Op verzoek via keizersnede bevallen hoe zit het nou??

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MamboBeach

Re: Op verzoek via keizersnede bevallen hoe zit het nou??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 19:56

Voornamelijk dat dat niet goed zou zijn voor het nog ongeboren kindje! En dan hebben we het niet over 20 jaar geleden want ´recht´ op een pijnstillling tijdens de bevalling is er een jaar of 4, de ruggenprik dan.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 20:02

Voordat ik je weer niet goed begrijp: wat zou er niet goed zijn voor het kind? Sectio of ruggeprik of iets anders?
En 20 jaar geleden bestond de ruggeprik wel, maar kreeg je hem eenvoudigweg gewoon meestal niet. Klopt dat het pas een paar jaar geaccepteerd is, maar dat was in andere landen al 20 jaar geleden mogelijk.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 20:42

De risico's voor moeder en kind zijn bij beide hoger dan bij een natuurlijke bevalling zonder pijnbestrijding.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 21:52

Dat is betwistbaar als je de literatuur bekijkt, zeker voor de baby. Epiduraal kan bijwerkingen hebben, maar dat geldt voor elke medische handeling. Betrokkene kiest daar vrijwillig voor.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 22:02

Nikka schreef:
Voordat ik je weer niet goed begrijp: wat zou er niet goed zijn voor het kind? Sectio of ruggeprik of iets anders?
En 20 jaar geleden bestond de ruggeprik wel, maar kreeg je hem eenvoudigweg gewoon meestal niet. Klopt dat het pas een paar jaar geaccepteerd is, maar dat was in andere landen al 20 jaar geleden mogelijk.

Ruggeprik, pethidineprik enz. i.v.m. dat het kindje daar suf van kon worden. Dus inderdaad, het bestond wel maar je kreeg hem niet en sinds een aantal jaar krijg je dat wel op verzoek. Ik heb nu vriendinnen die bevallen zijn met een ruggeprik en vragen hoe ik dat zonder heb gedaan :+ dus ja, dat verandert wel door de tijd heen. Zelf vind ik een KS toch nog altijd anders omdat je in een gezond lichaam moet snijden en een KS ook niet zonder gevolgen is.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 22:05

Nikka schreef:
Dat is betwistbaar als je de literatuur bekijkt, zeker voor de baby. Epiduraal kan bijwerkingen hebben, maar dat geldt voor elke medische handeling. Betrokkene kiest daar vrijwillig voor.

Maar als je dat weet en je kan natuurlijk bevallen, dan neem je toch meer risico?

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 22:46

Ja, maar sommige vinden dat op wegen tegen de voordelen. Ieder zijn keus zullen we maar zeggen.
Een sectio of een natuurlijke bevalling hebben ook ieder hun eigen risico's en ontlopen elkaar niet veel op dat gebied. Uiteraard is het snijden in gezond vlees, maar goed dat gebeurt zo vaak in de medische wereld en ook daarbuiten. En ook daar geldt wat mij betreft: Als het een weloverwogen keuze is heb ik er geen moeite mee. Wie dat betaalt is een wat mij betreft een andere discussie. En ze mogen de extra kosten best verhalen vind ik.
Maar goed, ik vertrek uit dit topic. Ik zou zeggen TS ga shoppen, want ik denk dat je best kans hebt dat je het kan regelen.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 22:55

Ik denk dat een vrouw die dagenlang ligt te bevallen en dus mensen stand by houdt, een verloskamer bezet houdt of een ziekenhuisbed ook niet goedkoop is :=
Dus ik weet niet of het zoveel duurder is, ik vind dat wat drogargumenten.
Net als snijden in gezond vlees, dat vlees is nog net zo gezond bij een medische indicatie hoor.

