paardrijden en zwanger?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

SophievdV

Re: paardrijden en zwanger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 14:50

Ho wacht even, ik ben niet zwanger meer hoor :D dr ligt een wolk van een baby naast me. Tijdens mijn zwangerschap heb ik tot 16 weken gereden. Daarna durfde ik het niet meer aan ivm de risico's.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 14:59

Ik riep altijd heel hard: ik blijf rijden als ik zwanger ben, maar hier het tegenovergestelde gedaan....

Vorig jaar schrok mijn paard tijdens galop, draaide 180 graden en ik lag op mijn rug ernaast :+
Toen ben ik mij gaan beseffen: ja, mijn paard is echt mak, maar wat als dit gebeurt met een beeb in mijn buik?
En wat zijn nou 9 maanden? Die zijn zo voorbij.

Heb wel sinds anderhalf maand een bijrijdster gevonden die mijn paardje 2x p.w. rijdt en ik longeer hem 1 of 2x p.w. en ik mis het rijden echt, maar nog 3 maand afzien en dan kan ik ook voorzichtig weer opstappen en genieten van wat ik het meeste heb gemist de laatste maanden, op de rug van mijn paard!

Mijn vriend vindt het onverantwoord om te rijden en ik kan me er enigsinds wel in vinden, wat is nou een jaar?

Let wel, als ik niet van mijn paard was gekukeld, had ik mijn mening niet bijgesteld hoor O:)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 15:10

Ik ben zwanger en wel van een paard gekukeld maar heb me verder niet echt heel druk gemaakt, vv zei ook dat ze zo ontzettend goed verpakt zitten in hun bubbel vruchtwater dat ik me eerder druk moest maken als een paard me in de buik zou trappen tegen het einde van de zwangerschap dan over vallen.

Helaas had ik bij deze derde zwangerschap zoveel last van mijn bekken bij het op- en afstijgen dat ik al vrij snel moest stoppen, ik geloof dat ik met 20-22 weken mijn laatste keer gereden heb ofzo.
Nu zit ik aan de utrogestan en daarvan ben ik zo moe, slap en groggy dat ik het rijden helemaal niet mis, het liefst zou ik de hele dag liggen slapen.

Nieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 15:12

Had een tijd geleden ook al eens in dit topic gepost bij deze maar een update:
Heb op 40 weken nog enkele keren gestapt op mijn paard. Ik ben uiteindelijk over gegaan en hoopte zo de boel een beetje in gang te krijgen. Helaas was dit niet 'straf' genoeg en is het alsnog inleiden geweest met een spoedkeizersnede er bovenop 8-)

Ongeveer vijf weken na de ks ben ik weer op mijn pony gestapt, een kwartiertje wat gestapt en enkele toertjes draf. Totaal geen pijn, enkel geen conditie meer :+ Mijn paard was ik twee weken na de ks alweer beginnen longeren en na zes weken ben ik haar dan beginnen rijden. Na drie maand ging ik alweer op wedstrijd. Tot hiertoe nog altijd geen last gehad van mijn litteken. Bekkenbodemspieren zijn prima in orde aangezien deze ook niet zijn uitgerokken geweest zoals bij een gewone bevalling. Alle oefeningen die ik meekrijg van de kine uit het ziekenhuis heb ik braafjes elke dag gedaan (nu nog trouwens) en na vier weken wat buikspieroef aan toegevoegd. Alle overtollige kilo's kwijt en na acht weken kon ik mijn rijbroeken zonder problemen aan (>de druk op litteken was in het begin niet zo fijn :o )

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 15:23

Knap Nieke, ik weet ook fanatieke, niet flauwe amazones die de eerste drie maanden nauwelijks konden borstelen, laat staan rijden! Heerlijk dat het zo voorspoedig is gelopen.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 18:58

Ik hoop halverwege september weer op wedstrijd te gaan. Ons tweede zoontje is van 07-07-2012 :)

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-12 18:14

Zo, daar ben ik weer.. potverdikkie, de tijd vliegt..

