Handboogschieten, wie nog meer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 22:15

Waanzinnig KOUDE maar wel een hele mooie 3D gehad afgelopen zondag.
De weinig vergevingsgezinde targets in combinatie met de harde wind zorgden ervoor dat ik helaas meer pijlen kapotschoot dan ik had gewild... maar... de eerste prijs staat in de kast. 8-)
Dat had ik niet verwacht en het zegt ook niet zoveel, maar het smaakt wel naar meer. :))
Wellicht volgt nog een filmpje.

Gelukkig gaat de klok binnenkort weer naar de zomertijd, kunnen we op de vereniging ook weer buiten gaan schieten. Zin in! *\o/*

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 00:08

Yay, een filmpje! Van plok 3 en van plok 4. Nummer 4 gaat een tikkie te gehaast.

En dit was echt een plok...
De grap is dus dat het pure psychologie is.
De target staat niet ver, is behoorlijk groot en je staat er recht voor.
Je kunt gewoon hop raak schieten.
Dus het maakt niet uit dat die bomen er staan en dat de pijl daar tussendoor moet!
(Maar ja, de praktijk... d'r zijn nogal wat pijlen gesneuveld hier over de dag. :)))

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Elanor op 29-03-13 00:40, in het totaal 6 keer bewerkt

JamieShanin

Re: Handboogschieten, wie nog meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 00:12

Ik meld me :D
Ik ben nu een halfjaartje bezig, en nu zoekende naar een fijne ruiterboog :D
Afbeelding

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 00:35

Leuke foto's dames!!
Zal binnenkort ook eens een fotootje van boog & mij plaatsen

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 21:46

Nog een traditionele schutter-to-be, leuk JamieShanin!
Weet je al wat voor een type ruiterboog je graag zou willen?
Ik ben ook heel benieuwd of ik nu de muur herken: is dat toevallig Artemis waar jij schiet...?

Ik heb goed geschoten vanavond, heerlijk.
Ben nu een set pijlen aan het maken met (northern pine) 5/16 schachten in plaats van 11/32 schachten. Ben heel benieuwd naar het verschil.
Ook meteen maar 3D punten erop in plaats van bulletpoints.
Eigenlijk wil ik een keertje aan de gang met getaperde sikta spruce schachten.... Maar ik houd me nog even in. O:)
Volgende 3D alweer over 4 weken. *\o/*
Laatst bijgewerkt door Elanor op 12-04-13 22:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 22:00

Ik kom graag meelezen, ik sta nog erg aan het begin.. filmpjes kijken, en op zoek gaan naar een leuke beginnersboog (ruiterboog wel, te paard is de bedoeling).

lucaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 22:06

Vroeger heb ik van buigzame takken altijd bogen gemaakt en gespannnen. Later ook nog pijlen uit mooie takjes geslepen (als ik op vakantie was). Het schieten ging altijd heel goed en ik kon uiteindelijk ook zo doelgericht schieten dat ik in de bossen waar ik speelde gewoon superdunne takjes kon raken enz.
Nu ben ik het verleerd -O-

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 22:24

Elanor schreef:
Nog een traditionele schutter-to-be, leuk JamieShanin!
Weet je al wat voor een type ruiterboog je graag zou willen?
Ik ben ook heel benieuwd of ik nu de muur herken: is dat toevallig Artemis waar jij schiet...?

Ik heb goed geschoten vanavond, heerlijk.
Ben nu een set pijlen aan het maken met (northern pine) 5/16 schachten in plaats van 11/32 schachten. Ben heel benieuwd naar het verschil.
Ook meteen maar 3D punten erop in plaats van bulletpoints.
Eigenlijk wil ik een keertje aan de gang met getaperde sikta spruce schachten.... Maar ik houd me nog even in. O:)
Volgende 3D alweer over 4 weken. *\o/*

Dankje, ja volgens mij wel in Lelystad, ik kreeg een lesje van Frans :D Super gaaf!,
Ik denk hongaars of een mongolische (XD)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 10:41

Zo al wat gegoogeld, en wat filmpjes bekeken, O.a. dat van Kassai hierboven, schitterend is dat!!
Waar hebben jullie je ruiterbogen vandaan? Of heb ik daar over gelezen?