Voor mij is het van belang dat per situatie een goede bevalling kan worden geregeld. Nu is het nog te vaak dat vrouwen eindeloos liggen te puffen voordat een pijnbestrijding of sectio gedaan kan worden. Dat kan echt beter.
En uitputting, uitscheuring, heel veel pijn enz enz dragen absoluut niet bij bij de roze wolk. Ik word een beetje eng altijd van de natuurlijkbevallenmaffia :+ En dat terwijl ik nog wel 3 keer gewoon natuurlijk ben bevallen.
Maar ieder het hare toch? Waarom moet daar toch altijd een waardeoordeel over volgen, ik snap dat niet hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 23:47

Pauline schreef:
Ik denk dat een vrouw die dagenlang ligt te bevallen en dus mensen stand by houdt, een verloskamer bezet houdt of een ziekenhuisbed ook niet goedkoop is :=
Net als snijden in gezond vlees, dat vlees is nog net zo gezond bij een medische indicatie hoor.

Voor mij is het van belang dat per situatie een goede bevalling kan worden geregeld. Nu is het nog te vaak dat vrouwen eindeloos liggen te puffen voordat een pijnbestrijding of sectio gedaan kan worden. Dat kan echt beter.
En uitputting, uitscheuring, heel veel pijn enz enz dragen absoluut niet bij bij de roze wolk. Ik word een beetje eng altijd van de natuurlijkbevallenmaffia :+ En dat terwijl ik nog wel 3 keer gewoon natuurlijk ben bevallen.
Maar ieder het hare toch? Waarom moet daar toch altijd een waardeoordeel over volgen, ik snap dat niet hoor.

Gelukkig ligt niet iedereen dagenlang te bevallen of doet dat in een ziekenhuisbed. Verloskundigen staan voor hun werk meestal op standby, maar kunnen intussen vaak wel naar andere 'patienten'.

Natuurlijkbevallenmaffia? Beetje onzin hoor, het gaat om het feit dat elke vrouw eigenlijk wel tegen haar eerste bevalling op ziet. En dat pijn bij een bevalling niet perse inhoudt dat je geen band krijgt met je kind vanwege die pijn, evengoed dat een keizersnede geen garantie is op het wel een band krijgen met je kind. Verder krijg je in nederland alleen op indicatie een ks, dus niks maffia, het gaat hier nu eenmaal zo. Ik denk dat gynaecologen het druk krijgen als ze mee moeten doen aan ks voor bange eerste moeders, het lijkt me ook prijziger dan een thuisbevalling voor een verzekeraar.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 08:49

Nederland heeft een hoog geboortesterftecijfer, ik ben het wel eens met de term Natuurlijkbevallenmafia net als Borstvoedingmafia. :( Ik zag helemaal niet tegen mijn bevalling op en wilde graag thuisbevallen. Mijn verloskundige ded daar heel 'roze-wolkachtig'over en dat leek me wel wat.
Met dank aan die verloskundige die me uren en uren thuis liet aanmodderen, ben ik net als mijn man nu behoorlijk getraumatiseerd door mijn bevalling. Veel te lang thuis laten aanmodderen en uiteindelijk na 24uur toch naar het ziekenhuis..puntje bij paaltje was mijn man bijna zijn vrouw én kind kwijt en kijken wij er op terug als een horrorverhaal.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 09:17

Pauline schreef:

Dagenlang hier in het ZH liggen gebeurt niet zo snel hier in NL, vaak mag je met zo veel cm ontsluiting naar het ZH, zonder medische indicatie en dan moet je ook een deel zelf betalen. Dus nee, ik vind dat absoluut geen drogargumenten. Natuurlijk wordt er ook in gezond vlees gesneden met medische indicatie maar dan is het wel nodig, dat ligt voor mij toch wat anders.

Momenteel kun je gewoon om pijnbestrijding vragen hoor en heb je daar als vrouw zijnde recht op, dus dat is niet waar dat je daar heel lang om moet vragen. Ze bieden het in het ZH zelf aan.

