Verstandskies.. Iemand ervaring??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

fionaa

Re: Verstandskies.. Iemand ervaring??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-12 07:14

Goed dat je gebeld hebt! Wel laat.. Maar moet goed komen! En dan alleen voor een gesprek, dan zal je toch denken dat wr eerder een plekje is.. Mja..
Je hebt in ieder geval een datum!

Hier gaat t trouwens wel goed, doet nog wel wat zeer, kan nog niet rechts eten en echt gapen zeg maar, kiezen op elkaar doet ook nog zeer, gelukkig zit er wel verbetering in!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 20:36

Zo ik ben vrijdag geweest bij de tandarts. Ze moeten er alle 4 uit. Ik kon komende donderdag al terecht maar ik ga donderdagavond naar Londen dus lijkt me niet verstandig. Nu kan ik pas 20 juni, helaas. Soms kan ik nog steeds mn rechter kiezen niet op elkaar krijgen, soms weer wel en mn rechteroor doet soms erg pijn.
Verder was t ook raar, ik voel gewoon dat ik een gaatje heb, al heel lang kan ik links niet goed kauwen omdat het echt allejezus veel pijn doet als ik doorbijt. Een gaatje dus, maar de tandarts kon niks vinden, echt zo raar en vervelend want nu veranderd er dus niks. Ik heb m 3 keer gevraagd te kijken maar hij zag niks :\

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 20:41

is er geen foto gemaakt?

20 juni is ook al zo :) het is ook niet fijn als er kiezen getrokken zijn en je moet dan weg, dat bederft de pret wat denk ik.

@fionaa, het is een kaakchirurg die bekend staat om zijn geduld voor angstigen, ik vermoed dat hij het dus snel druk heeft :) daarbij wil ik onder narcose dus dat maakt het ook al lastiger. Dit kan vaak maar 1x per week bijvoorbeeld.
Als ik gewoon onder plaatselijke verdoving zou gaan, had ik begin juni al terecht gekund dus het is allemaal wel begrijpelijk hoor.
Ik had natuurlijk ook eerder moeten bellen, dan had ik misschien al wel geholpen geweest haha! Nu wordt het dus na mijn vakantie in de zomervakantie.... het is niet anders....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 20:47

Ja er zijn fotos gemaakt, geen gaatje te zien. Mn verstandskiezen staan wel recht maar passen er niet tussen.
Ik heb nog totaal geen angst, maar dat komt misschien nog _O-

Nista_RX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 20:59

Ik heb nog geen ervaring met verstandskiezen, sorry, maar ik ben al wel ingelicht door de orthodontist en tandarts. Wel heb ik ervaring met het trekken van kiezen en tanden :j

Bij mij zijn er 3 verstandskiezen onderweg. Ik heb bij mijn wat nu de achterste kiezen zijn, erg slechte kiezen zitten. Al een paar keer laten uitboren en opnieuw laten vullen, en eentje is getrokken. Nu komen er dus op 3 plekken verstandskiezen volgens de foto, behalve op de plek waar een kies getrokken is... damn! Ik heb van mezelf al een kleine mond met ruimtegebrek. Ik heb geen extra kiezen nodig, ik heb er overal al 1 teveel vind ik zelf :') Ze komen sowieso bij mij ook bij mn wang door, ivm ruimtegebrek. De tandarts heeft me ingelicht, de foto laten zien en heeft me allerlei verhalen verteld over transplantaties. Er moet echt behoorlijk wat gebeuren, hier en daar moet een slechte kies getrokken worden, dan moet er eentje worden opgeschoven, op de "lege plek" moet een gat geboord worden voor een kies, etc etc etc.... ik zie er nu al tegenop, volgend jaar Januari gaan ze er mee aan de slag. :=

Een kies laten trekken heb ik dus wel eens gehad, en ook een hoektand die niet los wilde toen ik een stuk kleiner was. Verdoving was ik eerst als de dood voor, en nu kijk ik en laat het gebeuren. Je hoort wel wat gekraak en geknars, en voelt dat ze m aan het losmaken zijn. Je voelt geen pijn, wees niet bang, alleen de bewegingen. Voor je het weet is ie er uit. Eerste dag / 2 dagen kunnen wat lastig zijn en pijn doen, daarna voel je alleen nog een gat zitten. Zorg ervoor dat er geen eten in verdwijnt, dat krijg je er lastig uit! :') _O- Ik zou dus zeggen, laat het trekken :)

fionaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-12 21:49

@ Jolien, je kan terecht gelukkig! En dan ben je er hopelijk helemaal vanaf!
Wel vreemd dat de tandarts het gaatje niet gezien had, nu je het weet komt het allemaal beetje op zijn plek terecht. Ik was ook helemaal niet zenuwachtig..tot ik er was.. Maar is bij iedereen anders natuurlijk!

