100 dagen meditatie plan

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 20:17

Chris schreef:
Ik ben echt jammerlijk aan het falen. Ik schaam me diep om te zeggen dat ik nog geen één keer gemediteerd heb..

:o :o

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 22:20

Chris schreef:
Ik ben echt jammerlijk aan het falen. Ik schaam me diep om te zeggen dat ik nog geen één keer gemediteerd heb..

:(:)
je mediteerd om tot rust te komen, maar als het ven niet kan dan is het niet erg toch?
anders krijg je druk van 2 kanten, en onder druk mediteren is bijna een bad trip :P

@plaudar.
ik heb mezelf 3 keer per week beloofd.
gewoon om aan het ritme te wennen.
gisteren heb ik gemediteerd voordat paard naar de hoefsmid moest, kon ze lekker leunen op mijn innerlijke rust :P

Peperkroket

Re: 100 dagen meditatie plan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 11:44

Vandaag eindelijk begonnen :) het ging goed! Alleen m'n hondje was te schattig, want die ging eerst op en toen voor me liggen om me te beschermen ofzo :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 21:10

Aah ik heb nog steeds niet gemediteerd. Moet ook eerlijk zeggen dat ik er de zin ook nog niet echt voor heb gehad (teveel andere dingen aan mijn hoofd). Beetje tegenstrijdig van mezelf nu ik er zo overnadenk want door te mediteren zou ik die dingen die ik aan mijn hoofd heb gemakkelijker kunnen verwerken toch? :=

Lieveranders

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 22:11

Ja dat zou je wel denken, maar ik heb het ook.. Ik heb zoveel aan mijn hoofd, ik kan totaal de rust niet vinden om te mediteren en wordt er alleen maar onrustiger van.. :S

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 23:24

Van hier ook even een kleine update. Ik heb na de 'officiele' start een aantal keer gemediteerd wat me erg goed beviel. Van Kerst t/m Oud en Nieuw was ik weg dus is het er niet van gekomen en afgelopen week zat ik heel ergens anders met mn hoofd. Vandaag kreeg ik eindelijk weer een beetje de rust en ben ik weer even bezig geweest :) Beviel wel weer goed. Ik heb ook nog wel een paar oefeningen die misschien voor andere van pas komen. Ik zal ze eerdaags wel posten ;)

Lieveranders

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 23:30

Ik ben benieuwd.. Het wil bij mij maar niet echt lukken, dus alle tips zijn welkom!

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 01:49

Ik heb het vandaag een dagje overgeslagen. Morgen weer een dag.
Ik heb niet echt de standaardoefeningen die ik doe ofzo en de oefeningen die ik doe, daarvan weet ik niet of die echt onder meditatie vallen, maar ik word er rustig en heerlijk ontspannen van en daar doe ik het voor :)

Meestal begin ik met de boomoefening:
Je stelt je voor dat je een boom bent, in een bos, op de hei ergens op een mooie plek.
Je blijft groeien en groeien en je wortels verspreiden zich steeds meer in de grond en gaan dieper en dieper tot ver in de aarde. Op een gegeven moment begint het zachtjes te regenen. Je hoort het getik op je bladeren en langzaamaan spoelen alle gedachtes in je hoofd mee naar beneden, zo de grond in. Als je helemaal leeg bent en alleen maar denkt aan de tikkende regen op je bladerdak verdwijnt de regen en komt er een zonnetje tevoorschijn. Dat zonnetje wordt steeds groter en groter. Pak de zon op en laat hem steeds groeien en steeds harder schijnen tot je zelf helemaal bent omgeven door je zon.

Dit is eigenlijk een oefening om jezelf te 'aarden' maar door het zonnetje word ik altijd weer vrolijk, ook als het even tegenzit(die vrolijke energie kan je weer doorgeven aan de mensen om je heen)en door de regen kan ik alle gedachtes van me afspoelen en die rust vinden :)

Hierna ga ik meestal naar m'n 'speciale plekje' Een plek, een landschap, ergens diep van binnen waar het altijd fijn is en waar je altijd heen kan om lekker te liggen en te genieten in je hangmatje :Y) Ik weet alleen niet meer echt hoe je die plek kan opzoeken... Maar je kunt natuurlijk ook zelf een mooie plek verzinnen en daar je hangmatje neerzetten en alles voorbij laten gaan :D

Onderstaande 'opdracht' kwam ik tegen in het boek 'De helende reis' van Brandon Bays.

