Voor de donoren; Wat doneer je, en waarom?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 18:56

Hier ook een pakketje reserve onderdelen voor anderen, in het geval ik kom te overlijden.

Heb een donorcodocil sinds ik 12 ben, al jaren dus.

Waarom? Ik heb er niets meer aan als ik dood ben en voor andere mensen kan het
"het verschil" betekenen en dan niet alleen voor de ontvanger zelf,
maar ook voor al zijn familie en vrienden.

Ben jaren plasma donor geweest.

Levende donor zou voor mij gelden, bloed en bloedprodukten, voor mensen die me na staan,
nier etc. eventueel.
Voor vreemden ga ik dus niet verder dan bloedprodukten en ik sta al heel lang geregistreerd als
beenmergdonor. (dat is ook vervangbaar bij jezelf, dus mogen ze ook best hebben, als iemand het
perse nodig zou hebben.)

xShellie

Re: Voor de donoren; Wat doneer je, en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 18:59

ik ben donor van alles behalve mijn netvlies.
ook ben ik sinds kort bloeddonor, maar ik ben nog niet opgeroepen. :)
waarom?
omdat als ik ziek zou worden ik het ook super zou vinden als er mensen zijn die de dingen doneren die ik op dat moment nodig heb. :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 19:02

Ik heb een vraag over plasma doneren. Ik ben momenteel alleen nog bloeddonor en het is van de week, toen ik op de bloedbank was, niet in me opgekomen om eens te vragen naar plasma doneren.

Misschien dat iemand hier mij kan vertellen hoe dat ongeveer in zijn werk gaat?

Lay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 11:10

Lay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 11:16

Plasma geven duurt ongeveer 40 minuten... Je wordt aan een machine gekoppeld, deze haalt ongeveer 250cc per keer uit je lichaam, dit wordt in het apparaat "gezeefd". De bloedplaatjes komen terug in je lichaam(doet de machine teruggeven) en de plasma cellen worden opgevangen in een zak net ze als volbloed geven.. ;) Weet niet precies waar plasma allemaal goed voor is, maar naar mijn inziens voor heel veel dingen.... :) De keuze is wel of/of en helaas niet en/en...
Ik denk dat je verder info wel kan vinden op de boven genoemde site... Voor mensen die niet volbloed kunnen geven is plamsa geven wel een uitkomst.. Dit kost weinig energie van je lichaam, maar 40 minuten van je tijd en je red er veel levens mee! :D Plasma mag je heel vaak geven, als man geloof zelfs iedere 2 weken, als vrouw wat langer er tussen...
Mijn vader maakt voor het plasma geven altijd een afspraak... Bv half 7, dan krijgt hij altijd voorrang, omdat deze afspraak dan staat... Bij bloed geven kan dat helaas niet...

Daantjuh20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 11:23

Ik ben ook donor en ze mogen alles van me gebruiken ;)
Mn zusje is chronisch ziek en nierpatient en zal dus ooit zelf een donornier nodig hebben, voor mij geen probleem gezien ik zelf 2 gezonde nieren heb en er dus prima 1 kan missen
En als ik dood ben ben ik dood dus maakt het me allemaal niet meer zoveel uit :D

stef_sweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 11:36

Alhoewel dit topic gaat over mensen die donor wil ik toch even reageren als niet donor zeinde.
Ik ben dus geen donor, ik zit er nog over na te denken om het wel te gaan doen. De twijfel is bij mij nog erg groot zal ik het doen of zal ik het niet doen. Ik ben absoluut geen egoistisch persoon en vind dat mensen die bijna op sterven liggen het te verdienen dat ze weer beter worden. Wat ik wel wil gaan doen is bloed afgeven, zo geef ik toch een beetje van mijzelf weg en red ik er levens mee.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 11:39

Van mij mogen ze alles hebben. Ik kan namelijk geen enkele reden bedenken waarom niet. Ik ben dood, ik heb er niets meer aan. Een lijk heeft geen waarde, is gewoon afval.

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 11:47

Ook ik ben donor, van mij is alles beschikbaar behalve mijn huid. Dat heb ik toch nog niet uit mijn hoofd kunnen krijgen, vind dat echt een raar idee.

Ben ook een tijd bloeddonor geweest, maar de laatste keer dat ik moest geven was mijn ijzergehalte dusdanig laag dat ik per direct uit het systeem gegooid ben :P

Ben overigens officieel donor sinds mijn 18e, daarvoor had ik een verklaring opgesteld met mijn ouders dat ik beschikbaar wil zijn als donor.

Wamhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 12:17

stef_sweety schreef:
Alhoewel dit topic gaat over mensen die donor wil ik toch even reageren als niet donor zeinde.
Ik ben dus geen donor, ik zit er nog over na te denken om het wel te gaan doen. De twijfel is bij mij nog erg groot zal ik het doen of zal ik het niet doen. Ik ben absoluut geen egoistisch persoon en vind dat mensen die bijna op sterven liggen het te verdienen dat ze weer beter worden. Wat ik wel wil gaan doen is bloed afgeven, zo geef ik toch een beetje van mijzelf weg en red ik er levens mee.

Die twijfel heb ik dus ook, bij leven vind ik geen enkel probleem en ga me dus naar aanleiding van dit topic wel aanmelden bij een bloedbank. Maar de organen en al die andere dingen. Ik vind het gewoon te moeilijk om nu over te beslissen. Gevoelsmatig voelt het niet als vanzelfsprekend om je hele hebben en houden uit mijn lijf te laten slopen. Nogmaals ik twijfel nog. Wel goed dat anderen al wel zeker zijn van hun beslissing!

lientje04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 14:56

bij mij alles! heb van dichtbij gezien hoe iemand "gered' is met een netvlies.
en bloeddoneren wil ik wel maar vanwege mijn exceem mag het niet altijd

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 15:04

San, voor plasma doneren moet je wel goede aderen hebben, in de zin dat ze je makkelijk kunnen prikken :) Ik kan daarom geen plasma doneren, mijn aderen zitten nogal verstopt :=

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 15:15

Ja, ik ben donor, ze mogen er alles uithalen wat er in zit, ook hoornvlies of huid. Het lijkt mij vreselijk om zelf iets nodig te hebben wat buiten bereik ligt omdat er geen donoren zijn.

Ik zal echter nooit boos zijn als mensen er voor kiezen om geen donor te worden :) .

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 16:30

Heino schreef:
San, voor plasma doneren moet je wel goede aderen hebben, in de zin dat ze je makkelijk kunnen prikken :) Ik kan daarom geen plasma doneren, mijn aderen zitten nogal verstopt :=

Daar heb ik ook last van. Ze hebben zelfs een keer uit mijn hand geprikt omdat ze echt geen ader bij een elleboog te pakken konden krijgen.
Was niet zo leuk :=

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 17:43

Oef, klinkt pijnlijk! Bij mij is het gelukkig tot nu toe steeds goed gegaan na lang zoeken, maar ik was niet bepaald geschikt voor plasma donor aldus de prikkers :+

Lay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 23:23

Ja het is en blijft je eigen keuze om donor te worden... Als ik er aan denk, vind ik het ook wel raar/spannend/gek, dat andere 'mijn' organen krijgen, maar ja ik heb er idd toch niks meer aan en maak er andere gelukkig mee... :)