@Nista_RX, gelukkig heb je nog even! Fijn dat ze er in ieder geval mee aan de slag gaan.. :)

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 21:51

Nanne schreef:
Ik heb hele nare ervaringen gehad en ik weet niet of je dit wilt horen?
Maar als ze er uit moeten, moeten ze er uit.

Als het moet dan moet het. Voor preventie zou ik het laten.
Voor mij geldt hetzelfde, nare ervaring en durf niet meer terug voor de andere 2 te verwijderen.
Gaat dus ook niet gebeuren. (Was preventief)
Nu ben ik 'hooggevoelig', o.a. zeer gevoelig voor pijntjes, dus misschien valt het bij jou reuze mee.
Zat laatst te eten met mensen, waarvan er één een dag ervoor verstandskies had laten trekken.
Ik dacht: wat doe je hier?!?! Maar dat was trekken, en ik had operationeel verwijderen, oftewel, uitsnijden.

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 21:54

Wel belangrijk om even te melden:
Over het algemeen is het trekken van verstandskiezen veel minder pijnlijk en ingrijpend dan het uitsnijden van kiezen. Voornamelijk het uitsnijden van onderste verstandskiezen die nog helemaal in de kaak zitten is veel ingrijpender dan bijvoorbeeld het trekken van een half doorgekomen bovenste verstandskies!

fionaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-12 21:57

Ik denk ook dat het trekken van de verstandskiezen minder pijnlijk is dan het uitsnijden van de verstandskiezen.. :)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 07:40

Ik heb het trekken van m'n bovenste verstandskiezen niet eens gemerkt. Hoorde het pas maanden later dat ze er al uit waren :=

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 12:41

Joolien die pijn kan ook ergens anders vandaan komen, ik had laatst een gaatje bovenin maar voelde daar zelf niks aan, had enkel verschrikkelijke pijn onderin, bleek dus van dat bovenste gaatje te komen.. Toen die eenmaal geregeld was, weg pijn.

Cayenne niets gemerkt?! Had de tandarts niet gezegd wat hij aan het doen was dan?

Verder iedereen weer helemaal geheeld? Ik ben net op controle geweest, alles ok, nog wel wat pijn gehad trouwens afgelopen week maar nu gaat het steeds beter.

fionaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-12 13:43

@ Cayenne, dat is natuurlijk altijd fijn haha! :)

@ Zitouna, jaa ik ben wel weer herstelt/geheeld, hechtingen zitten er geloof ik nog in, heb nog niet gemerkt dat die eruit zijn gekomen.. had gisteren nog gespoeld, het was een roze middel, terwijl ze daar zeiden (drogist) dat het t zelfde spoelmiddel was, want je zag ook dan wel die naam erop staan die op het recept stond en de naam die ik herkende.. maar ik had net aan geen 2 minuten gespoeld omdat het zeer ging doen.. vanavond nog even proberen, anders wordt het gewoon 'tanden' op elkaar en spoelen..

Ik kan nu wel redelijk kauwen op rechts.. en nu een week geleden.. (letterlijk haha) het doet nog wel wat zeer, maar verder gaat t goed :) En over precies een maand nogmaals.. vroeg in de ochtend al.. Ben benieuwd, dat is er maar 1. hopelijk doet het wat minder zeer dan de andere 2.. :)

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 14:20

Zitouna schreef:
Cayenne niets gemerkt?! Had de tandarts niet gezegd wat hij aan het doen was dan?

Nope. Ik lag bij twee behandelingen in de stoel omdat er aan beide kanten boven een (gewone) kies getrokken moest worden.
Omdat mijn verstandskiezen er sowieso uit moesten (want ze kwamen scheef door en ik heb een te krappe kaak) en mijn tandarts weet hoe bang ik ben voor de kaakchirurg, heeft hij ze er meteen uitgetrokken.
Daar heb ik helemaal niets van door gehad. Ik was sowieso al verdoofd natuurlijk, maar ook helemaal geen napijn oid gehad.
De eerstvolgende controle daarop (maand of 4 later) vroeg ik hem of hij mijn verstandskiezen aan de bovenkant al door zag komen, waarop hij dus hard begon te lachen :+

Ik heb er onder nog wel eentje. De vierde is (nog) niet doorgekomen.

