Kinderbedtijd?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Parkietjee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 18:55

kleinvosje schreef:
Ik ben blij om te lezen dat ik niet de enige ben die er zo over denkt. En ja, vroeger ging ik ook wel eens stiekem lezen met een zaklamp, maar nooit langer dan een half uur na mijn bedtijd.
Wat de telefoon betreft: ook daar vind ik dat ouders heel ver doorschieten. Op de middelbare school een mobieltje vind ik ok, maar daarvoor eigenlijk niet. Je hebt em dat toch nog niet nodig? En moet het dan meteen een met alles erop en eraan zijn? Als ze er zo een willen, moeten ze er maar voor gaan sparen. Ik ben van mening dat er veel makkelijker met geld 'gestrooid' wordt als vroeger...

Nou.. ik mocht een mobieltje toen ik 9 was en dat was wel nodig hoor. Bijvoorbeeld in het donker naar huis fietsen van de hockey, dan wilden mijn ouders mij wel de hele tijd kunnen bereiken. :) En als je op je 9e een mobieltje krijgt, ga je niet opeens super veel smsen, je bent dan juist bang dat je beltegoed opgaat omdat je anders voor belangrijke dingen niet meer kunt bellen ofzo.

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 18:56

ik ga wel gewoon naar bed wanneer ze het zeggen,
en ik maak mn huiswerk gewoon, dus dat hoeven ze niet te vragen!

Fee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 19:01

Zolang mijn cijfers in orde zijn voor de vakken waar ik geen problemen mee heb, letten mijn ouders ook niet echt om mijn huiswerk. Maar zodra ik er slecht voor sta worden er wel maatregelen genomen, gelukkig. Toch weer iets om nog meer je best te gaan doen omdat je geen 'straf' wil. :)

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 19:05

knabbelgirl schreef:
Coby schreef:
Ik vind dat tegenwoordig er veel te veel aandacht wordt gegeven aan de verantwoordelijkheid van het kind. Heel veel kinderen die verantwoordelijkheid helemaal niet aan. Dat is een leerproces voor jongeren.
Een kind van 16 overziet nog niet de gevolgen, en moet geholpen worden om de juiste keuzes te maken.

Hier ben ik het volledig mee eens!

Ik ben zelf best streng opgevoed zodat ik nu mijn kwaliteiten echt in kan zetten in de echte wereld.
En weet drommels goed dat wanneer mijn ouders makkelijker waren geweest ik echt niet van plan was om te leren. Een jaartje even dwars zijn is geen probleem. Maar weet wel dat dat ene jaartje kan zorgen voor geen keuze meer voor bijv. het VWO. Vandaar ook dat ik mijn kinderen echt ga controleren/stimuleren enz. om toch binnen hun vermogen zoveel mogelijk te presteren. Zodat ook zij meer keuzes hebben wbt het voortgezet onderwijs.

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 19:12

iedereen mag hier echt laat naar bed, ik ga meestal tussen 9 uur en half 10 :o maar ik slaap echt pas om 11 uur ofzo
maar als ik later naar bed ga, dan ben ik de volgende morgen echt super misselijk...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 19:27

Parkietjee_ schreef:
Nou.. ik mocht een mobieltje toen ik 9 was en dat was wel nodig hoor. Bijvoorbeeld in het donker naar huis fietsen van de hockey, dan wilden mijn ouders mij wel de hele tijd kunnen bereiken. :) En als je op je 9e een mobieltje krijgt, ga je niet opeens super veel smsen, je bent dan juist bang dat je beltegoed opgaat omdat je anders voor belangrijke dingen niet meer kunt bellen ofzo.

Toen ik 9 was moest ik voor donker binnen zijn, als we 's avonds ergens naartoe moesten fietste mijn moeder nog mee. Ik geloof dat ik 11 was toen ik alleen naar school mocht en dat was gewoon overdag :P

Fee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 19:28

xJess, als jij die slaap nodig hebt dan is dat toch prima. De een heeft minder nachtrust nodig dan de ander. :)

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 19:30

xJess schreef:
iedereen mag hier echt laat naar bed, ik ga meestal tussen 9 uur en half 10 :o maar ik slaap echt pas om 11 uur ofzo
maar als ik later naar bed ga, dan ben ik de volgende morgen echt super misselijk...

