Nog meer bokkers die meedoen met de Ramadan?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 11:58

Waar Ersina op doelt is dat als het boek begint met dat het geen dwang kent, het niet verderop kan zeggen dat je het verplicht bent. Lijkt mij logish. Ik ken maar weinig van het boek (behalve dingen die met paarden te maken hebben ;) ), maar dit is gewone boerenlogica.
Daarbij kent het ook nog eens zoveel uitzonderingen, want je hoeft het alleen te doen als je het aankunt/gezond bent. DUS, in dat opzicht geen werkelijke verplichting, want dan zouden de zwakkeren ook mee moeten doen. ;)

Overigens vind ik het idee erachter wel aardig, om te voelen wat het is om honger te hebben.
Maar de praktijk is dat je gewoon op andere tijden eet, dus echt vasten is het niet.

Ik wens de mensen die bewust aan de ramadan meedoen, succes, en ik vind het leuk om te zien dat er mensen aan mee doen uit solidariteit.

Nadoesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 12:02

de islam kent geen dwang. maar dan moet je de hele context erbij nemen en dan gaat het over ' geloof' , dat je nooit iemand kan dwingen om moslim te worden. Dit komt uit een verhaal uit de tijd van de profeet. Hij riep zijn volk op om slechts te informeren en te waarschuwen met kennis en vriendelijke woorden, dat wij niet de autoriteit hebben om iemand te dwingen, dit is niet mogelijk. de islam kent dus geen dwang in religie. alles begint met geloof en daarin kan je iemand dus niet dwingen, maar als iemand dan eenmaal moslim is zijn er wel degelijk zaken verplicht en verboden (en let wel, het is dus geen geloof van niets mogen en verplichtingen) een ware moslim zal dit ook niet zien als ' moeten/dwang/ verplichting' maar als iets dat fijn is en mooi, iets wat je graag doet. er komt dan dus ook geen dwang om de hoek kijken omdat je het gewoon graag wilt.

Nadoesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 12:04

lakshmi schreef:
Maar niemand heeft er hier toch over geklaagd dat er in Nederland verder weinig tot geen rekening wordt gehouden met de Ramadan? Er werd enkel gezegd 'wij zijn bikkels' en 'we mogen trots zijn op onszelf dat we het hier vol kunnen houden'. Dat mag toch gezegd worden? Waarom gaan mensen er gelijk weer vanuit dat dit negatief tegenover Nederland bedoeld word?
Ik vind het ook bewonderenswaardig, als ik zie hoe veel moeite mensen er hier al mee hebben, en dan wordt inderdaad nog het hele dagelijks leven erop aangepast. Het zal best nog een stuk moeilijker zijn in Nederland, waar de dagen sowieso al een stuk langer zijn. Hier hebben ze de laatste jaren zelfs de zomertijd er weer voor afgeschaft := Anyway, heel veel succes en sterkte allemaal! :D

dankjewel voor je berichtje! dat was ook inderdaad mijn insteek. ik vast nu al een aantal jaar in nederland en toen ik vorig jaar voor het eerst ging vasten in een moslimland merkte ik eigenlijk pas hoeveel makkelijker het daar was. omdat je bent omringd door religie, moskeeen, moslims, iedereen vast en iedereen is relaxt en iedereen voelt hetzelfde. daarom bedoelde ik; we mogen trots zijn op onszelf in NL, want het is hier echt veel moeilijker dan in een hete woestijn :D

Nadoesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 12:05

Lusitana schreef:
Overigens vind ik het idee erachter wel aardig, om te voelen wat het is om honger te hebben.

Dat is het dus eigenlijk helemaal niet. Dat wordt vaak geroepen maar ik heb een aantal posts terug uitgelegd waarom wij vasten :)

Kwanyin

Re: Nog meer bokkers die meedoen met de Ramadan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 12:15

Ik denk ook niet dat jullie dit nu allemaal als aanvallend of discussie moeten aanzien, maar als gewone vragen en interesse. Ik vroeg me ook af of het niet moeilijker was om in land te vasten dat ingesteld is op de christelijke levenswijze, lijkt me niks mee toch? :) . Dat maakt niet dat er iemand veroordeeld wordt voor het wel of niet vasten, gewoon pure interesse in de denkwijze en de overtuigingen en meningen die er achter zitten.

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 12:23

Ja hier schiet ook het hele land gelijk in Ramadan-modus :j ik vind het altijd wel gezellig eigenlijk, 's ochtends wordt er gewoon gewerkt, 's middags worden er boodschappen gedaan en wordt er gekookt. Overal zie je mensen elkaar tegenkomen op straat, iedereen maakt gezellig een praatje, en 's avonds na het eten gaat men allemaal gezellig samen spelletjes doen of tv kijken, of lekker door de stad wandelen, waar het dan juist heel levendig en gezellig is :) de cafe's zitten dan ook allemaal vol. Iedereen doet het echt samen en komt in een hele andere mentale sfeer ofzo. In Nederland lijkt het me echt veel moeilijker, dus nogmaals, respect!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 12:30

Nadoesh schreef:
Lusitana schreef:

Dat is het dus eigenlijk helemaal niet. Dat wordt vaak geroepen maar ik heb een aantal posts terug uitgelegd waarom wij vasten :)

WIJ is natuurlijk wel een flinke generalisatie, ik neem aan dat je WIJ moslims bedoeld, maar er zijn natuurlijk meer dan moslims die vasten....
maar ik zal even teruglezen dan.

edit: Terug gelezen, je doet het voor Allah, maar dan is het NOG absurder of liever, onbegrijpelijker voor mij, om dan gewoon op andere tijden te gaan eten.
Ik vraag me ook altijd af hoe dat soort regeltjes ontstaan. Maar daar gaat dit topic niet over. :D

Ik heb respect voor mensen die dit soort dingen over hebben voor hun geloof (niet voor alle opdrachten in de diverse boeken, helemaal niet als het om doden of afstoten gaat)
en nog meer die niet gelovig zijn en het over hebben voor hun vrienden. Chapeau!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 13:03

Als er prive berichten worden verstuurd is dat over het algemeen om niet te ver van het onderwerp, in dit geval elkaar steunen in de ramadan, af te wijken.
Het lijkt mij niet meer dan logish dat dingen over het geloof zelf via pb gaan.

