Hoe oud moeder worden?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe oud was je toen je eerste kindje geboren werd?

Jonger dan 20
20 (4%)
20
14 (2%)
21
12 (2%)
22
17 (3%)
23
24 (4%)
24
32 (6%)
25
26 (5%)
26
24 (4%)
27
27 (5%)
28
20 (4%)
29
12 (2%)
30
16 (3%)
ouder dan 30
30 (6%)
Ik heb nog geen kinderen
215 (43%)

Totaal aantal stemmen: 489

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 18:12

Binckydenice schreef:
Tja, beetje late reactie was het topic een beetje kwijt...

Hoe bedoelen mensen met vrijheid kwijt?
Je krijgt met een kindje er toch ook een hoop goede dingen voor terug? het is toch gewoon een keuze die je maakt om een stap verder te gaan in je realtie en toekomst,.... Ik ben benieuwd naar wat mensen bedoelen met vrijheid...

Ik geloof dat ik iets heb geschreven over vrijheid dus ik voel me geroepen ;) .

Wat ik bedoel is dat je gewoon niet overal zomaar meer naartoe kunt. Je kunt niet zomaar meer naar de paarden, je kunt niet zomaar een paar dagen op vakantie, je kunt niet meer zomaar naar een voorstelling wat het een of ander of op stap, je kunt geen wereldreis meer doen, je kunt niet meer spontaan een drankje gaan drinken met je collega's na het werk, je kunt zelfs geen middag ongestoord zonnen in je eigen tuin, enzovoort.

Nu kun je natuurlijk wel voor bepaalde dingen een oppas regelen of je kind meenemen. Maar je kunt gewoon niet overal meer staan en gaan waar je zelf wilt. Je hebt je kind om rekening mee te houden ten allen tijde.

Zijn dat levensnoodzakelijke dingen? Nee.
Is dat het waard om op geven voor een kind? Voor veel mensen wel, voor sommigen niet. De ene zijn daar al klaar voor op hun 20ste en de andere pas op hun 40ste.

Edit: Wat ik veel merk bij sommige jonge moeders (<20 jaar) is dat zij nooit die vrijheid hebben gehad. Het ene huis uit en het andere alweer in met baby. Het is makkelijker om iets op te geven dat je niet kent denk ik.
Laatst bijgewerkt door BraveSpots op 06-10-10 18:19, in het totaal 2 keer bewerkt

Karin

Re: Hoe oud moeder worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 18:13

En anderen weer helemaal niet. Er zijn ook mensen voor wie een kind niets toevoegt aan hun leven. :)

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 18:20

Ik ben geen moeder dan maar weet wel hoe oud ik ongeveer wil zijn..
Ik hoop dat ik mijn eerste krijg tussen mijn 26-30, de tweede ongeveer 2 jaar later.

Heb alleen nu geen relatie meer :+
Dus hoop dat ik tegen die tijd een goede relatie heb, baan etc.

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 18:26

[quote="Trieske_"]ach als je er klaar voor bent maakt de leeftijd toch niet uit...
mijn moeder was net 18 toen de eerste kwam...
ik was 31.....

mensen plannen voortaan teveel daarom zijn ze later zwanger denk ik....
kind valt helaas niet te plannen.....[/quote]

Inderdaad! Helaas gaat dit voor veel mensen toch echt WEL op.
Wij wilden ook graag "jong" kinderen ik was toen 25, maar helaas gooit mijn ziekte roet in het eten. Toen het licht op groen ging lukte het mooi niet. En helaas ging het na een tijd weer zo slecht met me dat ik weer aan de zware medicijnen moest. Helaas tot op heden.
We hopen wel dat het voor mijn 35ste lukt anders geven we het op. Ben nu 30 trouwens dus de tijd dringt...

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 19:37

Ik was 26 toen ik zwanger werd, net 27 toen m'n zoontje geboren werd en hij kwam onverwacht (ondanks pilgebruik).
Hij is nu 1 en over een jaartje of 2 zou ik graag de 2e willen dus dan ben ik 30 (of nog net 29).

