Baarmoederhalskanker prik.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 00:23

Eline: Echt verschikkelijk. Nu snap ik waarom je zo reageerde.

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 00:25

Delphi schreef:
Aj Eline lees in nu goed dat je moeder er aan overleden is? Verschrikkelijk meid!

Ja, dat klopt, daarom vind ik dus kanker ook erger. Al is het alleen al de emotionele lading die erbij komt kijken. Want als ik kanker zou krijgen, zou het idee alleen al me zoveel pijn doen. Omdat ik weet wat het met vrienden en familie kan doen..

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 00:25

passieAppel schreef:
Eline: Echt verschikkelijk. Nu snap ik waarom je zo reageerde.

Was niet echt slim van mij om zo te reageren. Sorry daarvoor!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 00:26

Uitstrijkje vervroegen vind ik prima, maar dat is duur en op die leeftijd komt het relatief te weinig voor. Dus ik snap de keuze vanaf 30. Al zou het wel wel iedere 2 jaar mogen dan...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 00:28

ElineB schreef:
Delphi schreef:
Aj Eline lees in nu goed dat je moeder er aan overleden is? Verschrikkelijk meid!

Ja, dat klopt, daarom vind ik dus kanker ook erger. Al is het alleen al de emotionele lading die erbij komt kijken. Want als ik kanker zou krijgen, zou het idee alleen al me zoveel pijn doen. Omdat ik weet wat het met vrienden en familie kan doen..

daarom ga ik ook altijd uit van de positieve kant. 2 van de 100 die door die prik bv geen bhk krijgen is beter dan geen van de 100.
Daarom ben ik echt voor die prik. T is echt een rotplek om kanker te krijgen, jouw moeder is er helaas aan overleden en ook voor de overlevers zijn de gevolgen groot... Terwijl in mijn ogen de mogelijke gevolgen van zo'n prik nog te overzien zijn.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 26-12-11 00:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 00:29

Maar de hele vrouwelijke bevolking in een bepaalde leeftijdscategorie inenten is ook niet goedkoop, dan kun je dat geld ook in uitstrijkjes stoppen.

vuurneon

Re: Baarmoederhalskanker prik.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 00:30

Ik zie het anders, uitstrijkje is om op te sporen. Prik is om het te voorkomen. Dan zie ik liever geld in het mogelijk voorkomen :)

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 00:32

vuurneon schreef:
Ik zie het anders, uitstrijkje is om op te sporen. Prik is om het te voorkomen. Dan zie ik liever geld in het mogelijk voorkomen :)

Mogelijk voorkomen, mogelijk niet. Daarnaast: er is voorspeld dat de prik in de komende jaren juist een stijging van doden ten gevolge zal hebben door het foutieve gevoel van veiligheid dat veel mensen zullen hebben, waardoor ze vervolgens geen uitstrijkje laten maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 00:35

Killyenn schreef:
vuurneon schreef:

Mogelijk voorkomen, mogelijk niet. Daarnaast: er is voorspeld dat de prik in de komende jaren juist een stijging van doden ten gevolge zal hebben door het foutieve gevoel van veiligheid dat veel mensen zullen hebben, waardoor ze vervolgens geen uitstrijkje laten maken.

Dus ze hebben 'de mensen' niet eerst voorgelicht en geinformeerd over het feit dat het geen 100% zekerheid geeft?!

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 00:36

vuurneon schreef:
Uitstrijkje vervroegen vind ik prima, maar dat is duur en op die leeftijd komt het relatief te weinig voor. Dus ik snap de keuze vanaf 30. Al zou het wel wel iedere 2 jaar mogen dan...

Ik vraag me eigenlijk af wat de kosten daarvan zijn. Ik heb in mijn omgeving al regelmatig iemand gehad die bij het eerste uitstrijkje te horen kreeg dat er afwijkende cellen gevonden waren, wat overigens niet al kanker is. Maar dat moet wel goed in de gaten gehouden worden.
Van mij zou die leeftijd al wel verlaagd mogen worden naar 25 jaar bijv. en dan jaarlijks of 2 jaarlijks. Elke 5 jaar vind ik gewoon veel te weinig, in 5 jaar kan zo veel gebeuren en je hoeft het niet altijd te merken (tussentijdse bloedingen bijv.).

