Hoog Sensitief Persoon (HSP)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 21:37

-
Laatst bijgewerkt door amandananana op 29-09-23 12:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 21:55

Ik kan idd heel sterk reageren als iemand zich iets anders gedraagt dan anders. Ik kan dan echt een soort van slag zijn. Ga dan malen over het waarom. Vroeger dacht ik dan vaak dat het aan mij lag, maar ik ben er nu wel achter dat ik dan even mijn voelsprieten extra moet activeren en kan dan aardig aanvoelen waarom iemand zich zo gedraagt (niet lekker in z'n vel, moe, net slecht nieuws gehad, stress, etc.).

Gevoelig voor licht ben ik ook. Loop ook al heel snel met een zonnebril op. 8-) Kan ook echt niet autorijden zonder (ook in de winter niet).

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 22:19

Flux schreef:
Wat jullie beschrijven komt me ook zo bekent voor. Ik ben ook heel erg van de winterdip, en bloei nu weer heel erg op door de lente. Ik kan heel erg blij en ontroerd zijn door de kleinste dingen, maar ook bedroeft en huilerig door minder leuke. Ik word nu bijvoorbeeld heel erg blij door de woorden van Fiffil over haar vriend. Ze noemt hem zo vaak, en verteld dan over hoe lief hij is en dan kan ik echt blij worden dat twee mensen zo van elkaar houden :) Ik moet dan meteen weer aan mijn eigen vriend denken en hoeveel ik voor hem voel :)

Haha ik ben ook echt zo blij met hem <3 eindelijk iemand die me ook echt probéert te begrijpen en vooral, uit zichzelf er rekening mee houdt zonder dat ik daar om vraag. Ontzettend fijn is dat en voor mij ook heel bijzonder, want op deze manier heb ik dat nog nooit meegemaakt.

Hoe zit het met het eten van peper bij jullie? Ik kan echt niet tegen pittige dingen, heel onhandig is dat :\ zelfs verse rucolasla vind ik al te pittig. Heb echt 't gevoel dat mijn mond in de fik staat.

Annash
Blogger

Re: Hypersensitief (HSP)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 22:24

Ik hou juist van pittig eten. Ben gek op Mexicaans hahaha.
Pepers bij de nachos gaan er ook zo in... :9

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 22:25

Nee, daar heb ik dan gelukkig weer helemaal geen last van.

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 22:25

Ik vraag me ook af of dat allemaal wel met HSP te maken heeft, zulke dingen?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 22:27

Geen idee hoor, ik herken me ook niet overal in. Ben absoluut niet zo stressgevoelig namelijk, wat Cayenne zegt herken ik ook niet bijvoorbeeld. :n

Lastig is het wel, vooral in restaurants of als m'n vader eigenlijk bonen met een pepertje erdoor wil eten. :+

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 22:29

Ik kan ook goed omgaan met stress en heb ook weinig (geen) slaapproblemen.
Maarja, ik heb weer andere dingen waarschijnlijk.

Is het een idee om de topictitel nog even correct aan te laten passen? :+

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 22:31

Oh, verder heb ik ook geen slaapproblemen hoor, alleen als ik van tevoren weet dat ik de volgende dag veel stress ga krijgen :D Voor de rest slaap ik prima.
Ik denk dat het voor iedereen weer anders is, maar er zijn dan ook zoveel symptomen.

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 22:32

Hmm als ik weet dat ik de volgende dag veel stress ga krijgen, kan ik ook wel even liggen malen.
Maar of dat HSP is... denk dat het een vrij normaal verschijnsel is eigenlijk?
Tja ik weet ook niet alles uit mijn hoofd hahah en idd wat je zegt, er zijn zoveel symtomen!

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 22:33

Maar het is geen malen maar echt onbewust er mee bezig zijn.
Dan word ik echt standaard om 4 uur sochtends wakker en dan niet meer kunnen slapen :=
Afgelopen keer was het half 3 :x en dan duurt de nacht wel heel erg lang..
En het gekke is dat ik dan op zich voor m'n gevoel helemaal niet zo zenuwachtig ben, maar onbewust ben je er dan blijkbaar toch meer mee bezig.