Ondertussen zijn we in weekje 39 beland... Spannend, voelt een beetje als stilte voor de storm omdat alles zo rustig is in de ballon van me..haha...

ik ben wel nog gaan kijken naar wedstrijden, heb voor een kennis nog proefjes voorgelezen.. heb mensen nog wat geholpen met jonge paardjes berijden ( ik dus in het midden van de bak op de grond en zij op het paardenbeest)... veel meer heb ik de laatste maanden niet kunnen doen..

zo rond 6 maanden ben ik gestopt met rijden...ik mis het verschrikkelijk!!! echt waar... en al helemaal die jonge groene paardjes (in) rijden... :)

Maar goed, dat komt wel weer.. nu eerst even 'werpen' haha... en dan natuurlijk nog herstellen...
Op de zwangerschapspcursus werd me vertelt dat dames die paardrijden eerder inscheuren van onder ( vanwege stevigere en dikkere spieren in het bekkenbodem...)

weet iemand hier iets van? Dat ze mij maar een knip zetten in zo'n geval... bah... lijkt me helemaal niks om in te scheuren... |(

rossebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 18:21

Dat scheuren hoeft helemaal niet hoor!
En als het gebeurt geloof me merk je helemaal niks van!
Spannend week 39! succes nog even met de laatste loodjes

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 18:23

Hey, succes nog even! Helaas zijn dames die al lang en veel paardrijden inderdaad wat gespierder. Ontspannen is echt het sleutelwoord!!
Ik ben ingescheurd en heb gehoord dat een knipje minder erg is. Het is geen ramp hoor, maar kleine dingen zoals toliet zijn iets pijnlijk. Ik kreeg voor plassen water mee en gebruikte later de douche. Dat zul je dan wel horen.
Ik miste het rijden ook vreselijk, maar stond na de bevalling toch opeens heel anders in het leven. Heb het best rustig opgebouwd in eerste instantie.

Onze zoon is nu ''groot'' en heb inmiddels 2 buikoperaties en rugoperatie gehad en ben darana veel sneller weer fanatiek gaan rijden.

Komt allemaal goed, geniet ervan!!! Neem alle tijd en doe wat goed voelt.

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 17:53

Heb even een heel andere vraag, hoe pasten jullie nog in je rijbroek? Ben nu 22 weken en rijden gaat prima, maar moet dus wel een joggingbroek aan omdat m'n rijbroek toch echt mijn kont niet meer over gaat... :+

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 17:58

Van scheuren voel je niets en het heelt sneller dan een knip. Daarbij scheur je vaak naar beneden en wordt de knip schuin opzij gezet. Bij het plassen heb je meer last van een knip dan van een scheur(tje) :)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 17:58

ik ben bijna 22 weken maar pas nog prima in mn rijbroek (en in de rest van mn kleren :o)

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 18:03

Ik kan je geen tips geven, geen ervaring mee, en bovendien staan hier al 8 blz. tips. Maar ik moet ineens aan een verhaal denken dat ik hier ooit heb gelezen over een meisje dat niet wist dat ze zwanger was en 's avonds nog een springwedstrijd had gereden en toen 's nachts is bevallen...... Alles in goede gezondheid. Een of twee jaar geleden stond dat hier op Bokt.

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 18:16

Zonnebloem schreef:
Heb even een heel andere vraag, hoe pasten jullie nog in je rijbroek? Ben nu 22 weken en rijden gaat prima, maar moet dus wel een joggingbroek aan omdat m'n rijbroek toch echt mijn kont niet meer over gaat... :+

Ik leende een rijbroek van een vriendin die 2 maten groter heeft :)

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 18:20

Bloodymary schreef:
Ik kan je geen tips geven, geen ervaring mee, en bovendien staan hier al 8 blz. tips. Maar ik moet ineens aan een verhaal denken dat ik hier ooit heb gelezen over een meisje dat niet wist dat ze zwanger was en 's avonds nog een springwedstrijd had gereden en toen 's nachts is bevallen...... Alles in goede gezondheid. Een of twee jaar geleden stond dat hier op Bokt.

