ADD, Ritalin en toch wel nieuwsgierig naar..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 17:53

VivaLaVida schreef:
nope in het verleden gewoon een keer geprobeerd voor een feest dat de hele nacht duurde. Ik hield het makkelijk tot het eind van feest vol en heb veel lol gehad. Daarna nog een paar keer af en toe gedaan. Het was leuk maar kan me ook prima vermaken zonder :D

Heo kwam je dan aan dat pilletje? Het is nml alleen op recept verkrijgbaar....

Anoniem

Re: ADD, Ritalin en toch wel nieuwsgierig naar..

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 18:01

ja dat ga ik hier ff lekker neerzetten :D :D

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 18:08

Slechte zaak dat dit soort medicatie dus gewoon verhandeld wordt! Dat maakt nml het serieus verkrijgen van deze meds door de ouders en kinderen die het nodig hebben steeds moeilijker! Ik kon de eerste keren niet eens de voorgeschreven hoeveelheid meekrijgen, moest besteld worden etc. En ik had bijna voor zoon (die ze dus echt nodig heeft!) dus zonder gezeten omdat ik dat niet wist. En waarom... daardoor dus! Omdat ze dus gewoon als partypilletje gebruikt worden.

Is nog gevaarlijk ook, dat soort spul slikken zonder dat je ADHD/ADD hebt. Als je al leest wat voor bijwerkingen er zijn (zoals o.a. plostelinge dood) zou ik ze never nooit niet zomaar innemen. Ik heb zelfs hierdoor getwijfeld ze aan zoon te geven....

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 18:20

Ik zou het ook niet durven Zilfstar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 18:50

Kan dr weinig van zeggen, iemand die ik vaag kende had het nodig voor ik geloof adhd en die gaf weleens wat. Ik vind daar niks mis mee om eerlijk te zijn. Ik weet ook niet of het echt veel verhandeld word, ik hoor verder eigenlijk nooit iemand over ritalin gebruiken als partydrug, eerder coke of speed oid.
Voor de rest moeten mensen het zelf weten, roken is ook erg slecht voor je en kan je ook maar zo aan dood gaan door bijv een bloedprop, dat is hun eigen verantwoording vind ik...
ik nam dan 2 pilletjes, verdeeld over de nacht. geen idee hoe slecht dat is maar ik leef in ieder geval nog :')

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 18:58

Ritalin word in america veel verhandeld onder studenten en programmeurs als studie drug. Is een heel bekent probleem. Ben hier in nederland ook al paar keer gevraagt of ik niet een stipje ritalin wou verkopen... Gaat compleet tegen al mn principes in, dus niet gedaan..

ponydony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 15:53

Effe een vraag

Sinds gisteren ben ik met mijn dochter ritalin aan het proberen nu kon ze alleen s;avonds niet slapen terwijl ze aangaf heel moe te zijn.
Nu heb ik vanmorgen 10 mg gegeven volgens recept maar ik overweeg nu eenmalig 5 mg te geven omdat ik toch graag wil dat ze straks goed gaat slapen.
Is het nu zo dat het korter werkzaam is omdat je minder geeft?
Of is het minder werkzaam?

ps de kinderarts heeft gezegd indien nodig sávonds een halve pil ivm het inslapen vandaar dat ik het wel aandurf om 5 mg te geven.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 16:22

normaal wordt aangeraden om 4 uur laatste in te nemen vanwege het anders niet kunnen slapen.
een halve werkt even lang dacht ik maar milder vanw minder werkzame stof.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 16:52

ik gebruik soms een halve dosis om rebound wat af te zwakken als ik heel druk ben in mn hoofd vanwege uni bv. Anders ga ik malen, en dan kom ik echt niet in slaap. Nou heb ik weinig moeite met slapen zowieso, dus ben nie helemaal representatief.
Echter dit soort dingen kun je zeker bij kleine kinderen het beste in overleg met de arts doen naar mijn idee.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 20:28

Airborn schreef:
Ritalin word in america veel verhandeld onder studenten en programmeurs als studie drug. Is een heel bekent probleem. Ben hier in nederland ook al paar keer gevraagt of ik niet een stipje ritalin wou verkopen... Gaat compleet tegen al mn principes in, dus niet gedaan..

