Roosje1987 schreef:@ mambobeach; Dat verschilt. Bij mij is het een compensatie voor het eigen risico wat je betaalt. Bij andere mensen zal inderdaad transport naar het ziekenhuis, extra aanpassingen etc. ook gecompenseerd worden. Dus kosten die je maakt die niet direct vergoed worden.
http://www.hetcak.nl/
Google is je vriend
Verder begrijp ik niet waarom weinig eten met COPD te maken heeft eerlijk gezegd, sorry. Maar ik denk dat je moeder zelf moet inzien dat ze aan haar gezondheid moet werken om zich beter te voelen. Dat is haar eigen verantwoordelijkheid, niet de jouwe.
Ik val even binnen, heb mijn moeder verloren aan COPD een jaar geleden. Zij liep ook bij de dietiste. Wanneer je in een verder gevorderd stadium van de COPD komt dan vergt de benauwdheid zijn tol. Door het zuurstoftekort krijgen andere organen te weinig zuurstof waaronder ook de spieren. Je spieren raak je dus geleidelijk aan kwijt. Doordat ademen zo veel energie kost teert je lichaam in. Mijn moeder woog op het laatst nog maar 40 kg doordat al haar energie opgeslorpt werd doordat het lichaam al haar krachten nodig had voor het zuurstoftransport door het lichaam. Bij de dietiste kreeg ze speciale voeding, vloeibaar. Zodat ze niet zoveel energie kwijt was met eten. Want eten en kauwen gaat ten koste van je ademhaling op een gegeven moment. Dan ben je nog te moe om te kauwen en krijg je dus niks meer binnen. Op het laatst had ze dan ook sondevoeding. Ze had een rolstoel en heel af en toe kon ze nog een stukje lopen met de rollator en ze had uiteraard permanent extra zuurstof. Mijn moeder had een combinatie van longemfyseem en chronische bronchitis want in haar longen zaten doorlopend ontstekingen. Het is een rotziekte.

dus nu ook twee inhalers. ventolin werkt wel heel goed bij mij gelukkig. Heb het ook het meest van inspanning.
,
.
en kinderen