Om eerlijk te zijn zou ik dit een veel beter voorstel vinden dan die vaccinatie. Maar dat zal waarschijnlijk A. te duur zijn en B. te weinig/niets opleveren voor de farmaceutische industrie.

In Belgie krijgen veel meiden al jaarlijks een uitstrijkje vanaf de tijd dat ze sexueel actief zijn.

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 00:37

vuurneon schreef:
daarom ga ik ook altijd uit van de positieve kant. 2 van de 100 die door die prik bv geen bhk krijgen is beter dan geen van de 100.
Daarom ben ik echt voor die prik. T is echt een rotplek om kanker te krijgen, jouw moeder is er helaas aan overleden en ook voor de overlevers zijn de gevolgen groot... Terwijl in mijn ogen de mogelijke gevolgen van zo'n prik nog te overzien zijn.

:j Exactly.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 00:42

vuurneon schreef:

Hoe makkelijk ik erover aan het begin van het topic over dacht, was veel te makkelijk en ik hield geen rekening met de gevoelens die het eventueel zouden kunnen opwekken.
Sorry voor iedereen die ik hiermee geraakt heb.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 00:43

vuurneon schreef:

Ik zie het anders. Een uitstrijkje spoort afwijkende cellen op die vroeg of laat tot BMH kanker kúnnen ontwikkelen. Dus dat is ook een preventief onderzoek. Op het moment dat er afwijkende cellen gevonden worden, houden ze je goed in de gaten. Een vriendin van mij heeft dit gehad en die moet elke 4 maanden een uitstrijkje laten maken. Het kan zijn dat je lichaam die cellen zelf opruimt. Anders kunnen ze die weghalen (bijv. door bevriezen) voor het tot BMH kanker ontwikkeld is.
Alleen heeft dit naar mijn idee meer zin als dit dus frequent gebeurt, bijv. jaarlijks of om de 2 jaar. Stel dat je uitstrijkje in orde is, maar een half jaar later ontwikkeld er wel iets. Dan kom je daar, als je geen klachten hebt, misschien pas 4,5 jaar later achter. Ik vind dus dat dit aangepakt moet worden.

Vaccineren is maar tegen 2 van de 100 HPV virussen die BMH kanker kunnen veroorzaken.

vuurneon schreef:
Daarom ben ik echt voor die prik.

En juist door frequenter en op jongere leeftijd uitstrijkjes te laten maken denk ik dat er misschien nog meer vrouwen gevonden kunnen worden die onrustige cellen hebben met mogelijk BMH kanker als gevolg.
Laatst bijgewerkt door Vayo op 26-12-11 00:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 00:46

ElineB schreef:
@ PassieAppel, dat zeg ik dus; dat is mijn mening. Maar was in mijn post niet helemaal duidelijk, sorry daarvoor. :)

Blue_Eyes, heb je gelijk in, maar ik blijf bij mijn mening. Kanker vind ik erger, door alles wat het verwoest. Kanker kan ook erfelijk zijn, dus kun je indirect ook een 'mislukt' (maar dan niet letterlijk) kind hebben/krijgen.

Wie weet nestelt het afgezwakte virus zich ergens, muteert het zich en tast het je zenuwstelsel aan of zorgt het ervoor dat je hele immuunsysteem ermee kapt. Wie weet doet het afgezwakte virus wel iets waar niemand onderzoek naar gedaan heeft, niemand over nagedacht heeft en tast het je hersenen aan op lange termijn. Wie weet nestelt het afgezwakte virus zich ergens en komt het jaren later tot uiting, omdat het toch niet afgezwakt genoeg bleek te zijn. (fantasie, voorzichtigheid en geen goedgelovigheid := ) Je weet het niet. Kanker is voor mij niet het ergste wat ik me in kan denken en sorry als ik hier iemand onbewust pijn mee doe. Ik weet in dit geval wel hoe het is en vind het enorm erg voor iedereen die het ook mee heeft moeten maken, maar nee, ik weet toch echt ergere dingen te bedenken. Daarbij vind ook ik 2 op de 100 wel erg weinig als men niet eens zeker weet of het werkt of of het bijwerkingen zal hebben. Wie weet gebeurt er niets, wie weet gebeurt er iets vreselijks. Als ze zichzelf al indekken met 'we weten niet zeker of dit ooit bijwerkingen zal krijgen' dan vind ik dat er al iets flink mis is. Men is namelijk erg goed in het er goed uit laten zien van dingen die helemaal niet zo goed zijn.