Gebeurd hier ook al op middelbare scholen al een paar jaar. Ik heb wel eens gehoord dat ze 10,00 voor een pilletje betalen.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 20:31

Marigold schreef:
normaal wordt aangeraden om 4 uur laatste in te nemen vanwege het anders niet kunnen slapen.
een halve werkt even lang dacht ik maar milder vanw minder werkzame stof.

Ik neem de laatste vaak om 7 uur. :+ Slaap juist minder goed in als ik dat niet doe, omdat ik dan juist in mijn hoofd veel drukker blijf en alles van die dag nog verwerk oid.

Airborn schreef:
ik gebruik soms een halve dosis om rebound wat af te zwakken als ik heel druk ben in mn hoofd vanwege uni bv. Anders ga ik malen, en dan kom ik echt niet in slaap. Nou heb ik weinig moeite met slapen zowieso, dus ben nie helemaal representatief.
Echter dit soort dingen kun je zeker bij kleine kinderen het beste in overleg met de arts doen naar mijn idee.

Voordat ik ritalin gebruikte sliep ik wel veel slechter en moeilijker in. Heb nu blijkbaar meer ritme en doe overdag ook meer dingen, want vroeger was ik als ik uit school kwam mentaal echt heel moe.

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-11 21:40

Pff, vannacht moest ik werken (achter de bar in een club) en ben de Ritalin door blijven gebruiken. Heerlijk om ineens grote bestellingen te kunnen onthouden en snel te kunnen hoofdrekenen :) het werkt blijkbaar, of ik had gewoon een goede dag.

Edit; en dat terwijl ik die ochtend alleen ontbijt heb gehad (heb inderdaad minder eetlust). Had verwacht dat ik heel weinig energie zou hebben maar ik stond te stuiteren! Misschien toch iets teveel gehad :\

Skwoesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 20:31

Airborn schreef:
Skwoesie, ik heb zelfs mn taxi bewijs, en nooit iets gehoort over dat dat een probleem zou zijn. Gewoon geen slapende honden wakker maken :P

Ja, ik heb ook gewoon mijn rijbewijs. Tijdens het behalen hiervan wist ik niet dat ik ADHD had.
Maar als je nog geen rijbewijs hebt en ADHD hebt en hiervoor medicatie slikt moet je dit aangeven op de eigen verklaring. Dan wordt er onderzoek gedaan naar je rijvaardigheid, net als bij bijv. mensen met epilepsie.
Ik kan inderdaad net zo goed geen slapende honden wakker maken. Maar stel dat ik een ongeluk maak, onder invloed van medicatie, dan 'hang ik' bij de verzekering voor zover ik het goed heb begrepen en daar heb ik dus geen zin in.

Verder anderen die ervaring hebben hiermee?

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 20:33

Ritalin is bij mijn studie in eerste instantie uit den boze. :)

Flinke one-liner, maar zijn er andere manieren uitgeprobeerd om je te leren omgaan met je ADD? :)

Ritalin is een lapmiddel.. Als je ermee stopt komen de problemen die je ondervond aan je ADD net zo hard weer terug.
Een van de werkende bestandsdelen in Ritalin staat op de lijst van harddrugs. :)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 20:34

Ik ben echt niet zomaar naar de Ritalin gegaan Upendo.
En ik denk dat er maar weinig zijn die zomaar effe Ritalin voorgeschreven krijgen. :=

Skwoesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 20:35

@Ella

Dat heb ik echt ook allemaal!
Wat fijn om zoveel herkenning te lezen :D
Ik heb voor mijn werk veel cliëntgesprekken, dan is het dus totaal niet handig dat je niet altijd gehoord hebt wat de ander zegt. Of dat ik dan iets probeer uit te leggen aan een cliënt, maar dat het niet duidelijk overkomt omdat ik van de hak op de tak spring in mijn verhaal....

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 20:36

moonfish13 schreef:
En ik denk dat er maar weinig zijn die zomaar effe Ritalin voorgeschreven krijgen. :=

Vaak schijnt het toch het eerste te zijn wat artsen en dergelijke voorschrijven.
Gezinstherapie is immers een stuk duurder en intensiever. :)

Skwoesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 20:37

upendo schreef:
moonfish13 schreef:

Vaak schijnt het toch het eerste te zijn wat artsen en dergelijke voorschrijven.