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 17:19

Ik wil naar de ridderwinkel in enschede naar dragon heart.

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 20:07

Ik ben vorige week maandag begonnen met een 10 weken cursus, vind het nu al super leuk. :)

Ylvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 10:41

Al een tijdje niet meer gereageerd hier,
wie van hier schiet eigenlijk met recurve?

Whooee, 20 april Koningsschieten ( wedstrijd ) :D

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 11:55

Ik schiet met een recurveboog :) Heb een hele oude 66 inch, 27 pond (al trek ik wel minder) boog, over kunnen nemen van iemand. Ben er helemaal gelukkig mee. Ik schiet sinds september/oktober.

Ylvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 11:57

jezus, :')
ik schiet met 22 ( wel vanwege een ongeluk op schouder )

aantal inch moet ik vanavond even kijken, ik schiet nu een half jaar, sinds december een eigen boog

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 12:05

We hebben het een keer nagemeten ik trek echt wel minder hoor (ben niet zo groot dus trek minder ver uit). Ik trok iets van 22, 23 pond.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 12:48

JamieShanin schreef:
Ik denk hongaars of een mongolische (XD)

De mongoolse is door de grote oren relatief lang en dat is minder fijn te paard.
De turkse is de lichtste en meest compacte ruiterboog. De turkse schiet ook het makkelijkste omdat deze met lage trekwaarde toch héél snel is. Het is wel belangrijk dat je volledig aanspant. Liever een lagere waarde dan niet volledig aantrekken. Het draait bij deze boog om de snelheid.
De meest betrouwbare is de gedeeltelijk modern laminaat van Grozer.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 21:44

Ik ben wel benieuwd JamieShanin, was dat een les stringwalking of heb je gewoon aangeleerd om met drie vingers onder de pijl de pees vast te houden?

Ruga, ik heb mijn boog direct bij Grozer besteld. 'T staat iets eerder hier in het topic, ook met een paar linkjes geloof ik. :)
Hij heeft een uitstekende reputatie en bogen die er historisch uitzien maar door de moderne materialen prima betaalbaar zijn.
Als ik nog eens een aparte boog voor te paard koop, dan ga ik denk ik voor een 'jurior turkish' van Grozer. Opgespannen maar een lengte van 40", toch een treklengte van 29" die ik nodig heb en maar 25 lbs. Ideaal - als ik de Mongoolse duimtechniek goed onder de knie heb.
(Ik heb geen aandelen trouwens. :)) )

Mooie manier om kennis te maken met de sport Dapnik, leuk dat het je al zo goed bevalt!

Succes deviltjh, leuk! Wat voor een soort toernooi is het?

Ik heb een treklengte van 29" en trek mijn boog op 34 lbs. :)

Wat betreft lengte is meest efficiënt om een - bij je treklengte passende - zo kort mogelijke boog te nemen.
Korter is over het algemeen lichter en zoals HC al zegt handzamer in het zadel.
Anderzijds heeft een langere boog minder 'stack', is over het algemeen stabieler en bovendien meer vergevingsgezind.

Als alles voor de rest hetzelfde is, schiet een boog met een buigzame kasan (een stuk recurve tussen de siyah en de werparm) sneller dan een boog zonder.
De kasan rolt als het ware uit bij het uitrekken van de boog, en rolt weer in bij het lossen.
Daarom wordt gezegd dat Koreaanse en ook Scythische bogen zo goed zijn, hoewel ze er heel licht en fijntjes uitzien.
Turkse bogen hebben een onbuigzame kasan. Dat is waarschijnlijk om ze zo licht mogelijk te houden.

