Meer mensen met chronische longziekten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 14:55

Roosje1987 schreef:
@ mambobeach; Dat verschilt. Bij mij is het een compensatie voor het eigen risico wat je betaalt. Bij andere mensen zal inderdaad transport naar het ziekenhuis, extra aanpassingen etc. ook gecompenseerd worden. Dus kosten die je maakt die niet direct vergoed worden.

http://www.hetcak.nl/
Google is je vriend ;)

Verder begrijp ik niet waarom weinig eten met COPD te maken heeft eerlijk gezegd, sorry. Maar ik denk dat je moeder zelf moet inzien dat ze aan haar gezondheid moet werken om zich beter te voelen. Dat is haar eigen verantwoordelijkheid, niet de jouwe.

Ik val even binnen, heb mijn moeder verloren aan COPD een jaar geleden. Zij liep ook bij de dietiste. Wanneer je in een verder gevorderd stadium van de COPD komt dan vergt de benauwdheid zijn tol. Door het zuurstoftekort krijgen andere organen te weinig zuurstof waaronder ook de spieren. Je spieren raak je dus geleidelijk aan kwijt. Doordat ademen zo veel energie kost teert je lichaam in. Mijn moeder woog op het laatst nog maar 40 kg doordat al haar energie opgeslorpt werd doordat het lichaam al haar krachten nodig had voor het zuurstoftransport door het lichaam. Bij de dietiste kreeg ze speciale voeding, vloeibaar. Zodat ze niet zoveel energie kwijt was met eten. Want eten en kauwen gaat ten koste van je ademhaling op een gegeven moment. Dan ben je nog te moe om te kauwen en krijg je dus niks meer binnen. Op het laatst had ze dan ook sondevoeding. Ze had een rolstoel en heel af en toe kon ze nog een stukje lopen met de rollator en ze had uiteraard permanent extra zuurstof. Mijn moeder had een combinatie van longemfyseem en chronische bronchitis want in haar longen zaten doorlopend ontstekingen. Het is een rotziekte.

purny

Re: Meer mensen met chronische longziekten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-11 07:42

En ik ben weer opgestaan met pijn in mijn keel, waarschijnlijk komt er weer een luchtweg infectie aan.

Natas_jaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 15:27

Purny, heeft de infectie nog doorgezet?
Ik werd enkele dagen geleden ook met keelpijn wakker, maar het is nog steeds rustig! *klopt af*

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-11 15:31

Eergister en gister wel flinke hoest gehad. Nu nog steeds een beetje maar wel hoofdpijn erbij. Denk ook dat ik gevoelig ben voor die k*tpollen... maar het gaat al iets beter dank je.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 15:34

Bij mij is het ook nog niet over. Nog steeds flink hoesten, veel slijm en erg benauwd.
Ze komen zo van de apotheek andere medicatie brengen. Dan heb ik 3 verschillende soorten :=
Ik had vandaag naar de dokter gebeld en mocht meteen binnen 10 minuten langs komen.
Dat was wel fijn :)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-11 15:36

Ja dat is wel een voordeel als ik zeg dat ik een astma aanval heb dan kan ik meestal nog dezelfde dag terecht. Ben ook niet naar school geweest 2 dagen.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 15:40

Zeker! Vond het ook erg fijn, anders zit er weer een weekeinde tussen en ben er echt ziek van geworden.
De apotheek is net langs geweest en ik heb Doxycycline gekregen.
Heeft iemand hier ervaring mee? Het zijn maar 8 pilletjes :?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-11 15:48

Mijn vader had dat ook gekregen. Alleen ik heb er wel ervaringen mee dat het goed werkt, ik kan er niet tegen dus ik mag het niet meer.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 15:50

Oei, jammer dat je er niet tegen kon. Kreeg je een allergische reactie of iets dergelijks?
Zo te lezen is het een antibioticum.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-11 15:52

allergische reactie met dikke voeten tot gevolg.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 18:39

Doxycycline is een antibiotica, vandaar dat het maar 8 pilletjes zijn. Het is een kuur van een week (vermoedelijk eerste dag 2, daarna elke dag 1). Blijkbaar vreest je huisarts voor een bacteriele infectie.
Hopenlijk knap je er snel van op!

