Zelfmoord egoistisch?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 12:58

Ayasha schreef:
Je hebt het niet gedaan, ook niet bijna dus je bent er niet geweest... (hoe grof het ook klinkt). Het is net dat laatste restje relativeringsvermogen (ik heb nog kinderen enz) dat mensen die zelfmoord plegen niet meer hebben. :)

denbine: Denk je dat niet meer willen leven en "niet mogen gaan" gemakkelijker is dan willen leven en niet mogen blijven?

Gulpje: wat doet jou denken dat ik er nooit in gezeten heb? :+

of je er nou zelf in hebt gezeten of niet (vind dat hier overigens een beetje aandacht vragen, maar goed) dan nog heb je het recht niet om te oordelen over de gevoelens van nabestaanden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 12:58

Onassa schreef:
Ik ga trouwens niet verder lezen in dit topic want dan zou ik hier zelfs het gevoel ook nog krijgen mezelf te moeten verantwoorden voor mijn ziekte.
Dit soort topics kunnen triggeren,maar wilde mijn mening wel geven.
Verder dan dat ga ik hier dus ook niet.
Heel verstandige beslissing. :j

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 12:59

Gulpje schreef:
Ayasha schreef:
Je hebt het niet gedaan, ook niet bijna dus je bent er niet geweest... (hoe grof het ook klinkt). Het is net dat laatste restje relativeringsvermogen (ik heb nog kinderen enz) dat mensen die zelfmoord plegen niet meer hebben. :)

denbine: Denk je dat niet meer willen leven en "niet mogen gaan" gemakkelijker is dan willen leven en niet mogen blijven?

Gulpje: wat doet jou denken dat ik er nooit in gezeten heb? :+

of je er nou zelf in hebt gezeten of niet (vind dat hier overigens een beetje aandacht vragen, maar goed) dan nog heb je het recht niet om te oordelen over de gevoelens van nabestaanden.

Ik vraag om aandacht door jou een vraag te stellen over je reactie? :?
Het zal wel aan mij liggen...

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 13:00

Citaat:
Verdiep je in wat een depressie inhoudt en durf daarna NOOIT meer te zeggen dat het egoistisch is.......
[/quote]

Ik heb zelf een aantal keer op dat randje geleefd, toevallig vorige week nog met mijn verhaal in een weekbald gestaan, ik kan me dan ook niet anders dan mezelf aansluiten bij bovenstaande quote.
Het is een onzichtbare ziekte maar die echt dodelijk kan zijn.
Ik heb vaak gedacht bij mezelf....had ik maar iets lichamelijk ipv dit, dan zou je tenminste meer begrip krijgen ipv dat je veroordeelt word door je medemens en dat terwijl je met zo'n ziekte al veroordeelt bent![/quote]

:(:)
Laatst bijgewerkt door detour op 07-10-10 13:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 13:00

Vjestagirl schreef:
Ik vind zelfmoord per definitie een egoistische daad: je doet het omdat jij je zo slecht voelt dat je denkt dat jij dood beter af bent, zonder te denken aan de gevolgen voor je nabestaanden

En daarmee geef je al aan dat je niet begrijpt wat een depressie inhoudt. Als je depressief bent denk je vaak juist dat je je omgeving een plezier doet door jezelf van het leven te beroven, omdat je je alleen maar een last voelt.

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 13:01

denbine schreef:
Mag iemand met die stelling "baas over eigen lichaam eruit stappen wanneer jij het wil" dan ouder worden!? Lekkere ouder ben je dan!
In mijn ogen verdien je het dan niet eens om een kind op de wereld te zetten!

Niet iedereen met die ideologie zit met zelfmoordgevoelens ;)
Sterker nog, de overgrote meerderheid niet, denk ik :).
Ik zit daar bijvoorbeeld niet mee.
Lees die zin eens gewoon in de context:
-iemand heeft heel veel pijn
-die pijn wordt niet meer gecompenseerd door liefde
-iemand is baas over eigen lichaam, dus mag uit het leven stappen om de pijn kwijt te raken.
Mensen die die persoon dan tegen willen houden zijn egoistisch, vind ik.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 13:02

mistery schreef:
(...)
Hij leeft voor mij en mijn broer en probeert wat van zijn leven te maken, hoe verdomde moeilijk dat ook is. maar op een dag zal zijn energie gewoon op zijn en zal hij kiezen voor de dood. En er is niemand die mij dan wijs kan maken dat mijn vader egoistisch is.

Mooie woorden mistery.

Natuurlijk zijn er mensen die zelfmoordpogingen doen om aandacht te krijgen, maar dat is een minderheid en ik geloof dat het niet helemaal ontopic is.

Mensen die écht geestelijk ziek zijn plegen geen zelfmoord om aandacht te vragen. Die mensen proberen te overleven, maar kunnen dat niet. Zelfmoord is een absoluut laatste stap, waar (zoals al meerderen zeiden) heel veel aan vooraf gaat. Het lijkt egoïstisch omdat iemand voor zichzelf kiest en nabestaanden alleen achterlaat, maar is het niet veel egoïstischer als de nabestaanden van die persoon zouden vragen om voor hen te blijven leven?