Ik ook hoor!
Ikvind 11 of 10 ook zeker te laat, om half 10 word ik naar boven gebonjourd, en dan lig ik er om kwart voor in?

Saaaash

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 19:32

Ik ben nu 14 ( gister *\o/* ).

Ik vind dat ik nu wel weer om 10 uur half elf mag..

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 19:37

Pfoe, ik ben blij dat er nog jonge mensen zijn die wel optijd naar bed gaan/naar bed gestuurd worden. En als ik dan lees dat er hier kids zijn die zeggen dat ze niet kunnen slapen, daarom laat naar bed gaan en ook nog eens gaan internetten op bed. Tuurlijk ben je overdag dan moe! Je hersens en lichaam zijn volop in de groei en hebben veel rust en regelmatig nodig... Snap niet dat ouders dan niet ingrijpen, je zorgt er dan toch voor dat je kind een goed dag/nacht ritme krijgt.

En op je 9de in het donker naar huis fietsen, je ouders die zich zorgen maken en je dan maar een mobieltje geven ipv je ophalen? Tsjonge... Op die leeftijd werd ik netjes opgehaald of thuis gebracht, maarja, toen ik 9 was, had niemand ook nog een mobieltje. Ik vind wel dat ouders zich er dan makkelijk afmaken, alsof je met een mobieltje opeens "veilig" bent.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 19:38

Citaat:
Ja, maar je kunt wel heeeel slim zijn, maar als je er niets aan doet heeft dat ook geen nut.
dus dat vind ik onzin

Zo werkt het wel hoor, op de middelbare school is de leerstof nog best beperkt en erg voorgestructureerd. Als je in de les goed oplet en je hebt een goed geheugen hoef je qua leerwerk niks te doen. Qua maakwerk kun je ook nog best veel tussendoor in de les doen (als je snel kunt lezen snel de leestekst door lezen en terwijl de rest nog leest alvast opgaven maken }> ) Zo fietsen er best veel kinderen door de middelbare school heen op hun aangeboren capaciteiten ipv leerwerk. Het nadeel is dat je nooit hebt geoefend en dan kom je op het HBO of nog erger de universiteit en ineens moet je (soms meerdere per vak) boeken van 10 cm dik van kaft tot kaft kennen... en niet alleen de grote lijnen :+ Dat red je niet meer op intelligentie, logisch denkvermogen en een goed geheugen... dan moet je kunnen leren, kunnen plannen, manieren kennen om je stof te structureren en te onthouden... da's best pittig als je dat nooit hebt gedaan. En dan baal je dat je op de middelbare school niet wat meer moeite hebt gedaan om te oefenen. Maar ja, toen zat ik op school naar de jongens te gapen, met vriendinnen te kletsen en buiten school hing ik op de manege en zat ik bij mijn vriendje :roll:

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 19:40

Ik ga naar bed wanneer ik moe ben, en dat vinden mijn ouders goed, zo lang school en sport er niet onder lijdt. :)
Meestal ga ik rond 22:45 naar bed, en ik moet elke ochtend er om 7:00 uit.
Heb als klein kind altijd al weinig slaap nodig gehad (was hele nachten wakker toen ik baby was, sliep soms gewoon 24 uur niet), en nu ook niet.
Als ik me moe voel ga ik naar bed, en als ik bijvoorbeeld ziek ben of gewoon moe ben ga ik om 21:45 naar bed, vind ik niet erg hoor.
En ik 'slaap bij' in het weekend.. :o Mijn vaste ritueel is op zondag tot een uur of 12 uitslapen, en dan ben ik weer helemaal bij voor de rest van de week :P

Ben trouwens over een paar maanden 15.