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 22:37

Brrrr dan duurt de nacht inderdaad nog lang.
Ik ga dan weer wel liggen malen :j maar op een gegeven moment val ik in slaap en meestal is het dan goed. Een enkele keer heb ik zo'n rotnacht waarin je om het uur wakker bent ofzo. Maar volgens mij heeft iedereen dat wel eens, dus in mijn ogen is dat niet HSP. Maar wat ik vind, hoeft natuurlijk niet ook zo te zijn. :+

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 23:04

Grappig, heb door dit topic wat verschillende testen gedaan, en overal kom ik positief uit op HSP :')

Naja ik kan er goed mee leven. Eén site zegt dat ik meer HSS ben. Ik zoek het op, maar ondertussen raak ik idd van slag als er teveel gebeurd.

Citaat:
Je bent iemand die van avonturen en gevaarlijke sporten houdt. Je bent ook bereid om fysieke of financiële risico's te lopen. Je bent een sensation seeker. Dat sluit overigens niet uit dat je ook HSP kan zijn. Dan ben je het type met de ene voet op de rem en de andere op het gaspedaal. Hier bestaat het gevaar dat je jezelf af en toe voorbij loopt. .

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 23:48

Ik slaap alleen heel slecht :j Ben dan onbewust toch bezig met allerlei dingen in mijn hoofd. Droom ook elke nacht en maak ze dan ook erg bewust mee. Alleen als mijn vriend naast mij slaapt heb ik betere nachten, gaat toch om een stukje veilig voelen/rust denk ik :)

Pittig eten ben ik ook niet zo van, en ook niet van veel sauzen of veel vet eten. (2 dagen patat eten kan ik echt niet hebben) maar of dat met HS te maken heeft...

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 01:23

Ik heb een vraagje waar iemand hier misschien wel antwoord op heeft. HSteit, is dat aangeboren, of kan je dat ook ontwikkelen?

Toen ik het testje zat te maken had ik namelijk erg het gevoel dat veel dingen klopten vanwege het feit dat ik gepest werd. Dat ik misschien wel anders had geantwoord als dit niet was geweest. Want als de hele klas je stom vind is het vrij logisch dat je niet veel vrienden hebt, dat wil op zich niet meteen zeggen dat je je afsluit :P

Nog even over seizoenen trouwens :D. Ik vind zomer heerlijk omdat het dan gewoon lekker warm is, lekker fietsen enzo.. maar winter kan ook geweldig zijn, alleen al omdat je dan lekker onder drie dekens in je bedje kan kruipen terwijl het koud is.. Heerlijk slapen is dat !! :D

cheeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 09:13

nou,, ik heb heel de nacht op gezeten,, beetje slapen?? Ho maar!! :(

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 09:22

amandananana schreef:
Hebben jullie ook dat je heel gevoelig bent voor de reacties van mensen op jou? Als ik van iemand een snauw krijg, of als iemand maar ietsje anders reageert dan dat hij of zij normaal doet ben ik dagen van slag. Mijn wereldje kan dan echt instorten.

En dat steun en toeverlaat bij dieren waar jullie het allemaal over hebben herken ik ook heel erg. Ik voel me op mijn gemak bij paarden en mijn katten en hond, en dieren schijnen zich ook wel bij mij op hun gemak te voelen. Mijn hond loopt de hele dag achter me aan en wil altijd tegen me aan staan etc. Echter, bij paarden, als ze zenuwachtig zijn neem ik dat ook héél makkelijk over.

Ja wat je schrijft is wel herkenbaar, alleen heb ik dat bij mensen die me erg dierbaar zijn, dan trek ik het me erg aan, en zoek al snel de "schuld" bij mezelf, en blijf er over door piekeren ( waarom deed diegene dat, waarom zei hij/zij dat? Wat zit er achter? Wat is de reden enz? )

Slapen doe ik wel goed, ik heb wel ook als ik heel vroeg wakker word (gebeurd regelmatig) slaap ik niet meer in, ik ben gewoon echt wakker.

jankawijnsma

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 09:57

Jeetje wat gaat t even hard met dit topic!
Dat met die labels heb ik minder maar kleding moet wel gewoon lekker zitten anders doe ik t niet aan.
Een huilbaby was ik niet, eerder het tegenovergestelde ik huilde bijna nooit.
Nu wel trouwens, ik kan om van alles huilen!

