Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Nikka schreef:Voordat ik je weer niet goed begrijp: wat zou er niet goed zijn voor het kind? Sectio of ruggeprik of iets anders?
En 20 jaar geleden bestond de ruggeprik wel, maar kreeg je hem eenvoudigweg gewoon meestal niet. Klopt dat het pas een paar jaar geaccepteerd is, maar dat was in andere landen al 20 jaar geleden mogelijk.
dus ja, dat verandert wel door de tijd heen. Zelf vind ik een KS toch nog altijd anders omdat je in een gezond lichaam moet snijden en een KS ook niet zonder gevolgen is. 
En dat terwijl ik nog wel 3 keer gewoon natuurlijk ben bevallen.Pauline schreef:Ik denk dat een vrouw die dagenlang ligt te bevallen en dus mensen stand by houdt, een verloskamer bezet houdt of een ziekenhuisbed ook niet goedkoop is
Dus ik weet niet of het zoveel duurder is, ik vind dat wat drogargumenten.
Net als snijden in gezond vlees, dat vlees is nog net zo gezond bij een medische indicatie hoor.
Voor mij is het van belang dat per situatie een goede bevalling kan worden geregeld. Nu is het nog te vaak dat vrouwen eindeloos liggen te puffen voordat een pijnbestrijding of sectio gedaan kan worden. Dat kan echt beter.
En uitputting, uitscheuring, heel veel pijn enz enz dragen absoluut niet bij bij de roze wolk. Ik word een beetje eng altijd van de natuurlijkbevallenmaffiaEn dat terwijl ik nog wel 3 keer gewoon natuurlijk ben bevallen.
Maar ieder het hare toch? Waarom moet daar toch altijd een waardeoordeel over volgen, ik snap dat niet hoor.
Ik zag helemaal niet tegen mijn bevalling op en wilde graag thuisbevallen. Mijn verloskundige ded daar heel 'roze-wolkachtig'over en dat leek me wel wat.Pauline schreef:Ik denk dat een vrouw die dagenlang ligt te bevallen en dus mensen stand by houdt, een verloskamer bezet houdt of een ziekenhuisbed ook niet goedkoop is
Dus ik weet niet of het zoveel duurder is, ik vind dat wat drogargumenten.
Net als snijden in gezond vlees, dat vlees is nog net zo gezond bij een medische indicatie hoor.
Voor mij is het van belang dat per situatie een goede bevalling kan worden geregeld. Nu is het nog te vaak dat vrouwen eindeloos liggen te puffen voordat een pijnbestrijding of sectio gedaan kan worden. Dat kan echt beter.
En uitputting, uitscheuring, heel veel pijn enz enz dragen absoluut niet bij bij de roze wolk. Ik word een beetje eng altijd van de natuurlijkbevallenmaffiaEn dat terwijl ik nog wel 3 keer gewoon natuurlijk ben bevallen.
Maar ieder het hare toch? Waarom moet daar toch altijd een waardeoordeel over volgen, ik snap dat niet hoor.
HalloDan schreef:Nederland heeft een hoog geboortesterftecijfer, ik ben het wel eens met de term Natuurlijkbevallenmafia net als Borstvoedingmafia.Ik zag helemaal niet tegen mijn bevalling op en wilde graag thuisbevallen. Mijn verloskundige ded daar heel 'roze-wolkachtig'over en dat leek me wel wat.
Met dank aan die verloskundige die me uren en uren thuis liet aanmodderen, ben ik net als mijn man nu behoorlijk getraumatiseerd door mijn bevalling. Veel te lang thuis laten aanmodderen en uiteindelijk na 24uur toch naar het ziekenhuis..puntje bij paaltje was mijn man bijna zijn vrouw én kind kwijt en kijken wij er op terug als een horrorverhaal.

maai_ke schreef:Al hoor ik wel dat mijn, even om jullie bang te maken, intensief paardrijdende buurvrouw een bevalling heeft gehad van 3 dagen! Omdat ze dus paardrijd zijn haar spieren ontzettend sterk in het bekken, maar die hielden de hele boel tegen. Gelukkig is dat verder helemaal goed gegaan.
Volgensmij is deze nog nooit bewezen/onderbouwt. manishdra schreef:maai_ke schreef:Al hoor ik wel dat mijn, even om jullie bang te maken, intensief paardrijdende buurvrouw een bevalling heeft gehad van 3 dagen! Omdat ze dus paardrijd zijn haar spieren ontzettend sterk in het bekken, maar die hielden de hele boel tegen. Gelukkig is dat verder helemaal goed gegaan.
Bovenstaande is slechts een theorieVolgensmij is deze nog nooit bewezen/onderbouwt.
MamboBeach schreef:Maar als je dat weet en je kan natuurlijk bevallen, dan neem je toch meer risico?
HalloDan schreef:Nederland heeft een hoog geboortesterftecijfer, ik ben het wel eens met de term Natuurlijkbevallenmafia net als Borstvoedingmafia.Ik zag helemaal niet tegen mijn bevalling op en wilde graag thuisbevallen. Mijn verloskundige ded daar heel 'roze-wolkachtig'over en dat leek me wel wat.