Ik wil helemaal niet oordelen hoor, ik zet alles op een rijtje en ik vind het juist goed dat TS een topic hierover heeft geopend, alleen zijn ervaringen en meningen ook wel fijn lijkt mij.
Na natuurlijke bevallingen en een KS heb ik hier dan ook mijn ervaringen mee, maar wat TS er mee doet is toch aan haar? Beetje jammer dat er direct over natuurlijkebevallingenmaffia wordt gesproken.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 09:45

HalloDan schreef:
Nederland heeft een hoog geboortesterftecijfer, ik ben het wel eens met de term Natuurlijkbevallenmafia net als Borstvoedingmafia. :( Ik zag helemaal niet tegen mijn bevalling op en wilde graag thuisbevallen. Mijn verloskundige ded daar heel 'roze-wolkachtig'over en dat leek me wel wat.
Met dank aan die verloskundige die me uren en uren thuis liet aanmodderen, ben ik net als mijn man nu behoorlijk getraumatiseerd door mijn bevalling. Veel te lang thuis laten aanmodderen en uiteindelijk na 24uur toch naar het ziekenhuis..puntje bij paaltje was mijn man bijna zijn vrouw én kind kwijt en kijken wij er op terug als een horrorverhaal.

Dat ligt dan aan je verloskundige die flink nalatig is geweest.
Een beetje voorwerk aan informatie vragen aan andere patienten die daar zijn geweest is altijd handig.
Neemt niet weg dat het verschrikkelijk is geweest voor je en je vertrouwen heeft beschaamd.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 12:02

Er is geen natuurlijke bevallingsmaffia. Voor mij maakt het ook niet uit als de TS toch voor KS in Duitsland zou kiezen of waar dan ook, ik lig er echt niet wakker van. Maar er zijn wel mensen die je heel bewust willen maken van de nadelen en de foute interpretatie de je wellicht hebt. Allemaal mooi en wel als je besluit via KS te bevallen, de operatie verloopt vlot, je herstelt snel, binnen een paar dagen ben je op de been en met wat hulp binneneen paar weken weer helemaal de oude. Maar dat is een droomscenario. Er bestaat ook een doemscenario. En dat is, ongeacht of je ooit al geoppereerd ben geweest en zou weten wat het inhoudt, je nièt zo snel herstelt, je nog méér pijn hebt dan je zou hebben gehad bij een natuurlijke bevalling, je je baby de eerste maand amper kan aanraken...en je bent een gigantische spijt zit "hàd ik maar..want nu ik die kleine frummel daar zie liggen en ik kan er niet voor hem zijn omdat ik er voor heb gekozen voel ik mij zo slecht..."
Dat hoèft niet zo te gaan, maar het kàn wel. En ja, ook als je natuurlijk bevalt kan het flink misgaan, beide dingen zijn niet heilig. Maar alleen een KS willen uit angst voor pijn en binding met het kind terwijl je daar minstens zoveel of zelfs meer risico loopt op pijn en bindingsproblemen, dat kan ik niet rijmen. Als de dokter nu zegt "gezien je medische toestand bestaat er een kans dat je incontinent bent na de bevallen, en dat het niet of moeilijk te herstellen is", dat begrijp ik dan weer wel. Ik zou ook liever een maan sukkelen en even veel pijn hebben dan de rest van mijn leven sukkelen.

Uiteraard bekijkt iedereen dat vanuit zijn eigen ogen en vanuit zijn eigen prioriteiten. Maar ik vraag mij nog steeds af wat er van de middenweg gedacht wordt, een verdoving.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 12:26