Dan kun je die als niet prettig ervaren, ik heb natuurlijk geen idee over de inhoud, maar het is beter dat het privé gaat dan in een topic.
Als het gaat over dingen die niet door de beugel kunnen, kun je een mod inschakelen.
En je hebt de keus om ze te negeren, dat krijg je geen privé discussie.

Hier posts neerzetten over hoe erg het wel niet is, is ook off topic!

On topic:
Mag ik vragen aan degenen die meedoen aan de ramadan hoeveel moeite het op dit moment kost om het vol te houden?

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 13:17

Hoe oud moet je eigenlijk zijn om voor het eerst mee te doen?

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 13:17

Daar ben ik ook wel benieuwd naar :j

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 13:18

Volgens mij vanaf dat je ongesteld bent geweest wordt er van je verwacht dat je volledig mee vast? Ik weet dat de kinderen in mijn man's familie halve dagen mee vasten. :)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 13:19

Hoe zit dat dan met jongens? Die worden niet ongesteld...

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 13:20

En de jongens dan vanaf een jaar of 12?

Nadoesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 13:29

Als de pubertijd is bereikt.
Het ene kind is eerder een puber dan het andere, maar meestal zit dit zo tussen de 12 en 15 (in nederland)

- begint te menstrueren,
- en/of haargroei krijgt op intieme plaatsen,
- en/of natte dromen ervaart,
- baard in de keel
etc

het is uiteraard wel goed om het kind te laten wennen. bv meedoen in de weekenden of halve daagjes. Dit willen kinderen vaak ook heel graag, om toch bij de grote mensen te horen. ze vertellen me altijd vol trots dat ze bv op zondag een dagje gaan proberen te vasten.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 15:07

Ja, inderdaad. De kinderen vinden het heel erg leuk.
En sorry, ik ging meteen uit van een meisje hihi... Maar het antwoord is al gegeven. :)

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 17:49

Ik vind het wel een gezellig topic hoor,(over het algemeen) ik heb trouwens aan het begin al gevraagd of ik als niet Moslim mocht meedoen. En dat mocht......

Ik vind het prima als mensen dit vanuit hun geloof doen. Elk geloof zijn eigen regels. Er zijn ook geloven waarin je jezelf moet pijnigen, af andere dingen.
Toch vind ik ook dat mensen die dat geloof niet hebben, er geen last van moeten hebben. En niet omdat mensen er rekening mee moeten houden, maar omdat geloof iets heel persoonlijks is, daar loop je niet mee te koop.

Koken jullie ook wel aardappels met stamp, of gerechten die op het oosten geinspireerd zijn? Ik bedoel tijdens de ramadan?

Werecat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-11 17:51

Wij eten hier gewoon normaal avondeten. Gister een salade gehad, en daar voor toevallig een stoofpotje uit Egypte dat mijn opa bedacht heeft.

Het enige wat standaard is, is dus die drank van gedroogde abrikoos, dadels, melk suiker en rozenwater :)

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 17:57

Ha ha, dat rozenwater klinkt heel apart.
Maar ik at laatst een keer rozenijs, nou toen wist ik wel wat ik lekker vond!!! Jammie!

Werecat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-11 17:59

Rozenijs, nog nooit gehad, naar het schijnt bestaat er wel olijvenijs :')

Rozenwater word vrij veel gebruikt, geeft een wat specialere smaak aan de melk, en de smaak van de dadels doet het ook goed :9

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 18:01

Hihi ik wilde een paar jaar terug een van de eerste dagen een keer lasagne maken maar dat werd niet erg gewaardeerd, het moest toch wel echt Tunesisch zijn dan haha.

Klinkt lekker trouwens dat drankje, dat hebben ze hier dan weer niet, wel vaak drinken ze 'lait de poule', melk met dadels, banaan, suiker en evt een rauw ei erdoor.

Werecat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-11 18:05

lakshmi schreef:
Hihi ik wilde een paar jaar terug een van de eerste dagen een keer lasagne maken maar dat werd niet erg gewaardeerd, het moest toch wel echt Tunesisch zijn dan haha.

Klinkt lekker trouwens dat drankje, dat hebben ze hier dan weer niet, wel vaak drinken ze 'lait de poule', melk met dadels, banaan, suiker en evt een rauw ei erdoor.

Klinkt ook geweldig :j :9

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 18:14

Vooral het rauwe ei, brrrrrrrrrr! Gelukkig verschillen smaken. Olijvnijs lijkt me ook de moeite waard, ben gek op olijven. En dan in plaats van slagroom een beetje knoflook erop, joepie!

Werecat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-11 18:16

Ik heb zin in olijven en torchi, of hoe je het ook schrijft :')

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 18:16

Ik ben dol op olijven, maar ik zou er dan weer geen ijs van hoeven hebben :)

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 18:19

wat is torchi?

Wat gaan jullie koken vanavond? En met wie eten jullie?