Ik ben niet zo van pittig eten, maar weet idd niet of dat er mee te maken heeft. Als je er mee opgroeit zal je er toch meer aan gewend raken.

Wat ik ook heb is dat ik slecht tegen drank kan en me absoluut nooit aan drugs zal wagen omdat me dat doodeng lijkt. Ik wil me niet anders voelen dat vind ik eng al is t soms wel fijn emoties wat af te kunnen vlakken aangezien ik vaak uitersten ervaar. Kan me op 1 dag wel heel erg klote en heel erg super voelen. Wel is t zo dat als ik t kan uiten ik me beter voel.

Mijn vriend is absoluut geen hsp, maar wel een lieverd en zachtaardig daar hoef je geen hsp voor te zijn! Ik vind het wel moeilijk om hsp-ers te herkennen, vooral omdat er genoeg mensen zijn die "gewoon" gevoelig zijn en waar ik wel een klik mee heb, maar waarbij ik merk dat ze toch geen hsp zijn.

Ik ben ook gepest trouwens, gelukkig maar 1 jaar daarna negeerden ze me en dat was heerlijk! Ik ben blij dat ik niet heel onzeker ben geworden maar juist wel zeker van mezelf en mijn mening.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 10:00

Annash schreef:
Hmm als ik weet dat ik de volgende dag veel stress ga krijgen, kan ik ook wel even liggen malen.
Maar of dat HSP is... denk dat het een vrij normaal verschijnsel is eigenlijk?
Tja ik weet ook niet alles uit mijn hoofd hahah en idd wat je zegt, er zijn zoveel symtomen!

Ja, ik geloof ook niet dat alles wat hier gezegd wordt, persé iets met HSP te maken heeft. Iedereen slaapt toch moeilijk als je de volgende dag een stressy dag hebt.

En heet/pittig eten heb ik ook geen moeite mee.

Maar dan krijg ik wel last van mijn darmen. En gevoelige darmen... dat is dan weer wel gerelateerd aan HSP (aldus de site). Ik heb ook PDS (Prikkelbare Darm Syndroom).

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 10:37

jankawijnsma schreef:
Jeetje wat gaat t even hard met dit topic!
Dat met die labels heb ik minder maar kleding moet wel gewoon lekker zitten anders doe ik t niet aan.
Een huilbaby was ik niet, eerder het tegenovergestelde ik huilde bijna nooit.
Nu wel trouwens, ik kan om van alles huilen!

Ik ben niet zo van pittig eten, maar weet idd niet of dat er mee te maken heeft. Als je er mee opgroeit zal je er toch meer aan gewend raken.

Wat ik ook heb is dat ik slecht tegen drank kan en me absoluut nooit aan drugs zal wagen omdat me dat doodeng lijkt. Ik wil me niet anders voelen dat vind ik eng al is t soms wel fijn emoties wat af te kunnen vlakken aangezien ik vaak uitersten ervaar. Kan me op 1 dag wel heel erg klote en heel erg super voelen. Wel is t zo dat als ik t kan uiten ik me beter voel.

Mijn vriend is absoluut geen hsp, maar wel een lieverd en zachtaardig daar hoef je geen hsp voor te zijn! Ik vind het wel moeilijk om hsp-ers te herkennen, vooral omdat er genoeg mensen zijn die "gewoon" gevoelig zijn en waar ik wel een klik mee heb, maar waarbij ik merk dat ze toch geen hsp zijn.

Ik ben ook gepest trouwens, gelukkig maar 1 jaar daarna negeerden ze me en dat was heerlijk! Ik ben blij dat ik niet heel onzeker ben geworden maar juist wel zeker van mezelf en mijn mening.

Dat van die drugs heb ik ook. Als ik van antibiotica al ga hallucineren wil ik helemaal niet weten wat d'r met drugs met me gebeurd. := Alcohol drink ik erg weinig (ik krijg ook jeuk aan m'n neus ervan, heel gek :') krijg ik van dingen waar ik niet zo goed tegen kan) en ik word ook vrij snel aangeschoten, al verschilt dat wel heel erg per keer... :j

Ik ben nooit gepest. :n

jankawijnsma

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 11:20

Haha ja dat is niet een goed teken dat je van antibiotica gaat hallucineren @fiffill ! Toen ik in t ziekenhuis lag kwam ik er ook achter dat ik niet tegen morfine kan, doodziek werd ik er van. Brr liefst niet teveel rotzooi voor mij.

