Leven binnen het Autistisch spectrum [2]

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Floridian

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 17:57

locorette schreef:
Haha ik ben redelijk chaotisch, maar ik weet zo'n beetje waar alles ligt. Ik kan dan bijvoorbeeld wel helemaal van streek raken als mijn moeder een keer mijn kamer opruimt oid. Ik weet dat ze het goed bedoeld, maar ik hoef/wil dat niet.

@Floridian; Nou mijn probleem is ook meer dat er nog een autisten 'bekend' is bij ons in de klas die totaal anders is dan dat ik ben. Dat meisje is heel luidruchtig en ik ben heel stil, ze is een makkelijke prater met rare opmerkingen en dat heb ik dan dus weer niet.
Ik zit nu wel in Havo-5, maar ik kan merken dat veel kinderen nu nogsteeds geen rekening houden met mensen die een beperking hebben.
Ik denk niet dat ze bij ons op school dat voor mij in willen stellen. En bij mij is het meer zo dat wanneer ik slecht in mijn vel zit, ik slecht presteer. Morgen heb ik bijvoorbeeld ook een proefwerk en ik ben zo ongelofelijk gestresst omdat het thuis zo slecht gaat dat ik gewoon ongelofelijk op zie tegen het proefwerk. Dit is het examenjaar en eigenlijk kan ik mij geen onvoldoendes veroorloven ;(

@ locorette: ja dat luidruchtige en flapuitgedeelte heeft mijn zoon dus. Ik ook wel eens.
Jammer dat het thuis zo slecht gaat, het zou juist een stabiele, rustige basis moeten zijn zodat je idd beter presteert. Is het niet mogelijk om voor zo'n proefwerk op school te leren, bijv. tijdens een tussenuur? En de moeilijk te onthouden dingen op een papiertje te zetten, zodat je die de ochtend van het proefwerk nog eens over kan lezen? Iig suc6 morgen dan!

locorette

Re: Leven binnen het Autistisch spectrum [2]

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 18:08

Nou bij ons op school is er wel een studiezolder, maar daar wordt ook wel eens les gegeven dus dat wordt lastig. En het is er vaak ook niet echt rustig, als ik moet leren moet het gewoon rustig zijn haha. :)
Het is helemaal niet stabiel en rustig helaas. Komt merendeels door mijn ouders. Het is ook nogal lastig als je je ouders niet vertrouwd en eigenlijk bang voor ze bent, dan durf je ook niet te vertellen wat je dwars zit oid.
Helaas hebben wij vaste toetsuren en kan ik het niet nog even snel van te voren doorlezen. Ik moet proberen zoveel mogelijk in mijn hoofd te stampen en ezelsbruchetjes maken. Voor Duits heb ik bijv. voor de naamvallen een klein deuntje gemaakt zodat ik kan weten bij welk woord ze nou de 1e,2e,3e of 4e naamval hebben enzo. :+

Floridian

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 20:07

Oh getsie, duits, naast Frans niet een van mijn favorieten. Ik had gewoon moeite met de naamvallen..aus, bei, mit, nach, seit, vor, zu enz. enz.
Heel veel suc6 morgen! Mijn zoon heeft een so Frans. Dus, allez, vanavond mag ik hem overhoren....merde...hi hi!

locorette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 20:41

Haha ik heb Frans ook snel laten vallen :o
Dankje! Ik wens je zoon ook succes :D

He bah de tranen blijven op dit moment maar komen en ik blijf mij rot voelen ;( Ik heb nogsteeds geen soort van mentor, omdat mijn mentor nog in het ziekenhuis ligt. Momenteel houd de afdelingsleider een oogje in het zeil, maarja ik vertrouw hem niet echt. Nu had ik een Nederlands lerares waar ik altijd naartoe mocht van haar en nu zei ze plotseling dat ik maar naar mijn mentor moet gaan als er iets is. Ik voel mij nou echt heel erg rot want ik heb haar echt àlles verteld. Ze weet ook meer dan mijn ouders over mij zeg maar en nu moet ik volgens haar maar naar mijn mentor gaan ;(

Ze zijn trouwens nog aan het kijken voor een nieuwe mentor maar op dit moment brand mijn keel, stromen de tranen over mijn wangen, heb hoofdpijn en de rest voelt heel leeg aan. Alsof het elk moment weg kan vallen ofzo. Ze was zo'n beetje de laatste aan wie ik nog alles wou en durfde te vertellen. Heb het al bij zoveel mensen gehad en ik begin het een beetje zat te worden. Telkens maar weer opnieuw... Het hoeft voor mij niet meer ;(

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 22:25

Floridian schreef:
Zijn er meer bokkers met PPD-Nos enz. die dit ook heel erg hebben? Ik word al sjachie als m'n man de spullen niet goed terug zet...