Ze schrijft: 'Het soort meditatie waar ik naar op zoek was noem ik 'zitten'. Het is een rustige onderdompeling, drijven in het bewustzijn zelf, in stilte als puur zijn. Geen gedachten, geen mantra's geen methodes. En ik heb gemerkt door simpelweg te vragen: 'Wie ben ik?' deze aanwezigheid ten volle kan manifesteren. Wil je een meditatie zonder methode proberen? Wil je het 'zitten' proberen? Doe dan het volgende:

Neem 20 tot 30 minuten . Zorg dat je lekker zit. Begin te vragen 'Wie ben ik?' Sat toe dat de volle woordeloze aanwezigheid zichzelf onthult...Dompel jezelf n de aanwezigheid ervan. Als je wilt, kun je die aanwezigheid, dat bewustzijn onbegrensd voor je laten uitzetten...voel dan de enorme aanwezigheid achter je... laat het dan de ruimte aan de zijkanten innemen...eindeloos naar beneden...en eindeloos naar boven. Laat jezelf rusten als een onbegrensde zee van puur zijn, een oceaan van stilte. Als er gedachten komen, laat je ze drijven als wrakhout op de oppervlakte van de zee, terwijl jij diep doordrenkt blijft van de aanwezigheid van bewustzijn. Of laat je gedachten onbetekenend voorbij drijven, als wolkjes in de lucht, gewoon voorbij drijvend terwijl jij ondergedompeld blijft in adie onspeilbare diepte van die zee van stilte, in puur bewustzijn.
Laat jezelf enorm blijven, onbegrensd, totdat een innerlijk weten of een impuls je vraagt af te ronden.
Ik vind het prettig op deze manier te zitten zolang als het duurt, maar het minimum is altijd 20 minuten. Als je je ogen opent, houd je bewustzijn dan heel licht, ruim en open. Wees je bewust van je aanwezigheid die de kamer vult, dan zullen al je dagelijkse dingen natuurlijker verlopen. Ik heb gemerkt dat deze aanwezigheid een aangeboren intelligentie heeft die zorgt dat de rest van mijn dag makkelijk verloopt. Als ik me eraan overgeef, gebeuren de dingen moeiteloos en makkelijk zonder dat ik ze in de weg sta. In dit bewustzijn krijg je veel meer gedaan zonder de normale pijn en moeite.'

Misschien dat jullie hier wat mee kunnen :) Ik heb net ook nog even gegoogled en als je op meditatie(oefeningen) zoekt kom je ook al héél veel tegen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 18:28

Leuk DieL_Zor! Die eerste ga ik onthouden :)

Misschien een interessant artikel:

'Meditatie verandert brein op korte termijn'

AMSTERDAM – Meditatie kan al binnen acht weken leiden tot structurele veranderingen in het menselijk brein. Dat hebben Amerikaanse wetenschappers aangetoond.

Als mensen gedurende acht weken ongeveer 30 minuten per dag mediteren, ontstaat er meer grijze hersenmassa in de hippocampus. Dat is een hersengebied dat wordt geassocieerd met geheugen en leervermogen.
De dichtheid van de amygdala neemt juist af door meditatie. Als gevolg daarvan ervaren mensen mogelijk minder angst en stress, zo meldt het tijdschrift Scientific American.

