Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 09:07

Ik heb gisteren zomaar in een dappere bui de HA gebeld voor een afspraak!! +:)+

alleen was de praktijk dicht wegens vakantie.... ^)

Ik verzamel ook eens moed zeg... tjeeee.... :roll:

Puera

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 09:09

Weet iemand dat ook... Als je op de 30e niet reageert op de oproep, krijg je dan over 5 jaar ook weer een oproep?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-10 09:10

Ik kom net van de slachtbank af en het heeft me alles meegevallen.
Voor ik het wist ging die verrekijker er alweer uit.
De dokter heeft me eerst alles laten zien en uitgelegd, toen het formulier ingevuld voor zover dat al kan.
Tja maar toen moest het toch echt gebeuren.
Maar de dokter wist me echt goed op mijn gemak te krijgen met een dosis humor.
Alleen toen de eendenbek open werd gedaan gaf dat wat druk in de onderbuik, maar van dat bortseltje heb ik nauwelijks wat gevoeld.
En voor ik het wist werd de poort weer gesloten en kon ik van die slachtbank af ;-)

Dus mensen die niet willen of durven, hak de knoop ook maar door.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-10 09:11

Puera schreef:
Weet iemand dat ook... Als je op de 30e niet reageert op de oproep, krijg je dan over 5 jaar ook weer een oproep?

Denk het wel, maar waarom zou je niet reageren.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 09:11

Gebrek aan moed... :=

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 09:11

Puera schreef:

Dat maakt niet uit toch? Want je kunt altijd zelf bellen voor een afspraak.

Ik had 3 jaar geleden de oproep, en de tweede oproep en de derde oproep :+ en ben dus niet gegaan.

Maar nu vind ik dat ik wel moet gaan, dus regel ik dat zelf maar.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-10 09:12

Abeltje77 schreef:
Ik heb gisteren zomaar in een dappere bui de HA gebeld voor een afspraak!! +:)+

alleen was de praktijk dicht wegens vakantie.... ^)

Ik verzamel ook eens moed zeg... tjeeee.... :roll:

Goed zo, alleen jammer dat het zo weer uitgesteld word :D
Na de vakantie gewoon meteen bellen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-10 09:13

Puera schreef:
Gebrek aan moed... :=

Dat hebben we allemaal, maar het is voor je eigen bestwil.
Als alles goed is kun je er weer tegenaan voor 5 jaar en het is een hele geruststelling.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 09:15

@Abeltje77 - dat kan natuurlijk ook. :j

Ik weet in m'n achterhoofd dat het beter is dat ik wel ga. Maar zie het echt niet zitten dat een vreemde daar beneden zit om te roeren... :=
Komt wel, hoop ik. :D

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-10 09:19

Puera schreef:
@Abeltje77 - dat kan natuurlijk ook. :j

Ik weet in m'n achterhoofd dat het beter is dat ik wel ga. Maar zie het echt niet zitten dat een vreemde daar beneden zit om te roeren... :=
Komt wel, hoop ik. :D

Dan ben ik eens benieuwd als je kinderen krijgt ;)
Ik denk dat je je er even overheen moet zetten.
Die doktors roeren zoveel dat is voor hun dagelijkse prik.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 09:25

jesito schreef:
Je moet er niet vanuit gaan dat iedereen een kinderwens heeft... die heb ik namelijk niet. ;)
En ik zou ook niet eens weten of ik kinderen kán krijgen.

Maar goed, dat is een ander onderwerp.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 09:31

Ik vind het eigen keuze of iemand reageert of niet en niemand heeft dat voor een ander te beslissen of iemands anders gevoelens erover te bagatelliseren want je weet nooit of er omstandigheden zijn waardoor de persoon wél goede redenen heeft om niet te durven. En dat gaat echt lang niet over schaamte en dat is al evenmin altijd een kwestie van "niet zeuren, gewoon je er over heen zetten".

Dat het voor de dokters dagelijkse prik is, is ook zo'n opmerking waarbij ik altijd eens mijn wenkbrauwen op trek. Hoort dat gerust stellend te zijn? :+ Het is voor de persoon die het laat doen meestal geen dagelijkse prik en het gaat om diens gevoelens, niet om die van de dokter.
Fijn dat het voor jou mee gevallen is TS! :)

chinou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 09:44

Wat denk je dat er van je schaamtegevoel overblijft als het niet goed is. De BMK behandeling is heel ingrijpend en na deze behandeling ken je echt geen schaamtegevoel meer hoor. Zelf had ik ook uitgesteld; geen zin. Nu, zelfs 4,5 jaar na BMK behandeling (chemo en bestraling) snap ik niet dat mensen niet gaan uit schaamtegevoel.

GAAN!!!!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 09:45

chinou schreef:
Wat denk je dat er van je schaamtegevoel overblijft als het niet goed is. De BMK behandeling is heel ingrijpend en na deze behandeling ken je echt geen schaamtegevoel meer hoor. Zelf had ik ook uitgesteld; geen zin. Nu, zelfs 4,5 jaar na BMK behandeling (chemo en bestraling) snap ik niet dat mensen niet gaan uit schaamtegevoel.

GAAN!!!!

Ayasha schreef:
Ik vind het eigen keuze of iemand reageert of niet en niemand heeft dat voor een ander te beslissen of iemands anders gevoelens erover te bagatelliseren want je weet nooit of er omstandigheden zijn waardoor de persoon wél goede redenen heeft om niet te durven. En dat gaat echt lang niet over schaamte en dat is al evenmin altijd een kwestie van "niet zeuren, gewoon je er over heen zetten".