Klopt, dat is een oud collega van me. Best een spectaculair verhaal :j

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 14:27

Pletje123 schreef:
Van scheuren voel je niets en het heelt sneller dan een knip. Daarbij scheur je vaak naar beneden en wordt de knip schuin opzij gezet. Bij het plassen heb je meer last van een knip dan van een scheur(tje) :)

Van knippen voel je ook niks en ik heb juist gehoord dat een scheur minder snel geneest :(:) Maar goed het zal ook per persoon verschillen denk ik?

Polly schreef:
ik ben bijna 22 weken maar pas nog prima in mn rijbroek (en in de rest van mn kleren :o)

Dat had ik ook! Ik heb eigenlijk tot week 38 gewone broeken aan gehad... Had wel zwangerschapsbroeken, maar die vond ik helemaal niet fijn zitten :')

rhian schreef:
Op de zwangerschapspcursus werd me vertelt dat dames die paardrijden eerder inscheuren van onder ( vanwege stevigere en dikkere spieren in het bekkenbodem...)

Ik heb het na mijn bevalling nog een keer aan de verloskundige gevraagd en die zegt dat het geen verschil maakt of je nu paard rijd of niet. Die zei ik heb mensen die nog nooit hebben gereden en een ontzettend zware bevalling hebben op dat punt, maar ook mensen die dag en nacht op een paard zitten en bevallen alsof het niks is :7

Ik ben trouwens de 2de dag na mijn bevalling weer paardjes wezen knuffelen in het weiland :) En na een week (toen de kraamhulp weer weg was) ben ik de dagelijkse verzorging ook weer zelf gaan doen. De kraamhulp en verloskundige vonden dat ik erg snel herstelde na een flink zware bevalling en zelf voel ik me ook goed dus we prutsen lekker door :D

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 14:30

dat is ook een beetje mijn punt, ik heb 2 pony's op eigen land staan en ik voel er helemaal niks voor om die op een pensionstal te gaan zetten. Ze staan nu 24/7 buiten en ik heb een hele berg vriendinnetjes die best een paar keer willen voeren en daarna wil ik gewoon weer zelf. Volgens iedereen ben ik veel te optimistisch en kan dat nooit.. In geval van nood zijn er ook wel plekjes te regelen maar ik hou ze liever gewoon thuis :o

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 14:35

Ik ben ingescheurd en dat geneest idd slechter dan een knipje. Niet voor niks dat ze proberen te knippen wanneer nodig en je liever niet laten inscheuren.
Plassen doet wel degelijk pijn de eerste dagen. Ze gaven dus ook water mee om mee te laten lopen als je plast. Toch is dit allemaal maar tijdelijk.

Wat betreft gespeird of niet. Vrouwen die veel rijden zijn natuurlijk ontwikkelt. Neemt niet weg dat andere vrouwen ook ontwikkelt kunnen zijn door andere sporten........
Mijn gyn merkte het behoorlijk. Ik heb al va de 5e week zwangerschap inwendige onderzoeken gehad tot de 39e week van bevalling. Zonder in genante details te treden, kun je echt zo sterk zijn als een notenkraker.

Je moet gewoon ontspannen en goed naar je gyn of verloskundige luisteren.

Als je daarna borstvoeding kan en wil geven, is dat ook positief voor het vrouwenlichaam. Ik deed het voor onze zoon, maar is zeker aan aanrader voor jezelf ook.

Komt goed.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 14:39

Polly schreef:
dat is ook een beetje mijn punt, ik heb 2 pony's op eigen land staan en ik voel er helemaal niks voor om die op een pensionstal te gaan zetten. Ze staan nu 24/7 buiten en ik heb een hele berg vriendinnetjes die best een paar keer willen voeren en daarna wil ik gewoon weer zelf. Volgens iedereen ben ik veel te optimistisch en kan dat nooit.. In geval van nood zijn er ook wel plekjes te regelen maar ik hou ze liever gewoon thuis :o

Als ze thuis staan en 24/7 buiten, zal het wel goed gaan. Je kan misschien iemand anders een baal kuil laten neergooien? Evt net erover dat ze langzaam eten ervan?? Met goed ruwvoer redden ze zich goed en dat is niet zo moeilijk voor iemand anders om te geven.