Met dank aan die verloskundige die me uren en uren thuis liet aanmodderen, ben ik net als mijn man nu behoorlijk getraumatiseerd door mijn bevalling. Veel te lang thuis laten aanmodderen en uiteindelijk na 24uur toch naar het ziekenhuis..puntje bij paaltje was mijn man bijna zijn vrouw én kind kwijt en kijken wij er op terug als een horrorverhaal.
Citaat:Pijn tijdens de bevalling. Volgens vele vroedvrouwen moeten wij daar maar tegen kunnen. En het zou goed zijn voor de band tussen ons en ons kindje.
Gelukkig lijkt het tij lijkt te keren. Vrouwen die in het ziekenhuis bevallen hebben recht op pijnbestrijding. Voortaan zouden vrouwen zelf mogen beoordelen of de pijn nog draaglijk is of niet en niet een arts of verpleegkundige. Dat staat in een conceptrichtlijn die door beroepsverenigingen van gynaecologen, verloskundigen en anesthesisten is opgesteld.
Verdoving
De beroepsverenigingen schatten dat in de helft van de Nederlandse ziekenhuizen s nachts geen verdoving mogelijk is omdat er geen anesthesist aanwezig is. In het weekeinde speelt het probleem volgens hem minder.
De leden van de verschillende beroepsverenigingen moeten nog instemmen met de richtlijn. Deze zou dan halverwege dit jaar van kracht moeten worden.
In het buitenland is het standaard dat vrouwen die in barensnood verkeren een pijnbehandeling krijgen. In Nederland nog niet. Hier bepalen de aanwezige artsen of verpleegkundigen dit voor de vrouw.
Citaat:Onlangs berichtten we al dat er in Groot-Brittanië werd nagedacht om vrouwen de keuze te geven of ze hun kind op de natuurlijke wijze willen laten bevallen of via een keizersnede. Inmiddels is door de Britse gezondheidsdienst (National Health Service, NHS) besloten dat toekomstige moeders inderdaad het recht krijgen op een keizersnede ook als is daar geen medische indicatie voor...
De nieuwe richtlijnen worden volgende maand gepubliceerd door het National Institute for Health and Clinical Excellence (NICE).
Keizersnede bespreken
Toekomstige moeders die graag een keizersnede willen, moeten het onderwerp eerst met hun begeleidend arts of vroedvrouw bespreken. Willen ze dan nog steeds een keizersnede, dan mogen ze die krijgen.
Veel veiliger
Volgens Dr Bryan Beattie die aan de nieuwe richtlijnen heeft meegewerkt is dit een grote ontwikkeling. “Tien tot vijftien jaar geleden waren er nog genoeg redenen geweest om een keizersnede af te raden. Maar nu is deze ingreep veel veiliger geworden.”
Doorverwijzen
Verloskundigen die geen voorstander zijn van keizersneden zonder medische indicatie moeten hun patiënten doorverwijzen naar artsen die er geen probleem mee hebben.
In Nederland is een keizersnede alleen mogelijk als daar een medische reden voor is.
Zoolgangster schreef:Gezien de ervaringen die diverse, niet kinderachtige familieleden van me hebben gehad, ook recentelijk nog, vind ik de term natuurlijk bevallen maffia zo gek nog niet. Familieleden met een bekken waarvan een kind op de rontgenfoto kon zien dat het hoofdje er niet door kon, en dan tòch gedwongen worden een natuurlijke bevalling te ondergaan, die pas na meer dan 24 uur een keizersnede oplevert. Hoera Nederland...
Maar het andere uiterste is dus de pret-keizersnede. In NL zou ik dat niet willen wagen, want als je dan een volgend kind krijgt, dikke kans dat een enthousiaste verloskundige het tòch natuurlijk wil proberen, en daar weet ik dus ook meerdere verhalen over, waarvan mensen door het oog van de naald gekropen zijn. (Ik heb het nu niet over de tragische bevalling van mijn moeder).
Ook komt het voor dat de ene dokter een ingreep belooft, en op de dag dat het zover is, is meneer op vakantie/golfterrein/ziek etc. En dan komt zijn collega, die geen zin heeft in die ingreep en het overdraagt aan dokter/verloskundige X... die niks van pret-keizersnedes moet hebben. Zeker niet vergezocht van me, dit soort dingen gebeuren.
HalloDan schreef:Ik denk dat met die Natuurlijkbevallenmafia, voornamelijk de verloskundigen bedoeld worden. En de moeders die net doen alsof je een aanstelster bent omdat jij de bevalling heel anders beleefd hebt dan zij en vinden dat 'pijn er nu eenmaal bij hoort' ..Je kan het ook denk ik niet met elkaar vergelijken. Mijn zus beviel bijna van haar kindje onder de douche terwijl ze nauwelijks weën voelde. Niet eens persen en ze had het hoofdje al in haar handen tussen haar benen. Ikzelf daarin tegen had een traumatische, pijnlijke en lange bevalling, dus tsjaaa mijn zus en ik hebben het beiden heel anders ervaren natuurlijk. Ik voelde me zwaar in de maling genomen door het feit dat iedereen altijd roept; zodra je het in je armen hebt, ben je alles vergeten! Echt niet!!! Ik vind dat je als vrouw gewoon het recht moet hebben op pijnbestrijding.
Het is een chargering omdat ik vind dat er als zwangere wel erg sterk allover een beeld wordt afgegeven dat je natuurlijk moet bevallen bijna. Omdat dat goed is voor je band enz enz enz. Ik vind dat kortzichtig en achterhaald.