Maar goed ook dat je niet gepest bent @fiffill, het zegt ook niks, ik verhuisde op mijn 12e naar een ander dorp en ik viel nogal op. Als ik in dezelfde stad was gebleven was ik waarschijnlijk nooit gepest je weet t toch nooit.

Praat me er niet van @Duke heb er nu last van, ik wist trouwens niet dat hsp en de gevoeligheid van darmen met elkaar had uit te staan! Dat had ik niet mee gekregen maar is wel logisch.

double

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 11:28

Hier nog een HSP'er, wat fijn om al die herkenbare dingen te lezen.. :)

Overigens was ik als baby ook totaal geen huilbaby of gevoelig (lachend onderaan de trap, nadat ik naar beneden stuiterde), terwijl het nu echt het tegenovergestelde is..

Vind het knap dat sommigen het zo positief zien, zelf zit het me soms wel in de weg.. Kan de positieve kant er wel van inzien, maar soms zou het makkelijker zijn als je het HSP-knopje even kon uitzetten.. ;)

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 12:01

Er zijn twee soorten HSP. Je hebt de introverte HSP en de extraverte HSP. De introverte komt het meeste voor en daarom zijn de meeste testen ook daarop gericht. Maar je kan best heel veel vrienden hebben, niet gepest zijn en noem het maar op, maar wel een HSP zijn. Alleen is dan de kans groter dat je overprikkeld raakt van jezelf :D Zoek maar eens naar dingen van Elaine Aron, ze heeft oa twee boeken geschreven over/voor HSPen.

Ik kan totaal niet tegen pittig eten. Een beetje peper is me vaak al teveel. Nou eet ik het wel als het ergens op tafel staat, maar dan probeer ik het te verminderen met komkommer, rijst ed. Anders word ik gillend gek. Dat heb ik altijd al gehad trouwens.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 12:21

Ik kan ook in het rijtje aansluiten.
zal niet alles opnoemen, de meeste weten wel waar een HSP'er extra gevoelig voor is en ik heb het in erge mate.
Ook heb ik een hekel aan telefoneren.
Ik neem thuis bijna nooit de foon op en kijk eerst wie er belt en dan weet ik al als ik zie wie het is wat voor een soort gesprek het zal worden dus besluit ik niet op te nemen.
Meestal neemt mijn man dus de foon op als hij thuis is.
Ik ben me er eigenlijk pas goed bewust van geworden in 1997 toen ik mijn eerste depressie kreeg.
Heb toen ook een straatfobie opgebouwd en daarna werd het van kwaad tot erger.
Ik heb vorige week mijn Reiki 2 gehaald en hoop hiermee beter te kunnen aarden en mezelf meer te kunnen beschermen tegen invloeden die mij onrustig maken.

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 19:46

Ik heb helemaal nooit slaapproblemen. Alleen de laatste tijd lukt het me neit om in slaap te vallen, en wordt ik heel vroeg weer wakker. Niks voor mij, want ik hou van lang slapen :P
Maar dat komt gewoon omdat ik zit te malen in mijn hoofd. Pfoe, die gedachtes gaan snel, kris kras door elkaar.
Ik heb ook geen last van eten, smaken enzo. Kan echt super genieten van een simpel smaakje, of als ik buiten loop en ik ruik wat iemand aan het koken is. Heerlijk. 1 keer gehad dat dat echt heel extreem was.

Wel heb ik het met aanrakingen. Dan zit ik naast iemand op een stoel ofzo, en diegene naast mij raakt mij per ongeluk heel even aan. Ik krijg dan een hele schok door mijn lichaam, en schrik er van. Weet neit of dat met HSP te maken heeft, of dat het iets is wat veel meer mensen hebben?

Je hebt toch ook wat iemand? voven me zei. Introverte en extraverte. Dat is toch de hsp die van rust houden, en die zijn sentation seekers?
Nou, ik denk dat ik de introverte hsp ben, want ik houd erg van rust, ritme en alles hetzelfde doen, keer op keer. Wanneer er ook maar iets hoeft te veranderen, ben ik helemaal van mijn stuk gebracht.
Soms best wel stom hoor, want er gebeuren heel heel veel veranderingen in een leven.