Wetenschappers van het Massachussets General Hospital doen uitgebreid verslag van hun bevindingen in het wetenschappelijk tijdschrift Psychiatry Research: Neuroimaging.
Psychologische voordelen
“Hoewel het beoefenen van meditatie al heel lang geassocieerd wordt met een gevoel van rust en lichamelijke ontspanning, claimen beoefenaars ook vaak dat ze cognitieve en psychologische voordelen ervaren”, verklaart hoofdonderzoekster Sara Lazar op World-Science.net.
“Deze studie demonstreert dat veranderingen in breinstructuur sommige van die ervaringen kunnen verklaren en dat mensen zich door meditatie mogelijk niet alleen beter voelen, omdat ze zich ontspannen.”
Hersenscans
De wetenschappers kwamen tot hun bevindingen door zestien proefpersonen een programma voor te schrijven, waarbij ze acht weken lang elke dag dertig minuten moesten mediteren.
Tijdens de meditatie moesten de deelnemers zich met name concentreren op hun geestelijke gevoelens en lichamelijke sensaties. Voor en na het meditatieprogramma werden er hersenscans van de proefpersonen gemaakt.
Veranderingen
De scans wezen uit dat de dichtheid van de grijze massa in hun hippocampus was toegenomen. In hun amygdala werd juist minder grijze massa gemeten.
“Het is fascinerend om te zien dat we ons brein en ons welzijn kunnen veranderen door meditatie te beoefenen”, aldus onderzoekster Britta Hölzel.
Bron: nu.nl

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 22:52

Vandaag de 81e dag. Ik ben niet in mijn plan geslaagd. Wel gemediteerd, maar zeker niet elke dag. Valt toch erg zwaar. Ik mediteer vooral als er van alles door mijn schiet en het een warboel is. Dat helpt mij heel goed.

Hoe is het de rest vergaan?

Lieveranders

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 22:54

Jeetje dat is lang geleden zeg!

Bij mij was het echt drama, ik heb eigenlijk al heel lang niet gemediteerd.. Zo jammer want ik vind het zo fijn en ik heb er zo veel aan..

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 22:58

Ik vind het ook erg fijn, maar soms hoeft het van mij gewoon even niet. Ik ben trouwens wat info aan het opzoeken over krachtdieren. Iemand die daar meer vanaf weet?

Lieveranders

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 23:12

Nee dat heb ik ook wel inderdaad, maar vooral de laatste tijd heb ik het wel nodig eigenlijk..

Krachtdieren? Klinkt interessant, wat houd het in?

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 17:30

De tijd vliegt :wow:
De laatste tijd is het er bij mij een beetje bij ingeschoten...maar het gaat met mezelf al een stuk beter nu. De tijden dat ik het nodig had heeft het me wel geholpen :)
Krachtdieren? Ben ook wel benieuwd!

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-11 17:31

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 17:35

Ooooh dat is hetzelfde als je totemdier. Dat ken ik wel :D
Edit: krachtdier is dus niet helemaal hetzelfde :+ maar het hoort bij mekaar.
Laatst bijgewerkt door DieL_Zor op 11-03-11 17:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-11 17:36

Klopt.

Lieveranders

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 23:19

Interessant dribbel! Ik kan niet alles goed lezen op mijn mobiel, maar hoe kom je er nou achter welk dier er bij jou hoort? Of werkt dat niet zo..

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 13:59

Ik heb vanaf het begin welgetelt 1x gemediteerd :+
het was een beetje een roemoerige tijd, maar nu ik hier helemaal op m'n plekje zit, en elke dag zo'n 4 uur aan pauze heb, heb ik besloten toch maar eens te beginnen :D

Hoe gaat het met jullie?

Lieveranders

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 17:47

Ik heb ook vrij weinig gemediteerd en daar baal ik best wel van! Ik kan het juist nu heel goed gebruiken, maar het komt er gewoon steeds niet van..

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 21:39

Ik heb inmmiddels 2 dagen achter elkaar gemediteerd :D
Best wel trots op mezelf dat ik de motivatie heb gevonden.

morgen maar weer :D

Lieveranders

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 21:51

Ik ga straks op bed ook maar even mediteren denk ik met een muziekje erbij.. Ik wil het toch weer op gaan pakken.. Met dit mooie weer lijkt het me ook heerlijk om ergens in de natuur te gaan zitten en te mediteren..

Lieveranders

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 09:46

Ik ga zo naar een spirituele beurs, eens kijken of ze daar nog wat hebben qua muziek ofzo.. het lukt me nog steeds niet om het op te pakken.