Geke_Lizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 18:44

ik kom even binnenvallen,

sinds mijn 3de is bekend dat ik astma heb, daarnaast ben ik erg allergisch voor Katten, en ook voor honden.
ik heb 2 inhalators. een Blauwe ( weet de naam van het medicijn niet) die neem ik in als ik last heb van benauwdheid. en een Oranje, die ik 2 keer per dag in moet nemen, daar zit onstekingsremmers in.

en wat 4/5 weken geleden begon met een kleine verkoudheid, is nog steeds niet over. het gaat al beter. maar ik ben nog steeds behoorlijk aan het hoesten. vandaar dat ik sinds die tijd weer ontstekingremmers moet innemen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 13:47

Ook ik kom hier even koekeloeren,
heb al heel wat longontstekingen achter de rug en bleek sarcoïdiose te hebben (vergrote lymfeklieren tussen de longen)
Mijn longblaasjes zijn door de vele infecties nu vervormd waardoor er dus makkelijk bacterien tussen nestelen. Erg lastig allemaal!
Bij mij begint het altijd met veel spierpijn en dan vooral in de rug, droge hoest, pijn in hoofd en maagstreek en erg vermoeid zijn.
Die antibiotica kuurtjes doen het wel goed alleen heb ik daarna altijd last van vervelende schimmel infecties!

Ik kan me ook wanneer ik wel ,,goed,, ben niet 100% geven in de dingen die ik doe.
Wanneer het buiten erg vochtig is dan ben ik ook vaak aan het hoesten.

Je moet er mee leren leven en daardoor helaas ook vaak nee zeggen tegen dingen die je leuk vind om te doen. Ik vind het moeilijk om mijn grens aan te geven want als ik iets fanatiek doe (in mijn geval dus trainen voor de reining om te showen) ben ik al snel na een periode uitgeteld.
Als ik een weekend geshowt heb dan moet ik daarna een week rustig aan doen anders trek ik het niet.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-11 14:15

O en ik moet nu ontzettend veel niezen en mijn stem is raar. Ik denk nu dat ik zelf hooikoorts heb aangezien ik nu ook geen contactlenzen kan dragen omdat mijn ogen droog zijn. Maandag ga ik maar eens een afspraak maken bij de dokter voor een allergieëntest en wat ik aan mijn huidige situatie moet doen.

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 18:09

Cayenne schreef:
Zeker! Vond het ook erg fijn, anders zit er weer een weekeinde tussen en ben er echt ziek van geworden.
De apotheek is net langs geweest en ik heb Doxycycline gekregen.
Heeft iemand hier ervaring mee? Het zijn maar 8 pilletjes :?

Heb ik pas geleden gehad :j
Werd er kots -en kotsmisselijk van!

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 19:23

Lalidan schreef:
Doxycycline is een antibiotica, vandaar dat het maar 8 pilletjes zijn. Het is een kuur van een week (vermoedelijk eerste dag 2, daarna elke dag 1). Blijkbaar vreest je huisarts voor een bacteriele infectie.
Hopenlijk knap je er snel van op!

Klopt idd, de eerste dag 2 en daarna iedere dag 1. Ik heb trouwens helemaal geen last van bijwerkingen van Doxycycline.
Vervelend dat anderen dat wel hebben gehad :(:)
Daarnaast heb ik ook nog steeds de Flixotide diskus die ik 2 keer per dag moet nemen en een slijmoplosser voor 3 keer per dag.
Nog best een heel schema := Ik had gister en vanmorgen ook het idee dat ik er koorts bij had. Had het steeds warm en dan weer koud en stond niet helemaal lekker op m'n benen. Voel me verder eigenlijk nieteens zo erg beroerd, alleen dat benauwde is ontzettend rot.
Vooral in bed heb ik het benauwd, maar dat is blijkbaar normaal omdat het vastzittende slijm dan gaat irriteren. Sinds vanmiddag voel ik me wel iets beter dus ik heb wel het idee dat de antibiotica werkt.

Edit: was even aan het googlen en kwam toen dit tegen:

Citaat:
Veel minder vaak is de bronchitis het gevolg van een bacteriële infectie. Dat komt bij patiënten met astma of COPD vaker voor dan bij gezonde personen. Klachten als benauwdheid, een piepende ademhaling en een verhoogde slijmproductie, die bij astma of COPD toch al zeer hinderlijk kunnen zijn, nemen enorm toe. Meestal is er dan ook sprake van koorts en is het opgehoeste slijm geelgroen van kleur. In dergelijke situaties wordt een antibioticum voorgeschreven, namelijk amoxicilline meestal in combinatie met clavulaanzuur (de combinatie heet dan Amoclan®, Augmentin® of Forcid®). Ook worden gebruikt: doxycycline (Doxy Disp®, Vibramycin®) en co-trimoxazol (Bactrimel®).

Klopt dus als een bus.

Iedereen heel veel beterschap :(:)

Natas_jaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 11:51

Doxycycline krijg ik ook vaak. Heb gelukkig ook geen last van bijwerkingen! Bij helpt het de ene keer wel, en de andere keer doet het helemaal niets!
Merk je al dat het wat doet Cayenne?

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 11:53

net een slechte nacht achter de rug.
dacht echt dat ik zou sterven zeg dus om 4 uur maar in bad gegaan en de hele nacht door ijskoffie gedronken * raad het iedereen aan als je last hebt van je ademhaling *
eerlijk zo dat piepen en geen lucht meer krijgen ma heeft de hele nacht in uit in uit moeten zeggen.