Ondanks dat hij dus niet gepland was vind ik het wel een mooie leeftijd om moeder te worden.

lalachico

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 19:40

ik ben 20 en heb een dochtertje van 7 maanden
zelf zei ik altijd rond de 25 zo

suuszoey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 19:44

Ik was 31 toen ik voor de eerste keer zwanger werd...... Na 4 miskramen is mijn zoontje geboren toen ik 35 was, mijn dochtertje is 5 maanden geleden geboren, inmiddels ben ik 38......en 2 voldragen zwangerschappen en 6 miskramen verder.

Helaas heb je het niet altijd voor het kiezen. Veel van mijn vrienden hadden al kinderen, sommigen zijn nu nog aan het proberen. Mijn dochtertje was mijn laatste kans. Voor mijzelf had ik een deadline gesteld. Na 7 zwangerschappen, waarvan 6 in een miskraam geeindigd zijn, vond ik het wel genoeg. Kinderen is super leuk als je eraan toe bent, maar niet zaligmakend. lukt het niet, dan zijn er ook nog andere dingen om voor te leven. Deze instelling had ik mezelf al voorgehouden. Gelukkig heb ik nu 2 gezonde kinderen.

kazan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 19:54

Ik was 20 toen Liana geboren werd,Ze was op deze leeftijd niet gepland maar voor de leeftijd vanaf 23jaar,Ook was ik netjes aan de pil maar blijkbaar was die te zwak en was ik 10weken zwanger toen ik het merkte.

Vanaf het moment dat ik het wist was ik op de roze wolk ik heb altijd kinderen gewild dus was het wel welkom.

wel vind ik dat je alles op een rijtje moet hebben zoals:
Huisje,financeel,vaste baan,spaarcentjes.

DDDMakkink

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 07:49

kazan schreef:
Ik was 20 toen Liana geboren werd,Ze was op deze leeftijd niet gepland maar voor de leeftijd vanaf 23jaar,Ook was ik netjes aan de pil maar blijkbaar was die te zwak en was ik 10weken zwanger toen ik het merkte.

Vanaf het moment dat ik het wist was ik op de roze wolk ik heb altijd kinderen gewild dus was het wel welkom.

dat blijf ik toch apart vinden
stel je heb geen eigen huis en spaargeld ben je dan slechte ouders??
vraag me gewoon af hoe mensen daar over denken
wij hadden ook geen spaargeld of eigenhuis
(inmiddels natuurlijk wel alles rond)
ik ben van mening dat als je die instelling heb je eigenlijk er niet aan moet beginnen.
want je kan altijd je baan kwijt raken waardoot je,je huis niet meer kunt betalen enz.
er kunnen zich financiele problemen ontwikkelen waardoor je zo door je spaar geld heen bent
als ik zie dat mijn buurvrouw met haar 24 jaar oud en 3 kids het niet breed heeft maar wel kan genieten vraag ik me af wie het bedacht heeft dat
je eerst alles voor elkaar moet hebben
je heb nooit garanties in het leven je kan het nu prima voor elkaar hebben maar wie zegt dat je volgend jaar nog werk heb?
vraag me eens af hoe de mensen daar over denken

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 09:15

DDDMakkink schreef:
kazan schreef:

ik ben van mening dat als je die instelling heb je eigenlijk er niet aan moet beginnen.
want je kan altijd je baan kwijt raken waardoot je,je huis niet meer kunt betalen enz.
er kunnen zich financiele problemen ontwikkelen waardoor je zo door je spaar geld heen bent
als ik zie dat mijn buurvrouw met haar 24 jaar oud en 3 kids het niet breed heeft maar wel kan genieten vraag ik me af wie het bedacht heeft dat
je heb nooit garanties in het leven je kan het nu prima voor elkaar hebben maar wie zegt dat je volgend jaar nog werk heb?

Uiteraard kan je niet alles in het leven plannen,maar ALS je moet kiezen zou het natuurlijk het prettigst zijn wanneer je alles redelijk op een rijtje hebt voordat je eraan begint.
Tuurlijk kan je je baan kwijtraken,maar met een beetje mazzel heb je in de tussentijd een buffertje gemaakt om in tijden van financiele problemen hier wat van te gebruiken.
Niet dat mensen die dit alles niet op een rijtje hebben geen kinderen mogen krijgen,tuurlijk niet,maar je probeert (mijns inziens) het jezelf zo makkelijk en comfortabel mogelijk te maken voordat je de keuze maakt om evt. aan kinderen te beginnen.

Haagsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 10:04

Ik ben nu 24, hij 26 we wonen 3 jaar samen. Zijn in totaal 9 jaar samen en zijn dit jaar getrouwd. Hebben beide een goede baan en willen volgend jaar gaan kijken hoe en wat :)
Hebben ook 2 kamers over :D

DDDMakkink

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 10:14

nobel1:
tuurlijk doe je er verstandig aan om een buffer te hebben een goeie basis
maar toch kan het altijd anders lopen
ik had ook nooit verwacht op mijn 19de een kind te hebben
en op mijn 24ste 2 kinderen maar het is wel zo
ik woonde nog thuis en mijn man toen ook
ik ben gestopt met werken omdat ik bij hem ging wonen(en zijn ouders)
maar uiteindelijk is het goed gekomen
we zijn nu 8 jaar samen hebben een koopwoning 2kinderen en zijn 3 jaar getrouwd
en mijn man heeft een goeie baan
ik had een baan maar door een ongeluk op het werk zit ik al 4 jaar thuis met een WIA uitkering
dat was wel even een stap terug weer in inkomesten en door het ongeval en letsel heb ik ook mijn paard weg moeten doen
dus zo zie je maar je weet het nooit hoe dingen lopen
had ook niet verwacht op veel te jonge leeftijd binnen een jaar zowel Oma als Opa te moeten verliezen voor mijn kinderen
mijn zoontje van 2 heeft geen eens de kans gehad om ze te leren kennen
en dat hadden we nooit zien aankomen zo snel

Ti_Amo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 10:31

Ik was 19 toen ik beviel van de eerste, ik ben nu 20 en ben nu zwanger van de 2e.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 11:01

Pfoe...wat voel ik me oud...

Ik was 31 toen ik ontdekte dat ik zwanger was, en ben ook op mijn 31e moeder geworden. Had het ook graag wat eerder gewild, maar ja, toen kende ik nog geen leuke man die samen met mij aan kinderen wilde beginnen. Heb namelijk zelf een hele jonge moeder (we schelen 20 jaar) en dat vind ik nog steeds erg leuk. Ik was trouwens niet gepland, maar ben dwars door een spiraaltje heen toch op deze wereld gekomen. Mijn ouders hadden niks van zichzelf, maar dat is allemaal goedgekomen. Veel zaken (oa huisvesting, trouwen e.d.) kun je ook regelen als je al zwanger bent gelukkig.

Waar ik maar bij aan wil sluiten bij alle anderen die al hebben aangegeven dat zwanger worden en kinderen krijgen niet te plannen valt, omdat je van tevoren nooit weet hoe je leven gaat lopen. Ik had altijd zo'n ideaalbeeld in mijn hoofd van tijdens mijn studie een leuke man ontmoeten, tijdje werken en dan rond mijn 25e moeder worden. Maar ja, die leuke man ontmoette ik pas toen ik ruim 27 was, dus die planning heb ik niet gehaald. Mijn man de zijne trouwens ook niet, die wilde voor zijn 35e vader zijn, en hij wordt dit jaar 40. Hij dacht dat hij een leuke vrouw had, maar die vrouw vond een andere man weer leuker dan de man waar ik nu mee getrouwd ben. Ze zijn (gelukkig) gescheiden voor er kinderen waren.

Sandravm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 11:10

Ik was 29 toen onze dochter is geboren en ben nu net bevallen van ons zoontje en ben nu 31.

Als alles goed zou zijn verlopen, zou ons eerste kindje moeten geboren zijn op mijn 27ste.

Mijn echtgenoot was toen 35 en nu 36

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 11:35

Ik ben 23 en ben over 4,5 week uitgerekend van mn eerste kindje.

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 13:59

Ik hoop mijn eerste kindje rond mijn dertigste te krijgen. Dan ben ik klaar met mijn opleiding en dat vind ik heel belangrijk.

