kleinvosje schreef:Ik ben blij om te lezen dat ik niet de enige ben die er zo over denkt. En ja, vroeger ging ik ook wel eens stiekem lezen met een zaklamp, maar nooit langer dan een half uur na mijn bedtijd.
Wat de telefoon betreft: ook daar vind ik dat ouders heel ver doorschieten. Op de middelbare school een mobieltje vind ik ok, maar daarvoor eigenlijk niet. Je hebt em dat toch nog niet nodig? En moet het dan meteen een met alles erop en eraan zijn? Als ze er zo een willen, moeten ze er maar voor gaan sparen. Ik ben van mening dat er veel makkelijker met geld 'gestrooid' wordt als vroeger...
Nou.. ik mocht een mobieltje toen ik 9 was en dat was wel nodig hoor. Bijvoorbeeld in het donker naar huis fietsen van de hockey, dan wilden mijn ouders mij wel de hele tijd kunnen bereiken.
En als je op je 9e een mobieltje krijgt, ga je niet opeens super veel smsen, je bent dan juist bang dat je beltegoed opgaat omdat je anders voor belangrijke dingen niet meer kunt bellen ofzo.
maar ik slaap echt pas om 11 uur ofzo
).
) Zo fietsen er best veel kinderen door de middelbare school heen op hun aangeboren capaciteiten ipv leerwerk. Het nadeel is dat je nooit hebt geoefend en dan kom je op het HBO of nog erger de universiteit en ineens moet je (soms meerdere per vak) boeken van 10 cm dik van kaft tot kaft kennen... en niet alleen de grote lijnen
Dat red je niet meer op intelligentie, logisch denkvermogen en een goed geheugen... dan moet je kunnen leren, kunnen plannen, manieren kennen om je stof te structureren en te onthouden... da's best pittig als je dat nooit hebt gedaan. En dan baal je dat je op de middelbare school niet wat meer moeite hebt gedaan om te oefenen. Maar ja, toen zat ik op school naar de jongens te gapen, met vriendinnen te kletsen en buiten school hing ik op de manege en zat ik bij mijn vriendje