Dit is een reproductie van een Koreaanse boog van hoorn en pees met buigzame kasans: ( <3 )
Afbeelding

Siyahs (de onbuigzame uiteinden) hebben als nadeel dat ze de boog zwaarder maken, maar het ongelofelijke voordeel dat ze werken als hefbomen.
Langere siyah = een langere hefboom = meer energie.
De hoek van de siyah met de werparm van de boog (de knie) bepaalt waar de boog buigt. Als de siyah lang genoeg is en de hoek scherp genoeg, krijg je het effect dat de trekkracht zelfs minder wordt naarmate je de boog voorbij een bepaald punt trekt. Dat zie je bij Manchu bogen. Een scherpere hoek van de siyah zorgt ook voor minder 'stack'.
Kies voor zo licht mogelijke siyahs, maximaal 2 cm breeds aan het uiteinde. Elk gewicht aan de uiteinden maakt de boog trager en schokkerig. Vroeger werden vaak dunne latjes bot of hoorn op de uiteinden van houten siyahs gezet, die daardoor zo dun en dus licht mogelijk konden zijn en toch stijf genoeg bleven.

Turkse boog met een korte siyah:
Afbeelding

Qua handvat vind ik een gebogen handvat het prettigste. Mijn broer heeft een rechte en vindt dat fijner.
Een handvat met een reflex zorgt dat het zwaartepunt van de boog verder naar de buik ligt. Dat maakt de boog sneller en volgens sommigen voel je hierdoor minder schok in je hand na het lossen.
Bij een handvat met deflex heb je echter weer minder 'stack', je ziet dat bij Egyptische bogen:

Afbeelding

Ylvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 22:25

tja, hoe noem je zo'n toernooi...

het is voor de nieuwe "koning" van de vereniging,
degene met de hoogste punten van de leden van de club,
word dus de nieuwe koning.

( of ik moet winnen, dan is het koningin, maar dat verwacht ik niet )

dan krijg je 2 bekers, of 1 als je al eerder hebt gewonnen.
1 lintje die de clubruimte niet mag verlaten, 1 bos bloemen.

we schieten trouwens 32 pijlen in de eerste delen van de wedstrijd,
daarna worden de beste 6 gekozen, en die schieten er nog 10, en dan bij elkaar optellen

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 01:12

Elanor schreef:
Ik
Siyahs (de onbuigzame uiteinden) hebben als nadeel dat ze de boog zwaarder maken, maar het ongelofelijke voordeel dat ze werken als hefbomen.
Langere siyah = een langere hefboom = meer energie.
De hoek van de siyah met de werparm van de boog (de knie) bepaalt waar de boog buigt. Als de siyah lang genoeg is en de hoek scherp genoeg, krijg je het effect dat de trekkracht zelfs minder wordt naarmate je de boog voorbij een bepaald punt trekt. Dat zie je bij Manchu bogen. Een scherpere hoek van de siyah zorgt ook voor minder 'stack'.
Kies voor zo licht mogelijke siyahs, maximaal 2 cm breeds aan het uiteinde. Elk gewicht aan de uiteinden maakt de boog trager en schokkerig. Vroeger werden vaak dunne latjes bot of hoorn op de uiteinden van houten siyahs gezet, die daardoor zo dun en dus licht mogelijk konden zijn en toch stijf genoeg bleven.

De siyah is inderdaad een hefbom welke vlakbij max treklengte de benodigde kracht vermindert. Bij gelijker inspanning heeft de boog meer veerkracht.
Het nadeel is dat het gewicht aan het uiteinde zit, daar waar het de grootste massatraagheid heeft.
Dit type boog is daroom het meest geschikt voor de hoogste trekkrachten, lange afstand en minder voor snel schieten over korte afstand.
Een aziatische steppenruiter had minimaal twee bogen; voor lange afstand en voor kortere. Voor het boogschieten te paard zoasl wij dat doen is de lichter boog met korte, lichte siyahs beter.
De zware Manchu bogen waren voetbogen; voor infanterie. Door de lange siyahs hebben ze een krankzinnige energie. Je moét die zware bogen met perfecte techniek schieten. Daar zijn legio práchtige chinese teksten over. Poëtisch beschreven hard core tai chi.

De koreaanse boog is het meest doorontwikkelde model; simpelweg superieur mbt efficientie. Ze heeft een fascinerende constructie welke in materiaalkeuze behoorlijk afwijkt van andere recurves. Ik vind het pure toegepaste kunst. Erg moeilijk te maken en in originele materialen schrééuwend duur en bovendien gevoelig voor vocht en temperatuur.
De turkse is een goede tweede zowel mbt doorontwikkeling als efficientie. Deze is in modern laminaat verkrijgbaar. Niet vergelijkbaar maar wel gewoon praktisch bruikbaar voor een bereikbare prijs.