Alleen ben ik nu al 26 en nog vrijgezel, dus ik mag wel opschieten dan, haha! :D

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 17:18

DDDMakkink schreef:
kazan schreef:

Stel dat je onverwachts zwanger raakt, heb ik er veel respect voor als je er het beste van wilt maken. Natuurlijk kan het dan zijn dat je weinig spaargeld hebt en geen eigen huis. Dat wilt niet zeggen dat je geen goede ouders kunt zijn, maar lastig lijkt het me wel. Wel lijkt het me dat je er dan alles aan gaat doen om snel te zorgen voor een eigen huisje en bewust met geld om gaat om zo wat te kunnen sparen. Maar wat natuurlijk ook erg belangrijk is, is dat het kindje voorzien wordt in alle basisbehoeften en vooral heel veel liefde.

Op het moment dat je bewust voor kinderen wilt gaan, lijkt het me wel dat je zorgt dat je op dat moment een stabiele relatie hebt, een vaste baan en een huis. Het zou mij absoluut niet slim lijken om aan kindjes te beginnen terwijl je nog geen eigen huisje hebt, je op dat moment financieel in een onzekere situatie zit of je relatie niet goed is.
Natuurlijk kun je overwachts in financiele problemen komen of dat er relatieproblemen de kop op steken. Dat is iets dat je van te voren nooit kunt weten.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 17:34

Ik ben nu 22 en voorlopig voor mij geen kinderen.
Als ik afgestudeerd ben (ben dan 24) wil ik eerst lekker geld gaan verdienen, reizen, huisje e.d wanneer de kids komen zie ik vanzelf. :)

Lisann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 17:39

Ik denk zoiezo 30+
Ben nu pas 18, dus daar kan ik nu nog weinig over zeggen natuurlijk.
Maar ik ben pas rond mijn 27/28e afgestudeerd. Dus het zal wel 30+ worden. :j

Mijn ouders zijn ook pas rond hun 32e aan mij begonnen. En ik heb geen moeite met mijn oudere ouders.
Hoewel ik wel graag wil dat hun mijn kids te zien krijgen, mijn mama wil graag oma worden.
Dus hopenlijk maken ze dat nog mee!

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 20:13

Ik was 23 toen mijn oudste geboren,24 bij mijn middelste en 25 bij de derde en zal 27 zijn bij de vierde. Wij hadden graag nog eerder kinderen gehad, maar helaas hebben wij ruim 2,5 jaar moeten wachten op de oudste.

Mariska_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 20:22

Hooooooooo, ik heb gestemd. Maar per ongeluk verkeerd gelezen, dacht dat er stond wat vind je een mooie leeftijd, ik vind dat 24/25... Zag toen ik gestemd had pas dat het over jezelf ging,want ik heb nog geen kids. Solly :o .
Laatst bijgewerkt door Mariska_D op 07-10-10 20:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 20:22

pniekepnak schreef:
Ik hoop mijn eerste kindje rond mijn dertigste te krijgen. Dan ben ik klaar met mijn opleiding en dat vind ik heel belangrijk.

Alleen ben ik nu al 26 en nog vrijgezel, dus ik mag wel opschieten dan, haha! :D

Haha ik heb dezelfde wens, ben ook 26 en sinds zeer kort ook weer vrijgezel..
Ben benieuwd of het gaat lukken, maar we zullen zien wat de tijd brengt ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 20:23

Mijn vriend en ik willen beiden jonge ouders worden. Als ik voor mn 25e geen eerste kindje heb hoeft het van mij ook niet meer. Ik hoop rond mn 21/22e de eerste te kunnen verwelkomen.

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 06:47

Ik ben nu 26 en 13 weken zwanger, ik ben 27 als de kleine geboren wordt.

Het was niet geheel gepland, maar een mooi cadeautje!
We zijn 6 jaar samen en hebben een koophuis met kamers over.
Ik denk dat de zorgen (verdienen we wel voldoende, ga ik het wel kunnen enz...) altijd het zelfde blijven of ik nu mijn kindje krijg of over 5 jaar.