Dat het voor de dokters dagelijkse prik is, is ook zo'n opmerking waarbij ik altijd eens mijn wenkbrauwen op trek. Hoort dat gerust stellend te zijn? :+ Het is voor de persoon die het laat doen meestal geen dagelijkse prik en het gaat om diens gevoelens, niet om die van de dokter.
Fijn dat het voor jou mee gevallen is TS! :)

:+

chinou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 09:50

Ayasha schreef:

:+[/quote]

Laten die mensen zich indien nodig dan niet behandelen aan BHK......en gaan dus liever dood (oke, crue gezegd maar wel helaas de waarheid)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 09:51

Wat niet vast gesteld wordt kan ook niet behandeld worden maar als het wel vast gesteld wordt en het heeft niets met schaamte te maken lijkt het me dat ze ook laten behandelen. Maar de stap naar het uitstrijkje zetten niet durven nemen heeft echt niet altijd met schaamte te maken, het is zo simpel om te zeggen "je schaamt je, nou jammer, gaan!" :roll:
Vooral niet bedenken dat het met andere dingen te maken kan hebben.

En daarbij, wat dan nog als iemand liever dood gaat dan zich te laten behandelen? Da's toch diens recht op eigen keuze?
Daar heb jij toch geen last van?
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 12-08-10 09:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 09:52

Natuurlijk is de kwaal erger dan het middel in dit geval, maar dat wilt evengoed nog niet zeggen dat je de angsten van mensen moet bagatelliseren zoals ayasha zegt.

Iemand kan echt angst/schaamte hebben, en natuurlijk is het reteverstandig om je daar overheen te zetten.

Maar zeggen: angst/schaamte is niet niet nodig, tja... zo werkt het nu eenmaal niet.

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 09:53

Puera schreef:
jesito schreef:
Je moet er niet vanuit gaan dat iedereen een kinderwens heeft... die heb ik namelijk niet. ;)
En ik zou ook niet eens weten of ik kinderen kán krijgen.

Maar goed, dat is een ander onderwerp.

ook al heb je geen kinderwens het gaat wel om je eigen gezondheid he...
als ik pas met mijn 35e was gegaan had ik gewoon baarmoederhalsk*nker gehad dus ben blij dat ik eerder ben gegaan...

gewoon doen....valt echt mee hoor...

chinou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 09:57

Ayasha schreef:
En daarbij, wat dan nog als iemand liever dood gaat dan zich te laten behandelen? Da's toch diens recht op eigen keuze?

Wat een aparte reactie in een discussie....????? Laat maar, nu weet ik weer waarom ik normaal niet reageer in dit soort Topics :Z

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 09:58

chinou schreef:
Ayasha schreef:

Wat een aparte reactie in een discussie....????? Laat maar, nu weet ik weer waarom ik normaal niet reageer in dit soort Topics :Z

Ik zie toch anders duidelijk een reaktie staan ;)

chinou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 10:00

;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 10:03

Altijd fijn als mensen enkel een deel uit een bericht halen dat hen toevallig goed uit komt en dan verder nergens op reageren hoewel dat eerste deel eigenlijk belangrijker is dan het laatste. :+

En ja, ik sta geheel achter het idee dat mensen ZELF keuzes mogen maken en dat niemand dat voor hen hoeft te doen. :) Als jij daar niet mee kan leven en daarom niet reageert in dit soort discussies dan is het misschien beter dat we er verder niet op door gaan. :+ Keuzevrijheid vind ik nl een heel belangrijk iets. :)

cathyvans

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 10:16

Voor alle twijfelaars en bangerikken die het net als ik steeeeeds maar uitgesteld hebben; lees de reactie van Chinou en wees verstandig alsjeblieft....

:o Denk dat ik dus twee weken bibberend in de brievenbus gluur? En behalve drop mag het ook Chocotoff (wel hele zak) of chips (idem) zijn hoor :D

Goed idee dat we elkaar hier over de streep trekken. Stel je voor dat het maar 1 iemand voor heel veel nare dingen behoedt dan is het al de moeite waard geweest. Gedeelde smart is halve smart...pak de telefoon en maak de afspraak (hoor wie het zegt, hihi Kom op, doen! :+

(Ook als ie op vakantie is, had ik ook, was eerst opgelucht :o Toen toch nog maar weer eens gebeld...

chinou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 10:30

Citaat:
En ja, ik sta geheel achter het idee dat mensen ZELF keuzes mogen maken en dat niemand dat voor hen hoeft te doen. Als jij daar niet mee kan leven en daarom niet reageert in dit soort discussies dan is het misschien beter dat we er verder niet op door gaan. Keuzevrijheid vind ik nl een heel belangrijk iets.

Volgens mij geef ik alleen het ADVIES om toch vooral te gaan en laat ik mensen echt wel een vrije keuze. Door mijn slechte ervaring te willen delen ADVISEER ik mensen om vooral toch de controle te laten doen. De enige reden voor mij om hier te reageren was dat ik mijn slechte ervaring wilde delen met mensen die om wat voor reden dan ook geen uitstijkje laten maken en wat hiervan de gevolgen kunnen zijn. BMK is een hele vervelende vorm van kanker en de behandeling is om meerdere redenen ingrijpend.

Ach, je zal als je wat ouder (en hopelijk verstandiger) wordt wel het verschil leren tussen advies krijgen en iets afdwingen, wat niet lukt op een forum trouwens ;) .

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 10:35

Ik weet dat BMK een heel vervelende vorm van kanker is. Maar ik heb altjid wat moeite dat mensen niet van anderen kunnen begrijpen dat ze het niet laten nakijken. :)

Tja, je laatste zin ga ik verder maar niet op in. :+