Ik vind het vaker uitvoeren van uitstrijkjes ook een beter idee. Effectiever en meer zekerheid.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 00:56

Ik ben juist voor vaker uitvoeren van uitstrijkjes :j
Maar ook zeker voor de prik.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 01:02

vuurneon schreef:

Ja, een combinatie van! Dat je zelf de keuze hebt. Ik doelde meer op dat je zei dat een uitstrijkje is om op te sporen. Omdat het ook een goede vorm van preventie is. Het kan namelijk al onrustige cellen opsporen ver voordat ze BMH kanker kunnen worden. En daarbij denk ik dat als ze daarmee veel meer vrouwen vroegtijdig op kunnen sporen en behandelen dat de ziektekosten op dit vlak juist op termijn gaan dalen.

Al moet ik zeggen dat als ik de keuze had, ik dan niet kies voor de vaccinatie maar de uitstijkjes voldoende vind.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 01:04

passieAppel schreef:
Dus ze hebben 'de mensen' niet eerst voorgelicht en geinformeerd over het feit dat het geen 100% zekerheid geeft?!

o jawel hoor :j staat keurig aangegeven. maar mensen gaan nu eenmaal voor schijnveiligheid, dat is hun verantwoording. Net als 150 rijden met de gordel om denken dat je veilig genoeg bent, of toch weer een peuk roken want oma is er immers ook 100 mee geworden. Dat zit een beetje in de menselijke aard. Dus dat krijg je er ook niet volledig uit vrees ik. Goed voorlichten is het enige. Maar de rest is toch eigen verantwoordelijkheid.

Ik wist op die leeftijd bv niet eens dat je door te vrijen zonder condoom dat virus voor bhk kunt activeren. Dus wat dat betreft is die winst al geboekt, er is meer over bekend :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 01:07

Delphi schreef:
vuurneon schreef:

Ja, een combinatie van! Dat je zelf de keuze hebt. Ik doelde meer op dat je zei dat een uitstrijkje is om op te sporen. Omdat het ook een goede vorm van preventie is. Het kan namelijk al onrustige cellen opsporen ver voordat ze BMH kanker kunnen worden. En daarbij denk ik dat als ze daarmee veel meer vrouwen vroegtijdig op kunnen sporen en behandelen dat de ziektekosten op dit vlak juist op termijn gaan dalen.

Al moet ik zeggen dat als ik de keuze had, ik dan niet kies voor de vaccinatie maar de uitstijkjes voldoende vind.

Uitstrijkje is natuurlijk ook preventie van erger worden, maar t ging mij even om het doel van het
uitstrijkje en dat is gericht op het opsporen van die onrustige cellen, terwijl de prik puur ter voorkoming is van die onrustige cellen. Dat daar het verschil in zit.
Neemt niet weg dat ik best wel regelmatiger een uitstrijkje zou willen, liefst vanaf jaartje of 25. Maar goed, ik moet nog even geduld hebben voor mijn eerste uitstrijkje :)

(ik ken mensen die het uitstrijkje hebben uitgesteld uit angst dat ze wat vonden, dat zou voor mij juist een reden zijn om te gaan! Liever weten dan altijd in onwetendheid zitten denk ik dan maar... )

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 01:17

Vuurneon, ja nu snap ik wat je bedoelt! Als je het zo bekijkt is dat inderdaad zo. Alleen is die vaccinatie alleen maar tegen 2 HPV virussen i.p.v. de 100 die er zijn. Dus dan zou een combinatie van wel een goed idee zijn ;) Hoe dan ook blijft het altijd moeilijk kiezen met dit soort dingen. Vooral als het niet om jezelf gaat, maar bijv om je dochter(s). Mijn dochters zijn nu net 4 en 1jaar dus heb ik nog heel wat jaren om er over na te denken en wie weet wat ze binnen nu en 10 jaar weer hebben ...