Ik vind dat je naar bed moet gaan als je lichaam het aangeeft.
Vroeger (lees: tot mijn 12e) zeiden mijn ouders hoe laat ik naar bed moest, en dat deed ik ook gewoon. Ik ging even laat als de andere kindjes uit de klas naar bed, alleen ik sliep dan niet, ik lag gewoon uren naar het plafond te staren...

Anoniem

Re: Kinderbedtijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 19:43

ik ben nu 15 (bijna 16) en ga rond half 11 douchen en lig rond 11 uur op bed. dan zit ik meestal nog een half uurtje op de laptop. zodra ik 's morgens gewoon eruit kan en de rest van de dag niet moe ben vinden mijn ouders het geen probleem.

broertje is nu net 14 en gaat rond kwart voor 10 naar boven en ligt er rond 10 uur in en kijkt dan ook nog een half uurtje tv.
toen ik 14 was lag ik om 10 uur écht in bed. in het weekend moet ik het zelf maar weten en in de vakanties ook

Irmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 19:45

Ik ben 13, en ga van ma.-vr. nooit echt laat op de computer, maximaal tot 20.30, dan blijf ik tot 21.15 tv kijken en dan ga ik slapen.
In het weekend blijf ik ook nooit echt super laat op, gewoon tot ik moe ben.

Ik mag wel later opblijven, maar dit wíl ik gewoon niet. Als ik moe ben ga ik slapen, klaar. Ik ben meer een ochtend-mens.

Gentlegiant

Ik zou mij. Kind van 9 nog niet door het donker laten fietsen al hadden ze een telefoontje en een geweer bij bwv

Dan breng en haal ik ze wel met de auto of de fiets

Toen ik 10 was ofzo had nog geen een kind een telefoon en terecht ze zijn nergens voor nodig
Dat je ze hebt voor als wekker zonder simkaartje oke kan ik nog enigsinds bij inkomen

Kinderen hebben tegen woordig een eigen pc een eigen tv en weet ik wat allemaal op de kamer niet meer normaal zijn niet tevreden met kleine dingen
Maar dan word het er ook wel in gedramt zie nu op tv wii dit kinect dit ipad dit...

Dat je biet kunt slapen kan ook mee te maken hebben dat je een onregelmatige levens stijl hebt

Als ik dagen om 1 uur naar bed ga en dan ineens om 9 uur kan ik ook niet slapen nee
In bed liggen en naar het plafond staren dan lig je wel en heb je wel je rust
Als je dan tv gaat kijken of internetten heb je geen rust

Als je niet kunt slapen dan lees je of een boek of ga je lekker rustig liggen en niet internetten al heb je een iphone of weet ik wat

Je lichaam is in de groei die heeft behoefte aan goed eten en genoeg rust
Laatst bijgewerkt door Gentlegiant op 17-01-11 19:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

@Urielle
Mijn man heeft HTS gedaan en een dag voor het examen pas de boeken uit de verpakking gehaald om alsnog met min. een 8 voor alle vakken te slagen.
Het kan dus wel.
Nu doet hij dat nog steeds zo (volgt veel cursussen) en bij hem werkt het nog steeds.

Over dat kostgeld, ik heb altijd mijn 50% van mijn verdienste in moeten leveren vanaf mijn 14de.
Toen ik op mijn 19de weer even (2 maanden) thuis kwam wonen moest ik ook nog steeds 50% betalen.
Daarnaast betaalde ikzelf mijn school/brommer en auto-/paardrijlessen.

Nicole21

Re: Kinderbedtijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 19:48

@gentlegiant; in principe lig ik bijna elke avond rond half 11 op bed. Maar slapen? Nee hoor, net als vroeger. Heb het van mijn vader.. Erg vervelend, maar is niks aan te doen...