Ik ben zelf echt nog niet op de leeftijd dat ik kinderen wil, dat zie ik later wel weer en dan kan ik ze hopelijk ook krijgen natuurlijk. :)
Maar ik ken genoeg horrorverhalen om te weten dat een keizersnee niet meteen appeltje eitje is.
Mijn nicht heeft er bijvoorbeeld een gehad omdat haar bekken is gescheurd tijdens de eerste bevalling, haar bekken was te smal om het kind er door te laten. Na overleg etc. hebben ze toch besloten een tweede kindje te krijgen maar met keizersnee, dus op medische indicatie. Dit verliep prima, je plant een datum en gaat naar het ziekenhuis en bevalt. Heel apart lijkt me dat. :P
Maar ook zij kon de eerste weken na de bevalling helemaal niks. Je kunt je kind niet optillen, niet verschonen, niet in bad doen etc. Lijkt me ook niet echt een pretje.
Al hoor ik wel dat mijn, even om jullie bang te maken, intensief paardrijdende buurvrouw een bevalling heeft gehad van 3 dagen! Omdat ze dus paardrijd zijn haar spieren ontzettend sterk in het bekken, maar die hielden de hele boel tegen. Gelukkig is dat verder helemaal goed gegaan.
Bevallen is volgens mij ook doodeng, je kunt je niet voorbereiden want je weet niet wat er komt de eerste keer! Maar het is wel iets natuurlijks en een verloskundige weet heus wel wat hij doet.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 12:29

maai_ke schreef:
Al hoor ik wel dat mijn, even om jullie bang te maken, intensief paardrijdende buurvrouw een bevalling heeft gehad van 3 dagen! Omdat ze dus paardrijd zijn haar spieren ontzettend sterk in het bekken, maar die hielden de hele boel tegen. Gelukkig is dat verder helemaal goed gegaan.

Bovenstaande is slechts een theorie :) Volgensmij is deze nog nooit bewezen/onderbouwt.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 12:31

manishdra schreef:
maai_ke schreef:

Bovenstaande is slechts een theorie :) Volgensmij is deze nog nooit bewezen/onderbouwt.

Ik heb op de dag van de bevalling nog een stapritje gemaakt en mijn dochter was binnen 5 uur geboren....

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 12:34

MamboBeach schreef:
Maar als je dat weet en je kan natuurlijk bevallen, dan neem je toch meer risico?

Daarom ga ik voor de remifentanil als het nodig is.
Zorgt niet voor een duf kindje. Maar is nog niet in alle ziekenhuizen verkrijgbaar.
Heb wel speciaal gekeken naar een ziekenhuis waarbij het wel mogelijk was.

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 13:50

Ik heb ook een lange bevalling gehad en heb mijn gynaecologe gevraagd of dit door het paardrijden kwam. Zij zei dat dat niet zo was. vrouwen met stevige bekkenbodemspieren door het paardrijden krijgen pas met persen "problemen" als zij al problemen krijgen.. maar volgens haar is dat onzin.

Een lange bevalling staat los van het paardrijden, want je bekkenbodemspieren hebben niks te maken met je weeën en ontsluiting.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 15:13

HalloDan schreef:

Ik persoonlijk vind geen enkele manier van bevallen een roze wolk, maar om het woord maffia te gebruiken vind ik echt onzin. De meesten 'moeten' gewoon natuurlijk bevallen.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 15:27

Citaat:
Pijn tijdens de bevalling. Volgens vele vroedvrouwen moeten wij daar maar tegen kunnen. En het zou goed zijn voor de band tussen ons en ons kindje.
Gelukkig lijkt het tij lijkt te keren. Vrouwen die in het ziekenhuis bevallen hebben recht op pijnbestrijding. Voortaan zouden vrouwen zelf mogen beoordelen of de pijn nog draaglijk is of niet en niet een arts of verpleegkundige. Dat staat in een conceptrichtlijn die door beroepsverenigingen van gynaecologen, verloskundigen en anesthesisten is opgesteld.