Natas_jaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 12:16

Gatsie Speed!
Hoe voel je je nu? Al wat beter?

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 12:17

ach slecht.
daarbij komt ook nog eens mijn hart wat op het moment heel erg leuk meewerkt

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 13:07

Ja, ik merk dat het de laatste dagen beter gaat, maar ik heb gisteren teveel gedaan en vanochtend was ik dus weer even beroerd en had ook weer koorts. Nu voel ik me weer wat beter :)

Speed, jij ook sterkte! Wilde je niet naar de HAP of het ziekenhuis?
Ik zou echt niet thuis durven blijven dan

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 13:11

@speed101.. wat vervelend dat het zo slecht gaat op het moment..

Ik heb een paar dagen geleden gehoord dat mijn beste vriendin.. die jaren lang astma gediagnostiseerd was maar waar het heel slecht mee gaat (constand zuurstof onstekingen enzz) Dus nu taaislijm ziekte heeft

AppelQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 13:11

Ik weet sinds vandaag ook zeker dat ik astma heb.
had al langer het vermoeden dat er iets niet helemaal klopte, maar de longfunctietest was echt belabberd :( dus nu ook twee inhalers. ventolin werkt wel heel goed bij mij gelukkig. Heb het ook het meest van inspanning.

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 15:35

naja dan zou ik weer aan de medicatie moeten en dat is dus weer slecht voor mijn hart.
en naja zolang er maar iemand zegt in uit in uit blijf ik wel hier.
ik baal wel echt ontzettend ging echt super makkelijk 1 uur hardlopen en 1.5 uur echt intensief rijden * 9 jaar geleden 15 min *
ik heb echt veel moeite gedaan om van de medicatie af te komen dus tja.
en trouwens het ziekenhuis zou me gelijk opnemen voor een dikke week.
daarbij komt ook nog eens dat ze 1) me antibiotica gaan geven omdat ik lichte koorts heb en naja ze zijn als de doods voor het feit dat het op mijn kleppen gaat 2) dus weer medicatie 3) niet meer mogen paardrijden en honden de deur uit 4) ik waarschijnlijk alle mogelijke onderzoeken zal moeten ondergaan.

wph1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 15:57

Hallo :wave: ,

ik meld mij ook even aan :o .
Ik zie copd en astma langs komen maar nog niet wat ik heb.
Ikzelf heb astma en sarcoidosis met nog een longinhoud van 70%.
Beide longen zijn aangetast dus samen werken ze 70% :( .

Het is een cronische ziekte bij mij, helaas aan mijn longen,ik heb het nu alweer 7 jaar.
Te bedenken dat ik 7 jaar geleden niet eens meer de trap omhoog kon zo benauwd en vermoeid het was echt een ramp.
Maar met veel medicijnen waaronder prednison hoge dossering en mijn wilskracht ben ik nu waar ik wezen wil.

Er zijn voor mij veel deuren gesloten omdat het echt niet meer ging maar ik heb ook weer deuren op een kier gekregen en ben daar heel dankbaar voor.
Maar dat is mede door mijn fysio mijn wilskracht en mijn ongelofelijke lieve man <3 en kinderen <3 die dat geduld met mij hadden/hebben.

Ik wilde zo graag weer paardrijden want je begrijpt wel dat dat niet ging.
Ik heb toen 2 jaar een verzorgpaard gehad om te kijken of het ging.
Die mensen waren/zijn zo lief geweest dat ik het bij hun mocht proberen en het ging goed het rijden en het verzorgen.
Toen kwamen zij met de mededeling dat mijn verzorgpaard verkocht werd.
Wij hebben (mijn man en ik) in overleg met mijn fysio erover gehad of ik weer een eigen paard kon hebben.
Die vond dat geen enkel probleem want ik vind wel dat als je een paard koopt is dat voor altijd en moet hij niet in 1 keer weg omdat je het niet aankan want ik wist dat ik ziek ben.

Sinds 2 jaar heb ik zelf weer een paard en mijn doel was een endurance te rijden en vorig jaar is mij dat met heel veel hard trainen gelukt .
Ik heb 3 wedstrijden gereden en uit gereden.
Gelukkig keuren ze je paard en niet de ruiter want ik kan niet een de nakeuring doen die doet mijn man altijd de lieverd,hesje om en rennen maar en ik lig zowat gestrekt omdat ik echt wel teveel gevraagd heb van mijn lichaam.

Dit jaar is het nog niet gelukt veel problemen met mijn gezondheid maar het beste medicijn wat ik ooit heb gehad is mijn paard.
Hij zorgt ervoor dat als ik een k*** dag heb ik mij weer heerlijk voel door hem en de benauwdheid voor lief neem.

Het is een lang verhaal geworden :o