Ikke niet, Maar m'n vriend idd wel. Cd's en dvd's op alfabet, en op nummer. En als ik t perongeluk fout doet gaat hij idd stressen. De emmers van zijn zout water aquarium moeten op n bepaalde manier gestapeld worden.

merk idd dat die dingen erg belangrijk zijn.

Floridian

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 07:06

locorette schreef:
Haha ik heb Frans ook snel laten vallen :o
Dankje! Ik wens je zoon ook succes :D

He bah de tranen blijven op dit moment maar komen en ik blijf mij rot voelen ;( Ik heb nogsteeds geen soort van mentor, omdat mijn mentor nog in het ziekenhuis ligt. Momenteel houd de afdelingsleider een oogje in het zeil, maarja ik vertrouw hem niet echt. Nu had ik een Nederlands lerares waar ik altijd naartoe mocht van haar en nu zei ze plotseling dat ik maar naar mijn mentor moet gaan als er iets is. Ik voel mij nou echt heel erg rot want ik heb haar echt àlles verteld. Ze weet ook meer dan mijn ouders over mij zeg maar en nu moet ik volgens haar maar naar mijn mentor gaan ;(

Ze zijn trouwens nog aan het kijken voor een nieuwe mentor maar op dit moment brand mijn keel, stromen de tranen over mijn wangen, heb hoofdpijn en de rest voelt heel leeg aan. Alsof het elk moment weg kan vallen ofzo. Ze was zo'n beetje de laatste aan wie ik nog alles wou en durfde te vertellen. Heb het al bij zoveel mensen gehad en ik begin het een beetje zat te worden. Telkens maar weer opnieuw... Het hoeft voor mij niet meer ;(

Kun je dat niet aan die lerares vertellen? Wie weet heeft zij te horen gekregen dat ze dat niet meer mag, terwijl ze het wel heel graag wilt? Misschien ziet zij de urgentie aan en kan zij wat regelen voor je? Niet geschoten is altijd mis, zeg ik maar. Heel veel succes!! :(:)

Kitten84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 12:02

Ik heb net te horen gekregen dat mijn bezwaar(had wajong aangevraagd) afgewezen is. Ik voel me nu echt poedersuiker en alleen.

Ik was alleen zo stom om te bellen vlak voor ik mijn dochter op moest halen, dus zat te grienen waar al die moeders bij stonden. Heb me afwezig gehouden en ben snel weer vertrokken.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 12:03

@kitten84: moest je niet op gesprek komen oid?

Kitten84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 12:06

Heb ik al gehad in augustus. Heb maar es gebeld omdat ik zekerheid wilde...

Ik wil niet meer...wil rust

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 12:16

ahhh blegh..

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 13:12

Kitten84; pff wat poedersuiker zeg!

Floridian

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 17:14

ehm...dom blondje (brunette) hier: wat is Wajong, een uitkering geloof ik, maar precies?

En na mijn vraagje of sorteren: ook bokkers (pdd-nossers o.i.d.) die verslaafd zijn aan lijstjes (vooral voor op het werk, in Excel) ivm overzicht? Het geeft mij ontzettend rust en overzicht, gezien de vele dingen die ik moet doen..ik moet van heel veel producten dingen regelen, vandaar..

locorette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 17:19

@Floridian;
Nou mijn 'mentor' is het hoofd van onze afdeling. Maar hij is er nooit en er wordt dan nog gekeken voor een nieuwe mentor. Hij en die lerares hadden besproken dat ik altijd bij haar terecht kon komen als er iets was omdat hij begreep dat ik niet zomaar alles aan hem zou vertellen. Die lerares zou het dan weer aan die man doorgeven mocht het noodzakelijk zijn. Maar het is ineens zo plotseling en ik begrijp het eigenlijk niet echt waarom het nu ineens veranderd ;(

Ik weet ook niet wat wajong is, dacht eerst aan zo'n chinees bordspel maar dat is majong :o
Kitten84; ik hoop dat het uiteindelijk toch weer helemaal goedkomt. :(:)

Kitten84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 17:23

Wajong is een arbeidsongeschiktheids uitkering voor mensen die al vanaf hun jeugd kampen met een beperking/handicap.

Dat is bij mij zeer zeker het geval, maar het draait bij het UWV alleen om dat ik vanaf mijn 17e niet 52 weken onafgebroken arbeidsongeschikt ben geweest.
M.a.w.: als ik niet zo mijn best had gedaan om te passen in het 'normale' leven, had ik hem misschien gehad......

locorette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 17:28

Dat is echt heel erg balen.
Probeer je je aan te passen en doe je je best vinden hun het weer niet goed...

Kitten84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 18:07

Nee en dat is frustrerend. Sinds vorig jaar weet ik eindelijk wat er is, waarom ik doe zoals ik doe, waarom ik werk dus niet vast kan houden en dan denk je dat je op een instantie kan rekenen om je uiteindelijk richting werk te helpen...and it all goes down the drain....