Meeste mensen zijn binnen 2 weken wel weer aan de wandel. Zwaar tillen moet je misschien proberen te vermijden of lang bukken zoals hoefjes doen etc. Maar ook dat is geen noodzaak. Als ze ergens anders staan is dat veel lastiger voor jou en de pony's denk ik haast. Ze komen in andere omgeving, je wil het toch controleren, dus gaat er toch heen. Als dat niet lekker loopt, maak je je druk en dat is niks..............

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 14:50

Polly schreef:
Volgens iedereen ben ik veel te optimistisch en kan dat nooit..

Het ligt er maar net aan hoe je herstelt en hoe alles loopt naar mijn idee...
Er zijn er zat die de 1ste week bijna niks anders kunnen als op bed liggen... Maar er zijn er ook zat die bijna alles weer doen zoals voorheen :)

En vwb luisteren naar de verloskundige... Ik kan ontzettend eigenwijs zijn, maar op "het" moment wil je wel luisteren :') Alhoewel ze wel gemerkt hebben dat ik eigenwijs was, want ik heb zelfs perweeen weggepuft omdat ik op dat moment geen kracht meer had om te persen :o

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 19:17

Scheuren hoeft niet
Ik heb ern knip gehad

Heb gereden met een spijkerbroek

sliertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 21:39

Het zegt niet altijd wat, sommige amazones hebben geen ruptuur niet tijdes de bevalling en is ook geen knipje nodig. Wat al eerder werd genoemd, ontspannen is belangrijk. Bereid je goed voor door wat erover te lezen en eventueel een cursus of info avond te volgen. Dan weet je een beetje wat komen gaat.
Het is ook helemaal afhankelijk van hoe de bevalling verloopt; gaat het mega snel, dan heeft je huid weinig tijd om op te rekken en zal een ruptuurtje sneller gebeuren..

Dames succes in elk geval!
Mocht je nog kraamzorg zoeken... ;)

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 01:37

Een knip is altijd door spierweefsel heen en een scheur kan ook alleen in je huid zitten (een kleintje dan).

Ik heb twee hele vlotte bevallingen gehad: de eerste duurde 6 uur met 12 minuten persen (kindje woog 3760 gr) en de tweede is nu 10 weken geleden en dat duurde 1 uur en 20 minuten met 2 minuten persen ( kindje woog 4630 gr ).

Ik heb nooit last gehad met plassen..;)

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 17:00

Ik ben nu bijna 17 weken en vandaag nog een dressuurwedstrijdje gereden. M'n broek paste alleen nog maar net dicht... En moest tussendoor een keer heel nodig naar de wc. M'n blaas vindt het gehobbel niet meer zo leuk...

Denk dat dit wel de laatste wedstrijd was want wil inderdaad niet te veel risico nemen. Zou eigenlijk vorige week 3 dagen op horse Event rijden maar dat risico wil ik niet meer nemen... Het hoeft niet mijn paard te zijn die iets verkeerd doet... Een ander kan ook slaan...

En dat idee heb ik ook een beetje over het niet rijden maar wel met de paarden werken (longeren, uitmesten etc.) dan kun je ook een klap krijgen. Hoeft niet eens van je eigen paard te zijn... Ik let dus wel extra op maar ga er ook niet te moeilijk over doen.
Heb zelf een hengst dus moet toch altijd al oplettender zijn..

Fanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 19:03

Ik lees hier even mee, ik ben nu een kleine 10 weken zwanger. Paard heeft een tijdje stil gestaan vanwege een blessure en wil er vrijdag weer opstappen om te kijken hoe het gaat. Meneer is als een blad aan een boom opgeslagen sinds ik zwanger ben.
Hij "beschermt" mij in de wei tegen de andere paarden en hij is nog nooit zo makkelijk geweest in de omgang. :+ Vrijdag ga ik een klein rondje stappen, want mijn hormonen werken flink op mijn maag.