Jooon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 19:49

Ik ben ook 14 en ben benieuwd hoelaat ik dan op bed moet liggen volgens sommige hier. :=

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 19:50

Dan lig je opbed lekker rust eventueel een boek etc dat is helemaal niet erg ik heb dat ook wel eens

Maar je moet dan ni op de pc gaan etc want dan kun je helemaal niet slapen
Moet je eens proberen laptop telefoon allemaal weg leggen dus in de woonkamer etc en dan gaan slapen
En de volgende dag met alles erbij

Je pc en telefoon etc geeft bepaalde straling af namelijk

Fee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 19:50

Zelfs nu ik 16 ben willen mijn ouders niet dat ik alleen fiets door het donker. Ze willen altijd dat ik met iemand fiets en anders komt mijn vader of moeder me wel ophalen. In de winter moet ik 6 uur thuis zijn van de manege, omdat het dan gewoon al snel donker is.
Mijn ouders lieten me toen ik 9 was echt niet alleen fietsen in het donker. Wel mocht ik toen al alleen naar school lopen, maar dat liep ik altijd met mijn overbuurmeisje en het was ook maar twee minuutjes lopen.
Laatst bijgewerkt door Fee_ op 17-01-11 19:51, in het totaal 1 keer bewerkt

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 19:51

Gentlegiant schreef:
Dan lig je opbed lekker rust eventueel een boek etc dat is helemaal niet erg ik heb dat ook wel eens

Moet je eens proberen laptop telefoon allemaal weg leggen dus in de woonkamer etc en dan gaan slapen

daar heb ik geen last van hoor :')

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 19:51

Wow, ik lees al even mee (heb ook al eerder wat gepost) maar mijn mond blijft openvallen van verbazing. Dat ouders niet controleren en dat kinderen zo laat naar bed gaan. Echt ik zie tijden voorbij komen die ik niet eens in mijn hoofd haal door de weeks.

Je lichaam geeft trouwens NIET aan wanneer je op bed moet. Dat moet je toch echt zelf doen door te zorgen dat je een ritme krijgt. Doe je dit niet dan ga je steeds later op bed en vroeger op en ontwikkel je een soort van slaaptekort wat weer tot nare klachten gaat lijden.

Je kunt beter lekker op bed gaan liggen. Ook al slaap je niet dan rust je wel. Pak desnoods een boek en ga nog even wat lezen. Dan rust je ook. Met laptop of tv rust je niet! Dan blijven je hersens prikkels krijgen en kun je ook moeilijker in slaap komen.

Nou reactie voor een 14 jarige vind ik doorde weeks 21.00 - 21.30 toch echt de max. In het weekend tot 22.00 - 22.30.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 19:52

Jooon schreef:
Ik ben ook 14 en ben benieuwd hoelaat ik dan op bed moet liggen volgens sommige hier. :=

10 uur is in mijn ogen laat genoeg misschien wek telaag
Je zit veel op school je bent veel bezig overdag je hebt je rust echt wel nodig 22:00 naar bed en om 07:00 eruit schat ik zo?

Je moet opletten je hebt slaap cyclus van 1,5 uur dus je moet kijken dat je daar buiten wakker word dus na 6 uur na 9 uur etc

Word je in je slaapcyclus wakker ben je niet fit

Nicole21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 19:53

Gentlegiant schreef:

Dat heb ik inderdaad ook wel eens gelezen, dat als je vooral vlak voor je gaat slapen gaat computeren je moeilijker in slaap kan komen. Maar vroeger had ik geen pc/telefoon of wat dan ook op mijn kamer...
En vooral nu als ik niet kan slapen ga ik tijdschrift lezen, soms nog even msn'nen op men mobiel, en dan meestal nog een uurtje wakker liggen..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 19:54

Brainless schreef:
@Urielle
Mijn man heeft HTS gedaan en een dag voor het examen pas de boeken uit de verpakking gehaald om alsnog met min. een 8 voor alle vakken te slagen.
Het kan dus wel.
Nu doet hij dat nog steeds zo (volgt veel cursussen) en bij hem werkt het nog steeds.

* ik jaloers :P *
Heb wel ooit een tentamen kunstgeschiedenis gehaald, had het boek (Gombrich : Eeuwige schoonheid) niet eens open gehad en had een 8,7 ; hoogste cijfer en dat zonder verstand van kunst :+ Maar ik gok er op dat dat een mazzeltje of een zeer slecht tentamen was :') )