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 18:14

Kitten84 schreef:
Wajong is een arbeidsongeschiktheids uitkering voor mensen die al vanaf hun jeugd kampen met een beperking/handicap.

Dat is bij mij zeer zeker het geval, maar het draait bij het UWV alleen om dat ik vanaf mijn 17e niet 52 weken onafgebroken arbeidsongeschikt ben geweest.
M.a.w.: als ik niet zo mijn best had gedaan om te passen in het 'normale' leven, had ik hem misschien gehad......

Hè, dat zou helemaal niet moeten tellen toch voor een Wajong? Ik ben wél gewoon afgekeurd terwijl ik wel her en der gewerkt heb ook na mijn 17e...

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 18:16

Dat zijn "technische termen" daarmee willen ze niet zeggen dat je niet had moeten werken, maar dat je niet arbeidsongeschikt was.
Ik zat in die periode nl. op school, maar we hebben er later nog naar gevraagt, en het is dus een term die aangeeft dat je niet arbeidsongeschikt was in die periode.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 18:22

Is het erfelijk weet iemand dat?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 18:26

UWV is heel erg van het standpunt : "je hebt gewerkt, dus je kan werken". Even vergetend hoeveel (100%) mantelzorg daar achter zit als je nog thuis woont en dat niet ontslagen worden iets anders is dan adequaat zelfstandig kunnen functioneren. Om nog maar te zwijgen over bijkomende gezondheidsklachten, hogere verwachtingen van de maatschappij en werkgevers als je ouder wordt en het naast je werk ook nog huishoudelijke/sociale/hobby zaken draaiende te houden.

Teken bezwaar aan, stap naar MEE Groningen en blijf protesteren tot je niet verder kan. Laat dit traject wel aan hun juridische afdeling en of een advocaat over, die hebben de kennis en jij hoeft er niet meer over na te denken.

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 20:00

Floridian schreef:
ehm...dom blondje (brunette) hier: wat is Wajong, een uitkering geloof ik, maar precies?

En na mijn vraagje of sorteren: ook bokkers (pdd-nossers o.i.d.) die verslaafd zijn aan lijstjes (vooral voor op het werk, in Excel) ivm overzicht? Het geeft mij ontzettend rust en overzicht, gezien de vele dingen die ik moet doen..ik moet van heel veel producten dingen regelen, vandaar..

Jaa lijstjes maken *\o/* ;)

Van uitkeringen heb ik verder geen verstand dus lees stilletjes mee :D

Kitten84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 20:56

Ik had ook gedacht om het voor de rechter te laten komen, maar het geeft geen rust. De financiele situatie is nu ook wat schrijnend. We redden het net, maar extra dingen moeten niet bij komen. Ik wil van alles, zet dingen in de verkoop, maar er komt niemand op af. Ja of ze laten niks meer van zich horen...

Ik wil geloofd worden..iedereen vond me altijd raar, de school vond me vervelend, zelfs toen de ADHD diagnose er was. Ik had het niet volgens hun.
Toen ze vorig jaar zeiden dat ik ook autist was, had ik gehoopt dat er eindelijk erkenning zou zijn.

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 21:52

Dat is wel lastig ja. Dan weet je eindelijk wat het is en denk je dat je daarmee verder kan komen, geholpen kan worden en mensen misschien kunnen proberen wat begrip te krijgen. Maar helaas je mag gewoon nog alles zelf doen... :?

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-10 22:22

marleen_usar schreef:
Is het erfelijk weet iemand dat?

wat bedoel je, autisme spectrum?

Aan autisme spectrum zit een genetische component ja. Hoe het precies zit zijn ze nog niet over uit, maar het blijkt dat autisme spectrum een soort fenotype is. vaak zie je dat de directe omgeving ook kenmerken van autisme vertoont zonder autistisch te zijn. Om het nog verder door te trekken zijn alle autistische trekken doorgeslagen persoonlijkheidstrekken in vergelijking met neurotypische mensen.

Kitten84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 23:14

Het autisme bij mij komt bij bij mijn moeder weg. Hoe ik dit weet? Mijn broer is ook autist en we hebben andere vaders.

Mijn moeder vertoont absoluut geen autisme. Ze is vriendelijk, maakt vrienden met iedereen en helpt waar ze kan.

Mijn ADHD komt van mijn vader weg. Hij heeft het zelf denk ik, of borderline, want hij is heel zwart-wit en wat hij zegt is zo. Mijn oma aan vader's kant heeft waarschijnlijk ook ADHD. Dit is gebaseerd op haar jeugd en wat mijn moeder ervan weet.

Ik ben de enige van mijn broers en zussen die ff van beide ouders een handicap meekrijgt.....