maar ik kan me wel heel goed voorstellen dat je je moeder er bij wilt hebben.

Mijn schoonmoeder heeft ook aangegeven dat ze het soms jammer vindt maar dat het heel begrijpelijk is dat ik naar mijn eigen moeder trek. Maar gelukkig is onze band heel goed en daardoor zelfs beter geworden!

@Elliwies, ik had ze toch echt allemaal weggestuurd.... Hier zelfs besloten om (oudste geboren om 23uur) de familie pas de volgende ochtend met bezoek uur te laten komen. Daarna hadden we een bezoekschema van max 2 personen tegelijk, want ik vind bezoek heel gezellig, maar niet als ik ze bezig moet houden. Nu 3 kinderen verder, dus dan weet je wel beter wat je wel/niet wilt ;-)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 13:18

KozieZ schreef:
Als je hier poliklinisch in het ziekenhuis bevalt is daar geen kraamhulp bij, maar een verpleegkundige van het ziekenhuis. Als alles goed gaat en je mag meteen naar huis dan kom je ook in Nederland met je baby in een leeg huis.

Er wordt wel geprobeerd dat af te stemmen hoor, de kraamhulp hoort ook wanneer je uit het ziekenhuis komt zodat ze er kan zijn als je thuis komt.
Zo werden wij ook gebeld hoe laat we er ongeveer waren en of we wilden dat ze direkt kwam of dat ze nog even moest wachten.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 13:21

Ellewies schreef:
Bij thuiskomst van het zh hadden mn schoonouders op hun beurt hun ouders gebeld en zat het huis vol opas en omas van zijn kant en schoonzus en vriend. Ik was bekaf, onvriendelijk en wilde absoluut niet dat iemand anders mn kind vasthield dus dat was hem ook niet :)

Dat is wel heel jammer zeg, ik zou ook het lef niet hebben ze meteen weg te sturen maar zou er later wel wat van zeggen.
Mijn schoonouders mogen op zo'n moment best komen 's avonds laat maar ik wil niet meteen de hele family erbij, gelukkig snappen ze dat zelf ook wel.
En pluspunt is dat ik best goed met mijn schoonfamilie kan.

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 13:36

ja dat ledikant opmaken hadden wij ook!!!!
hahaha ik bellen toen we onderweg waren
wij hadden na 10 dagen ziekenhuis nog recht op 3 x 5 uur
vraagt ze 'wil je dat er vandaag al iemand komt?'
uuuuh jaaaa want ik weet niet hoe dat bed moet :D
zo'n enorm bed en een baby van 2100 gram :+

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 13:37

anneliesdj schreef:
KozieZ schreef:

Er wordt wel geprobeerd dat af te stemmen hoor, de kraamhulp hoort ook wanneer je uit het ziekenhuis komt zodat ze er kan zijn als je thuis komt.
Zo werden wij ook gebeld hoe laat we er ongeveer waren en of we wilden dat ze direkt kwam of dat ze nog even moest wachten.

Blikbaar niet als je 's avonds of 's nacht naar huis mag. Dat hebben meerdere vriendinnen en nichtjes gehad. Dat ze in het donker thuis kwamen met een baby, zonder gebruiksaanwijzing ;) Overdag wel ja. Dat hadden wij ook, hoefden toen ook niet heel lang te wachten totdat ze er was.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 13:38

CindyUniek schreef:
ja dat ledikant opmaken hadden wij ook!!!!
hahaha ik bellen toen we onderweg waren
wij hadden na 10 dagen ziekenhuis nog recht op 3 x 5 uur
vraagt ze 'wil je dat er vandaag al iemand komt?'
uuuuh jaaaa want ik weet niet hoe dat bed moet :D
zo'n enorm bed en een baby van 2100 gram :+

inderdaad ja. Die ziekenhuisbedjes gingen goed, zo mini, niks moeilijks aan, maar even de handigheid van dat laag opmaken hadden we echt niet :D

Netam89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 13:43

Ik weet dat mijn moeder mijn buurvrouw erbij had en mijn vader.

Mijn buurvrouw was namelijk op visite. Mijn moeder moest even naar de toilet dacht ze maar op een gegven moment voelde het toch niet helemaal goed en riep ze mijn buurvrouw die op dat moment op visite was.
Mijn buurvrouw zag mij al langzaam er uit komen :D :D . Ze zijn toen als een gek in de auto gesprongen en naar het ziekenhuis gereden. Onderweg hebben ze snel mijn vader gebeld die nog aan het werk was en die is er snel achteraan gereden. Mijn buurvrouw heeft toen aan mijn moeder gevraagd of ze a.u.b. erbij mocht blijven omdat ze dat nog nooit bevalling bij een ander heeft gezien.( real life) Mijn moeder vond dat geen probleem, toen mijn vader net tien minuten in het ziekenhuis was kwam ik al tevoorschijn :D.

Daar was ik dan ruim zes weken te vroeg!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 17:15

ik wist destijds niet eens dat een ledikantje laag opgemaakt moest worden, dus Gioy heeft vreselijk onveilig bovenin haar bedje gelegen (de eerste nacht dus) :+ . Nou ja, heb de eerste nacht niks geslapen, alleen maar naar haar liggen kijken. Heb van Enya's ziekenhuistijd wel een handige truc geleerd, door van die hydrofielluiers een hangmatje te maken kun je ze vast in zijligging te slapen leggen zonder dat ze onder de dekens kunnen glijden. Moet je wel opletten dat je links en rechts afwisselt hahaha.

Dat was ook een speciale geboorte dus Netam!

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 18:15

Urielle: Ja als je eigen baby de eerste is die je vasthoudt kan ik me voorstellen dat je je afvraagt wat je er mee moet :+
(Zie je al staan met een baby in je handen, gestrekte armen := )

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 21:03

Zoerg was het nog niet hoor, maar handig is anders :D
FF kijken of ik een foto kan vinden van de eerste dag, niet letten op mijn looks want ik zag er niet zo florissant uit en heb het maar even niet over mijn kleren daar :=
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-FG8GZ8E6.jpg

(ik heb haar net geholpen met haar afscheidsbrief voor de derde kleuterklas, volgend jaar eerste klas, dan lijkt dit echt eeuwen geleden!)

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 21:07

Agossie wat een poppetje!
Kan me voorstellen dat het heel erg lang geleden lijkt dan!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 21:14

anneliesdj schreef:
KozieZ schreef:

Bij de kraamzorg die ik heb geregeld komen ze wel 's nachts. Ook als je poliklinisch bevallen bent :) Wij krijgen nu de tweede, dus dan hoeft dat van mij niet zo nodig, maar anders had ik dat maar wat graag gewild!

Ik had nog nooit een baby verschoond voordat onze zoon er was :+ maar daar hoor ik meer moeders over. Ook het aanleggen voor de borstvoeding was véél moeilijker dan het lijkt :Y) later was het appeltje eitje, maar gosh..