De ´scytische´ boog is een interpretatie van afbeeldingen op kunstvoorwerpen welke door griekse goudsmeden zijn gemaakt.
Het is in feite een moderne boog en het zou onterecht zijn om het als correcte weergave van het origineel te zien.
Verder wel een heel fijn ontwerp. Ik heb een dergelijke van Grozer in korte, lichte uitvoering voor zoon en gf. Het is een verrassend goed schietende boog die imo het meeste vfm van alles op de markt biedt.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 07:24

Dank je Elanor. Grozer kende ik ook al. Dit weekend begonnen met de paardjes te testen door er wat momenwiekend met objecten in de handen op rond te rijden, en dat gaat bij eentje toch nog wat oefening vragen :-)

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 11:10

Elanor@ Ik kreeg gewoon een hoop uitleg :) ze lieten me met 2vingers schieten aangezien ik dan ook rechter schoot...maar na een paar schoten hielpen ze al niet meer XD ik had toen de hele club om me heen staan hahaha.

Ik wil het liefste voor een hongaarse gaan, maar ik ben nu nog ff aan het oriënteren :D

Ylvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 13:19

jullie zijn te stil, de boogschutters moeten wat meer kletsen :)

maar evengoed,
hebben jullie nog extra tips voor morgen?
ik heb wedstrijd morgen en ik wil niet net als vorig jaar een na laatste worden :')

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 18:25

Massatraagheid, het woord wilde me maar niet te binnen schieten HC. :D

Ik raad aan te beginnen vanaf de grond Ruga. Knip het op in kleine stapjes. Pas als een stapje totaal OK is, naar de volgende stap, volgens het Kikkuli principe. Wennen aan aanraken met de boog, zwaaien met boog rond het lijf, zwiepen met pijlen, kletteren met pijlen tegen de boog, vanaf de grond in een pak hooi schieten, vanaf de grond over de rug in een pak hooi dchieten. Als dat goed gaat doe je al die stapjes vanuit stilstand in het zadel, daarna allemaal in stap, etc. Resultaten met clickertraining in twee weken gegarandeerd, zie linkje in mijn onderschrift. :))

Dat het drie vingers zijn snap ik JamieShanin, maar ik vroeg me af waarom drie onder de pijl en niet twee eronder en wijsvinger erboven. Het eerste komt volgens mij voort uit richten met stringwalking, maar als je dat niet gebruikt past het minder bij de 'anatomie' van de boog.

Met zo'n lange wedstrijddag is het belangrijkste volgens mij dat je je focus vasthoudt, bij elke pijl. :j Qua techniek hoef je alleen maar te doen wat je altijd doet. Succes, het gaat vast goed en het wordt vast leuk!

Ik heb de afgelopen week een set nieuwe pijlen gemaakt en ga die vanavond uitproberen, ben benieuwd!

En zondag naar de EFF, vorig jaar waren ook die jongens van Bijl en boog er met een fantastische boel spullen. Ze hadden toen ook een massa duimringen, hoop dat ze die weer meehebben wanr ik wil graag een beter passende.

Ylvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 08:45

dankje elanor,
het is bij ons vaak een raadsel wie op welke plek terecht komt :')
nog maar een uurtje, en ik heb er onwijs veel zin in :D

hoe ging het met je nieuwe pijlen?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 11:06

Elanor schreef:
En zondag naar de EFF, vorig jaar waren ook die jongens van Bijl en boog er met een fantastische boel spullen. Ze hadden toen ook een massa duimringen, hoop dat ze die weer meehebben wanr ik wil graag een beter passende.

Ik heb bot en hoorn zat in diersoorten en maten(voor mesmaken) en maak die zelf zoals ik wil maar vind die te paard helemaal niets. Schiet zelfs ´links´ (dus boog rechts, pees in linkerduim) liever zonder.
De prettigste die ik heb is trouwens van brons. Metaal is VEEL sterker en resistenter, kan dus dunner gemaakt worden. Blijft gehannes imo. Zonder ring kan ik zonder aandacht ervoor schietn en van hand wisselen zoals dat uitkomt.