Verdoving
De beroepsverenigingen schatten dat in de helft van de Nederlandse ziekenhuizen s nachts geen verdoving mogelijk is omdat er geen anesthesist aanwezig is. In het weekeinde speelt het probleem volgens hem minder.
De leden van de verschillende beroepsverenigingen moeten nog instemmen met de richtlijn. Deze zou dan halverwege dit jaar van kracht moeten worden.
In het buitenland is het standaard dat vrouwen die in barensnood verkeren een pijnbehandeling krijgen. In Nederland nog niet. Hier bepalen de aanwezige artsen of verpleegkundigen dit voor de vrouw.

http://www.telegraaf.nl/vrouw/actueel/3 ... ing__.html
Citaat:
Onlangs berichtten we al dat er in Groot-Brittanië werd nagedacht om vrouwen de keuze te geven of ze hun kind op de natuurlijke wijze willen laten bevallen of via een keizersnede. Inmiddels is door de Britse gezondheidsdienst (National Health Service, NHS) besloten dat toekomstige moeders inderdaad het recht krijgen op een keizersnede ook als is daar geen medische indicatie voor...
De nieuwe richtlijnen worden volgende maand gepubliceerd door het National Institute for Health and Clinical Excellence (NICE).

Keizersnede bespreken
Toekomstige moeders die graag een keizersnede willen, moeten het onderwerp eerst met hun begeleidend arts of vroedvrouw bespreken. Willen ze dan nog steeds een keizersnede, dan mogen ze die krijgen.

Veel veiliger
Volgens Dr Bryan Beattie die aan de nieuwe richtlijnen heeft meegewerkt is dit een grote ontwikkeling. “Tien tot vijftien jaar geleden waren er nog genoeg redenen geweest om een keizersnede af te raden. Maar nu is deze ingreep veel veiliger geworden.”

Doorverwijzen
Verloskundigen die geen voorstander zijn van keizersneden zonder medische indicatie moeten hun patiënten doorverwijzen naar artsen die er geen probleem mee hebben.

In Nederland is een keizersnede alleen mogelijk als daar een medische reden voor is.

http://www.telegraaf.nl/vrouw/actueel/1 ... ag___.html

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 15:36

Gezien de ervaringen die diverse, niet kinderachtige familieleden van me hebben gehad, ook recentelijk nog, vind ik de term natuurlijk bevallen maffia zo gek nog niet. Familieleden met een bekken waarvan een kind op de rontgenfoto kon zien dat het hoofdje er niet door kon, en dan tòch gedwongen worden een natuurlijke bevalling te ondergaan, die pas na meer dan 24 uur een keizersnede oplevert. Hoera Nederland...

Maar het andere uiterste is dus de pret-keizersnede. In NL zou ik dat niet willen wagen, want als je dan een volgend kind krijgt, dikke kans dat een enthousiaste verloskundige het tòch natuurlijk wil proberen, en daar weet ik dus ook meerdere verhalen over, waarvan mensen door het oog van de naald gekropen zijn. (Ik heb het nu niet over de tragische bevalling van mijn moeder).
Ook komt het voor dat de ene dokter een ingreep belooft, en op de dag dat het zover is, is meneer op vakantie/golfterrein/ziek etc. En dan komt zijn collega, die geen zin heeft in die ingreep en het overdraagt aan dokter/verloskundige X... die niks van pret-keizersnedes moet hebben. Zeker niet vergezocht van me, dit soort dingen gebeuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 15:46

Zoolgangster schreef:
Gezien de ervaringen die diverse, niet kinderachtige familieleden van me hebben gehad, ook recentelijk nog, vind ik de term natuurlijk bevallen maffia zo gek nog niet. Familieleden met een bekken waarvan een kind op de rontgenfoto kon zien dat het hoofdje er niet door kon, en dan tòch gedwongen worden een natuurlijke bevalling te ondergaan, die pas na meer dan 24 uur een keizersnede oplevert. Hoera Nederland...