@Horseware: helemaal waar +:)+

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 13:02

..
Laatst bijgewerkt door EllaBellaah op 27-09-24 23:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 13:03

Wat ik absoluut wel vind, is de manier waarop iemand het doet!!! Bijvoorbeeld voor een trein springen, is naar mijn mening een ander met een giga probleem opzadelen!!! (zowel de bestuurder als de mensen die het lichaam moeten bergen)
Maar aan de andere kant, als iemand al zover 'heen' is dat hij/zij tot deze ontzettend moeilijke daad komt, vraag ik me ook af of die nog echt kan nadenken over het 'hoe'........

En wat mij opvalt is dat heel veel mensen het in verband ziet met een depressie e.d., maar ik kan me persoonlijk héél goed voorstellen dat wanneer ik lichamelijk echt niets meer zou kunnen (dus werkelijk bij alles hulp nodig zou hebben), het voor mij écht niet meer zou hoeven!!!! (maar ik heb dan net nog steeds niet de stap gezet om dit zwart op wit te zetten :P )

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 13:09

detour schreef:
Twiggy2008 schreef:

Antonie was iemand van hoge pieken en diepe dalen. Hij had depressies, was een heel gevoelig persoon. Hij heeft het in overleg met Isa gedaan, heb ik begrepen. quote]

Waar heb je dat vandaan, Twig?.. Jeumpie, dat is helemaal heftig.. :(:)

Anyway was het met je verder posts eens, het is toch wel bijzonder hoe je bij dezelfde bokkers uitkomt in hun meningen. ;)

Heb jarenlang bij zijn platenmaatschappij gewerkt, he, en ken een paar mensen persoonlijk die jarenlang met hem gewerkt hebben. ;)
Dan ken je mensen, weet je achtergrondverhalen. Maar ik wil er verder niet over uitweiden op dit forum of uberhaupt op internet.
Maar er staat me nog een hoop bij wat Antonie betreft, hij was geen gemakkelijk persoon wat zichzelf betreft. Maar weet ook dat hij dol was op zijn vrouw en zijn kinderen. Dus al die bullshit over dat iemand niet nadenkt wat hij nabestaanden aan doet.... Tja, mensen die dat zeggen, hebben zelf geen idee waar ze het over hebben. En daar laat ik het bij.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 13:09

Kentaro, dan wordt het euthanasie genoemd.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 13:10

Kentaro: Dat is natuurlijk ook zo dat het zeker niet altijd om een depressie draait, maar dan nog vind ik het zeker niet egoistisch. Zelfs als het gaat omdat je lichamelijke problemen hebt ben je al zo ver heen dat je familie dat ook echt wel doorheeft.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 13:11

Nee ik vind het absoluut niet egoistisch :)

91laura

Re: Zelfmoord egoistisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 13:16

Mag ik 1 vraag stellen aan de mensen die het egoïstisch vinden?

Wat als iemand járen lang therapie volgt, er alles aan doet om zin in het leven te krijgen maar het niet lukt. Zich elke dag ellendig en moe voelt en met veel pijn leeft. Wat is hier egoïstisch aan?

blauw00gje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 13:18

91laura schreef:

Wat als iemand járen lang therapie volgt, er alles aan doet om zin in het leven te krijgen maar het niet lukt. Zich elke dag ellendig en moe voelt en met veel pijn leeft. Wat is hier egoïstisch aan?

Bij mij verschilt het per geval of ik het egoïstisch vind ik of niet.

In dit geval ligt het er aan of ik het egoïstisch vind, op de manier waarop hij/zij zelfmoord pleegt en wat de naaste familie wel en niet weet.

wattenstaafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 13:18

Dan is hier niets egoïstisch aan op het moment dat dit duidelijk is aan de familie. Dit overlegd is met de familie. Alles al geregeld is en er op een humane manier, zonder omstanders een einde aan het leven gemaakt is. Alle vragen beantwoord zijn en dergelijke.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 13:19

blauw00gje; daar ben ik het idd wel mee eens het gaat er ook om wat de familie wel of niet weet. Als het ineens vanuti het niets komt en zij snappen niet waarom vind ik het een ander verhaal..

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 13:19

91laura schreef:

JIJ hebt de pijn, JIJ wilt daarvan af. Das m.i. egoïstisch. Maar egoïstisch is niet per definitie iets wat veroordeeld moet worden. In bovenstaand geval begrijp ik heel goed waarom iemand het doet (ik vind ook dat de overheid euthanasie moet toestaan in een dergelijk geval, net als dat voor bijv kankerpatienten kan) maar blijf ik het een egoïstische daad vinden.

blauw00gje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 13:20

WenK schreef:
91laura schreef:

JIJ hebt de pijn, JIJ wilt daarvan af. Das m.i. egoïstisch. Maar egoïstisch is niet per definitie iets wat veroordeeld moet worden. In bovenstaand geval begrijp ik heel goed waarom iemand het doet (ik vind ook dat de overheid euthanasie moet toestaan in een dergelijk geval, net als dat voor bijv kankerpatienten kan) maar blijf ik het een egoïstische daad vinden.