Bij mij is medicatie een onderdeel van een heel behandelplan, van onder andere groepstherapie en individuele coaching.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 20:38

Skwoesie schreef:
Bij mij is medicatie een onderdeel van een heel behandelplan, van onder andere groepstherapie en individuele coaching.

In dat geval lijkt het me een goede oplossing..
Puur uit interesse: Wat houdt je groepstherapie ongeveer in? :)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 20:38

Ik ben van mening dat je daar niets mee oplost.
Tenminste niet bij wat ik heb, ik heb ontzettend lang getobt zonder medicatie maar ik kreeg niets constant.
Het ging hooguit 2 a 3 weken matig, en dan zat ik gerust een week thuis van vermoeidheid.

Nu ben ik 5 weken bezig en heb nog geen DAG gehad dat ik niets kon.
En ik kan weer alles doen wat ik moet doen, kon ik ook niet.
Als het uitgewerkt is ben ik wel moe, maar dat vind ik niet erg.
Je merkt wel overduidelijk dat het geleende energie is, om een uur of 7 is het gewoon op voor die dag. :)

Skwoesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 20:46

@Upendo.
Ik krijg eerst vier gesprekken met andere net gediagnosticeerden.
Dit gaan dan over ADHD zelf, wat dit voor jou betekent, medicatie e.d. Vervolgens wordt samen bekeken wat voor jou de beste behandelmethode is.
Ben er nog niet aan begonnen, dus heel veel meer kan ik niet vertellen.
Was nu vooral bezig met die autorijd-vraag voordat ik volgende week naar de psych moet voor een eerste gesprek mbt medicatie.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 21:13

upendo schreef:
Ritalin is een lapmiddel.. Als je ermee stopt komen de problemen die je ondervond aan je ADD net zo hard weer terug.

Dat is insuline voor een suikerziektepatient dan toch ook? Zodra die stopt met insuline nemen heeft ie weer net zo'n groot probleem hoor ;)

Mijn hoofd doet iets niet helemaal goed met stofjes die ik wél nodig heb, en om dat op te lossen slik ik Ritalin, net zoals die suikerpatient insuline neemt!

Ik las iets over gezinstherapie? Nou sorry maar die gaat niet veranderen dat ik dingen wézelijk anders ervaar met Ritalin, waardoor ze zónder Ritalin heel erg lastig gaan en bijna niet te doen lijken en mét Ritalin goed te doen zijn. Je kan iemand met ADHD misschien handvatten geven hoe je er het beste mee om kan gaan, en daarmee voor het oog aardig laten functioneren, maar dan doe je wel een énorm beroep op iemand zijn energie en wilskracht. En het is in mijn ogen compleet onzinnig om elke dag met jezelf te moeten vechten om dan nét wel te kunnen functioneren terwijl je mét medicatie niet of veel minder hoeft te vechten om te kunnen functioneren!!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 21:14

Amen.. _/-\o_

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 21:29

upendo schreef:
moonfish13 schreef:

Uhm gezinstherapie? Mijn familie had er niet zoveel last van behalve dat ik soms nogal kortaf kon reageren als ik mentaal moe was aan het eind van de dag. Ik ben nog altijd degene die er het meeste last van heeft, maar ik heb idd heel veel trucjes en maniertjes om dat te verbergen/compenseren. Dat zei de psychiater ook, ik kon er al best goed mee omgaan, maar ritalin helpt gewoon daar waar ik het zelf ook niet kan compenseren..

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 21:44

upendo schreef:
moonfish13 schreef:

Therapie heeft weinig tot geen nut bij adhd. Hoogstens een coaching om er beter mee om te kunnen gaan, maar je kan adhd niet behandelen dmv therapie. De best werkende methode is dmv medicatie, evt aangevuld met een "training," maar therapie alleen is zinloos. Heb er even overheen gelezen maar heb je zelf adhd, of ben je "gewoon" een geintresseerde? Het is goed om je eerst even te informeren voordat je zegt dat therapie een alternatief is voor medicatie. Ik bedoel dat niet vervelend maar hoor wel vaker mensen dingen over adhd zeggen waarvan ik dan denk, het klopt niet... :)