Maar het andere uiterste is dus de pret-keizersnede. In NL zou ik dat niet willen wagen, want als je dan een volgend kind krijgt, dikke kans dat een enthousiaste verloskundige het tòch natuurlijk wil proberen, en daar weet ik dus ook meerdere verhalen over, waarvan mensen door het oog van de naald gekropen zijn. (Ik heb het nu niet over de tragische bevalling van mijn moeder).
Ook komt het voor dat de ene dokter een ingreep belooft, en op de dag dat het zover is, is meneer op vakantie/golfterrein/ziek etc. En dan komt zijn collega, die geen zin heeft in die ingreep en het overdraagt aan dokter/verloskundige X... die niks van pret-keizersnedes moet hebben. Zeker niet vergezocht van me, dit soort dingen gebeuren.

Maar daarom zijn de moeders zijn de natuurlijkbevallenmaffia niet.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 17:45

Ik denk dat met die Natuurlijkbevallenmafia, voornamelijk de verloskundigen bedoeld worden. En de moeders die net doen alsof je een aanstelster bent omdat jij de bevalling heel anders beleefd hebt dan zij en vinden dat 'pijn er nu eenmaal bij hoort' ..Je kan het ook denk ik niet met elkaar vergelijken. Mijn zus beviel bijna van haar kindje onder de douche terwijl ze nauwelijks weën voelde. Niet eens persen en ze had het hoofdje al in haar handen tussen haar benen. Ikzelf daarin tegen had een traumatische, pijnlijke en lange bevalling, dus tsjaaa mijn zus en ik hebben het beiden heel anders ervaren natuurlijk. Ik voelde me zwaar in de maling genomen door het feit dat iedereen altijd roept; zodra je het in je armen hebt, ben je alles vergeten! Echt niet!!! Ik vind dat je als vrouw gewoon het recht moet hebben op pijnbestrijding.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 21:45

HalloDan schreef:
Ik denk dat met die Natuurlijkbevallenmafia, voornamelijk de verloskundigen bedoeld worden. En de moeders die net doen alsof je een aanstelster bent omdat jij de bevalling heel anders beleefd hebt dan zij en vinden dat 'pijn er nu eenmaal bij hoort' ..Je kan het ook denk ik niet met elkaar vergelijken. Mijn zus beviel bijna van haar kindje onder de douche terwijl ze nauwelijks weën voelde. Niet eens persen en ze had het hoofdje al in haar handen tussen haar benen. Ikzelf daarin tegen had een traumatische, pijnlijke en lange bevalling, dus tsjaaa mijn zus en ik hebben het beiden heel anders ervaren natuurlijk. Ik voelde me zwaar in de maling genomen door het feit dat iedereen altijd roept; zodra je het in je armen hebt, ben je alles vergeten! Echt niet!!! Ik vind dat je als vrouw gewoon het recht moet hebben op pijnbestrijding.

Ik denk dat vrouwen zo reageren, omdat de meesten het hebben moeten doen zonder pijnstilling, omdat er geen andere keuze was. En een bevalling gaat gepaard met ongemak. Ook de ween zijn niet lekker, niet alleen de daadwerkelijke uitdrijving.

Ik heb een ks gehad en een postnatale depressie, dus ook met ks heb je geen garanties en dat is wat men hier probeert aan te geven. Dat hoe je ook bealt, het geen garantie hoeft te zijn op een goede binding met de baby. Bij sommigen wel, bij anderen niet.
Pijnstilling bij een bevalling, vind ik ook nog heel iets anders dan zonder van iets te weten bij je eerste kind beslissen dat je een ks wilt, omdat je bang bent dat de pijn van een bevalling de band met je kind beschadigd. Want een ks geeft wat dat betreft ook geen garanties.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 21:58

Zo grappig, ik noem dat woord maar bedoelde niemand op bokt. :+ Het is een chargering omdat ik vind dat er als zwangere wel erg sterk allover een beeld wordt afgegeven dat je natuurlijk moet bevallen bijna. Omdat dat goed is voor je band enz enz enz. Ik vind dat kortzichtig en achterhaald.

Maar eh niemand hier bedoeld hoor, het is een chargering :)