Ik denk dat er dan misschien ''te makkelijk'' euthanasie wordt gepleegd.
Maar dat is natuurlijk weer een andere discussie.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 13:21

blauw00gje schreef:
Ik denk dat er dan misschien ''te makkelijk'' euthanasie wordt gepleegd.
Maar dat is natuurlijk weer een andere discussie.

Uitbehandeld is uitbehandeld, zowel lichamelijk als geestelijk...

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 13:22

Mijn opa en oma hebben beide zelfmoord gepleegd jaren terug. Zat 10 jaar tussen . eerst oma, 10 jaar later opa. Mijn vader vooral en de familie was erg verdrietig. Ook wel bood geweest, maar het was uiteindelijk hun eigen keuze.

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 13:24

Er zijn zat mensen psychisch dusdanig ziek dat het leven chronische pijn is, waarom mag iemand met een lichamelijke kwaal wel besluiten dat het genoeg is en iemand die geestelijk ongeneeslijk ziek is niet?

En nee, niet iedereen met een psychische ziekte (depressie of wat dan ook) is te helpen, ook al zouden ze graag willen.

Bokker31

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 13:25

denbine schreef:
mistery schreef:
Mijn vader leeft dag in dag uit met een verschrikkelijke pijn. 9 van de 10 keer haat hij zijn leven en springt hij het liefste voor de trein. Hij is manisch depressief en sinds de scheiding met mijn moeder voelt hij zich heel alleen.

Ik durf bijna met zekerheid te zeggen dat als mijn vader dood gaat dat door zelfmoord is. Ik zou niet graag in zijn schoenen willen staan. Iedere dag opstaan en in je hoofd hebben dat je het niet langer volhoudt is verschrikkelijk.

Hij leeft voor mij en mijn broer en probeert wat van zijn leven te maken, hoe verdomde moeilijk dat ook is. maar op een dag zal zijn energie gewoon op zijn en zal hij kiezen voor de dood. En er is niemand die mij dan wijs kan maken dat mijn vader egoistisch is.

Hij leeft voor mij en mijn broer en probeert wat van zijn leven te maken, hoe verdomde moeilijk dat ook is.

Hier zeg je zelf toch al genoeg....jij weet dat je vader voor jullie leeft!!!! dat is pure liefde voor je kinderen! :(:)

Ik ben bang dat je hier de plank finaal mis slaat. Natuurlijk houdt hij van zijn kinderen, waarschijnlijk net als Anthonie maar dat wil niet zeggen dat dat de gevoelens die hij heeft veranderd. Ik zag dat je zelf kinderen hebt, je kent vast dat gevoel dat als je naar ze kijkt er iets binnen in je warm wordt en er een glimlach om je mond komt. Maar dat gevoel is er niet...nooit... voor niets ook al doe je zo je best en wil je zo graag. Vergeet ook niet dat er hele andere processen in de hersenen bezig zijn dan bij ons. Je KUNT dan alleen maar daar mee bezig zijn, dat is niet iets waar je je even overheen kunt zetten. Ik denk niet dat wij kunnen inschatten hoeveel energie uitputting en wanhoop dat veroorzaakt.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 13:29

Wenk, ben ik helaas niet in alle gevallen met je eens...... Voor mij (dat is dus heel persoonlijk!!!) is wanneer ik niets meer kan zien, het over. Ik weet 100% zeker dat er geen arts is die in dat geval euthanasie zou willen plegen :P :o

EllaBellaah, ik hoop niet dat je hebt opgevat dat ik het egoïstisch vind?!?!? Want dat is niet zo hoor!!

Het is ontzettend moeilijk voor de nabestaanden, maar dat is een plotselinge dood ook en OOK wanneer iemand ongeneeslijk ziek is. Kan me alleen voorstellen dat nabestaanden in geval van zelfdoding ook nog eens met de eeuwige vraag blijven zitten of ze ECHT niet iets hadden kunnen doen om het te voorkomen?!??!

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 13:30

Bellatrix schreef:
Egoïstisch wil ik het ook niet noemen maar ik snap gewoon niet hoe je je familie en vrienden het verdriet van jou dood aan kan doen...

Vaak zijn die familie en vrienden de oorzaak van de zelfmoord (en voorafgaande de depressie)..

Mensen denken er veel te makkelijk over allemaal. Je weet niet hoe erg het is, als je het nooit zelf heb meegemaakt. Het je proberen in te beelden is echt niet genoeg, dat valt gewoon niet in te beelden. De wanhoop, het verdriet en de woede die je dan voelt, dat is echt ondragelijk. Zelfmoord lijkt dan de beste oplossing voor je problemen.

(Ik zeg niet dat zelfmoord de beste oplossing is. Het voelt enkel zo)