Ik ga mijn bedje opzoeken! Nog een fijne kerst voor iedereen {:)

lover111

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 03:10

Ik mocht kiezen of ik m wilde, heb ervoor gekozen om het niet te doen, door verschillende verhalen. Volgens de GGD was de vloeistof ook te koud ofzo.. weet niet wat dit ermee te maken zou hebben. En ik word ouder, en weet nu dus ook wat er in je lichaam gaat. Bij die gedachten vooral heb ik besloten om het niet te doen. En als 2e, ik ben ZO bang voor naalden :+

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 08:28

passieAppel schreef:
Griepprikken werken wel toch gewoon? :+
Ze geven je toch alleen maar een verzwakt bacterie, of een dode?
Dan weet ik niet wat er mis mee kan gaan hoor.

Je mag wel beter opletten op school TS, ALLE entingen zijn een klein virusje zodat je lichaam er anti-stoffen voor kan maken. Waarom denk je anders dat een milde vorm van ziekte mogelijke bijwerking van alle entingen is?

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 10:25

Yvank_ schreef:
ElineB schreef:
Yvank_ ;

Nou, waarom zou je de prik dan niet nemen? Óveral zitten risico's aan. Maar door de prik te nemen ga je dus sowieso een 'veroorzaker' tegen.

Nee dat is dus niet waar!

Die is mógelijk tegen te gaan maar er zijn 100 Hpv virussen waarvan jij er tegen 2 bent ingeënt. En dan is Hpv 1 van de veroorzakers van bmhk maar dit hoeft niet altijd zo te zijn. Pil gebruik is bijv ook een groot risico en door die niet te slikken loop je al een veel minder grote kans op bmhk even als roken en onveilige seks.. Dit haalt allemaal meer uit dan die prik dat bedoel ik ermee te zeggen..

Maar die 2 virussen zorgen dan toch wel voor 70-80% van alle BMHK gevallen? Is mij door een arts verteld tenminste... En zorgt de pil ook voor een veel groter risico op BMHK? Dat wist ik helemaal niet! :oo Staat dat in de bijsluiter? Of heb je het over pilgebruik in combinatie met (onveilige) seks?

Ik vind het nog steeds vreselijk dat ik die prik wel heb moeten halen. Wat nou als ik onvruchtbaar ben of kindjes met een afwijking krijg, moet er niet aan denken :=

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 10:53

Dit topic roept zoveel gevoelens en gedachten bij me op die ik moeilijk onder woorden kan brengen.

Ik vind het nogal wat, dat we hier met zijn alle denken dat de medische wetenschap en de Nederlandse Regering er helemaal naast zitten.

BMHK word in 70% van de gevallen door het HPV-16 en HPV-18 virus veroorzaakt. Goh, laat dan dan nou net de twee virussen zijn waartegen de prik beschermt. De rest is een kwestie van kansberekening.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 11:19

mayniac_val schreef:
passieAppel schreef:
Griepprikken werken wel toch gewoon? :+
Ze geven je toch alleen maar een verzwakt bacterie, of een dode?
Dan weet ik niet wat er mis mee kan gaan hoor.

Je mag wel beter opletten op school TS, ALLE entingen zijn een klein virusje zodat je lichaam er anti-stoffen voor kan maken. Waarom denk je anders dat een milde vorm van ziekte mogelijke bijwerking van alle entingen is?

Misschien krijg ik geen biologie in de tweede? Maar da's geen excuus.

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 11:35

Anne. schreef:
Ik vind het nogal wat, dat we hier met zijn alle denken dat de medische wetenschap en de Nederlandse Regering er helemaal naast zitten.

Dat heeft de ervaring ons geleerd, neem nou als voorbeeld de paniek die veroorzaakt is door de Mexicaanse griep, mensen gingen masaal voor de inenting maar er zijn wel kinderen overleden door deze inenting, erg banketstaaf als dan achteraf blijkt dat het allemaal wel meevalt. Geen Mexicaanse griep uitbraak maar wel je kind dood omdat je ging enten tegen iets wat weer een broodje aap verhaal was.