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 14:24

Fionaa ja ik had ook een roze spoelmiddel.. Hier een beetje hetzelfde, nog wel wat pijn maar kan weer redelijk eten. Hier ook nog hechtingen erin, moest dus voor controle en hij zei dat als ze er volgende week nog niet uit waren gevallen dat ik dan nog langs moest komen om ze eruit te laten halen..

Cayenne kijk dat is nog eens handig :D heb je dan ook geen napijn gehad? Tja je zult het verschil wsl gewoon niet gevoeld hebben, wel slim gedaan van die tandarts van je haha. Ik moet zeggen dat die ene die ik er boven uit heb laten halen ik ook een makkie vond vergeleken met die in de onderkaak, kwam er ook uit voor ik het doorhad en dat was met die onderste wel anders, daarvoor echt wel even moeten zitten.. Moet jij de onderste er nu nog uit laten halen?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 14:27

Nee, helemaal geen napijn! Dat vind ik het vreemde, want ik hoor van iedereen enge verhalen enzo := en ik heb het nieteens door gehad. Sowieso heb ik een hele goede tandarts die me van het grootste gedeelte van de angst heeft afgeholpen. Daarvoor hebben we samen een heel trajectplan opgesteld. Zo ben ik bijvoorbeeld weken achter elkaar naar de tandarts geweest om gewoon in de stoel te zitten zonder behandeling.Daarna voor behandeling zonder boren en op die manier is het opgebouwd. Zo kon ik heel rustig wennen. Nu ga ik ieder half jaar weer netjes voor controle :)

De onderste moet er sowieso uit, want die zal wss gebruikt worden voor bottransplantatie in m'n bovenkaak (dan hechten ze een stuk bot of een verstandskies aan je bovenkaak). Daarvoor moet ik wel naar de kaakchirurg, maar dat mag onder narcose. Ik had liever dat m'n eigen tandarts het zou doen, maar dat kan helaas niet :+

fionaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-12 15:18

@ Zitouna, oke.. dan ga ik ook morgen of donderdag even informeren hoe en wat met de hechtingen, dat is wel een goed idee.

Ik hoefde niet voor controle.. :) Zal even kijken hoe t gaat met spoelen.. Die ander was prettiger.. :)

antoinetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 20:18

Ik meld me ook....ik moet mijn verstandskiezen onder er nu echt uit laten halen. Dit werd mijn 12 jaar geleden al geadviseerd maar ik ben zo bang en begin er nu eigenlijk pas last van te krijgen... Ze boosdoeners liggen horizontaal onder mijn tandvlees dat wordt dus een reisje naar de kaakchirurg. Bah bah bah! Ik ga morgen alle moet verzamelen om een afspraak te maken!

Nant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 21:28

Sterkte voor diegene die nog moeten, maar echt in je hoofd lijkt het 10x erger. :j

Ik heb valium gevraagd aan mijn Huisarts, tijdens het trekken van mijn verstandskiezen had ik mijn mp3speler op en lekker naar muziek geluisterd.
Ik heb wel gevraagd of ze eerst een klein prikje wilde geven om mijn tandvlees te verdoven en daarna pas de echte prikken, werkte voor mij uitstekend :)
mijn kiezen lagen horizontaal waardoor ze recht wel 25 minuten bezig zijn geweest en voor links moest ik een nieuwe afspraak maken. Dat ze zo lang bezig waren was ook mijn eigen schuld want ik deed steeds mijn mond dicht :o Dus mond open houden :D
Ik was trouwens alleen voor onder wel links en rechts.

Na het trekken nauwelijks last van gehad, Ik zou alleen nog geen rijst eten zolang het niet dicht is :D

Over de hechtingen, ik had oplosbare, als ze niet oplosbaar zijn maken ze vaak direct wel een vervolg afspraak. Voor de zekerheid zou ik idd maar even bellen.

Ik ben trouwens beide keren geholpen in het Spaarne in Hoofddorp. Super lieve mensen daar die je echt op je gemak stellen en super goede nazorg!

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 23:58

Mag ik me hier ook melden? :o

Ik heb in februari een verwijsbrief gekregen van de tandarts voor de kaakchirurg, mijn verstand gaat in zijn algeheel naar de galemiezen.. Ze moeten er allevier uit.. -O-

Ik zit er al maanden tegenaan te hikken.. Ben echt doosdbenauwd.. Vooral omdat ik ooit met iemand mee ben geweest die er na een week nog last en pijn van had, waardoor ik alleen maar banger ben geworden..

Ik hoorde pas van iemand dat je het ook onder algehele narcose in één keer kan laten doen.. Heeft iemand daar ervaring mee?

Ik begin er nu namelijk zelf ook last van te krijgen, dus ik kan het niet langer voor me uit schuiven.. Er zit namelijk een gaatje in één van mijn bovenste verstandskiezen, last heb ik er nog niet van, maar ik voel sinds kort wel een scherp randje zitten.. Dus het moet maar eens gebeuren.... :\

fionaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-12 08:58

Ik ga gewoon even bellen ervoor :)
Blegh... Dat spoel middel ik krijg het amper voor elkaarom ermee te spoelen. Met die vorige geen probleem..

@ antoinetje, ik kan je niet van je bangheid afhelpen denk ik. Maar het is beter als ze eruit gaan, als ik het zo hoor. Probeer te ontspannen in de stoel, neem desnoods een mp3 speler mee. Die kan je altijd gebruiken.

@ Nant, ik had die avond nog beetje rijst gegeten, maar denk door de hechtingen dat t er niet in ging zitten.. ;) alhoewel.. ik kon amper eten en was op links, dus geloof niet dat er een rijstkorrel naar rechts uberhaubt is gegaan.
Dan waren ze inderdaad wel een tijdje met je bezig, houd je mond dan ook open .. ;) Maar ze zijn eruit, dus daar heb je dan weer mazzel mee :D

@ upendo, bel! Het is nodig om ze er dus uit te laten halen. Ik had ook overwegen om een algehele narcose voor te stellen, maar op het moment dat ik daar was er verder niet bij nagedacht. Je kan beter eerst informeren of het mogelijk is om ze er alle 4 tegelijk uit te laten halen en of dat dan onder algehele narcose kan (denk t wel..) maar geloof niet dat ze het doen, omdat het slikken moeilijk kan gaan (in ieder geval met de verdovingen).. Zal eerst de eerste stap nemen en dat is bellen, informeren of het kan met alle 4 eruit met narcose, daarna een afspraak maken.. :)

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 09:00

Zijn er hier al mensen onder narcose geweest en hoe beviel dat?
Ik wil namelijk voor m'n kaakoperatie ook onder narcose, maar ik ben bang dat ik er onbewust tegen ga vechten en dus niet te verdoven ben := (Zal wel onzin zijn, maar ik ken mezelf een beetje :+ )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 09:01

Zitouna schreef:
Joolien die pijn kan ook ergens anders vandaan komen, ik had laatst een gaatje bovenin maar voelde daar zelf niks aan, had enkel verschrikkelijke pijn onderin, bleek dus van dat bovenste gaatje te komen.. Toen die eenmaal geregeld was, weg pijn.

Verder iedereen weer helemaal geheeld? Ik ben net op controle geweest, alles ok, nog wel wat pijn gehad trouwens afgelopen week maar nu gaat het steeds beter.

ah ok, want ik heb wel een gaatje aan de zijkant van mn kies, die was al gevuld maar de vulling is stuk.Dus misschien komt t daar vandaan. :)

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 09:08

nou, ik was ontzettend bang om te gaan door al die verhalen.
Maar achteraf.. vond ik het een lachertje.. ja tuurlijk die verdoving/spuiten in je gehemelte is vreselijk, maar goed het is maar even.
Nadat ze eruit waren heb ik deze avond nog priveles gereden. maar het is heel verschillen, want toen de andere twee eruit ging had ik wel iets meer last.. beetje gevoelig 1 dag..
Maar het ligt echt aan de persoon, want een vriendin van mij liep een week met een blauwe wang..
Maar mijn ervaring was niks mis mee!

fionaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-12 09:39

Dat is wel een verschil inderdaad, maar fijn dat je er geen last van gehad hebt! Haha, je moet ook niet die verhalen gaan lezen... ;)

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 10:02

CalvinenGino schreef:
Maar het ligt echt aan de persoon, want een vriendin van mij liep een week met een blauwe wang..

In dat geval ligt het eerder aan de tandarts denk ik!